Celluliter
Jag har länge ätit en ganska mager stenålderskost, sen jag börjat med det har jag gått ner en del i vikt och fått lite förbättring av mina celluliter. Senaste veckorna har jag gått närmare en LCHF-kost. Jag äter ganska mycket ghee och kokosmjölk och mindre kolhydrater av typen frukt och potatis än tidigare.
Jag har gått ner ett kilo eller två men celluliterna blir mindre och mindre.
Jag tror även att jag har blivit varmare - jag fryser inte längre så mycket om fötterna. Jag tror mycket celluliter gör att man blir frusen.
Celluliter minskar uppenbarligen av en sån här kost, men vad tror ni att det är för mekanismer? framförallt mer mättat fett eller mindre kolhydrater eller något annat?

Jag har definitivt blivit varmare sedan jag gick över till lchf.
Tidigare var jag genomfrusen jämt, nu är jag varm i kroppen även om jag känner kylan på huden.
Och jag har aldrig haft celluliter. :p Celluliter är väl bara lagrat fett som inte påverkar kroppen aktivt.

De brukar ju säga att celluliter inte är farligt, men jag tror att kvinnor med celluliter drabbas av sjukdomar i lite högre grad. Kanske påverkar kosten kvaliteten på det lagrade fettet och därmed celluliterna. Vad tror ni?

Jag tror att de som äter/ätit mycket margarinprodukter och transfetter får celluliter. Jag tror att det lagras på det sättet. Vanligt riktigt fett blir med myskuddar på kroppen.
#3 Det där lät spännande… om det är sant, vilken TRUMF i skönhetsindustrin…
Numer pensionär i Nynäshamn

Man blir ju definitivt varmare av den här kosten.
Traditionell bantning som görs under vinterhalvåret har ju som en av biverkningarna att man ständigt fryser som en hund..Brrrr!!
Det beror väl på att kroppen då går ner på sparlåga. Med LCHF är det ju tvärtom, ämnesomsättningen brakar loss rejält och man blir varm och go..
Intressant om även de svårbearbetade celluliterna påverkas. Det är nog mycket möjligt att många skavanker beror på gifter och felaktiga fetter i kroppen…
Jag har i alla fall märkt förändringar på sånt som traditionellt anses vara livslångt
Ärrvävnad efter acne och hudsträckningar minskar.
Leverfläckar minskar
Åderbråck går tillbaka
Ett lossnat senfäste i handleden som jag haft i 20 år har otroligt nog lagat sig själv (En tydlig grop vid fästet har försvunnit).
**dufva:
**Rena mirakelkosten med andra ord…
celluliter är en lokal inflammation som uppstått pga ansamling av gifter och slaggprodukter som fastnat i området och hindrat cellerna från att få syre, näring och frisk vätska. Detta leder till svullnad och förtjockning av vävnaderna. de kan vara hårda, mjuka, svampartade, sladdriga,sega, stumma, mycket smärtsamma och vätskefyllda.
De har ju påvisat att industriella transfetter hämmar cellen och dess funktion när det gäller äggcellen. Så varför skulle inte kroppscellen bli hindrad också. Det här är jättebra för mig som arbetar med celluliter att få veta för då kan jag ge kunden rätt råd med kosten förutom att den går hos mig på en kurbehandling. Jag har ju märkt själv men när det blir flera som rapporterar om samma utveckling då blir det en ytterligare positiv effekt av vår kost!
Väldigt intressant tråd… jag blir mer och mer fascinerad…

Jag slutade med margariner och transfett för ett par år sedan, och celluliterna blev bättre då. Kanske är förklaringen till ytterligare förbättring nu sista veckorna att jag nästan slutat med vegetabiliska oljor (och istället ökat på mättat fett). Bara lite olivolja av bra kvalitet.

Johanna: Jag frös som en tok när jag gick på mager paleodiet a la cordain. Det var helt sjukt! Frös mitt i sommaren. Bada var det inte tal om. Detta försvann direkt när jag började äta mer fett igen.

hahah, Ja ni min långkalsong säsong brukar börja i september å sluta i maj!
Jag har inte frustit nånting denna vår, inte haft långkallingar en endaste gång!
så nog svettats man mer!
mycket skit ska ut!
Jag har slutat frysa sedan jag började med kokosfettet. I år har vi haft så mild vinter så jag har inte heller behövt något under jeansen, vanliga fall har jag också långisar. Men svettas det gör jag inte.
Celluliterna har absolut minskat, kan knappt hitta några
. Jätteskönt nu när vi går mot sommar…..

Hjälp mig…jag tycker inte att jag har fått mindre celluliter, snarare tvärtom! Jag har t.o.m. fått på överarmarna. Jag tycker också att de på benen syns mer. Huden ser ojämn ut när jag står upp.
Jag är inte överviktig (163 cm 58-59 kg). Jag har däremot en envis limpa ovanför naveln som jag vill få bort, eftersom det ser idiotiskt ut att vara smal i övrigt men ha en limpa som jäser ut över byxlinningen då man sätter sig.
Jag undrar om jag ska sluta med tilläggsfett, dvs. grädde eller kokosfett i te och bara äta "normal" mat utan kolhydrater, lagad på smör och grädde.
Nån som har förslag eller liknande erfarenheter?
"leverfläckar minskar"… Hmmm.. jag har megamånga, och de har inte minskat. Kan de vara så att om man går ned i vikt så minskar de, för de tänjs inte ut?? (Jag äter inte lchf för att gå ned i vikt, behöver inte det)
Celluliter är med på Annikas lista. Det var elocinave som rapporterade det först. Jag minns det för hon var så stolt över det. 
Leverfläckar har bleknat för mig. Jag fick för ett antal år sedan massor med leverfläckar bara på ena handen. Jag tyckte det var lite obehagligt för händerna såg så olika ut. Den fläckiga såg ju 30 år äldre ut. För något år sedan upptäckte jag att de var borta. Nästan ivf. Tittar man noga ser man bleka fläckar. Men då får man titta noga.

Jag har märkt att leverfläckarna bleknar bort….ett tag när jag mådde som sämst, innan kostomläggningen, så fick jag massor.
Besika, jag såg inte ditt inlägg. Jag undrar om det inte finns olika fläckar. Jag var som ung väldigt ljus och har nästan rödhåringshy. Ljus med många fläckar. De fläckar som jag alltid haft har inte försvunnit. Det är dessa åldersrelaterade (?) som gjort det.
Såg i morse när jag torkade mig efter duschen att groparna i låren är betydligt färre.
Nu är jag över femtio år och visar mig aldrig så jag bryr mig inte så mycket men visst är det trevligt.

Ladybird:
För mig blev celluliterna bättre av mer fett, men när jag äter alltför lite kolhydrater känns det som att celluliterna blir sämre.
Jag har en fundering på om celluliter kan komma av lågt blodsocker, vilket jag har fått ibland. Det skulle förklara varför många får förbättrade ceulluliter men inte alla.
Huruvida man har celluliter kan åtminstone inte bara handla om fettkvalitet, isåfall skulle jag inte ha några celluliter kvar.

När jag tar tar i mitt "hull" på benen och klämmer, så är det inte längre "smågropigt" som det kunde vara förut….är övertygad om att detta hjälper mot celluliter!
Hmm, måste tänka på detta med att bli varmare, jag är riktigt frusen på vintern och sover med tjocka sockar, ska bli intressant att se hur denna vinter blir…
Mina celluliter har absolut minskat, men helt borta är det inte. Men jag får nöja mig med det.
Jag tycker du är så slät och fin Så! 
Tackar!!!
Korseett, med risk för att kidnappa tråden. Du är bra på hud och sånt, va? Nu har jag bara ätit LCHF i 3,5 månader, och har väl inte förväntat mig några mirakel. Men jag har psoriasis (fast jag börjar undra nu när jag läst några av dina inlägg) och problem i hårbotten, ögonbrynen, samt att jag får flagor av död hud i ansiktet. Jag har mörka fläckar i pannan som ärr efter utslag i hårbotten som går ner i ansiktet. Jag får detta mest på vintern då jag får lite sol och torr luft. Och i år är det värre än någonsin. I fjol ammade jag förvisso, och förfjol var jag gravid. Så det har gått några år och jag är äldre. Äter inte heller mina mediciner då jag inte behöver! tror du att det är något annat än psoriasis hag har i ansiktet? Jag har artriten och nagelproblemen, samt den där hlab27-antikroppen, så jag är ganska säker på att jag har psoriasis. Men man kan ju ha mjällexem också… Fö har naglarna blivit bättre sen LCHF.
Appropå celluliter har jag det också, men nu har jag gått ner nästan 8 kg (wohoo) och då minskar celluliterna också. Men jag tycker att de har minskat mer än när jag bantat vanligt.
Jag är egentligen inte förvånad. Jag är nu på slutet av Gary Taubes bok. När jag läser på kvällarna blir jag nästan lite mörkrädd. Jag kommer ALDRIG att gå tillbaka till socker/mjöl! Det är ju rent giftigt!