"Unna sig"
Det är så intressant hur de flesta ser på mat:
I vanliga fall ska man äta "nyttig" tråkig mat. Fullkornsprodukter, torr kolhydratrik mat med fettsnåla nyckelhålsmärkta tillbehör.
Men när det är nåt speciellt ska man inte bry sig om vad som är "nyttigt". Då ska man unna sig chips, bullar, läsk, öl, pizza och godis. Om man inte vill unna sig de här sakerna så är man tråkig och aldelles för präktig. Folk verkar inte kunna förstå att jag inte längtar efter sånt längre.
Folk ser ner på god mat som är gjord för att vara lite nyttigare, t.ex öl med mindre kolhydrater, kanske för att det är så olika saker för dem. Ibland ska man äta god mat, ibland "nyttig" mat. Synd att det ska vara så svårt att förstå att man kan äta både god och nyttig mat samtidigt.
Jag blev upprörd i förra veckan; efter ett streetdancepass rekommenderar instruktören lättkeso och husmanskost. (Iofs får man äta ett kokt ägg också enligt henne.) Sen lägger hon till att i påsk måste man unna sig godis. Varför ska man göra det? och om folk vill äta godis så gör de väl det utan att hon behöver säga till.
Jag passar inte in i deras värld - de tror kanske att jag har ovanligt bra karaktär som hoppar över det så eftertraktade lösgodiset.
Jag äter mycket 85%-ig mörk choklad och en massa annat gott. Jag saknar ingenting av det där som man ska "unna sig".
Det verkar ju lite konstigt,,,, lättkeso ??
Enligt kolhydratätarna så är det ju efter ett träningspass man SKA trycka i sig snabba kolhydrater och protein, för det är ju det tillfället då kroppen kör ut nästan 100% av sockret i musklerna utan att lagra in nåt… så det är nog bättre att instruktören håller sig till street dancing och inte kostrådgivning 
Från en gammal kolhydrattränad 
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Hå hå ja ja!
Snart är det fredagsfika igen och mina kamrater här kommer som vanligt att "unna" sig av lite fikabröd, givetvis i kombination med medlidsamma blickar mot mitt hörn av bordet
Precis som du så känner jag mig som att jag ju "unnar" mig mest hela tiden med både god ochnyttig mat och utan någon längtan efter sockerkedjor
Visst händer det att jag åker dit ibland på nåt riktigt onyttigt men det beror på nåt slags mental hunger och inte fysisk….

Äter man LCHF äter man ju god mat hela tiden och då försvinner ju behovet att "unna sig".
Ibland känner man sig som en som kommit från en annan planet. Men jag unnar kroppen nyttig och god LCHF kost. Och kroppen tackar genom att må bra.
Det är nog sockersuget som spökar. Alltid när jag ville ha godis så tänkte/sa jag att jag skulle unna mig något gott. Och problemet kvarstår, därför får jag inte unna mig för mycket efterätter eller mörk choklad - inte än iallafall. 

Jag råkade ut för första insiktscocken idag på Maxi: gick förbi provsmakning av bröd och hörde tanten säja "det är jättegott FAST det är så nyttigt!"
Och jag kände ett sånt äckel. Bröd har jag faktiskt inte ätit på åratal, vad är det för nyttigt med det?? Sen såg jag hela tiden barn med sötsaker och glassar i munnen. Vad gör vi med oss? - Samma maktlösa känsla som inför klimathotet. Kan ingen öppna folks ögon??

Jag satt också fast i "unna dig" träsket tidigare. Nu försöker jag byta taktik. Att "unna mig" har inte längre något med mat att göra, utan upplevelser. Tex en resa, eller kanske lite nya kläder. Det känns mycket bättre i längden tycker jag. 

Ja, det är märkligt det där med att "unna sig". Faktum är att vi uppfostras till det. Vi blir lärda att är det onyttigt så är det gott och festligt.
Exempelvis på mitt barns dagis där jag har försökt få dem att skippa alla tomma kolhydrater i form av krämer, saft, flingor, glass, kex osv. Mina kampanjer går inte så bra.
Det ska "firas" med just saft och glass och allt skräp.
Kan man inte fira ändå? Måste firandet innebära att man ger barnen skräp?
"De måste ju få ha kul också, något måste de få unna sig" säger dagispersonalen.
Det är så sjukt!!!
Ungefär som om de inte har kul annars!Ååååååh jag blir så arg!!
Jag har genomgått en tydligt personlighetsförändring med LCHF: Det där att unna sig - det var alltid ursäkten för att äta hela limpan, hela godispåsen, hela kakan, i stället för en bit. det var alltid ursäkten för en macka till, pizza på fredag … Det var hela tiden ursäkten. Nu är unnar jag mig ingenting, för jag försakar ingenting. Och det känns dj*gt bra!
Håller med er andra, varför skall det alltid firas med sötsaker??? Ja egentligen varför över huvudtaget koppla firande bara till stoppa saker i munnen??? Varför inte fira med en aktivitet oftare och då tänker jag firande för barn, tonåringa och vuxna!
Till det så vet jag att jag alltid undrat varför tex dagis, fritids, skolor och även arbetsplatser firar att det är fredag och de skall slippa varandra i två dygn - vad ger vi våra barn för signaler genom detta? Att familjerna kanske firar på fredagar när de kommer hem för att de har turen att få ungås hela helgen är ok, men att fira att man skall slippa varandra??? Dagis, fritids, skolor och arbetsplatser också för den delen borde fira på måndagar då de har en hel "härlig" vecka på sig att göra roliga saker tillsammans. Jag tror att det i alla fall skulle ge gladare inställning till livet (om inte tom gladare individer)…
Jag har kört den här dieten sedan Skaldemans första bok kom ut, d v s två år. Jag har varit jättestrikt och inte "unnat" mig någonting. Nästan allt utom det som Skaldeman rekommenderar betraktade jag som gift. Numera har jag en mer avslappnad inställning till kosten. Jag kör min LCHF men kan visst unna mig en glass nån gång när det är sommar, en chokladcroissant när jag är i Frankrike, ett par godisbitar när jag är på kalas (och ett par rutor choklad varje kväll). Oftast blir jag inte dålig dan efter numera, och nästa dag eller efter semestern är jag tillbaka i LCHF-spåret igen. De första årens semestrar "unnade" jag mig ingenting. Det känns jätteskönt att vara en LCHF:are som kan äta vanligt när man någon gång blir bortbjuden. Då blir man också betraktad som en normal människa. Jag har också slutat predika för folk - var och en får äta vad den vill.

hmmmm apropå unna sig…tror att jag läste här om någon som åt pizza på föjande sätt….all fyllning skrapas ihop på en fjärdelsbröd????????kan det vara nått?????
Det låter helt klart sunt :D Senaste gången (i söndags) jag åt pizza åt jag det så, fast i mitt fall var det ännu mindre än en fjärdedels bröd som gick åt :) De andra undrade om jag inte borde beställt pizzan utan bröd 

Haha! När familjen beställer pizza gör jag det också. Sen skrapar jag av allt - det är jättesmarrigt att äta pizzattopping!
Jag gör som du, Amiechan ;) Det blir mer lagom när man skrapar över allt pålägg på 1/4-del av pizzan eller nåt sånt.. Sen gärna lite bearnaisesås till!

bra tips med b-såsen…tänkte inte på det

Ja äter oxå pizza även å resturang , men botten äter ja inte den får hönorna.
Jag brukar köra inbakad pizza, och lämnar "skalet"…!
Vad gäller det där med att "unna sig" och att man är präktig när man avstår får jag alltid höra "vad duktig du är!" när jag säger att jag inte äter socker. Då tittar jag lite undrande på den som talar, ibland svarar jag att det inte är någon ansträngning annat än första dagarna - och att jag aldrig skulle gå tillbaka till sockerätande eftersom jag mådde mycket sämre då. Rätt ofta orkar jag inte svara något alls, utan nickar lite "präktigt"… Jag är jätteduktig, jag…
Jo, men MegN - det ÄR jätteduktigt :) Åtminstone om man äter mycket andra kolhydrater samtidigt, då blir det gräsligt svårt att låta bli sockret samtidigt tycker jag :)
Socker, godis, kakor, bröd kan jag avvara utan svårigheter. Men den förbaskade yoghurten förstår för mig och den lär jag vara beroende av. Jag håller med MegN att man vill inte känna sig präktig pga att man inte äter skitmaten. Jag tycker det är pinsamt att alltid få kommentarer när man tackar nej.
Jag vet att om jag av hövlighet eller annat lika dumt äter en kaka så sitter jag i träsket igen. Det vill jag inte, därför är det bäst att inte väcka monstret. Tänk om jag hade lika lätt att låta bli yoghurten den underbara, rena godiset för mig.
Kan man verkligen blir beroende av mjölkprodukter?
#20 klart du kan.. det är ju mjölksocker i dessa. Sen har även en teori lagts fram om att även proteinet i mjölkprodukterna höjer blodsockret, om så är fallet så får man insulinpåslag av två orsaker i mjölkprodukter.. och det kan väl göra sitt till att man vill ha mer.. Eller?
Eller så kanske laktosen triggar just rätt receptorer i hjärnan och den vill ha mer pga det..
Allt beror på vad man är känslig för och hur känslig man är.. Personligen knarkar jag snarare mjölk och grädde än yoghurt, men knarkande blir det om jag inte ser upp.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Tack anterrabae, det är säkert som du skriver. Jag får passa mig för laktosen. Har slutat med grädde i kaffet och yoghurten och använder grädden bara i matlagningen. Det brukar funka. Så länge ost + smör funkar får man vara glad.
Mervi: smör och ost skulle bli nästan ohållbart att utesluta. Jag fick mjölkproduktsförbud över sommaren och allergiperioden.. Undantagstillstånd råder för smöret, den vägrade jag fullständigt. Så det har varit lite jobbigt att få upp fetthalten i maten på siståne..
//Ida
Det var inte lätt, hoppas du fixar det.
Jag får undvika det uppenbara och unna mig lite vid speciella tillfällen.. Som tur är så är det bara under en begränsad period.
//Ida
Först måste jag skratta högt för LÄTTKESO????? Det har gått så långt att jag experten på lätt lätt lätt produkter har totalt missat att det ens existerar lättkeso *skrattar*
Med andra ord inser jag ju att jag inte alls tittar efter dessa produktere längre. De är inte intressanta. Vilket är en stor lättnad.
Vet Ni man "unar" sig varje dag med LCHF kosten för man får äntligen äta allt det som var förbjudet förr.
Jag har "unar" mig ost varje dag och det är underbart att jag inte har dåligt samvete längre när jag äter fett…..:)
Lättkeso med extra FIBER Kia… 0_o
wow, vilken höjdare, den har jag helt missat i min jakt på vispgrädde med kossor på paketet och guldgula smörpaket….
Numer pensionär i Nynäshamn
är denna lättkeso samma som heter mini nåt? Eller finns det en minikeso oxå?
//Ida
Men hjälp… Mini keso *skratt*
Visst är det löjligt med tanke på att "fullfettarn" innehåller 4% fett.. *asg*
Funderar för övrigt på testa att göra egen keso på grädde ist för mjölk eller vad den nu är gjord på.. En riktig fullfettskeso..
//Ida
Slå i litet smält smör i den köpta och låt svalna under omrörning.
Fast fullfettarn är inte så mager som alla tror. Om man tar bort vattnet ligger energiprocenten fett på ca 25%. Tänk om alla viktväktare visste det.
jo men tänk vad bra det skulle bli om den var gjord på vispgrädde i grunden… massa mer fett! 
//Ida
Mascarpone blir det väl då eller?
Som man sen kan göra till Mascarponegorgenzola MUMs…… Får snart åka tillbaka till Ekerö för jag hittar inte det här hemma.
Har du testat än Margareta? :)
Nej jag har inte varit på ICA sen dess och sen skulle jag nog glömt den om jag kom dit. Bra att du påminner mig…
Det borde bli som mascarpone i smak och fetthalt.. men jag vill ha den grynig… som keso.. hittade ett recept som david länkat till förut.. Det är en amerikansk sida.. försöker lura ut lite begrepp..
Någon som vet vad "Rennet" är??
Man ska röra ut 1/4 msk Rennet i riktigt kallt vatten och sen röra ner den i mjölk- och löpeblandningen för att avsluta med att vispa i minst fem minuter. Efter det skulle smeten vila i 20 timmar i rumstemp…
Lite omständigt… ska gå och leta lite i svenska kokböcker..
Här är Davids tråd Ost-recept med receptlänk.
//Ida

Rennet = löpe, om jag inte missminner mig…
ok.. jag trodde "Mesophilic Starter Culture" var löpen..
Vad är detta då? *förvirrad* surmjölkskultur? som när man gör yoghurt och fil?
//Ida
Kan det vara ost-recept????
kom på att det var syrningskultur.. men jag får den inte att koagulera..
//Ida