Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6050 ggr
DaMum
0

Glädjerapport!

Jag är så glad!

Min äldsta dotter, som bor på behandlingshem, har ätit LCHF i c:a 1 månad nu. Hon är GRAVT sockerberoende ska ni veta, och kunde tidigare äta upp till 2 kg mjölkchoklad om dagen.

Nu har hon lyckats gå ner 3 kg och minskat 4 cm runt midjan och har gått ner en ringstorlek! Och hon mår bra och tycker att det fungerar, trots att hon hade så mycket emot sig.

Personalen på behandlingshemmet är så klart väldigt fettskrämda och skeptiska, men jag har bombarderat dem med artiklar om LCHF och Annika Dahlqvist och Sten-Sture Skaldeman, så nu börjar även de att inse fakta.

Och så en liten gladis till. Vi har ju haft semester jag och BEERTA, och det blev kanske lite mycket av det goda… några mörka chokladbitar, jordgubbar, rätt mycket ost och grädde och så de där förbaskade Cashewnötterna som tyvärr är så himla goda… Och en och annan light-läst blev det också… Våra måltider var inte heller så små, om man säger så… Vi åt gott och mycket hela tiden.

Men glädjande nog har BEERTA åtminstone inte ökat i vikt, utan snarare gått ner ngt gram. Inget att hurra för, men tidigare gick hon UPP i vikt för ingenting. Nu har hon åtminstone stått stilla, trots att vi vräkt i oss mat Det bådar gott för framtiden, så nu tar vi nya friska tag!

Kram!

folke
0

Grattis,,,,,

Jag har ju också haft semester härifrån….  Men nu är jag tillbaka.. Förvånad 

Jag håller med dig, cashewnötter är farliga…..

Hoppas att personalen ger med sig snart helt och hållet !!! 

Många kramar tebaka !!!

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Saga2
0

Åh jag är sååå glad för tösens skull….låter som om hon börjar hitta rätt *håller tummarna*

Själv har jag precis kommit tillbaka efter 2 veckor semester, har stampat kvar på samma vikt i flera veckor…men iaf glad att det inte blivit någon uppgång här heller (några öl har ju slunkit ner under semestern)Skrattande

Sara40
0

Vad roligt DaMum! Håller tummarna att allt kommer ordna sig för dig och dina tjejer! Skall själv neråt landet någon vecka nu på semster, men då jag inte litar på det Svenska sommarvädret som det just nu ser ut så åker datorn med Fot i munnnen, blir det regn och rusk kommer jag nog tom vara här mer än vanligt!

Gojkan
0

HURRA, för vist är det något att hurra för!!!!!!!!!!!!!!!!

Vad jätteduktiga ni är , både du och din döttrar. Lycka till framöver.

Karin20
0

Helt underbart!

//Karin

catlin
0

Toppen, DaMum! Härlig läsning. Lycka till allihop!

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

zeretki
0

DaMum, jag hoppas verkligen att du och din dotter kan må bättre med denna kost och att ni båda går ner i vikt. :) Det låter ju så ytligt men jag vet ju hur det tär på kroppen att väga för mycket. *stor kram*

Men LightLäsken måste jag varna för! :P Den leder till sug och överätande. Tro mig, den är livsfarlig!

Mervi
0

Det var goda nyheter. Gratulera båda döttrarna. Den lilla växer ju fortfarande så även om hon inte minskar i vikt så kan hon bli smalare  ändå.

Hoppas din stora flicka kan fortsätta och må bättre.

Koylie
0

Hurra! Hurra! HURRAAAAA! Vad glad jag blir av sån här läsning!

magma
0

Vilken härlig läsning, underbart! Håller tummarna att personalen på behandlingshemmet fattar galoppen, och stöttar din dotter. Ni är duktiga alla tre!!Kyss

NancyAlke
0

Underbar läsning DaMum, heja heja!!!

mumsan
0

Vad roligt DaMum. Jag gläder mig med dig. Satt och tänkte på dig idag. Kramar till dig och dina döttrar.

Margareta
0

Oj vad roligt… det var oväntat… hade inte trott det skulle vara "så enkelt" med dom förutsättningarna… härligt !!!

Numer pensionär i Nynäshamn

MarieO
0

Härlig läsning, jätte roligt!

mrsAngel
0

Gott att höra!

Keep on fighting!

DaMum
0

Jag har GÅTT NER I VIKT!!!

Fatta…!!!

Min våg som alltså går till 180 kg, har bara visat Error Flynn varje gång jag ställt mig på den. Jag har varit heldeppad, och jag VET att i våras var jag nere på exakt 180 när jag vägde mig på sjukhuset. Ergo borde jag ha kommit under den siffran, men…

Och så i lördags, så skedde ett UNDER!

Jag klev upp på vågen, och vad ser jag? Jo, jag har gått NER!! Någonstans mellan 3 och 4 kg!!!

Alltså… fatta att jag är lycklig! Det funkar alltså, även för mig. Jag som varit beredd att konstatera att jag är undantaget som bekräftar regeln, som inte kan gå ner i vikt överhuvud taget, som är den eviga fläskfian o s v.

Och så detta…

Jag började naturligtvis fundera över vad jag gjort. Det jag kom fram till är följande;

Dels har jag inte haft "indianer i passet" sedan i maj, men nu har de kommit för full.

Dels har jag gjort en ny lymfrening, den andra sedan i våras. Kanske jag ska göra det oftare?

Sen har jag faktiskt ätit mycket mer FETT på senaste tiden. Det blir mycket bacon, och stekfettet häller jag gladeligen över maten. Ost har jag skippat, så när som på en liten bit Brie eller Feta någon enstaka gång. Mängder av majonnäs har slunkit ner i mig. Men annars är det mest kött och fett faktiskt. Lite coleslaw har det blivit ibland, och grädd- och smörkokt broccoli.

Sen har vi ätit väldigt mycket köttfärs i olika former denna sommar. Köttfärsgryta med bambuskott och grädde t ex, ibland flera gånger i vieckan, för att det är så enkelt, gott och lättlagat.

Jag har svårt att utröna vad det är EXAKT som gjort att jag ånyo verkar börja gå ner i vikt, men kul är det…

Så till er som tycker att det är knaggligt och tufft; GE INTE UPP!

Kram!

ToFat
0

Vad underbart! Grattis! Så roligt läsa att det börjat lossna. Behövs lite sådana historier då man ibland misströstar…

zeretki
0

Roligt att höra DaMum! Jag hade trott att du gett upp, men så glad jag blir nu! :D

DaMum
0

Tack, tack, snälla ni!

Nej, ger upp gör jag nog aldrig, även om det tar stopp igen viktmässigt.

Den här kosten mår jag ju bra på ändå, så varför ändra tillbaka till något som gjorde mig sjuk?

Men visst känns det bra när man ser resultat!

Stor kram till er!

Gronstedt
0

Grattis! Läckert!

venuseva
0

Blir så glad för din skull. Grattis.

Vad gäller Lymfareningskuren, sa Aino Junnila att det behövde gå en tid mellan varje kur, som aldrig skulle vara längre än 21 dagar.  Hur lång en tid är får man väl känna in på. Kroppen brukar säga till om den vill ha drycken eller ej.

dufva
0

Vad kul, och att det börjar fungera för er allihop dessutomSkrattande!!!

ovkyhn
0

Då kanske det finns hopp för mig oxå, har ätit lchf sen maj -06 men inte släppt några kg.

anki1
0

Jättegrattis

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Karin20
0

Oh vad roligt DaMum!

//Karin

Mona-Stina
0

Underbart DaMum!

Välkommen tillbaka… har saknat dig.  Generad

Mervi
0

Grattis!!! Och det var kul att höra från dig.

susanne.s
0

Kan bara säga GRATTIS!

Alamit
0

Verkligen! Vad underbart! Nu kommer det att fortsätta av bara farten!

Lycka till, DaMum

Denna kommentar har tagits bort.
Margareta
0

Grattis - vilken rolig läsning!

Sara40
0

DaMum - Vad roligt att höra!!! Ett jätte grattis från mig till dig! Glad

magma
0

Åh vad kul! Var också rädd att du hade gett upp, desto roligare att få se dig här igen med ett glädjerop! Skrattande

Bookjones
0

Jättestort grattis till dig och tösen DaMum…

DaMum
0

Tack ska ni ha alla snälla, underbara, goa!

Nu har jag hunnit smälta detta själv några dygn, och dessutom kommit fram till att orsaken kanske inte handlar så mycket om vad jag HAR gjort, utan mer om vad jag INTE har gjort.

Juni-juli blev det lite väl mycket bär… och grädde. Ost också, både  som den är eller i maten. Jag gjorde väldigt många gratänger, t ex förvällde jag broccoli eller blomkål och ostgratinerade det till maten. Jag åt också ganska ofta keso med grädde.

Bären "fetklippte" jag redan i mitten/slutet av juli. Sen har jag minskat ner mitt gräddintag, förutom i matlagningen, där öser jag på som förut när det behövs. Ost likaså, äter det bara ytterst sällan och i små, små mängder.

Och så var det fettet. Jag har helt klart ätit mer fett Smör till allt och stekfett på maten, frikostigt.

Nu har jag äntligen börjat förstå vad som fungerar i min kropp. Det känns skönt, och jag ska försöka fortsätta på den inslagna vägen, nu när jag märker resultat.

Stort tack till er uppmuntran och ert stöd!

Kram!

Mervi
0

Det är så roligt att höra att det funkar. Att Du hittat rätt. Lycka till i fortsättningen.

korseett
0

Underbart DaMum!! Stort Grattis!!

odezza
0

Grattis DaMum, härligt att läsa! Glad

"still lost in space and time"

DaMum
0

Hej alla!

Nu kommer jag med lite mer glädje här. Vi gör stora framsteg nämligen.

Dels min äldsta dotter, som nyss flyttat till eget boende i närheten. Hon - som alltså varit GRAVT sockerberonde i större delen av sitt liv - har på tre månader gått ner över 14 kg!!! Hon väger sig hos mig, så jag har svart på vitt att det stämmer. Midjemåttet har krympt med 8 cm på denna tid.

Lilltjejen, Titanic, har ju på prov haft matlådor med sig till skolan en tid, och det har funkat bra rent praktiskt. Dock har skolsyster uttryckt sin oro över allt animaliskt fett, och "rapporterat" till överviktsenheten, så de lär nog höra av sig snart. MEN… Titanic har gått ner 4 kg sedan vi startade för c:a 1 månad sedan, vilket innebär att hon nu alltså väger mindre än hon gjorde för 1 år sedan!!!

Själv har jag lyckats hitta modellen också. Det är verkligen GI noll som gäller för mig. Det har tagit tid att inse, att inte ens ett litet sketet salladsblad funkar för mig. Visserligen går jag inte upp av det, men inte går jag ner heller. Nu lever jag som en fakir sedan några veckor, och det går neråt, sakta men säkert. Vägde mig faktiskt nyss, och det var 1 kg mindre än för 2 veckor sedan, och den gången var det 4 kg mindre än gången innan, så…

Men mest fantastiskt av allt är att känna det lugn inombords som den här kosten ger. Och så är det ju så himla GOTT med kött, ägg, smör, fina TÜSKA korvar, kyckling, lax och skaldjur. Jag behöver ju inget mer. En bratwurst i naturtarm, och dagen är räddad!

Sen finns det så klart andra bitar som inte är lika hippa. Jag har två stora operationer i munnen att se fram emot inom kort, och  förmodligen blir det snart någon åtgärd av min alltmer sviktande syn också.

Men vad gör väl det? Så länge det finns smör, så reder jag mig!

Kram till er alla, och lycka till!

DaMum
0

PS. Glömde berätta att blodsockermätningarna de senastge 2 gångerna - postprandiellt - har varit 5,3 resp 4,4. Och jag höll på att få diabetes förra hösten!

KatarinaW
0

Vilken fantastiskt kul läsning. Stort GRATTIS till dej och dina tjejer. Ska bli spännande att följa dej i fortsättningen.

DaMum
0

Tack KatarinaW! Kram till dig!

catlin
0

Wow! Nu går det verkligen åt rätt håll! Så underbart roligt för er allihop!

Kyss

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Mona-Stina
0

Härliga nyheter DaMum.

Kul också att du är tillbaka här lite då och då. Jag har saknat dig och din humor.

magma
0

Jag blir nästan tårögd av glädje, vad otroligt kul att läsa!! Och vad roligt även för dina döttrar. Jag har saknat dina inpass här, men så länge du kommer med sådana rapporter så är jag nöjd… Pöss!Kyss

Sara40
0

Toppen att höra DaMum! Glad Glad Underbart att ni hittat det som fungerar för er! 

Håller tummarna för att dina operationer kommer gå bra!

Kyss

Margareta
0

Vilken rolig läsning!!!

DaMum
0

Tack allihop! Vad ni är gulliga!

Pöss, pöss, pöss på er alla! Och KRAM förstås!

felixifokus
0

Kul att det lossnat! Men va har du gjort av mössan Förvånad

Mervi
0

Kram och grattis till er alla tre. Jättehärliga nyheter.Skrattande

DaMum
0

Tack, tack. både felixifokus och Mervi!

Mössan ja… Jag kanske borde behålla den lite till, men samtidigt känns det som om mina framgångar gör att jag vill ut ur garderoben på något vis.

Kram, kram!

korseett
0

Åh vad glad jag blir! Hela familjen vänder åt rätt håll! Stort grattis och stort fortsatt lycka till!

Kram

DaMum
0

Korseett! Tusen tack!

Önskar dig också all lycka!

Kram!

NancyAlke
0

Härligt DaMum! Av det jag har läst om dig, så förstår jag att du VERKLIGEN har gjort rätt för dom tappade kilona. Att dina döttrar lyckas gör ju inte saken sämre… har jag räknat rätt om jag säger att er familj nu har blivit sisådär 20 kilo lättare???

Karin20
0

Kanon DaMum, lycka till med fortsättningen också. Och härligt med dina båda döttrar. Hälsa dem det!

//Karin

Besika
0

Vad roligt!! Stort grattis till er alla tre!!!!

problembarn
0

Jaa, stort grattis! Oh så kul att det går bra :-)

navarro
0

Skoj att lasa dina rader igen DaMum, du satter alltid pricken over i!

venuseva
0

Är så glad för er skull. pst, fortsätter att be lite till, tror det är ok?

DaMum
0

Tack, tack, tack allihop! Ni är då för goa!

NancyAlke, vår familj har faktiskt tappat sammanlagt 33 kg nu! Varav jag står för 15. Drygt…Glad 

Venuseva, klart du får be! Sånt kan man aldrig få för mycket av.

Kram till er!

brink
0

Roligt att höra att det går bra.

Tänk bara på att barn ofta tar efter sina föräldrars matvanor och att vi du och jag som föräldrar lägger grunden till detta. Jag har en som äter allt och en som äter inget. Den äldsta säger, mamma du tjatar hela tiden att man måste äta fett. Ha, ha..

Försök äta så bra som möjligt när ni umgs längre tillfällen.

Kram o lycka till

anki1
0

Jättegrattis tilldej och dina barn.

Monsun
0

DaMum!!!! Vilken rolig läsning!! Grattis till er alla och var roligt att du inte gav upp utan fortsatte! :-)

Säger som alla andra - vad roligt att läsa dina härliga inlägg igen!

Trevlig helg!

DaMum
0

Tack så mycket alla ni underbara!

Önskar alla en jättefin och skön helg med mycket smör!

Kram!

HEOL
0

Vad härligt att läsa!

Motiverar en omstartare rejält!

DaMum
0

Kom nyss hem från vårdcentralen. Städerskan där brukar alltid hälsa på mig och fråga hur jag och min lilla dotter mår. Nu stannade hon, tappade hakan och skrek "Do har blivit micket SMALLARE!!! Vad har do gjort? Har do pantat?"

Jag förkunnade glatt och höggljutt att jag bara äter fett och kött och sålunda också mår bättre och tappar kilon.

Till saken hör också att jag numer använder min permobil mindre och mindre, och idag spankulerade jag in på vårdcentralen helt utan problem.

När min vårdgivare kom ut för att hämta mig, stannade hon till och gjorde också stora ögon och sa "Men VAR är el-moppen?" Jag svarde lugnt "Who needs an el-moppe?".

Även hon kunde konstatera att jag faktiskt SER mindre ut. Och grattade mig.

Det är kul när det blir effekter som syns, för då har folk lättare att ta till sig budskapet.

Och jag blev så glad!

Kram!

Rita-S
0

Grattis DaMum!! STORT grattis! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mervi
0

Så roligt DaMum. grattis!!! Skrattande

AnnaAP
0

Stort grattis och lycka till! Jag älskar dina inlägg som är så varma och har så mycket humor. Är jätteglad för din skull - att det fungerar så bra! Stor kram på dig!

DaMum
0

Tack, tack och stor kram till er alla!

anki1
0

Grattis. Jag tycker oxå om att läsa dina kloka fina, och ofta underfundiga inlägg. Ofta räddar de min dag.Skrattande

magma
0

Härligt, jag blir jätteglad för din skull!! Grattis:)

DaMum
0

Jisses, anki1, jag blir ju alldeles total…Glad

Tack snälla du och kram!

Margareta
0

Wow säger jag bara - vem behöver en el-moppe?

Det var dagens kommentar!

Jättehäftigt att höra och stor KRAM!!!

Mona-Stina
0

"Do har blivit micket SMALLARE!!! Vad har do gjort? Har do pantat?"  SkrattandeSkrattande

Härligt!!

Karin20
0

Du é för underbar DaMum!

Tusen kramar!

//Karin

Moonbeam
0

Kan bara stämma in i kören: Underbart Da Mum. Jag har förstått att du kämpar på för dina barn,fortsätt med det. Jag önskar dig all lycka.

venuseva
0

stora kramar till dig. Kyss utan permobil.

korseett
0

Härligt! Underbart! Kramar i massor!

Monsun
0

ja jag håller bara med alla föregående talare! Way to go DaMum!

kram

korseett
0

kom ju på den ultimata kommentaren…

DaMum rockar fett!!!

molana
0

# 81 Det instämmer jag med i.Grattis DaMum.

zeretki
0

Underbart att höra att det går bra! :D *kram*

suneb
0

Stort grattis ! Alltid roliga inlägg skrivna med glimten i ögat, man blir glad helt enkelt av att läsa dom !

instämmer i att DaMum rockar fett !!!Cool

anki1
0

Absolut håller med suneb.

Besika
0

Yes, vad kul!! :)

Grattis!

Hoppas du såsmåningom kan göra som jag, ringa hjälpmedelscerntralen och be dem hämta elmoppen eftersom den inte använts på 2 år… :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.