Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 3615 ggr
Moonbeam
0

LCHF för katten?

Min katt, 10 år,och innekatt, har blivit fet. Ock jag misstänker Hills torrfoder light, som vet. rekommenderar.

Jag hittade en sida på nätet om Orijen kattfoder som inte innehåller några sädesprodukter el majs utan mest köttproteiner o fett. har nu köpt det, och är spänd på att se om det funkar. Är det nån som har erfarenhet av det fodret eller om feta katter över huvudtaget? Kostråden för djur är inte bättre än för människor tycks det.

Mizzi
0

Jag har provat det  och jag tycker det var bra, vet många som rekomenderar just orijen.

Men jag läste även här någonstans om någon som gjorde egen kattmat, minns inte vad tråden hette men du kan kolla om du kan hitta den i trådarna här brevid.

[Saiva]
0

Min systers katter äter Orijens kattmat. Den ena är smällfet och den andra lite rund… :oO Än så tror jag inte det syns något på dem. (hon hade inte märkt ngt) De har ätit kattmaten i ungefär 1,5 månader tror jag…

Det bästa är ju att göra egen kattmat men det tror jag inte systra mi går med på… :oS

Leonita
0

Jag rekommenderar Mjaus blötfoder till katter som behöver gå ner i vikt. Det är ett mycket bra foder gjort av svensk kött. Två av mina katter har vägt för mycket och båda har gått ner i vikt när de fått Mjau. Tyvärr är det inte alla katter som gillar Mjau och för torrfoderkatter bör man leta efter ett foder som innehåller så mycket kött och så lite spannmål som möjligt. Vi har inte testat Orijen, men det låter som ett vettigt alternativ.

(Jag har även haft en rejält underviktig katt som gick upp jättefint i vikt på ett kolhydratrikt torrfoder… Det var i samband med det som jag själv bestämde mig för att testa LCHF!)

Moonbeam
0

Leonita, menar du med Mjaus blötfoder den i pappkartong eller den stora plåtburken?

Är lite orolig för att han ska få diabetes. Kan katter få det? och hur blir dom då?

Rita-S
0

Jo katter kan få diabetes, min kompis ena katt fick typ 1 och 2, båda utan att den va överviktig, har en annan kompis hvis katt fick diabetes av övervikt

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Leonita
0

Moonbeam, mina katter får oftast Mjau i tetraförpackning. Tetrornas innehållsförteckningen inkluderar förvisso socker, men enligt producenten Doggy handlar det enbart om ytterst små mängder sockerkulör för att maten ska se mer aptitlig ut - som om katterna nu skulle bry sig om det… Den vanliga Mjau-burkmaten är också väldigt bra och den innehåller ingen sockerkulör alls. När det gäller Mjau-maten ska man enligt min åsikt bara passa sig för burkarna som kallas "Sunda målet" eftersom de innehåller ris, potatis och annat som katterna absolut inte behöver.

Moonbeam
0

Tack för alla tips. Jag ska testa om han gillar mjaumat. Kan jag ge honom lite orijen o lite mjau isåfall? Det är bekvämt med torrfoder eftersom han är ensam hemma 9 tim pr dag.

Leonita
0

Jag vet inte hur det blir att blanda Mjau och Orijen, men det är väl bara att pröva under en period och sedan utvärdera. Jag är för övrigt också borta ca 9 tim/dag och mina katter får bara blötmat. De utfodras 3 ggr/dag runt kl 07, kl 17 och kl 22.30 och det funkar utmärkt.

Tänk på att introducera nytt foder successivt, annars kan katten bli dålig i magen. (Fast det visste du säkert redan.)

Margareta
0

Mina katter äter Mjau - kyckling och mår bra av det och är inte överviktiga. De får även torrfoder Hills och Eukanuba i den mängd de vill.

Jag vet att katter som äter Orijen fått hudbesvär - men det betyder inte att alla får det.

Numer pensionär i Nynäshamn

Anterrabae
0

Min ena katt fick stora sår av Torrfodret Orijen, men han är å andra sidan extremkänslig. Vissa torrfoder börjar tarmarna blöda av och andra (som orijen, fick han stora sår av.)

Mina katter får Mjau blötmat, den billigare som är helt sockerfri och väldigt låg på kolhydrater. Undviker bitar i gele och tetrapacken på grund av att det är både socker och även potatis och ris i vissa andra.

Brukar blanda ut kattmaten med äggula och kokosfett och/eller smör för näringens och mättnadens skull. Dessutom lite benmjöl ibland. 

Min smällfeta honkatt är nu smal och pigg och de andra två har musklat på sig.. Precis som det blir för oss mao. =) 

Jo och så ger jag dom inälvor och kykling och köttfärs och sånt godis in i mellan oxå.

Funderar på BARF.. Men såren måste läka helt först, vill inte prova nått nytt förrän min känsliga kisse har läkt ihop.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Gronstedt
0

Jag hittade min kisse i ett soprum för 11 år sedan, han var antagligen 3 år då. Han var mager och hade jättemycket mask. Sedan dess har han ett stört förhållande till mat, han är oftast ganska lös i magen och har tydlig kulmage. Många sorters mat kräks han av och andra ger honom sår på hals, ben och tassar (eosinofilt plack), vilket måste behandlas med kortisontabletter. Så länge han äter foder med hydrolyserat protein fungerar det, när han drygar ut det med råttor får han sår.

Jag vill gärna ge honom "riktigt" foder, med mycket lite kolhydrater, men vet någon om det finns sådant med hydrolyserat protein?

korseett
0

mina katter lever på sork, sork och sork, en å annan mus och nån fågel. Burkmat helst svensk om inte katterna bojkottar just då får de en gång om dagen. Torrfoder från mjau finns alltid tillgängligt men jag kan inte påstå att de äter några mängder. Alla är kastrerade men honkatten är en rulta vilket inte grabbarna är. Förvisso är hon en soffliggare om hon själv får välja- speciellt nu under vinternSkrattande

Mervi
0

Min dotters katter vägrar äta torrfoder.

MamaMia
0

LCHF har gjort vår katt smärt och fin! Han vägde i vintras sju kilo och var lat och slö. Efter en månad med endast Mjau kartongmat vägde han sex kilo och var pigg som en ungkatt (han är 10 år!). Efter ett besök av dotterns katt i somras hade han fått i sig för mycket torrfoder och åter gått upp i vikt. Vi gjorde om samma manöver och han gick ner i vikt på ett par veckor! Fram för naturlig mat till alla!

Nelson
0

Mina katter älskar Mjau konserver men de fick stora sår och tappade päls på grund av den. Varför har tillverkarna i tillsatser i maten? Veterinären trodde det var fisktillsatserna eller färgämnena de inte tål.

Nu har de inte fått Mjau på ett par månader och såren har läkt. Men jag vill så gärna ge dem blöt mat. Vet dock inte vad… Finns det något annat märke som är bra?

Gronstedt
0

#15: Om din kisse är som min, Nelson, så är det inte tillsatser utan proteinallergi som ger såren. Vad ger du dem för torrfoder?

Moonbeam
0

Jättemånga fina tips från er alla. Det lät otäckt att katten fick sår av orijen, och annat med. Är det då proteinallergi? Jag köpte Mjau idag och gav katten lite, och han åt och slickade tallriken. Tyvärr valde jag oxkött med lite gele i. Ska ta kyckling nästa gång. Det tar väl ett tag innan det syns på vågen.

Mizzi
0

Mina katter äter Royal canin, Hills och Orijen torrfoder, sen brukar dom få rå nötfärs ,vispat ägg, och ibland kokt kyckling.

Dom får även pussi blötmat ibland.

Jag har aldrig haft några problem med någon mat som tur är =) men jag antar att det är med djuren som det är med oss, en del tål  nästan allt och andra gör det inte ;) man får prova sig fram.

Leonita
0

Många katter tål inte fisk och kan bl.a. reagera med hudutslag och klåda. Jag ger därför inte mat som innehåller fisk till mina katter. Mjau har flera sorter som är helt fiskfria.

Pussi har en burkvariant som heter "Rik på" och den ska också vara bra, men till skillnad från Mjau är den inte gjord på svenskt kött. Vanlig Pussi innehåller däremot en massa onyttigt och bör undvikas.

Gnici
0

Jag har provat Orijen både till mina hundar och katter….Katterna äter inte det över huvudtaget kan jag säja….Knutte, har varit känslig i magen enda sedan vi köpte honom från uppfödaren och jag har nu kommit på att det är spanmålet i kattmaten han inte tål så bra….Han äter inte överhuvudtaget torrfoder, utan får olika sorters mald kött/fågel + Mjiau tetra och nu just Whiskas, som inte heller innehåller spannmål i några sorter…..

Albin äter allt och mår bra av det, så det står alltid en skål med Royal Canin torrisar framme + att han äter samma blötmat/färskmat som Knutte……

/Tina

Majalisa
0

Jag fick tips av Zac, på hans blogg, om en sida om man är intresserad av att göra egen kattmat - Matildas Kokbok. Länken finns här:

http://devonrex.se/kokbok/kokbok.html

Har inte testat själv ännu, men det finns mycket bra info!

Anterrabae
0

Gronstedt: Vad innebär det att proteinet är hydrolyserat?

Har en katt med liknande problem som du beskriver att din katt har. Han får stora kliande sår av torrfoder (undantaget Royal Canin Sensibel) eller så blöder han i tarmarna av maten han inte tål.. (slutade med RC:S foder pga att honkatten blev übertjock)

Med Mjau blötfoder (den som är utan gele och annat) utblandat med äggula och kokosfett så verkar han läka, men det går lååångsamt.

Hur är Proteinet i BARF-mat för katten? Det är bara rått malet kött, ben och inälvor.. Man köper det fryst i 250g förpackningar. Inga tillsatser. Funderar på detta då katten min kan äta rå fisk, kött och fågel samt inälvor utan problem… Färsk mat verkar funka bättre på honom..

Någon som har några idéer?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade