Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2393 ggr
Rita-S
0

Julklappar!!

hoho vilken jul! Ny wok, och 2 nya stekpannor! någon har fattat man steker massor med saker ;D

Och enbart EN köpte chocklad till julen, en after eight, och den kommer vi njuta low carb eller inte, men som tur är har alla andra tänkt och köpt böcker, kläder, ljus (i stället for chocklad)
Vi fick massor av fina saker och massor vi hadde användning för! :D

Jag tillot mig några seigmenn (gelatin godis med fruktsmak) och en liten chockladbit, samt jag tillot mig en pytteliten potatis. Hua den skulle jag undvikit! All godiset (en liten handfull) gjorde inga större bekymmer men ååå vilket magnip av en ända liten potatis! Bad move! >_< så ingen potatis i dag inte.

Sen hadde jag gjort panacotta till alla, serverat med vispad grädde, lite honung för dom som ville, hallonsås eller bara som den var, och den utkonkurrerade ris ala malta! Jag tillot mig en liten sked ris ala malta men åt mäst panacottaen, och visst, ris ala malta är ju gott fortfarande, men jag tycker faktisk panacottaen är bättre på många vis ;D
Glad fortsätning på er alla önskar Rita!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

DaMum
0

Jag fick en petrolgrön sjal med små paljetter, precis min stil! *fniss*

Och nya högtalare till datorn, med subwoofer…Skrattande 

En finfin hudcrème som ska sparas till kommande höst…Flört 

En stegräknare

En nyckelring

Och en massa glädje och gemenskap.

Kram!

korseett
0

jag har fått ett nattlinne, en handduk och en värmefilt. Den sistnämnda är till för min tempurmadrass som brukar vara kall och stel den första timmen efter sänggåendet. Nu kan jag lägga mig i en uppvärmd säng! Vi ska ha byta julklappar till helgen med då vi ska upp till mina föräldrar och bröder

Mona-Stina
0

Jag fick fyra tidningar med svåra korsord… precis min smak.

mizztlur
0

Jag och min dotter fick en jättefin digitalkamera ihop…och min groom ( medhjälpare när jag tävlar sportkörning) hade köpte en stor hink med hästsaker som putssaker, hästschampo, nummerlapp, stallkrokar, havre och kognakstryfflar…hon vet sannerligen vad jag går igång på…fast hon ska få använda grejorna mest själv…

maxiq
0

Jag fick en påse sötmandel, en 87% chokladkaka, en julskinka och ett par hemstickade raggsockar! Mer behövs inte för att göra mig lycklig!

Skrattande

Effie
0

Jag fick en "Diet Piggy" - en liten rosa gris som sitter i kylskåpet och grymtar när någon öppnar dörren…suck. Glad Men resten av julklapparna var användbara.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

maxiq
0

Grisen grymtar ju för att den vet att den snart blir uppäten! :-D

Mervi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick gångstavarna jag önskat mig och annat smått och gott. Trevlig samvaro med familjen och massa onyttigheter har det  hamnat i magen på mig. Skrattande

Bookjones
0

Ny mobil, fin "vintage fossil" armbandsklocka och parfym av lillkillen som luktar så starkt att tapeterna krullar sig i hörnen och skallen dunkar. Men… han fick veta att det var den gooodaste parfym jag nånsin haft och jag sprayar och knaprar Tylenol :).

Brynhilde
0

Jag fick ont i magen… Ledsen åt ett par bitar ljus choklad lille julafton och jag har fortfarande magknip. Måtte jag ha lärt mej nåt av det… kanske hindrar det framtida avsteg.

Annars var julafton genomtrevlig och avslappad i familjens och goda vänners lag. Vi har så gott som skrotat julklapparna.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

parsley
0

Jag fick bl a GI-noll, några väl valda antikviteter, men inga hemstickade raggsockor, utan bara garn, så sticka får jag till min stora glädje göra själv.

maxiq
0

Raggsocker är mycket bättre än strösocker och bitsocker!

Räcka ut tungan

parsley
0

Du e lá för go, Maxiq, :D

Tilda-T
0

#12 Du har la ordning på dina socker du !

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

anki1
0

Jag fick ett stort smyckeskrin och en ny sminkväska och en ny hushållsvåg och lite till en choklad ask av grannen som jag brukar hjälpa med att motionera en av hennes hundar, hon har 4 st.. Jag låter önskelistan sitta uppe, för jag fyller ju  år om  2veckor och då har dom lite vägledning av vad jag önskar i present, en matberdare tex.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

venuseva
0

Fick ett halsband, men pga influensan så har vi liksom inte firat jul änLedsen.

BitteS
0

Jag fick en vaknaupp-lampa/väckarklocka. Den fungerar som så att en halvtimme innan man ska vakna börjar den så sakteliga lysa upp rummet. Först med ett svagt sken för att vartefter tiden går skina allt starkare. Ögonen skall tydligen vara väldigt känsliga för ljus på morgonen och på detta vi lurar man kroppen att tro det är gryning på riktigt. När dedan väckningstiden är inne kan jag vakna upp till fågelkvitter.

Provade den i morse. Precis som ett barn så vaknade jag flera gånger innan för att se efter hur mycket klockan var, hi hi. Det verkar ju lovande om jag påverkas så bara av ljuset. Hoppas det håller i sig för jag är nog världens mest morgontröttaste människa.

BarbroE
0

Jag fick en lila IPod Shuffle, sä nu ska det bli träna av. Cool 

Och dom hemstickade raggsockorna var det jag som gav bort, 5 par blev det i år.

anki1
0

Matberedaren anlände idag. Så nu är det bara stegräknaren och en korkskruv ifrån tupperware kvar på listan. Undrar om nån av dom anländer när jag fyller år. Hihi. En sådan där "vakna upp lampa" skulle va nåt för sonen, han kan ligga på söta örat nästan hela dagen, om man har en sån i hallen och öppnar hans dörr på glänt kanske han skulle vakna och komma upp i tid någon gång. Hihi (Och då bli trött och lägga sig i skaplig tid med.)

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

maxiq
0

Är det en tonåring så är det bara en 2000W bygglampa som funkar! ;-)

[Karro]
0

anki1 det där är verkligen ett vanligt beteender haha :D *känner igen det så väl både hos mig själv och bror min*

Firade en jättemysig jul hemma hos mamsen och papsen :)

PiKaWe
0

Haha, en sån där ljuslampa fick svårväckta tonårsdottern i julklapp, ska bli intresant att se om den funkar när skolan börjar igen (jag är desperat).

Jag gav bort Skaldemans "Ät dig ner i vikt" till svärföräldrarna. Själv fick jag bl.a. biljetter till Svansjön och böcker, och den gemensamma julklappen var ett Nintendo Wii, så nu skuttar hela familjen och släkten runt som galningar och spelar tennis och har olympiader och allt vad det är……skitroligt! Men jobbigt!

Ont i magen har jag också, syrran med familj var här idag och hade med sig paj, bröd, Jansson och annat…… Fundersam

[Karro]
0

lite OT men fy va Wii är roligt! vi köpte ett när det kom förra året :)

Babz
0

Jag fick en verklig önskeklapp - en kaffekvarn! Så nu är det bara att mala espressobönor när kaffesuget kommer smygande! Toppen!

Skrattande

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

PiKaWe
0

#23 - Karro, kan du rekommendera några bra spel?

[Karro]
0

jaaaa Super Mario Galaxy!! om man gillar plattofrm såklart :)

sen är ju Zelda Twilight Princess jättemysigt också

sen bara att spela Wii Sports och Wii Play roligt i sig också till fördel om man har fler kontroller. Sen så försök och ta er in på shopen också så kan man dra ner gamla hedliga klassiker som Super Mario Bros osv!

magma
0

För det första så var det hemskt roligt att för en gångs skull samlas alla vi syskon, familjer och föräldrar, "tretton runt bordet" var vi.Flört

Jag fick bl.a parfym, hudkräm (äntligen en hudkräm som mitt ansikte godkänner! Hurra! "Börlind" heter serien och finns på hälsokosten, hade önskat mig den av flera personer och fick ett par st burkar;) Samt sängkläder, ljuslyktor som ska hänga i en kedja, en assiett i en porslinsserie jag samlar på samt en kaffekanna eller vad det heter, som man serverar kaffe ur. *puh*

God fortsättning allihop!

Effie
0

#19,#22 Jag fick en sådan där lampa också; i morse lyste den så fint vid åttatiden och fåglarna kvittrade…stängde av den efter en stund, och vid halv ett undrade sambon "va, är klockan SÅ mycket! Varför använde du inte lampan???!" Så jag vet inte om jag tror på den för svårväckta personer.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

PiKaWe
0

# 26 Alla roliga spel var ju slut när jag skulle till Game och fylla på, fick beställa på nätet. Och efter fyra dar stod jag bara inte UT med ljudet av Raving Rabbids 2 så nu är spelet förpassat till sonens rum, hehe.

#28 Kan inte säga att dottern direkt studsar upp, men lite hjälper det nog…..men varför kan man inte ställa in så ljudet går igång och stegras samtidigt som ljuset eller är det jag som fattat fel??

[Karro]
0

#29 haha, ja det blir ofta så, dock ljudet i wii sports är helt ok, musiken till bowlingen är riktigt mysig faktiskt :)

virrirren
0

Jag fick två av anna janssons böcker och en av stieg larsson hette han väl som skrev män som hatar kvinnor……Så nu skall jag bara läsa klart karin alvtegen. Jag har verkligen "lärt "mig läsa igen.har aldrig haft tålamod att slappna av så mycket förut.

Det roliga är att mina ungar har bara köpt böcker o gett bort.

[Karro]
0

stieg larssons är jättebra :)

BitteS
0

#29. Det är väl meningen att lampan ska efterlikna gryningsljuset, och det brukar ju inte komma som blixten,Flört. Ljuset ska långsamt vänja ögat och när det sedan är fullt ljus ska väl larmet/fågelsången ge den sista puffen till uppvaknande.

Har testat lampan själv några mornar nu, trots att jag är ledig och inte behöver vakna någon speciell tid, bara för att se om den fungerar. Det är väl lite si och så med det, men eftersom jag är en riktig sömntuta på mornarna så somnar jag gärna om när jag är ledig. Är faktiskt bra på att komma upp när det är arbete som gäller. Försover mig sällan då. Plikten framför allt. Är väl itutad sedan barnsben att man ska sköta sina åtaganden.

Jag kommer i alla fall att ställa min gamla klocka också, som säkerhet när jag ska börja jobba igen. Kör väl med både livrem och hängslor några dagar för att se om det fungerar.

ullna
0

Jag gav min man en sådan väckarlampa i julklapp och vi har testat den alla mornar sedan dess. Jag tycker det funkar jättebra. Det trista är att lampan slocknar, när man stänger av fågelsången. Jag skulle vilja att fågelsången tystnar och lampan lyser, och föralldel man kan ju åstadkomma ungefär det om man drar ner ljudet men inte stänger av klockan.

Jg tror det är nyttigt för hjärnan med dagsljus den mörka tiden av året.

PiKaWe
0

#33 Blixten (gärna med en rejäl knall och ett bortryckt täcke) vore nog en mer effektiv väckning på detta barn Glad, men när skolan börjar och det är dags för tidiga mornar igen så ska jag testa att ställa lampklockan en bit ifrån sängen, så hon inte bara kan drämma till den med handen för att stänga av den när hon kommer till sans….jag minns inte att JAG hade sådär svårt att vakna när jag var tonåring…ehum….

andreas0
0

Vad gäller lampan så har jag en 40W spotlight lampa riktad mot mig i sängen sen ett år tillbaka. Fungerar jättebra, mycket lättare att komma upp med den!

Men man får inte göra misstaget att tro att den verkar direkt, ljuset får kroppen att producera "vakna" hormoner, och det tar lite tid. Jag har satt min lampa på en timer, och sett till så lampan går igång en timma innan jag vill gå upp. Det brukar vara lagom för mig, men man får väl testa sig fram till en bra tid.

Någon speciell lampa behövs altså inte, bara en vanlig billig spotlight-lampa, tricket är att låta den gå igång i tid.

I början så satte jag väckarklockan en timma efter lampan gick igång, men redan efter ett par dagar så började jag vakna ett par minuter innan klockan ringde varje dag. Sen dess har jag använt det från och till och det fungerar bra, är det något riktigt viktigt jag ska upp till sätter jag fortfarande klockan en timma efter lampan. Även dom gångerna man blir tvugna att vakna av klockan vaknar man mycket piggare. Effekten blir dock mindre på sommaren, antagligen eftersom kroppen vänjer sig vid att det är ljust hela tiden då.

En annan sak jag funderat på är om man skulle sätta en kaffebryggare i sovrummet och ha den gå igång 50 minuter efter lampan, doften från kaffet gör nog sitt också. Men det har jag inte testat ännu.

andreas0
0

Om man har svårt att vakna så finns det ett par andra roliga produkter också.

Här är en väckarklocka där toppen flyger upp i taket med en propeller när klockan börjar ringa, för att stänga av klockan måste man fånga propellern och sätta tillbaka den på väckarklockan. Den flyger i olika riktningar varje gång.

Här är en annan med lite mer klassiskt utseende. När den ringer måste man vara vaken för att stänga av den, för kommer man bara pyttelite åt sidan från knappen får man nämligen en elektriskt stöt. Är man inte vaken innan det så är man definitivt vaken efteråt.

Känner ni till några andra roliga produkter?

maxiq
0

Du har sett Kalle Ankas husvagn på julafton va? Du är snart där…

Flört

venuseva
0

Fick ett halsband. Sen ljus som såg ut som godis, både små och en stor muffins och en låda chokladtryffel, den lät jag vara kvar hos givaren. Det var onödigt att ta hem. Smakade en men det tilltalade inte mig. För ett år sedan hade jag ätit upp alla.

Bookjones
0

#23 Jag brukade ställa en mekanisk väckarklocka, babyben.. en sån som ser ut som Musse Pigg inuti morsans stora soppkastrull ovanpå en uppocknervänd kastrull mitt i rummet så man måste kliva UPP. Skrället var nervtrasande och funkade ganska bra.

fettbramat
0

Hahhahaa, det finns verkligen många roliga väckarklockor på marknaden. Men om du skulle vara klocklös någon gång fungerar även annat som de flesta brukar ha hemma.

Min dotter lärde mig det fiffiga knepet att dricka vatten precis vid sänggåendet. Hon har koll på att med två glas vatten klarar hennes blåsa ca 6 timmars sömn innan hon måste rusa på toaletten. Man kanske inte vaknar på minuten men det är ett ganska bra "McGyverknep" om man inte har några andra hjälpmedel till hands.
En naturlig fysisk väckarklocka m.a.o.Flört

andreas0
0

#41, det är nog individuellt om det fungerar, själv kan jag hålla mig i princip hur länge som helst om jag sover utan obehag. Men visst finns det massa roliga saker man kan göra med saker man har hemma.

Ett tag hade jag en timer som startade morgonnyheterna på radio, eftersom dom faktiskt sa interessanta saker som jag ville lyssna på så koncenterade jag mig, och piggnade därmed till.

Ett par andra teoretiska ideer: 

På vintern om man har en liten motor (finns att få tag på batteridrivna rätt billigt) kanske man kan rigga den att öppna fönstret på morgonen så det drar kallt.

Ovanstående motor kanske kan användas för att tippa en flaska vatten  över en på morgonen.

Ett program på datorn som tar bort hela musiksamlingen 5 minuter efter klockan ringer, om man inte sätter sig vid datorn och skriver lösenordet för att stoppa det. Då får man motivation att piggna till ;)