Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 6237 ggr
birma
0

Burksmak i kokosmjölken

Har för att inte skapa ny ämnestråd i onödan sökt på ordet burksmak. Ingen träff. Så därför blev det så här.

Det är först på sistone jag upptäckt kokosmjölken. Mina vuxna utflugna barn använder den ibland i sin matlagning och då ville jag också prova. Så jag har köpt kokosmjölk ibland (ica, willys). Dessutom verkar den kunna ha sin plats i LCHF. Första gången jag öppnade en burk så tyckte jag det såg urläckert ut. Kritvit krämig kokosmjölk. Men blev besviken vid smaktestet, skedade direkt ur burken. Kunde i och för sig känna den förväntat trevliga kokossmaken. Konstistensen var välbehagligt krämig, mjuk och len. Men dessvärre, det slog igenom en rätt framträdande bismak. Den välbekanta burksmaken som ofta kan kännas från konservburkar. I själva matlagningen tonar bismaken ner sig, men tar jag det i en mugg te så slår den igenom påtagligt. Synd, för det smakar inget vidare. Har provat olika sorter, men alla i affären jag sett är från konservburkar och alla har den icke angenäma bismaken av metallburk.

Min fråga: Finns det kokosmjölk i andra förpackningar än konservburkar av metall?

bluegoose
0

Ja det finns kokosmjölk i "tetrapak" också. Kommer inte ihåg varumärket just nu, men har bestämt för mig att jag sett dem både på ica och coop.

birma
0

Åh, vilket snabbt svar!
Tack snälla bluegoose!

Airam1
0

Och så finns det kokosmjölk i glasburk oxå. Förutom Ica och Copp kan Du man hitta det hos "invandrarbutiker".

birma
0

Nämen! Blir så glad att höra att det faktiskt finns i annat än metallburkar. Jag som tycker jag letat men…
Tack så mycket Airam1 för det tipset!

Är det någon mer som reagerat på burksmaken förresten?

Mervi
0

Extra Creamy Coconut milk från Santa Maria i tetra pack.

Protein 3 gram, kolhydrater 3 g och fett 18 gram. Innehåller inga tillsatser. Denna brukar jag använda.

birma
0

Tack snälla Mervi!
Blir riktigt förbluffad nu.
Hade nästan inte trott på så mycket svar, eller ens att det fanns i annat än konservburkar.
Blir jätteglad.
Vet inte riktigt - men 3 g kolhydrater är inte så farligt mycket då eller?
Har för mig om att det ska ligga under fem per hekto eller så.
Och fetthalten överstiger ju.

Mervi
0

Nej 3 g kolhydrater är OK. Finns även i vispgrädden. Jag tål kokosmjölken bättre än vispgrädden, där laktosen finns.

birma
0

Tack Mervi. Då går det an med de tre grammen. Bra det.

Idag fick jag äntligen syn på något annat än konservburkar. Utan era upplysningar hade jag förmodligen "inte sett". Men jag stod nu länge och svepte blicken noggrannt över alla hyllor och allra längst ned, nedanför alla de olika kokosmjölk-konservburkarna….

DÄR! Skrattande

Vad glad jag blev. Tetrapak! Och vilken smakskillnad.
Ingen bismak=burksmak. Bara välsmakande!
Nu blir det inga mer konservburkar i det här huset, inte med kokosmjölk i i alla fall.

Mervi
0

Skrattande

SvartKaffe
0

Använder man mycket så har jag sett 1 liters förpackningar i nån invandrarbutik, också tetrapack.

sussie
0

Det finns som pulver också att bara blanda med vatten. Har inte koll på om det är några konstigheter i det.

Mervi
0

Var har du hittat pulvret? Det kanske är kokosmjöl och kanske det går att avvända i pannkakorna.

kaisakavat
0

Nu blir jag förvånad. Är kokosmjölk OK?? Hade för mig att fetterna i kokosmjölk ska vara typ "livsfarliga".. Är det jag som har kvar nån släng av "fettskrämsel"??

Jennix
0

#13  Det har jag inte hört från nåt läger faktiskt, vare sig LCHF eller Livsmedelsverket…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

blodtopp
0

Kokosfett är nyttigt, det har till och med 'experterna' kommit fram till Glad

Babz
0

Förr i världen fick jag höra att kokosfett var jättefarligt, just för att det var bara mättat fett. Den åsikten har jag inte hört på ganska många år, så det är väl ett exempel på att vinden har vänt…

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

kaisakavat
0

När jag tänker efter - det kan gå lite trögt ibland - så hade det nog med kolesteroldebatten att göra. Allstå att kokosfett skulle va onyttigt.

Men det var ju trevliga nyheter att dte var fel, så jag skriver upp även kokosmjölk på min inköpslista..

Margareta
0

kaisakavat - ta kokosgrädde - den är både fetare och godare.

Coconut cream heter den och finns i liten tetra (Blue Dragon)

Numer pensionär i Nynäshamn

kaisakavat
0

OK Skrattande

Brynhilde
0

Jag Googlade och hittade denna kokosgrädden. Den innehåller 68% fett står det.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Mervi
0

Det var inte illa. Undrar var man kan hitta den? Någon indisk affär kansKe?

Amiechan
0

#12: Det är kokosmjölk som är torkat och mycket finmalt. Jag har tyvärr inte kvar påsen jag köpte en gång för länge sen. Jag har sett dem i specialbutiker för kryddor och i invandrarbutiker.

Mervi
0

Tack för infon Amiechan, jag får se om jag hittar någon affär med detta.

MimLan
0

Mailade alldeles nyss importören som Brynhilde nämner, fick svar bums. Jag frågade dock bara för Stockholm, här är affärerna man kan titta i eller be att de tar in just den produkten:

ICA NK Livs
Daglivs Fridhemsplan
HS Asia Söderhallarna Medborgarplatsen
VI Matpressen vid DN huset
ICA Globen

Margareta
0

ICA Globen är min gamla affär - men vi flyttade 1999. De har en ganska stor avdelning med utländsk mat.

Märket finns på får lokala ICA - men jag har inte sett grädden. Å andra sidan hittade jag inte Böklunders korv förrän min nästa blinde man hjälpte mig att leta. Han fann den på första försöket.Generad

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag skall kolla i ICA Maxi.

ToFat
0

Pulverkokosmjölken innehåller tyvärr mycket kolhydrater.

Aniara4
0

Daglivs Fridhemsplan brukade jag handla på när jag bodde i närheten, stort, billigt (för att vara innerstan), och de tar hem allt som kunder ber om. Så har de ett väldigt varierat sortiment också!

MimLan
0

Köpte den nyss på Daglivs Fridhemsplan, kostade 24,90:- för 200 gram.

Och dessutom hittade jag ekologisk kokosolja (BioFood) där, 40:- för 400 gram! 

(Värt att nämna att en tripp till London kanske inte alls är fel, när jag tittade runt på nätet konstaterade jag att en sådan creamed coconut kostar under pundet, 60 pence. Och kokosolja är också rejält billigare.)

birma
0

Här lär man sig ett och annat. Så det finns pulver också #11. Funderar liksom någon annan på om man kan ha det till pannkakor. Längtar ibland efter denna annars vetemjölspäckade anrättning. Har ingen sån där maskin man mal kokosflingor med, som ni brukar skriva om, börjar på bokstaven B sedan minns jag inte mer. Aj då #27 det var dåliga nyheter, mycket kolhydrater i pulvret. Konstigt, är det inte samma sak som typ kokosflingor fast finmalet? Trodde att alla kokosvaror kom från samma, kokosnöten. Har de tillsatt något då tro, i pulvret?

Kokosmjölken jag fick tag i på Willys, när jag äntligen hittade nåt annat än plåtburkar, var en 1-liters tetrapak av märket Blue Dragon. Är jättenöjd att slippa burksmaken.

Kokos-grädde låter inte fy skam och jag skulle gärna köpa om man stöter på det någonstans. Är ju tyvärr inte mycket för att gå i specialbutiker, det blir  mest typ ica och willys.

Undrade (#4) om det är fler av er, som märkt av bismaken och undviker burkar?

blodtopp
0

Det är nog Bullit du menar, 'malmaskinen'. En liten mixer från tv-shop. Tror den finns på fler ställen.

Aniara4
0

#29 Aha! Hör ni talas om någon som åker fast i tullen med en massa kokosprodukter framåt slutet av maj så vet ni vem det är…

Majalisa
0

Använder också Blue Dragons Coconut cream, den är mycket fylligare och oxå lite tjockare än kokosmjölken. Jättebra och god i såser!

kalkontupp
0

Blue dragon har kokosmjöl i sitt sortiment så det borde absolut inte vara svårt att få tag på. vill du göra pannkakor så kan du ju använda sojamjöl istället.

kalorier 600g

protein 3 g

kolhydrater 49 g

fett 43 g

funderar verkligen över om detta håller rimlig lchf klass??Cool

Mervi
0

Sojamjöl har för mycket kolhydrater.

birma
0

hu då Fundersam mycket kolhydrater blir det…

nja, längtan efter pannkakor är inte SÅ påträngande att det inte går att vara utan - men det är klart att en gång är ingen gång

sojamjöl och kokosmjöl kanske ändå är bättre än vetemjöl, så bra tips att ha i bakfickan =^..^=

får nog för min del, istället hålla kvar vid "brödbiten till kaffet" av den totala och redan hårt beskurna dagliga kolhydratransonen, möjligen inget bra val, men hela totalransonen är ju redan kraftigt beskuren så "något" kan väl få finnas kvar vill man tänka

åter till kokosen - blir mer och mer intresserad av den där kokosgrädden som nämns här och där i tråden, får nog ta och försöka få tag i

Mervi
0

Kokoflingor 100 gram innehåller 6,4 gram kolhydrater och sojamjöl

23,5 gram kolhydrater. Lite skillnad är det, så jag väljer kokosen.

Uppgifterna har jag hämtat på Fineli.

birma
0

Mervi - ja där ser man. Det var en betydande skillnad i kolhydratmängd. Nu ska jag gå till skafferiet och kolla vad vetemjölet innehåller….

Opps. 71 g! Det var ju ännu mycket mer det! Oj,oj! Mycket att lära sig för en som aldrig tänkt på sånt innan.

- Hursa? Vad vetemjöl gör i skafferiet hos en nybliven lchf:are?
- Nja,  för det första så var den orörd (oöppnad) för det andra så skyller jag som vanligt på barnbarnen. Om de vill ha pannkakor när de kommer, undrar vad de skulle säga om jag kom dragandes med kokosmjöl och sojamjöl? Ja, om det nu ger några betydande smakskillnader förstås. Vet inte sånt än.

Tänka lite: Kanske sojamjöl har den fördelen för en icke-kokossmak-älskande människa att den är mer neutral i smaken? Som vetemjöl ungefär? Har själv inte haft nåndera sorten hemma så jag vet inte alls. Det har ju varit vetemjölsbruk för hela slanten här hemma (förut).

andreas0
0

Sojaprodukter är rena giftet för människor.

Om jag var tvungen att välja mellan sojaprodukter och vetemjöl, eller sojaprodukter och rent socker för den delen, så skulle jag inte välja soja. Men som tur är så kan man välja bort alla 3, så det är inget man behöver fundera på.

Mervi
0

Jag har också en påse vetemjöl hemma, behövs ibland, hos äter ju även de som inte äter LCHF. Mina barnbarn brukar baka med mig ibland.

SvartKaffe
0

Om man nu "måste" baka och dessutom tål fiber så finns det något som heter FiberHusk (eller nåt åt det hållet) som jag tror har 0 kolisar. Det består av malda psylliumfrön och glutenkänsliga anävnder det ibland för att dryga ut glutenfritt mjöl. Det står troligen i hyllan för glutenfria produkter i butiken.

Har länge tänkt att jag skall köpa hem det och se om jag kan få bakat något slags knäckebröd/hårt tunnbröd eller kex till ostbrickan.

birma
0

Fick ju som sagt tag i en 1-liters tetra kokosmjölk. Eftersom jag tidigare hade märkt med  burkarna, att fettet eller "massan" låg ihopklumpad överst i burkarna medan vätskan flöt omkring i resten av burken så antog jag att samma sak borde gälla för tetran. Skillnaden var ju att jag inte kunde SE någon klump, eftersom man ju bara klippte ett litet, litet hål upptill.

Men eftersom jag antog att samma sorts klump som i burkarna också borde finnas i tetran så skakade jag tetran mycket kraftigt innan jag öppnade den. Det som sedan kom ut när jag hällde var väl varken vattentunt eller krämigt utan mer mjölk-liknande i konsistensen. Jag tänkte inte mer på det och särskilt som mitt fokus var på SMAKEN. Det smakade ju gott den här gången.

Men nu när innehållet håller på att gå mot sitt slut, ja då blev det först filmjölkskonstistens, sedan allt tjockare. Nu får jag stå och ta i riktigt och trycka (inte hälla) för att få ut innehållet - det är som kylskåpskall tub-räkost i konstistensen. Hur gör ni när får hela innehållet till en "riktig" kokosmjölk, där fettet (massan) ligger jämnt fördelat i mjölken? Kan den egentligen inte stå kvar i sin förpackning, utan man måste hälla ut allt i en bunke och vispa?

Mervi
0

Jag köper mindre förpackning oc häller ut allt i en skål, vispar tills den blir jämn.

MimLan
0

Jag har så pass varmt i min lya att det brukar räcka att jag skakar om. Kan vara en enkel lösning att ställa förpackningen vid elementet en stund, och sedan skaka.

birma
0

Tack för era svar! Läste nu "finstilt" på tetran att innehållet kan separera sig vid kyla. Att öppnad förpackning förvaras i kylskåp (fem dagar). 

Så nyuttagen från kylen blir det då till att öppna hela tetran upptill. Inte klippa upp en liten pluttig öppning, som det står på tetran att man ska göra. Sedan ner med allt i en skål och fram med vispen. Man lär sig.

=^..^=

Aniara4
0

Stannade framför kokosmjölkshyllan och läste när jag var och handlade nyss (ja, min affär har en sådan!). Såg att Blue Dragon har en ekologisk variant - som innehåller MINDRE kokos och istället majsstärkelse, förutom det vanliga stabiliseringsmedlet och några E-nummer. Fundersam Tror jag håller mig till Kung Markatta jag!

Wildrat
0

Appropå att mala kokosflingor till mjölliknande så funkar det jättebra med stavmixer med extra mixertillbehör. Sån där med en massa lösa föremål… Inte så dyra men ta en med ordentlig motorkraft.

birma
0

Har varit och köpte ytterligare en 1-liters tetra Blue Dragon kokosmjölk nu, min andra i ordningen. Den här gången har den fått stå framme i rumstemperatur. Den här gången klippte jag upp hela ovandelen så det blev en stor öppning. Fettklumpen låg där överst nu också, trots rumstemperatur. Men till min fråga. 

Förra gången höll den sig i kylen länge. Längre än de 5 dgr som står på förpackningen. Men jag använde mycket av den då. Inte säkert det blir lika flitigt denna omgång tror jag. Funderade på att dela upp litern i typ fem delar (dvs i 2 dl:ar) och frysa men…

Kan man frysa kokosmjölk?

birma
0

(#48) Inte någon som vet?

Fast det gjorde inget denna gången, för den verkar komma att gå åt inom en vecka i alla fall, så det är ok. Den står kvar i kylen. Idag har den stått öppnad i fem dagar och inte så mycket kvar i den. Står sig säkert ett par dagar till.

Elaichi
0

Hej! Jag har aldrig testat, men det borde gå att frysa. Kanske blir lite skillnad sen, typ som grädde som integår att vispa men fortfarande funkar i såser, men det borde inte vara några större problem. Lycka till!

p.s. i etno-butiker, eller vad man nu ska kalla dem, brukar det finnas kokosmjölk i burk men utan burksmak, t.ex. en snygg burk med halva kokosnötter på… men det är ju inte nära för alla.

birma
0

Hej!
Glad Tack för att du svarar Elaichi. Vad glad jag blev.
Får väl testa nästa gång jag köper, att djupfrysa.
Borde gå, som du säger.
Jaså, det finns kokosmjölkburkar utan burksmak.
Kanske någon slags skyddande beläggning då som gör det?
Tänkte på en del majsburkar man sett. Finns som ett vitt lager av någon slags skyddsbeläggning på insidan, så att metallen inte kommer i kontakt med innehållet. Något sånt kanske. Fast just majs har man inte ätit på länge nu förstås, inte så lchf-mässigt, men kom att tänka på det i sammanhanget.