Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 14598 ggr
Miyu
0

Bästa vinet?

Det finns säkert fler vinpimplare än jag här på forumet och undrar lite vad ni vet om vinsorter och vilka som är bäst ur kolhydratsynpunkt, främst vitt och gärna BIB.
Och hur är det med roséet?

KarinJ46
0

Hej Miyu, www.systembolaget.se har den fiffiga funktionen som gör att om du klickar på vinnamnet så får du upp massor med info om just det vinet. Bl a hur mycket socker det innehåller per liter.

Gjorde just en snabbsökning på deras box-sortiment och det ser ut som att vita viner över lag innehåller 5g/liter eller mindre än 5g/liter förutom de tyska vinerna som innehåller 30-35g/liter.

Roséviner innehåller allt mellan under 5g/liter och 15g/socker per liter.

Jag vet inte hur tillförlitliga uppgifterna på Systembolagets hemsida är, men det går säkert att söka vidare hos vintillverkaren om du hittar något som du funderar över!

Tyvärr har jag upptäckt att vindrickning hämmar min viktnedgång, antagligen för att kroppen förbränner alkohol istället för fett så nu ska jag försöka vara lite restrektiv fram till midsommar!

Miyu
0

Yes, tack! Var ute efter namn på viner så man slipper sitta och bläddra igenom hela sortimentet, om någon redan har koll menar jag :)

Hämmar är väl okay om man har en partykväll, bara man inte går UPP i vikt så gör det väl inget om man inte måste snabbanta av nån anledning.

wooster
0

Rosétips: Réserve de Bonnet Rosé Merlot Cabernet Franc (nr 3181) Mindre än 5g socker per liter, och väldigt gott!

Babz
1

Mulderbosch har ett helt omöjligt namn, men är ett suveränt gott, torrt rosévin till mat eller bara dricka. Serveras kylt.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Conquest
0

Tack för tipset. Jag ser de flesta rödvinar jag kollade på ligger på ca 5-6 g socker pr liter. En mycket användbar vin till både mys och mat är Opal Springs från Australien. 189:- för 3 litersbox. 5g socker pr. liter. Inte för stark och går bra att dricka utan dekantering. Vin som inte går utan dekantering är i mitt tycke Podium värst, fast smaken är ju OK. 3 glas och smällande huvudvärk dagen efter.

Tänk om Bolaget också gav besked om mängden av konserveringsmedel det finns i. Jag har läst att mängden av dessa är större i box än i flaska pga. den kortare hållbarhet i boxen.

Gabriela
0

Dricker endast eko-viner, endast röda… senaste året endast Cameleon (främst pga av otrolig smak + eko), finns både Cabernet Sauvignon och Malbec (röda) + rosé (förra året) + vitt.

Kul ska man ha i livet! Uteslut inte allt gott! Njut också! Cool

Miyu
0

Bag in box-viner är att föredra då jag vill kunna ta med det ut i park :)

tack för alla tips vänner!

Zepp
0

Opal spring tycker jag passar till lite av varje!

Dessutom bra yrselfaktor per kolhydrat..Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

bustas
0

Aj aj aj! Vitt vin kan jag inte dricka. Rött är min melodi och efter många många flaskors test, har jag kommit fram till att det vin som påverkar mitt LCHF: liv minst är J.P. Chenet av Merlot.

Detta vin tar jag även till salt sillFörvånad.

Wtn3
0

Rocky Creek Colombard Chardonnay från Kalifornien gillar jag. Nu köper jag det förvisso billigt i Tyskland, vet inte om bolaget har det…

plinkplonk
0

Skulle du vilja prova rött så är detta billigt (BiB 149kr) och jättegott: UMBALA (6% socker).

KarinJ46
0

#11 nu blir jag lite konfunderad. Om vinet innehåller 6g socker per liter så är väl det 0,6% socker eller är jag helt ute och cyklar?

Zepp
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

plinkplonk
0

Jamen jisses! Så blir det så klart! Hihi, då kan jag ta ett glas till :-))

Lchfman
0

Fortfarande opal spring som är the shit eller kära lchf vänner? Tänkte jag skulle unna mig i kväll, men ändå inte "tappa det"

[Petronella Pip]
0

jag skrev en tråd här nyligen om ett nytt rosévin som har 0,5% kh. Minns inte vad det hette nu. Me det var beställningsvara! Har inte testat ännu! SÖk LCHF-vin här på sajten!

Lchfman
0

Ok skall kolla! Tack

Lchfman
0
Rasken90
0

Petronella Pip du menar rosevinet : Local Rosé från The Wine Team :-)

Har redan beställt 2st BiB till mig :-)

Får se hur bra det är :-)

Lchfman
0

#19 Japp detta är det nog. Men orkade inte beställa denna gång.

Mozzarellan
0

Kan det sen spela nån roll hur mycket man sen dricker?? Förra veckan drack jag ETT glas vitt vin fem kvällar , trodde det skulle gå helt åt skogen, men det funkade fint till middagen.

[Petronella Pip]
0

Ja Rasken90 det menade jag!

misty09
0

Har också beställt Local rosé. Har inte kommit än fast det var säkert två veckor sen. Frågan är om det blev populärt så dom har svårt att leverera? Ska bli spännande att smaka iallafall…..om det nu kommer🤔

Rasken90
0

#23 stod att det skulle ta 8 arbetsdagar för dem att få in det till butiken i stan :-)

Mozzarellan
0

Tog ett glas barbera igår till middagen och ser inga sviter av det glaset nånstans. 😃