Flikkan77 RIP
Jag kopierar jobi55:s inlägg från Flikkans tråd för alla som tror att den tråden bara går på som vanligt.
"Vill bara meddela att flikkan 77 inte är med oss längre
RIP min lilla trollunge/ din trollmamma jobi"
Kan inte fatta att det är sant! Snälla jobi, vet du något mer? Flikkan som var en sån otrolig kämpe!
Min söta lilla flikkan - jag vill inte vara utan dig!!!!
Var har hänt?

Tänker på Flikkans man och alla hennes djur.
Men vad i all sin dar…?
En så stark och livsbejakande själ med en enorm kämpaglöd, Flikkan77! Vi står här som frågetecken och kan inget mer…
Du har gjort ett djupt intryck på mig under detta år jag följt dig på forumet (oftast lite i bakgrunden).
Jag hoppas du kommer att kunna känna dig så Fri, som ju du faktiskt nu är! Jag är säker på att du finns vid dina näras och käras sida även framöver och de bär med sig dig i sina hjärtan!
Till Flikkans farmilj, nära och kära (människor och djur):
Jag beklagar sorgen!!! Och önskar er all styrka, värme och ljus i denna svåra tid!

/Andina
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Jag instämmer med Andina. Jag var också imponerad av hennes envishet och kämparanda, och humor. Hon hade så mycket att brottas med, och tacklade det igen och igen med allt hon förmådde. Jag tror vi alla gladdes med henne små segrar och led med hennes svackor.
Jobi, jag förstår mycket väl att du inte ville fråga mer, men om du har någon mer kontakt med hennes man får du gärna hälsa att hon är mycket saknad här på forumet och att vi tänker på honom och på hennes övriga familj. Och alla djuren som undrar vart matte har tagit vägen.

Men, men vad är det som har hänt…
? ? ?
**Vi ses igen
**Ingen vet när om ett tag är,
men det är då jag vet vi ses igen
Ingen vet hur långt ett liv är,
men jag lovar att vi ses igen
? ? ?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Det känns lika konstigt fortfarande..
flikkan - en helt fantastisk forumvän. Vi har haft så mysigt, intressant, roligt, spännande, och smågalet tillsammans. Busat och pratat allvar.
Ingen som hon.
Hoppas hon är hos jakarna i Anderna. Eller flyger fram på hästryggen i vild galopp över en sommaräng, hisnande lycklig. Eller kanske far hon en sväng förbi hundhimlen och kollar läget. Eller alltihopa..
Söta, gulliga flikkan - Jag önskar jag fick fortsätta vara din högtidligen utnämnda "tjattant", men så verkar det inte bli.
Saknar Dig.
oj….. jag har också följt henne men lite mer i bakgrunden och när jag nu såg trådnamnet tänkte jag att jag skulle se hur det hade gått för henne då jag vart borta härifrån forumet i några månader och så detta bud… Kramar till henne i himlen och till hennes närmaste…
Jag är helt chockad och storgråter! 
Vill inte tro att det är sant!
Jag saknar dig så flikkan!
Hoppas att du har det bra där du är nu!

Åh, så sorgligt.
Flikkan hade alltid så kloka tankar och inlägg, med en härlig underfundig humor mitt i allt allvarligt, jag fick en chock när jag läste inläggsrubriken.
Ha de bra och vilsamt där du nu finns !!
Åhh, vad ledsen jag blir. När, var, hur? 
Men herregud!!!! Jag gillade flikkan sååå mycket och hade sådana goda snack med henne om allt från mat till hundar och beroende… Hon var ett fint stöd i mitt rökstopp… Tårarna rinner…. Vad har hänt???? 

Jag är som du, hållit mig i bakgrunden och följt flikkans resa.
Min djupaste sympati till hennes nära och kära.
Som ganska ny på forumet har jag ändå lagt märke till flikkans alla inlägg, och hennes speciella stil. I positiv mening, så klart. Tråkigt att höra om hennes bortgång.
Må hon få frid, och alla tröstetankar i världen till de som stod henne nära.
Jag visste inte att man kunde sakna någon som man aldrig träffat så mycket… Men flikkan gick igenom raderna så att man kände henne på riktigt rakt igenom skärmen… Jag saknar henne oerhört.

Jag är tacksam att jag fick vara en del av flikkans värld, genom detta forum.
Tacksam för att intressanta diskussioner, allt trams & flams…
Hoppas att du har det gott i Nangiala, med alla djur & grönt….
Tänk att man kan bli så känslomässigt berörd av någon, som man endast träffat via etern & pratat med tangenterna. 
Kramen till flikkan, samt hennes nära & kära som finns kvar i denna värld……
Å nej! Flikkan gick verkligen "genom skärmen", det kändes som om man lärde känna henne lite, en fantastisk perssonlighet.
Och alla söta och knasiga djur! Jag tror att en liten valp är lessen nu för att matte är borta…
Första gången vi får sorg här, och ja, det känns som en klump i halsen, fast jag inte ens läste å mycekt om Flikkans funderingar, men hon fanns med i kaisakavats tråd bland annat.
Tänker på maken och djuren.
Kan inte tro det.
Jag är ju inte så aktiv med att skriva, men jag har varit inne och läst och följt flikkans alla framgångar och motgångar, och som andra skriver. Hon gick igen skärmen, som en färgstark personlighet. Tänker på hennes nära och kära, och alla hennes djur.
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

verkligen tråkigt 
Saknar dig
.
Följde din tråd under hösten, nu mer sällan.
RIP

Verkligen tråkigt! Varma tankar till flikkans man och familj. Hon kommer att fattas här på KiF.

Jag måste erkänna att jag fortfarande nånstans går och väntar på att hon själv ska komma in i tråden och berätta att det var en sjujäkla resa och rätt jobbigt ett tag, men nu är hon tillbaka och har en plan för hur hon ska gå vidare. Och att det var värst vad vi pratar om henne i hennes frånvaro!
Tänk att det går så trögt att förstå saker ibland.
Hoppet är det sista man förlorar!
Jag hoppas att det bara är ett elakt spratt, men förstår ju innerst inne att det inte är så! Ser att hon inte har varit inloggad sedan lunchtid i fredags.
Jag håller med dig Aniara4 i #23 - så känns det.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag håller med dig Aniara4 i #23 - så känns det.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
PiteCarina det är inte ett elakt spratt utan sanningen själv…jag fick meddelandet av hennes älskade man igår och tyvärr har min älskade troll lämnat oss alla och saknaden är enorm …..kan jag lova/mia
Detta var väldigt tråkigt att höra! Mina tankar går till de som varit henne nära.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

jobi55- Kan du som har kontakt med familjen, när det passar och är läge föra fram hur otroligt mycket Liza har betytt för oss här på sajten? oavsett om det har handlat om hennes egna stora och starka kamp eller "bara" om spontant hundprat eller matprat :-)
Tog mig tid att läsa igenom en hel del av hennes tidigare inlägg och --jösses att man kan känna så för en internet vän!!!!att fått bli berörd av en person jag aldrigt träffat, det är en ynnest.
Hoppas att hennes familj kan se vilket intryck hon har gett oss alla.
/alma
Jättetråkigt. Mina tankar går också till de närmaste och vännerna. Det är alltid lika ofattbart när det händer.
Edit:
#27 jobi55: Som jag skrev så förstår jag att det inte är något elakt spratt och att jag ser att hon inte har varit inloggad sedan i fredags vid lunchtid. Men allt känns fortfarande så ofattbart och man vill inte tro att det är sant! Det tar nog ett tag innan man riktigt har hunnit smälta det.
Hej. Jag är flikkans man. Jag vet hur aktiv hon var på iFokus och förmodade att det skulle bli mycket frågor här kring vad som hänt flikkan men har inte orkat besöka sidan förrän nu. Jag orkar heller inte förklara exakt vad som skett. Inte för att någon av oss som kände henne förstår exakt varför det gick som det gick… I efterhand kan man se en mängd småsaker som nog alla bidragit. Om ni inte visste det var hon bipolär. Hon hade också en förmåga att dölja om hon mådde dåligt… Till slut var det något som fick det att brista.
-------------
Mitt troll har gått bort.
Jag tror hon äntligen är
med sin älskade Olof,
omgiven av giraffer och kossor,
elefanter och späckhuggare,
sina älskade hundar och hästar.
Lycklig till sist.
Din trolltämjare saknar dig…

Kramen till dej NomNud & alla djuren
Tack för att du orkade skriva några rader här
Jag känner ledsamhet & tomrum, trots att vi bara umgåtts via detta forum…..
Jag är tacksam över att få ha varit en del av hennes liv
Tack säger jag också! Tusen tack för att du fann orken skriva raderna.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Tack….. Tack NomNud ….. Vi måste vara rädda om varandra medans vi har varandra…. Det måste vi lära oss…..
#33 - NomNud
Jag är säker på att ditt Troll är med alla djuren och Olof.
Jag är övertygad om att de tar väl hand om henne och ser till att hon finner "Lyckligheten"!
Jag är också säker på att hon kommer att förbli vid din sida, alldeles nära sin Trolltämjare!
Det är ju där hon alltid velat vara, med alla dem hon håller kär!
Nu kan hon vara där - och också slippa Kampen!
De allra varmaste tankar till dig! Och tack för att du ville berätta!
Tack NomNud!

Tack för att du tog dig tid att skriva här. Man behöver bara ha känt henne lite grann för att förstå vilket enormt tomrum hon måste lämna efter sig hos dig och er som verkligen delade hennes liv. Bara här i cyberrymden gjorde hon ju ett sånt djupt intryck! Kan tänka mig att hon var värd "besväret" att leva med trots alla hennes problem.
För nog var det tydligt att hon hade väldigt mycket att kämpa med. Vi hoppades väl alla att hon skulle ta sig igenom och fortsätta ta små, små steg mot att må bättre - för jag har sällan sett någon kämpa så hårt. Och som du säger kanske hon hellre rapporterade om framgångarna än om motgångarna och mörkret, även om det lyste igenom ibland. Men nu hoppas jag att hjärnspökena äntligen lämnar henne i fred!
Och du har ingen skyldighet att rapportera några detaljer. Det har vi inte med att göra, utan är en del av er anhörigas privata sorg. Vi nätbekanta saknar henne och sörjer på vårt sätt, som naturligtvis inte går att jämföra.
Jag tror du har rätt om var hon är. Hon galopperar runt bland alla djuren med håret fladdrande i vinden och ett stort skratt!

Tack Nomud och än en gång så mina varmaste cyber hälsningar till dig och djuren som garanterat sörjer sin matte å de djupaste.
/Alma

Jösses, vet inte vad jag ska säga. Flikkan som har funnits här under hela min tid på sajten. Kan inte fatta att hon inte finns med oss längre fast det många gånger kunde lysa igenom att hon inte mådde så bra så trodde jag inte att det skulle bli så här.
Skickar många tröstekramar till hennes nära och kära.

Vad lessen jag blir, man blir aldeles stum!
Många tankar far genom huvudet och de flesta känns för torftiga för att skriva nu.
I alla fall så kommer hon att vara saknad och mina tankar går till hennes nära o kära!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack NomNud för att du berättade! Tänker på er anhöriga, människor och djur, som kände henne i verkliga livet!
Jag tror att hon nu äntligen är lycklig och har fått frid!
Tack!!!
Jag blir så ledsen, i chock, fastän jag aldrig ens träffat henne! Men har haft en hel del kontakt med henne på viktminskning och hundar senaste tiden + ett par meddelanden då vi båda kämpade med vikten där på viktminskning och var dom mest aktiva medlemmarna senaste veckorna och pratade lite inne på hundar också…
Och när jag såg detta fick jag en stor jäkla klump i magen och vill nästan gråta! Hur kan man känna så med någon man bara pratat lite med på ett forum, det är mystiskt och känns så hemskt att alldrig mer få hennes svar här på sajten… Det var riktigt givande att diskutera med henne!
Vila i frid och jag tänker på er nära och kära och djuren! Hon som pratade så mycket om sin lilla saluki hon fick släpa ut på promenad i kylan på morgnarna nu under vintern..
Åh så tråkigt! :(

Maste fa skriva hur mycket hon betytt for manga av oss! Sitter med en stor klump i magen och tanker pa er alla i hennes familj och vanskapskrets.
// Amanda
Jag vill också skicka ett tack till dig NomNud för att du skrev och berättade det du orkade. Stora kramar till dig och alla andra som stod flikkan riktigt nära!
R.i.p. flikkan :-(
(andra förlusten, vi minns även Bengt-Olov med sorg och saknad)

Vad sorgligt. Vila i frid, flikkan! Tack NomNud för att du orkade berätta…
"still lost in space and time"
Flikkan77 var en av våra mest aktiva medlemmar här på Kolhydrater - så det blir ett stort tomrum.
R.I.P olyckssyster. Jag lever själv med bipoläritet och följde dig här på forumet med empati och stort intresse.
Du kommer att vara saknad.

Kramar till alla som sörjer.
Inte varit medlem länge men flikkans kommentarer på forumet satte sig ändå
Jag förstår Dig, Flikkan!
Jag är också bipolär med manodepressivitet.
Har själv försökt 2 gånger.
Jag känner mig ledsen för att Du försvunnit, för Du har satt Dina avtryck och intryck i mig, på Viktminskning.
Men samtidigt känner jag mig lite avundsjuk.
Jag mår väl LITE bättre, just nu, än som Du gjorde innan Du försvann.
Jag VET att Du kände lättnad när Du bestämt Dig. Man gör det. Man blir nästan euforisk.
Vi lär mötas, Du och jag. Men jag kommer inte än. Jag kommer när det är dags.
Lycklig resa, vännen!
Jag har tänt ett ljus som ska leda Dig!
Kramen till Dig, kära Vännen!
// Ylva

Saknar dig väldigt mycket flikan77….är såååå ledsen..finner inte ord..
Vila i frid….kära flikkan…
Många varma kramar till alla anhöriga och djur som fick vara delaktiga i hennes liv…
nenna31

Jag antar att det är försent att skicka den här låten till Flikkan nu, men kanske finns det andra som mår dåligt och behöver en påminnelse.

Så sorgligt. Jag hoppas att du får vila i frid Flikkan… Kommer att sakna dina inlägg här på KiF.

Så sorgligt…sänder tankar till alla som stod henne nära!Hom verkar ha varit en underbar person! Vi hade inte mycket kontakt men jag uppskattar den lilla mailkontakt som vi fick!

(Puttar upp tråden)

Tråkigt att höra. Vila i frid.
Jag kände inte flikkan, men jag gärna säga att jag beklagar sorgen till alla som kände henne, främst till de anhöriga!

Känns overkligt. Flikkan har peppat mig och funnit där som en av mina vänner på iFokus. Ledsen över att det ska behöva vara så jobbigt att leva. Men de minnen vi har av dig Flikkan - de lever kvar. Du var generös med peppning och med att dela med dig av ditt liv. Tack för allt du gav till oss!

Kan inte sluta tänka på dig Flikkan… Jag har tänkt att jag som är -67:a och du antagligen 77:a… Och så har jag tänkt att jag kämpar med mina kilon, men du har ändå 10 år framför dig… Vad blev du? 32 år… Det känns så ofattbart att du är borta!?

Oh så tragiskt! Mina tankar går till hela familjen, delar sorgen med er.
Och Eric Clapton med Tears in Heaven är så träffande, när man förlorar ett barn, även om det har blivit vuxet, är det ändå alltid ett barn, eller en käresta, eller en kärlek.
Vila i frid Flikkan, du kommer att ha det bra där du är.
//Karin
Så väldigt tråkigt att höra…
Flikkan var ju med i nästan varenda diskussion här, och jag tyckte precis som många andra att hon var tuff och stark som fortsatte kämpa fast hon uppenbarligen hade det så jobbigt.
Jag känner för NomNud och för Flikkans övriga familj. Tänder ett ljus för henne ikväll.
R.I.P.
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Har svårt att förstå det och även om jag inte följt allt Flikkan har sagt så är det verkligen någon som utmärkt sig och lämnat avtryck, sannerligen. Jag sörjer för denna kämpe!
Skall också tända ett ljus för henne och hennes nära och kära ikväll.

Väldigt tragiskt! Mina tankar går till hela familjen.
Må flikkan vila i frid - och hennes anhöriga finna styrkan att leva vidare utan henne.
Herregud vad tragiskt, och vilken chock.
Du kommer vara saknad här på forumet under en lång tid! Mina tankar går just nu till hennes familj och nära och kära.
Det var med chock och sorg jag läste vad som hänt. Jag tänker på hennes familj som mist sin kära flikkan och på hennes djur som förlorat sin matte.
Jag skriver inte så mycket här just nu, men är ofta inne och läser. Den sista tiden har jag med intresse följt hur flikkan berättat om sin lilla valp.
flikkan 77 jag kommer att sakna dej här på KiF.
#73 Så sant så sant. Hon var ett superstöd för andra.
#73 Ja det stämmer, det kommer jag ihåg nu.
Jag kommer aldrig att glömma när jag erbjöd Dig en plats som Medarbetare på mitt ännu olanserade forum här på iFokus, där Du kunde vara med och tala för djurens beskydd. Du efterlämnar dig ett enormt tomrum, som vi tillsammans får försöka fylla upp med våra samlade goda minnen utav Dig.
Sov gott lilla vän.

Jag har inte varit online här på länge, men tittade efter recept och hittade den här tråden.
Mina sympatier till alla som sörjer henne, för även om jag inte kände henne särskilt mycket har jag läst hennes inlägg ofta och innan jag försvann följde jag hennes tråd.
Ni som är intresserade av att samla till en blomma, titta gärna på tråden på Psykologi iFokus.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

#78 Tack för tipset. David. Det är säkert flera här som är intresserade.
Har inte varit här på länge så jag fick en chock nu när jag kom in.
Oerhört tragiskt att Flikkan tagit livet av sig. Förstår att det måste vara jobbigt och smärtsamt för familjen…
Eftersom jag själv haft långvariga depressionsproblem större delen av livet så kan jag känna igen den smärta som hon säkerligen har haft. Som tur är så "lyckades" jag aldrig ta livet av mig, utan fick hjälp och har med många olika metoder lyckats må bra och älska livet.
Jag förstod ju att Flikkan mådde väldigt dåligt många gånger, och kämpade med sina ätstörningar… Men man tror alltid att folk ska klara sig ur det ändå.
En tanke går till andra som kanske läser på sajten och som behöver någon att prata med: Om ni behöver hjälp eller stöd, SKRIV!
Tveka inte att söka kontakt, det finns många härinne som har erfarenhet av både ätstörningar och depressioner!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jennix …vill bara säga att jag vet att flikkan hade det bästa stöd i sin man nån kan ha och även i mig men tyvärr räckte det inte…..jobi55 trollmamma sörjer sin trollunge
#81 Ja, jag vet att hon hade stöd.
Men det förhindrar inte att jag uppmanar andra till att söka råd och stöd.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Alltså jag måste ändå få säga att Flikkan77 var en underbart positiv person som på ett sätt lyste av livsglädje trots svårigheter…
Så med lite avhållsamhet i-netmässigt ett tag så har jag inte såklart kunnat vara med på en direkt kondoleans personligen, vilket var tråkigt och jag beklagar!
Då jag läst väldigt mycket av det hon skrivit med stort intresse och följt en många gånger intressant diskussion om många gånger ämnen som absolut direkt relaterar till mig själv, så blir det än mer jobbigt…
Man undrar liksom hur vanligt är detta (som jag känner mig en del av) … ?
R.I.P iaf vackra flygande häst…
Medarbeterare på Kost
Hej alla. Tiden går snabbt. Livet går vidare men jag har fortfarande stunder då jag inte förstår att min flikka verkligen är borta.
Att återvända hit och läsa alla inlägg från de hon berörde här är värmande. Att veta att hon blir ihågkommen.
Jag har försökt göra mitt för att frågan om sjukförsäkringsreglerna och dess konsekvenser hålls under bevakning. Bl.a. sändes det den 4/8 ett reportage i P1 där jag och en annan familj som varit med om samma sak intervjuades:
Igår tog GT/Expressen in en debattartikel jag skrivit:
Debatt: Konsekvenserna måste diskuteras
Om ni finns med på Facebook och gillar det ni läser så kan ni väl visa det genom att trycka på rekommendera-knapparna? Har ni en blogg, posta gärna en länk. Det här är något som behöver uppmärksammas mer så det blir en förändring av något slag. Låt oss slippa fler fall av det här slaget!
/Ola Sundberg
Det enda som hjälper, är om svenska folket röstar bort alliansen som instiftat den här reformen. Information lär inte hjälpa, alliansföreträdarna har tydligt visat hur de inte vill höra om några negativa konsekvenser.
Jag har gått med i Resurs och vill uppmuntra flera att göra detsamma!
#85. Nja, jag håller inte riktigt med dig. Jag har läst igenom hela lagen, och det finns så gott om undantag att de som bär ansvaret är Försäkringskassans handläggare.
Det är helt beroende på vilken handläggare du får, om du får tag på en handläggare som ser DIG som prioritet 1, eller en handläggare som ser DIG som ett redskap i valkampanjen mot Alliansen.
Faktuom är att alla statliga arbeten för ca 10-15 år sedan blev tillsatta av personer med "rätt" partifärg (dvs. röda) istället för att gå efter lämplighet och utbildning.
Mitt förslag är att lägga ned Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, och istället inrätta en ny myndighet som även tar över kommunernas socialtjänster. Då riskerar ingen att hamna mellan stolarna, och tryggheten för den sjuka/arbetslösa blir betydligt bättre än med nuvarande myndighetshiraki. Och givetvis, i den nya myndigheten ska det anställas utbildat folk, socionomer, kuratorer, jurister osv. Inte helt outbildade vars enda referens är att de röstar på sossarna.
// David
NomNod - Du skriver bra. Tack för att du hjälper oss hålla minnen levande och dessutom agerar för förändringar! 
Några tankar.
Vem är det som skyller ifrån sig - politiker eller anhöriga? Anhöriga försöker kommunicera, sprida kunskap. Politikerna mörkar, vill överhuvudtaget inte kännas vid följderna av sina egna beslut, trots återkommande varningar och sedan länge även faktiska exempel på hur illa det kan gå.
Att vara ansvarig för sitt eget liv. Ja, naturligtvis. Men hur tar man ansvar för sitt eget liv? Vad betyder dessa fina ord? 
Man kan inte ta ansvar om man inte har "medel". Man måste ha en försörjning; skydd från väder och vind, känsla av trygghet, mat.. I Sverige får man det för pengar (ibland i samarbete med partner), för det är så vårt samhälle och ekonomiska system ser ut. Man måste också ha ett visst mått av "ork" för att tänka, känna, ta beslut, agera - allt sånt som livet innebär.
När en människa fråntas möjligheten till försörjning förlorar den - i hög grad - sitt egenvärde. En sjuk som förlorar sitt ekonomiska stöd blir avvisad av sitt eget samhälle - blir en "ingen". Politikerna och deras verkställare - försäkringskassan - säger: "Ditt problem finns inte för mig - och då finns det inte alls! Du finns inte för mig - och då finns du inte alls!"
Pratet om "ansvar för sitt eget liv" är cyniskt - väldigt lätt att säga när man själv har medel och marginaler, pengar och hälsa.
Hursomhelst. Tänker ofta på flikkan. Hon var en guldklimp-människa och hon fattas oss alla.
/Maria
#86 Vet att du inte håller med mig. Jag håller inte med dig heller.
Det kan vi nog enas om.
För övrigt rekommenderar jag dig att ta en titt på Resurs' hemsida för att ta del av verkliga berättelser om verkliga människor, som drabbats av verkliga konsekvenser av denna högst verkliga sjukförsäkringsreform.
Dessutom, myndigheten försäkringskassan skall följa lagstiftarens order i sitt arbete så hur kan du skylla på handläggarna när det är regeringen / lagstiftaren som lagt fram direktiven?

Nja, det finns faktiskt minst ett enormt glapp i de nya reglerna, ett hål som uppstod när man tog bort den tidsbegränsade sjukersättningen. Det handlar om dem som är "nollklassade".
Det handlar om personer som för det första blev sjuka utan att ha jobbat upp någon SGI eller A-kassa. Man kanske är för ung när man blir sjuk, har pluggat för länge, bott utomlands etc. För det andra har man en sjukdom som är långvarig men kanske inte livslång. För att få sjukersättning krävs nämligen numera att läkaren intygar att det inte finns någon som helst möjlighet att tillståndet kan förbättras före 65 års ålder - samt att försäkringsläkaren godkänner intyget.
Läs Tyckmyckna-bloggen för ett självupplevt exempel på när Försäkringskassan accepterar att arbetsförmågan är nedsatt, men inte har någon möjlighet att bevilja ersättning.
Det har blivit helt otroligt tufft, och jag blir frustrerad när jag ser människor som själva inte haft någon kontakt med systemet skriva i olika sammanhang att de som blir av med sjukersättningen per definition måste förtjäna det eftersom alla som verkligen är för sjuka för att jobba naturligtvis får ersättning i välfärdslandet Sverige.
Jag jobbar dessutom i psykiatrin, och jag är tyvärr övertygad om att flikkan varken är den första eller den sista som kommer att bli knäckt av det här.
#88. Jo, jag har tittat på Resurs hemsida vid flertalet gånger, och den är väldigt… röd!
Du ska få två exempel ur verkligheten hur två separata handläggare på Försäkringskassan, dessutom på samma kontor, tolkar lagen olika gällande en utförsäkrad
Handläggare 1 informerade kort att personen skulle föras över till Arbetsförmedlingen, att hon var utförsäkrad och skulle delta i ett 90 dagars "utredningsprogram". Punt.
Handläggare 2 informerade också om att personen var utförsäkrad, informerade om Arbetsförmedlingens 90 dagars program, men poängterade att det inte var närvaroplikt, var personen för sjuk för att delta skulle ingen tvinga personen att vara där jämt. Konstaterade Arbetsförmedlingen bara efter ett par dagar att personen är för sjuk så återförsäkras personen och får åter ersättning ifrån Försäkringskassan.
Samma lag, samma myndighet, och dessutom samma kontor. Jag ser inte riktigt var i lagen det står att handläggarna måste vara totalt känslokalla och enbart informera om det som är till nackdel för den sjuke.
Nu vet jag inte hur det är i mitt exempel, men jag skulle kunna tänka mig att handläggare 1 är socialdemokrat, vilket även handläggare 2 kan vara, men kanske handläggare 2 även är utbildad och har fått sin tjänst genom de meriter en utbildning ger?
Rekommenderar den som verkligen vill veta sanningen att läsa igenom hela lagen, det är en omfattande skrift, men när man väl läst igenom lagen, och hittat alla de undantag som finns, så har jag svårt att se att man kan skylla på Alliansregeringen. Ett besök på Socialstyrelsens hemsida med rekommendationer gällande sjukskrivningar för olika diagnoser kan också vara intressant.
Sedan får man givetvis rösta som man själv tycker, men ingen ska gå till valurnan och tro att en röst på de rödgröna kommer att förändra sjukförsäkringens tillämpning. Det kan endast ske om myndigheterna läggs ner och det bildas något nytt med utbildad personal.
Där tror jag dock vi är eniga, att det behövs en myndighet där personalen faktiskt är utbildade socionomer, kuratorer och jurister. Det är bara ca 10% av handläggarna på Försäkringskassan idag.
// David
Vad som är totalt fel med denna sjukförsäkringsreform, är att den inte tar hänsyn till de individuella variationer som kan uppvisas, när det gäller tidsperiod för tillfrisknande och återgång i arbete.
Alla människor med psykiska sjukdomar KAN inte tillfriskna enligt de bestämda tidsgränser som sjukförsäkringslagen tillhåller dem.
Det finns massvis med exempel på sjukdomar som har lång behandlingstid innan man kan återgå i arbete. Försäkringskassan arbetar efter de direktiv och den rehabiliteringskedja som lagstiftaren ålagt dem. Självklart kan det vara så att direktiven misstolkas. Men jag menar att det är grunden är helt fel att anse att en människa som inte tillfrisknat efter 6 månader, ska prövas mot hela arbetsmarknaden.
Jag med mina återfallsbenägna depressioner, enligt min diagnos F33-2, recidiverande Depression medelsvår variant, ska det vid skov sjukskrivas 3-6 månader. Vid flertalet skov i bagaget, heter det i Socialstyrelsens rekommendationer att heltidsarbete kan vara för påfrestande och fortsatt arbete på deltid bör övervägas. Hur rimmar det med lagstiftarens avsikt att pröva den sjuke mot HELA arbetsmarknaden efter 6 månader…? Jag kan inte sköta något som helst arbete när jag är riktigt sjuk. Jag blir bara liggande, oförmögen att äta, stel i ansiktet, som en zombie.
Jag anser också att utförsäkringen som sådan, är fel. Det är fel att göra så med människor. Ingen har bett om att bli sjuk. Nu pratar jag om dem som verkligen är sjuka, inga kanindansare på Liseberg eller assistansföretag som lurar skjortan av FK.
Men det är ingen idé att diskutera ändå. Vi har diametralt olika uppfattning om så mycket i det här.
Jag kan aldrig vara FÖR en reform som de facto tar livet av folk.
Ur de rödgrönas program för deras förslag till ny sjukförsäkring;
Låt oss från början vara tydliga; vi vill inte gå tillbaka till den situation vi hade under förra mandatperioden då alltför många sjuka och personer med funktionsnedsättning lämnades utan aktiva insatser och stöd för att komma tillbaka i arbete.
Läser du igenom det, och jämför med hur lagen ser ut nu idag är det väldigt väldigt lika, dock med andra och och andra begrepp bara.
Men jag håller med dig, det är oacceptabelt att vården är så urusel att det förekommer självmord, som är en av de allra vanligaste dödsorsakerna i Sverige, både före och efter lagändringen för sjukförsäkringen. Vi har en nollvision för trafiken, som inte ens tog en fjäredel så många liv som självmord, och där finns ingen nollvision eller något alls.
Det som behövs är att landstingen har bättre resurser för att verkligen anställa mer personal, mer platser på slutenvårdsavdelningar, bättre möjlighet att verkligen SE de sjuka, inte bara förvara. Bättre möjligheter att erbjuda rehabilitering och andra individuellt anpassade åtgärder.
Där är det stelbent. Jag behöver gå ner i vikt och tycker att vattengymnastik passar mig. Dock har jag arbete, och är morgontrött. Den enda vattengymnastikgruppen är kl 09.00. Poolen står oanvänd resten av tiden, och det är omöjligt att få komma in och bara simma där under annan tid. Stelbent sjukvård? Och det här är i ett landsting med illröd ledning och har så varit sedan stenåldern.
// David
#90 Fel!!
Om jag är för sjuk för att delta i Arbetslivsintroduktionen på AF, så blir jag kvar på Aktivitetsstöd. Visserligen är det FK som betalar ut den, men återinträdet i sjukförsäkringen kommer först efter 90 dagar - om det ens kommer.
Alla får inte återförsäkring. 
Vissa drabbas av så låg ersättning att de inte kan försörja sig. Välgörenhet är det enda alternativet, eller självmord.
Du lever i nån sorts teoretisk låtsasvärld, men du verkar bara ha koll på en microdel av teorin. Och noll koll på verkligheten.
Kanske vill du tala om för oss andra hur de nya myndigheterna ska se ut och arbeta och hur länge det tar innan det kommer fungera så felfritt som du tycks tro att det kommer göra..
Ditt svammel om vilka handläggare som röstar på olika partier - är inget annat än just svammel.

Och jag vill förtydliga att det jag skriver inte är något slags valpropaganda för oppositionen. Jag tycker det skulle vara oerhört trist om Flikkans minnestråd förvandlades till ett partipolitiskt valtjafs. Sossarna vill ju inte heller återinföra den tidsbegränsade sjukersättningen, vilket innebär att det problem jag beskriver med personer som är sjuka men inte kan få någon ersättning kvarstår oavsett regering. Däremot skulle man förstås slippa se Huskorset Pehrsson stå och svara på all kritik att "nej, så ska det inte vara", när det ju de facto ÄR så som vi beskriver.
#93. Har du läst de rödgrönas förslag till ny sjukförsäkring? Där har de döpt om Aktivitetsstöd till Rehabiliteringspeng, men det är precis samma innehåll och samma nivå på ersättningen.
När det gäller ditt påstående om Arbetslivsintroduktionen, är det något du själv genomgår? För det finns mer människor här på iFokus som hört talas om det jag beskriver här, att det är helt beroende på vilken handläggare du har, hur handläggaren lägger upp ditt ärende inför den som beslutar.
Huruvida jag har koll på verkligheten eller inte kan vi väl bara konstatera med att jag har levt i den här världen, den värld där en socialdemokratisk regering ville förtidspensionera mig, utan rehabilitering eller några andra försök. TVÅ samtal med handläggare på Försäkringskassan under drygt 4 år. Och sedan deras förslag. En optimal lösning?
Hur myndigheten skulle kunna fungera? Om du tittar på Trafikverket, som är en ihopslagning av bland annat Banverket och Vägverket, och har det samlade ansvaret för all infrastruktur så har du ett tydligt exempel på hur den nya myndigheten skulle kunna fungera. Är du för frisk för sjukersättning, kan du med samma handläggare får hjälp att prövas mot arbetsmarknaden. Saknar du A-kassa kan samma handläggare hjälpa dig med olika åtgärder inom socialtjänster. Du blir inte bollad runt bland en uppsjö handläggare vilket skapar en extrem otrygghet. En och samma handläggare hjälper dig hela vägen, oavsett vart vägen tar dig.
// David
Jag ångrar väldigt mycket att jag hakade på debatten i #93.
Ja, Flikkans minnestråd ska inte bli ett politiskt forum.
Det är oerhört tragiskt det som hänt, det är ett faktum. Kanske hade utgången varit annorlunda med en väl fungerande sjukvård och en samordnad myndighet - men det får vi tyvärr aldrig veta. 
// David
OT: En samordnad myndighet är inte alltid optimalt. Jag vet för jag jobbar i en. Jag också mycket väl insatt i Trafikverket och det dröjer nog mycket länge innan den funkar som det är tänkt, om någonsin.
Ursäkta mitt OT-inhopp! Detta är ju som sagt Flikkans tråd och det är ju viktigt att den förblir hennes! Jag kunde bara inte låta bli att kommentera inlägget om Trafikverket. Jag föreslår att ev vidare diskussioner om politik och myndigheter lyfts till en annan tråd.
Medans det kan vara intressant med diskussioner kring lösningar så tycker jag som #98 att det kanske gör sig bäst i en annan tråd.
/Ola
Var i Sundsvall förra helgen och talade om det som hänt. Försökte ge Liza ett ansikte, få folk att beröras av vad som försigår. Jag har inga patentlösningar, jag pekar bara ut en del brister som i mina ögon borde tagits hänsyn till. Är skrämd av hur tyst det är om detta.
Kanske det intresserar någon här. Scrollar ni ner lite på sidan så finner ni texten till talet, videoupptagningen är inte den bästa.
/Ola
nej den funkade jag kom fram men hinner eg. inte just nu men har bokmärkt!
Jag har inte sett videoklippet ännu. Men jag har läst en del.
Jag lider med dig Ola! Men jag anser också att du är oerhört stark, och antagligen "märkligt stärkt" av det som hänt dig och er, och jag anser att du är ett väldigt viktig språkrör för Liza och hennes medsystrar och medbröder!
Jag hoppas du inser - eller kommer att inse - hur viktig du är i denna kamp för dem som är i Lizas situation!
Önskar dig all Lycka och Välgång i framtiden!!! Och jag har inga tvivel om att du har din Älskade med dig både nu och i framtiden!
så märkligt länken funkade alldeles direkt när den lades in, men inte nu, men den andra gör det ju , får byta bokmärke, har läst talet och instämmer givetvis med det Andina säger, mina varma tankar och medkänsla till dig, det är fortfarande svårt att fatta att flikkan inte är med oss!

Funkade så jag har lyssnat, väldigt bra tal Ola. Tyvärr är det väldigt störande med ljud runt om. Men jag hoppas att alla lyssnar !
Kram Luccy

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad tråkigt att höra. Jag har ju inte varit aktiv på forumet på ett par år nästan. Jag har undrat om Flikkan77. Saknat henne. Vad sorgligt att höra. Allt gott til hennes man och alla djuren. <3
Jag saknar dig fortfarande flikkan! Jag tänker ofta på dig!

Tankarna på Liza försvinner inte, inatt tänder jag ett ljus och skänker mina tankar till henne..
Nu är det fyra år sen. Jag har inte glömt Flikkan. Har ni?
Nej, verkligen inte! Flikkan dyker upp i mina tankar väldigt, väldigt ofta!
Jag har svårt att förstå att det är så länge se'n hon, du Flikkan, gick över till Andra Sidan! Det känns som att det var alldeles nyss…
Jag är ändå glad, för, enligt mitt sätt att se på livet och döden, så tror jag att, du, Flikkan äntligen har frid i din själ!
Mina allra varmaste tankar till dig, Flikkan, och till dina nära och kära!
🌺❤️🌺

Jag tänkte på Flikkan bara härom dagen. Människor finns kvar även när de är borta. 🌺
Tror inte nånsin jag glömmer henne. Så länge jag är ok i minnet själv.
Då och då minns jag saker hon skrev, hennes härliga fina sätt, alla allvarliga och roliga samtal. Och då känns hon så väldigt levande igen.
Tänker på henne under Allhelgona också, varje år.
jag brukar också tänka på henne, jag träffade aldrig henne på riktigt, men hon var en av de finaste människorna jag träffat på nätet. En mycket stark personlighet. jag glömmer henne aldrig. RIP /isa