Ny här!
Hej alla!
Jag är helt ny som medlem och som lchf:are, började idag! Jag har nämligen provat allt och lite till utan framgång och kände att nu är det dags för drastiska åtgärder! :-)
Till frukost åt jag omelett gjord på 1 ägg och 2 äggulor, hackad bacon och ca 1 msk grädde. Blev inte så mätt som jag hade hoppats. Till lunch blev det riven ost och en kycklingklubba ( rätt trist och dåligt jag vet), och till middag en omelett till samma som morgonen fast med riven ost på. Jag älskar riven ost! :-) Jag är nu så vansinnigt sötsugen….! Har druckit ca 2 dl fanta free, inget socker alltså, är det jättedumt? Vad gjorde ni som kan i början? Vad göra när man är så sötsugen att man håller på att krevera?!
Skulle bli jätteglad för kommentarer eller förslag!
Hälsningar, Lotta
Skulle nog gå och köpa mig en ordentlig biff och steka med smör och äta och bli mätt.
du äter för lite mat, känns det som. Välkommen hit.
Ät grönsak eller en frukt om det blir för svårt. Men framför allt mer fett.

Man kan äta grädde och hallon. Man kan göra chokladbollar på kakao, smör och kokosflingor. Man kan smälta mörk choklad och blanda med hackade nötter och göra flarn av. Listan kan göras lång :)
Fast bäst är att äta förebyggande, fett!
:)

Välkommen hit Lotta.
Ja du vad gör man när man är hungrig, jo man äter. Stoppa i dig kött, fisk, grädde, smör osv, men du, den där fantan borde du inte dricka, det kan ju sätta igång sockersuget rejält.
Blanda dig lite smörbollar, kolla recept i vänstermarginalen eller vispa lite grädde med lite hallon tex. Det finns mycket du kan ta för att slippa sötsuget. Du kommer att få massor av tips och råd av alla här.
Lycka till
Ser till att man har en brieosttårta hemma och tar en rejäl bit.
Mvh
.
Ett par skivor ost, hellre brie eller annan fet god hjälper mot "sug". Tycker också det ser ut som du äter för litet, kolla det. Tyvärr så kan ju FantaFree o liknande som innehåller sötningsmedel i stället för socker hos somliga trigga ett sockersug. Bäst att se upp!
Hej Lotta!
Var själv Pepsimaxoholiker när jag började med LCHF. Tog helt bort detta gift och satsade på vatten. Har ännu inte trillat dit… Men det var svårt de första dagarna.
Nu efter fyra månader förstår jag inte hur mycket pengar jag slösade på Pepsi… Kan någon gång ta ett glas Fantafree men det smakar faktiskt inte lika gott längre.
Annars håller jag med om ovanstående tips!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Välkommen och lycka till! Du har fått massor av goda råd redan.
Numer pensionär i Nynäshamn

Stort tack för alla glada tillrop! Jag håller nog med om att jag kanske äter för lite, det var ju dock första dagen idag och nu har jag varit och inhandlat fläskfärs och ska göra SSS fakirbiffar imorgon. Det borde bli bra. Jag tänkte på det där ni skrev om hallon. Går det verkligen att äta det? Hur mkt? Tittade på ett paket idag och det var ju rätt mkt kolisar i dem. Går det att ha lite canderel i eller nåt? Vore ju så gott!
Tack än en gång för all hjälp, nu ska jag gå och sova!
:-)
LoPa - alla kan inte äta hallon och inte värst mycke grädde heller - det beror helt och hållet på hur kolhydratkänslig man är.
Testa Du att komma igång först med dina biffar och sen när Du vet hur det här fungerar - kan du pröva finesserna. Det viktigaste i början är att bli kvitt suget och vänja sig vid hur det känns att vara fettdriven istället för kolhydratdriven - det kan vara nog jobbigt när man är ovan. Om man botar sug med fet mat och så lite kolhydrater som möjligt - går det över fortare, tycker i alla fall jag.
Om jag blir sötsugen vilket jag inte brukar göra när jag kör LCHF så äter jag 2 rutor mörkchocklad 85% eller hallaon med grädde. Men det blir som sagt inte ofta för jag blir inte sötsugen som förr. Ibland dämpar jag sötsuget med att äta ostskivor som jag tar smör och gröna oliver i och rullar. mums
Det bästa för mig hittills, som stoppar både sug o hungerkänslor på kvällen är ostchips (riv ost o lägg i högar på en plåt, smält, håll koll så det inte bränner, låt svalna o stelna) av västerbottensost el parmesan/pecorino som jag dippar i guacamole.
oj va lyxigt MaMaMade! :D Lycka till LoPa och välkommen :)

Roligt med så många nya medlemmar!
(Man hinner inte läsa allt som skrivs längre…)
Hur går det för LoPa - tråden hade försvunnit långt ner
Välkommen hit!
Hej!
Jag ska precis börja på måndag. Blev medlem igår. Har svårt att äta det som är stekt till frukost somtex omelett,bacon,stekt ägg. Har nästan jämt ätit gröt. Finns det någon som kan tippsa om annan frukost än ägg och bacon.
Äggmjölk är en hit hos oss. Jag gör den m chokladsmak så dricker ungarna den också! Perfekt de morgnar man inte känner sig direkt hungrig. Gör ett sök på äggmjölk…jag kan inte länka hur jag än försöker.
Kokt ägg, en avocado, creme fraiche, stenbitsrom o några skivor lax är min drömfrukost. Står mig fram till 12-13 på det.

Hej alla nykomingar, jag är också ny här har ätit denna kosten i 1 vecka. Kan bara säga att detta forum är GULD värt, medlemmarna är supergoa och hjälpsamma. Det finns ingen fråga som är för dum. Så fråga bara på och läs, läs och läs så lyckas ni! =)
Ha det gott (smörgott) hihi
birgitta-andersson Välkommen hit!
Kokt ägg mosat i smör är det många som äter. Äggen kan du koka kvällen innan och sen värmer du bara smör och häller över och mosar.
Tack så mycket för snabba svar. Vilken tur att en kompis jag träffade i affären rekommenderade mej den här sidan. Jag har en ätstörning (bullimi) och var i Behandling -98 hos Bitten i Hudiksvall. Känns som att jag har hittat rätt sida.
Välkommen birgitta-andersson! Om du gillar yoghurt och kan äta det utan att få sug eller överätnings problem så är det bra frukost, turkisk yoghurt blandat med lite vispgrädde håller en mätt länge.
Jag själv älskar yoghurt men kan inte sluta äta den när jag väl börjat.
Det med yogert tror jag passar mej bra. Ett av mina problem är att jag har svårt att äta normala portioner. Men jag har ju verktygen från min behandling som jag får ta fram. Och så känns det som att man kan få stöd från den här sidan. Det är efter att jag har fått min underbara sladdis för sex år sen som min mat vart lite fel. Efter behandlingen åt jag inte alls socker, velemjöl, vitt ris. Men när jag är gravid mår jag alltid så dåligt så jag inte kan äta allt. Då blandade jag in velemjöl, konstsocker och kommer liksom inte ur det. Har opererat bort ett kilo på mina bröst för ett år sen. Har gått upp jättesnabbt i vikt efter det. Det är längesen jag vägde så här mycket. Har provat allt men känner panik att jag inte lyckas någonstans. Men hoppas nu att det här är rätt.

Välkommen! Ge det ett par månader i början.Ge inte upp!Det kan ge lite besvär som kramper,men då hjälper magnesium från hälsokosten.Om suget dyker upp så prova äggmjölken som mättar och är rätt sammansatt med fett och protein.Smaksätt med favorit smak som kakao,kanel,kardemumma eller vanilj.
Ja, har ni fler tips om frukosten äggen står mej upp i halsen, kär nu med A-fil 3% linfrö och ett par ostskivor med bregott, men sen då när jag ledsnat på detta
Jag är 67 år snart och provat det mesta även magsäcksoperation 88 detta är nu min sista chans
Lycka till Ingegerdw!
Det finns nöt-bröds recept och ett som vi kallar polarbröd. Kanske något att variera med.
Själv kör jag med kokta ägg mosade med smör, min standard frukost.
Man kan äta rester från middagen, kött tex. Eller makrill i tomatsås.

#8 - Visst kan man söta med canderel eller liknande, men själv gör jag det aldrig! Jag och många med mig skyr alla kemiska sötningsmedel som pesten! Om jag måste tillsätta något sötningsmedel till något, så använder jag en liten aning svensk honung. Många här på forumet använder stevia, men det har jag inte provat själv. (Sök på Stevia i sökfunktionen till vänster, så hittar du nog en del trådar om det)
Hallon är de bär som innehåller minst kolhydrater, men det blir ju fortfarande en hel del, så om man är riktigt kolhydratkänslig kan det vara bäst att avstå.
Om du motstår sötsuget, och tar t.ex. en bit Brieost istället, så kommer suget sakta men säkert att försvinna! Men jag håller med andra här i tråden - försök avstå från läsken helt och hållet, även den sockerfria!
Lycka till!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Många får problem med frukosten efter ett tag på LCHF verkar det som- efter att i många år levt på "kalla" frukostar- fil, yoghurt, flingor, mackor, gröt. Inte så värst mycket mer variation där heller! Ändå tröttnar många på ägg i olika varianter, makrill, ost osv trots att många kanske egentligen till stor del levt på mjöl till frukost i hela sitt liv, vilket är fruktansvärt ensidigt…
Jag tröttnade också på ägg och baconfrukost, och efter ytterligare ett par månader så tröttnade jag på ägg också men hade under dessa månader minskat drygt 10 kg. Då tog jag till nödlösningen naturell fil/yoghurt, för att undvika mack/flingträsket, även nattetid blev det fil då jag jobbade för då klarar jag inte lagad mat så bra. Efter ett halvår hade jag gått upp 6-7 kg!
Nu har jag upptäckt "äggmjölken" och minskat mer än ett kilo denna veckan trots att jag egentligen brukar gå upp ett par kg i vätska när "indianerna i passet" dyker upp, som DaMum brukar kalla dem.
Suget har försvunnit (efter tre dagars jobbiga abstinensproblem) och dimman har lättat. Jag har fått bevisat att det verkligen var mjölkprodukterna som gav mig sug och viktökning, och de gav tillräckligt mycket kolhydrater för att orsaka omställningsbesvär när jag slutade med dem.
Vad vill jag nu säga med allt det här? Jo att ni som vill prova fil/yoghurt, var lite uppmärksamma men prova förstås om ni känner att det är rätt för er! Det finns ingen modell som passar alla, och en del kan äta mer kolhydrater, andra är mer känsliga och vi är dessutom känsliga för olika slags livsmedel.
Jag kan inte heller äta yoghurt av samma skäl som magma.
Kan man ha något i yogerten
Jag har käkat kokta ägg och smör till frukost i snart ett år, har inte lessnat ännu men gör jag det så kommer det bli äggmjölken.
Birgitta-andersson: en del tar lite hallon i yogurthen - hallon är de bär som har minst kolhydrater av alla. Lite naturlig vanilj kan man också smaksätta med (finns på Coop i en glasburk - som ligger i en pytteliten kartong).
Jag tar inget annat än grädde, jag gillar den syliga smaken.
Jag provade yogerthen i morse men ska nog köpa hallon till. Jag tror nog inte jag överäter yogerthen den var lite för syrlig så jag fick inte i mej så mycket. Kommer nog att varva ägg och yogerth. I morgon så börjar jag. Är det någon som kan ge förslag på en dagsmeny med frukost lunch middag och mellanmål. Kan man äta solrosfrön på yogerthen.

Solrosfrön är kanske gott men ingen optimal kost då de innehåller relativt höga halter omega 6 (Kan skapa inflammationer i kroppen, liksom sprida fria radikaler som är grogrund för cancer…men det värsta är kanske att det förbrukar de viktiga enzym som kroppen behöver för att tillgodogöra sig omega 3).
Pinjenötter då? Är liksom lite såld på dem just nu…de är *sååå* goda!

Kokkosflingor i yoghurten, med kanel uppepå..Mums
Har ibland även linfröolja i yoghurten, den äckliga smaken av oljan känns inte i yoghurten.
Jag tror att de flesta nötter/mandlar liksom frön innehåller en hel del Omega6 men det där kan Pasi bättre än jag…
Vill bara påminna om att man inte MÅSTE äta speciell frukostmat. Man kan äta samma till frukost som man åt till middag, alltså "vanlig" mat även på morgonen. Det är ovant men funkar.