Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 5459 ggr
Saga208
0

Fromage

Hittade ett recept på citronfromage som jag bara tog bort sockret i, la själv till 6 tsk hermastates, men testade utan också och OJ Vad gott!!

Ingredienser

2 ägg
ev sötningsmedel
2 dl vispgrädde
2 tsk gelatinpulver

Smaksättning efter egen smak, citron, choklad, bär, jag hade ca 50 gr mosade jorgubbar..mmmmm

Vispa i 3 bunkar äggulor tillsammans med (socker), äggvitor i en bunke vispas till hårt skum och vispgrädde vispas också separat.
Lägg 2 tsk gelatinpulver i en kopp tillsammans med 2 msk vatten, blanda och ställ i en kastrull med lite vatten som du hettar upp så gelatinblandningen smälter.
Blanda i smaksättningen i ägguleblandningen, häll också i gelatinet. Blanda i vispgrädden och vänd sist ner äggvitan.
Lägg upp i portionsskålar och ställ i kylen minst 1 timme, ska dy använda detta till tårta så låt stå i bunken i ca 30 min i kylen innan du lägger detta på tårtbotten.

Så här såg det ut med Jordgubbar & Hermastates i Calcounter

Fromage Jordgubb (1 portion = 90 gram)

Kalorier (kcal):

258

B6 (mg):

0.1

Protein (g):

5.1

B12 (mcg):

0.6

Kolhydrater (g):

3.2

C (mg):

9

Fett (g):

25.3

D (mcg):

0.6

Mättat fett (g):

16

E (mg):

1.1

Omättat fett (g):

7

Folsyra (mcg):

30

Kolesterol (mg):

190

Kalcium (mg):

58

Alkohol (g):

0

Järn (mg):

0.7

Vatten (g):

65

Natrium (mg):

54

Fibrer (g):

0

Kalium (mg):

112

A (mcg):

267

Fosfor (mg):

95

B1 (mg):

0

Magnesium (mg):

10

B2 (mg):

0.2

Zink (mg):

0.3

B3 (mg):

1.2

Selen (mcg):

8.1

Smaklig Spis!!!

Margareta
0

Det såg ju ut som något som passar mig.

Det borde gå att fixa med Stevia också eftersom jag inte använder sötningsmedel.

Numer pensionär i Nynäshamn

Anterrabae
0

Spännande.. det här ska jag försöka komma ihåg.. =)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mona-Stina
0

Det är ungeför som Pannakottan som finns i receptbanken här bredvid.

Det är jättegott, till och med Mannen med stort M gillade det trots att varken socker eller annan sötning var tillsatt. Citronskal, lite pressad citron och en vaniljstång gjorde den väldigt läskande. Några hallon i glaset var pricken över i-et.

Saga208
0

Ja den är som Panna Cottan fast inte så kompakt…den blir mycket luftigare och känns lättare….super gott…Glad

Den var väldigt uppskattad av familjen som INTE äter LCHF här hemma…vilket är ett plus det med..Skrattande

Anterrabae
0

*kom på* ska det inte vara färskost i fromage?? Tycker namnet antyder det…

//Ida

Mona-Stina
0

Urk!!!

Anterrabae
0

*ler*

det är bra med variation… klart det funkar utan ost…

Tror att det ska vara nån typ mascarpone eller nåt. då lär inte gelatinet behövas..

Mona-Stina: Har du testat mascarpone? Den smakar inte ost alls.. Keso smakar MYCKET mer ost än den för att inte tala om filadelfia och dom andra… Mascarponen är bara neutral.. och ordentligt fet.

//Ida

Anterrabae
0

kollade i kokboken på citronfromage.. Ingen ost där.. *hade fel*Generad

Såg en Chokladmousse som var kul..

Det oredigerade receptet lyder

• 100g mörk choklad
  • 1 msk starkt nybryggt kaffe
  • 2 äggulor
  • 3 dl vispgrädde

INGET socker mer än den i chokladen! Äkta LCHF-style.. Det gillade jag!

//Ida

Mona-Stina
0

Lovar du att mascarponen inte smakar mer ost än filadelfia och keso så lovar jag att prova.  Glad  Dom kan jag faktiskt äta… även varma.

Erkänner villigt att jag är en fegis att smaka nya saker.

Margareta
0

Mascarpone smakar väl nästan MINDRE ost än Philadelphia. Jag tycker det smakar vispgrädde men med Philadelphiakonsistens.

Anterrabae
0

Ja jag lovar att Mascarponen smakar MYCKET mindre ost än både keso och philadelphia..

Det var en bra beskrivning.. vispgrädde med färskostkonsistens.. Det stämmer bra.

Den är urgod i efterrätter (om man nu äter det) just för att den får ostens frächör/lätthet men utan ostsmak..

//Ida

Mona-Stina
0

Vad gör man med den? Äter bara rätt av eller?

Anterrabae
0

Jag har lagt den på omelett för att göra den mer mättande..

Sen vet jag ju att det finns mascarponeglass.. men jag har inte provat..

Gjorde nån baconsås med den i för ett tag sen.. Den går även att blanda med tex Creme Fraiche och lägga som täcke eller sås på fisk eller kykling i ugn, med lämplig kryddning typ citron och örter.. (där funkar även smaksatta philadelphia sorter, om man hittar nån man gillar, den med vitlök och örter är ganska neutral, utan smakförstärkare och passar med creme fraiche)

//Ida

Mona-Stina
0

Tack för tipsen, ska köpa och prova nästa gång jag hamnar i en butik.

MegN
0

Själv är jag åt andra hållet, tycker att mascarponen smakar för lite ost för att jag ska gilla den. Tyckte den var rätt meningslös, den burk jag köpte blev inte ens uppäten innan jag slängde den. Fettprocent i all ära, men smaken var bara trist.

Philadephia med vitlök + örter är min nya favorit. Häromkvällen gjorde jag Chicken Kiev (som dottern smakade i London och verkligen fastnade för). Kycklingfilé som man "filéar ett hål i" och fyller med denna philadelphia. Originalet var sen friterat med det engelska "batter" (frityrsmeten) runt, men själv stekte jag. Som eftergift panerade jag övriga familjens filéer. Väldigt omtyckt, kul att ungarna gillar nya rätter för en gångs skull!
Fast hon hävdar förstås att det egentligen ska vara vitlöks+örtSMÖR i fyllningen, men om man steker filén stannar tyvärr inte smöret kvar. Då funkar philadelphian bättre.

Nu avvek jag från ämnet ytterligare…

Mona-Stina
0

Har i dag införskaffat en burk mascarpone. Har öppnat och smakat lite… helt godkänt. Fet len smak, tack för tipset.

Nu vill jag ha receptet på mascarponeglass tack!

Mona-Stina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att återgå till trådens ursprungsämne.

Vi ska ha gäster på grillning i kväll och som dessert gjorde jag fromagen enligt receptet överst.

Som smakämne har jag skivade jordgubbar som jag rörde i försiktigt så de inte skulle mosas, sötat med stevia förstås.

Jag är en obotlig "smetsmakare"  Generad  och det var riktigt gott, alldeles lagom lite stevia. Tack för receptet Saga, jag kommer använda det igen.

maxiq
0

Jag ska inte göra någon fromage… jag håller mig till min gamla ölmage!

Räcka ut tungan

Anterrabae
0

åå va gott det ser ut Mona-Stina! Jättefina..

Maxiq, jag har väntat på den där fro-magen.. *ler* Funderade ett slag på att lägga upp den själv.. men så kom jag in och pratade annat..

//Ida

Petra_o
0

Hur mycket är 2 msk gelantin om man använder gelantinblad istället för pulver?

Låter hur smaskigt som helst med fromage!!

Margareta
0

Det brukar stå doseringsanvisning på paketen

Klasson
0

Nu står det två skålar med jordgubbsformage i kylen.. :) Hoppas den blir bra ;) Återkommer senare ikväll med resultatet

sockerfri
0

Åååhhh halleluja!!! Jag har gått omkring och längtat efter lingonfromage; jag måste absolut testa detta någon dag :-)

Klasson
0

nja,jag måste ha något sött i… de funkar inte annars..

Micke tog socker å hälde på sin fromage,men de kan ju inte jag…