Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3835 ggr
MajaMaja
0

Varför LCHF?

Lite nyfiken med tanke på en annan tråd varför ni här äter lågkolhydrat käk?

Själv gör jag det för att gå ner i vikt. Är inne på min 7:e vecka och har tappat 7,5 kilo, midjemåttet är 13 cm mindre. Skulle viktminskningen stanna av, går jag på fakir direkt.

Mona-Stina
0

För att gå ner i vikt och hålla mig där, dessutom för att jag mår så bra av det.

Tilda-T
0

För att hålla min diabetes i schack och slippa ta så mycket sprutor, sen skulle det inte skada om man gick ner ett eller annat kg heller!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Konstigabaralillajag
0

Jag har valt denna kosten av flera anledningar. Det som gjorde att jag fick uppmärksamhet till denna kost (hade aldrig hört talas om den innan) var att det fanns de som upplevde mindre smärta med sin fibromyalgi. Men jag behöver även gå ner i vikt och framför allt bli av med sockerberoendet.

Jag har gått ner ca 11 kg och minskat ca 16 runt magen efter 6 veckor på denna kost. Jag är inte sötsugen, blir jag sugen på ngt blir jag det på mina nötkakor eller hallon och grädde. På helgerna lyxar jag till det med jordnötter.
Är betydligt piggare och orkar med promenader med hunden vilket jag inte orkade tidigare, känner mig piggare på dagen. Smärtan är det ingen skillnad på ännu, snarare går det åt fel håll med fibron men det kan ta tid och att hoppas på resultat redan nu är nog lite väl optimistiskt :)

Är oerhört tacksam för att jag hittade denna kosten och jag tror att denna kost kommer att vara livslångt val för mig. Barnen ber aldrig om kakor längre och sambon äter mindre sötsaker. De äter dock potatis till maten…

Personer runt om tycker vi äter lyxigt och det kanske vi gör med kött mm varje dag men oj vilken skillnad det är på matkontot! Äter så mycket godare nu för mindre pengar… Inget krafs längre och godishyllan lockar inte alls. Förr slank det alltid ner ngt i vagnen när man handlade…

Bidde långt Skrattande

Pile
0

Jag gör det för att gå ner i vikt, men även för de hälsovinster som jag får på köpet.

Jag kommer inte sluta äta LCHF när jag hamnat i den vikten jag önskar så därför ser jag det inte som bantning.

maniutlandet
0

Før hælsoeffekterna.

Dæremot ær jag lite orolig før hur det ska gå nær jag reser ut på jobb igen….. Reser till Afrika før att jobba dær ett år. Ska bli intresant och se vad man kan hitta att æta?  ;-)

folke
0

För att inte bli trött, få huvudvärk, svullna upp i kroppen, få ont i lederna.

För att inte äta mig proppmätt på godis glass kakor och allt annat socker som jag hejdlöst stoppar i mig om jag tar endast 1 chokladbit så rullar det igång……….

För att slippa gaser i magen, förstoppning, att rapa magsyra och nästan kräkas på natten.

För att kunna sova lugnt och vara utvilad.

För att vara koncentrerad en hel dag, att kunna hålla mig vaken en hel dag.

För att slippa Hortons huvudvärk

För att slippa bli på dåligt humör.

För att slippa stress som sätter in om jag mumsar kolhydrater, och nu pratar jag inte bara om att vara lite stressad utan detta är hjärtklappning och svettningar….

Jag kan inte komma på mer just nu, men jag tror att det är skäl nog att fortsätta eftersom allt av detta händer när jag flippar….och jag känner igen det eftersom jag levt så i 42 år… är 44 nu Förvånad

Jag glömde att: För att gå ner i vikt, men det är bara en bieffekt………….

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

MajaMaja
0

#3 Oj vad du gått ned i vikt + mår bra och fått mer ork stort GRATTIS!

Jag kommer inte heller att sluta med denna kost beroende på då går jag upp igen och att jag mår väldigt bra utan att känner hunger, trötthet eller dyl. Fryser lite mer än vanligt och har ofta järnsmak i munnen men det är inga bekymmer när jag samtidigt får dra upp byxorna för de håller på att ramla av. Skrattande

Grodhulda
0

Jag behöver gå ner massor i vikt - men ser inte det här som nån "kur" utan som en ny livsstil som ska få min kropp att bli det den är tänkt att vara.

/ Grodhulda

Om du gör som du alltid har gjort kommer du att få det resultat du alltid har fått.

Pisan
0

Å lilla jag gör det för att förhoppningsvis råda bot på fibromyalgin jag dras med + att jag behöver gå ner i vikt. För mig är det nu slut på kolhydrater och försöker undvika tillsatser så mkt det bara går, handlar ekologiskt nu. Glad

papope
0

Jag började för att gå ner i vikt och skona mina något slitna leder men det har alltmer blivit för att det känns så bra. Är inte superstrikt och äter en hel del grönsaker. Har också hakat på det ekologiska, närproducerade och tillsatsfria, i mån av tillgång, och blir på sånt kanonhumör av att handla riktigt bra mat, värsta kicken! Jag kommer aldrig gå tillbaka till mack- och pastalivet men säkerligen äta en och annan potatis någon gång.

miagumman
0

Jag och mannen började med det här den 21 januari i år som ett test att gå ner några kilon. Nu tycker vi det här passar oss två så himla bra med all god mat mm samt har vi fått bättre mående så vi fortsätter nog med det här oavsett viktminskning el. inte. Dock har vi tappat vardera ca 3,5 kg på dessa veckor och det är ju bra! Resterande kilon verkar sitta som berg så vi får se om kroppen vill släppa ifrån sig dessa eller ej.

Wildrat
0

För att slippa min IBS-mage. Alla andra hälsovinster är bonus.

karkai
0

Äntligen hittat rätt med kosten!Slipper vara hungrig redan ngn timme efter matintag o magen fungerar bättre än bästGlad

kickelina66
0

Jag äter LCHF för att gå ner i vikt men även för att jag mår så bra på den här kosten. och det är den enda kosten som gör att jag har kontroll på mitt sockermissbruk och överätning.

Skaldeman
0

Jag äter så här för hälsans skull. Vikten bryr jag mig inte om.

/SSS

Pasi
0

Endast av hälsoskäl…..har varit utbränd i så många år att jag vet vad dålig hälsa är, så nu väljer jag att prova på bra hälsa som omväxling.Flört

Mervi
0

Jag började för att hålla vikten, men det lutar mer åt hälsovinsterna idag. Jag mår så bra så jag kan inte tänka mig att äta annorlunda. Om jag skulle råka gå ner några kilon så gör det inte något.

Tjolanta
0

Jag började (januari-08) med den här kosten för att gå ner i vikt men märkte väldigt snart att jag mår så otroligt bra av att äta så här. Så även om jag inte tappar de kilon jag hade tänkt mig, ca 12-15, så kommer jag att fortsätta. Jag har bara lyckats bli av med ca 3 kg hittills men det har blivit mindre viktigt nu när jg mår så bra ändå.

andreas0
0

Inte för någon specifik hälsovinst, utan för att jag vill äta så bra som möjligt, och jag anser att LCHF är det som är bäst för kroppen. Skulle aldrig kunna tänka mig till att återgå till att äta spannmål, kemikalier, och annat som våran art inte är menade att äta.

Sedan är ju hälsovinsterna trevliga, och ett par kilo ner är väl inte fel det heller.

Tintaglia
0

Från början var det enbart för att gå ner i vikt - jag mådde bra och var frisk redan innan LCHF.  Men ju längre jag äter så här och ju mer jag lär mig, desto mer övertygad blir jag om att det är så här vi är ämnade att äta. Jag äter för framtiden, jag vill fortsätta vara frisk även som äldre. Jag vill finnas för barn och eventuella barnbarn, vill inte ha diabetes, få stroke och hjärt- kärljukdomar och äta massor av mediciner som gör mig ännu sjukare. Det har jag sett på nära håll så det räcker… Finns ju inga garantier att jag inte får dessa sjukdomar, men jag känner att jag iaf gör vad jag kan för att undvika det.

Mervi
0

Så roligt att läsa denna tråd. Så många som tycker att de mår bättre med kosten. Och att vikteminskningen blivit lite av en sidovinst som man gärna vill ha men hälsovinsterna överväger.

Skrattande

Blenda01
0

Önskan att gå ner 30kg var anledningen till att jag hamnade här.

Ett stort plus med denna diet är att jag inte upplever det som jag offrar något. Snarare kan jag unna mig godsaker hela tiden och må mycket bättre!
Aldrig har jag känt mig så nöjd av en måltid, och hållit mig nöjd tills det är dags för nästa. Det är så här det skall vara!

Nillalilla
0

För att bli smal, men mår man dessutom bra så gör ju inte det någonting och kanske kommer fokus att ändras med tiden… Det verkar ju vara så för många.

mommo
0

Jag är själv bara inne på min fjärde dag med detta, men hittills så har jag bara sett positiva saker med dethär. -5 kg är mitt primära mål med detta, men jag har svårt att tro att jag någonsin kommer att börja äta "vanligt" igen. Jag ser dethär som en livsstil och en bra sådanSkrattande Ingenting man vill gå tillbaka ifrån sen:)

ebet
0

Ville gå ner i vikt, eftersom kaloribantningen jag försökte ngr månader gjorde att jag gick upp i vikt ännu mer.

Men nu är jag fast, alla de härliga biverkan gör att jag är som en ny människa.

Reumatism - halverad medicinintag

Magen - tyst och snäll

Klimakteriebesvär - bortta

Chrons - bortta

Sover - bättre

Tom börjat gå ner i vikt. Halleluja!

marcus73
0

maniutlandet: Du får väl äta kokosnötter Räcka ut tungan

Jag äter LCHF för att kontrollera vikten. Hade det fungerat med lågfett så hade jag antagligen varit kvar i det träsket. Tur det inte funkade för mig för nu får jag äta festmat varje dag.

Tizia
0

Jag äter LCHF för att bli av med mitt sockerberoende först och främst. Sen får det mig att må väldigt bra och gå ner i vikt, ser det som två bonusar Skrattande

magma
0

Jag började för att gå ned i vikt, och upptäckte att det samtidigt normaliserade mitt ätbeteende, gav mig bättre nattsömn och ett jämnare humör.

Aniara4
0

För att gå ner i vikt, kanske 10-20 kilo iaf (enligt BMI-tabellen borde jag gå ner minst 40kg men det tycker jag är att ta i), sluta sockerknarka och stabilisera mitt vilt svängande blodsocker (misstänker jag, jag har inte mätt det, men det har känts som att det ägnar sig åt bungeejump). Men jag hoppas också att det ska ha positiva effekter på mina andra problem - ME/CFS, migrän, allergier, och lite högt Blodtryck som är rätt nytt. Jag är inte i närheten av att utveckla diabetes nu, men hade jag fortsatt på samma sätt hade det bara varit en tidsfråga.

blodtopp
0

För att bli frisk =) Magproblemen försvann på en gång, migränen kommer bara om jag dricker för lite. Orken är på topp numera när jag är ute och promenerar. Och så självklart för att bli av med det ständiga suget efter sött. Det är numera helt borta!!!

Men mitt största mål med kosten är att äta mig frisk från utbrändheten. LCHF och extra tillskott av d-vitamin börjar göra verkan nu!
  Viktnedgången får bli en bonus, fast jag blev lite för besatt här de sista veckorna så nu är det vågförbud i minst en månad.

greensis
0

För att gå ned i vikt på ett naturligare sätt. Hälsovinsterna gör att jag aldrig vill tillbaka till den moderna västerländska kosten.

Fabricati diem, pvnc!

gejsa
0

Jag började med den här kosten för 3 v sedan för att jag har svårt att låta bli godis, chips, kaffebröd osv. Äter man den här kosten så vill man inte ha sånt.

En bonus är ju också att man får äta så mycket god mat och ändå (iaf än) stå kvar med samma vikt på vågen. :)

kaisakavat
0

Jag är också rätt ny här…Glad Äter LCHF av hälsoskäl - däribland behov av viktreducering.

Har en kronisk sjukdom som innebär värk, svår trötthet och överkänslighet mot allt möjligt. Vill ge mig själv den bästa av chanser tiil att kunna "tämja" den (sjukdomen alltså).

SvartKaffe
0

Började äta LCHF av hälsoskäl.

Såg ett inslag med Annika D på tv där hon nämnde att hon blivit av med sin fibromyalgiliknande värk genom att ändra kosten. Eftersom jag har fibro och stressproblem så blev jag nyfiken. Om jag nån gång kunde tappa en del kilon hade det inte varit någon nackdel heller, de är minst 30 för mycket.

Jag har fått bättre uthållighet i musklerna, inte lika stel och den inflammatoriska värken är i princip borta så länge jag håller mig borta från spannmålsprodukter. Balansen har också förbättrats och i sommar hoppas jag kunna testa att cykla igen.

AnnaCathrina
0

För att gå ner i vikt. Men orsaken till att jag ville gå ner i vikt var för att jag började få problem med hälsan. Och nu så finns det inga andra alternativ för min del. Jag vill må bra och jag vill gå ner i vikt.

MimLan
0

För att gå ner i vikt. Hade konstaterat att inte ett skit, bortsett från svält, hjälpte, vare sig "rätt" kost och hård motion på det.

På bara tre veckor har jag inte märkt av någon viktnedgång, men hälsovinsterna är så vansinnigt starka att jag inte kan avvika från den här linjen. Jag visste helt enkelt inte att man kunde må så här bra. Jag hoppas vikten kommer snart, jag har inget emot LC, men det vore trevligt att få glufsa i sig bär eller grönsaker dagligen utan att det stör.

lislotta
0

klistrar in mitt meddelande från min nystartade tråd här, så kanske nån Mod. kan ta bort den andra tråden? =)

Jag har alltid varit intresserad av att äta "nyttigt" och fram till för ungefär en månad sen så var nyttigt, enligt mig, fettsnålt. (var fettskrämd som så många andra). Sen läste jag Ät fet mat- bli frisk och smal, och hela min världsbild förändrades. Det var ju så självklart från den stunden och nu skulle jag aldrig någonsin kunna äta margarin (b.la. )igen. Jag äter det alltså inte i nån större omfattning för att gå ner i vikt, utan mest för att må så bra som möjligt. (sen om strandformen kommer på köpet är ju det bara positivt.. =) )

kitabu
0

Jag "konverterade" 24 februari 2007, för 12,5 månader sedan.

Jag har blivit symptomfri från diabetes typ 2. Slutat med insulin.

Gått ner 33 kg.

Hamka
0

Från början var det för att gå ned i vikt så att jag kunde trivas med mig själv , nu när jag blivit aningen tanig  så är mitt mål att gå upp i muskel massa på ett hälsosamt sätt.

annie27
0

För att jag inte ville börja medicinera mot diabetes. Hade kommit över "gränsen" för vad som ger diagnosen diabetes. Det har funkat bra och jag har nu bra värde:)

DrAnna
0

Behöver gå ner en hel del i vikt. Minskat med hjälp av andra sk svältmetoder innan men det stressar kroppen för mycket och ger i inte bestående resultat. Lästa om och fick kontakt med Annika Dahlqvist för flera år sedan och blev intresserad. Läste på en hel del innan jag tog tag i det själv. Mår fr a mycket bättre än tidigare.

Babz
0

Började för att gå ner i vikt, men det är inte huvudanledningen längre - nu är det för att det känns bra!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

raphanus
0

Jag håller med Babz - precis så är det!

Effie
0

Började med GI för att gå ner i vikt - och innan jag hann äta "färdigt" fas 1 så hamnade jag här på KiF och förstod att man aldrig behöver sluta med den. Vikten går alltför långsamt neråt, mest platåer, men jag trivs med att slippa bli hungrig så snabbt igen, jag sover bättre om natten, magen lugnare etc etc; småsaker var och en för sig, men totalt mår jag bättre.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet