Hemgjord glass
Så här brukar jag göra glass hemma, utan glassmaskin.
Jag delar äggulor och -vitor (valfritt antal) och vispar vitorna för sig till skum.
Vispar så äggulorna tillsammans med en pytteliten gnutta Hermesetas. Det går säkert bra med Stevia också.
Vispar grädde, också där valfri mängd.
Blandar grädden och äggulorna. Smaksätter eventuellt med kakao. Vänder ner äggvitorna försiktigt.
Fryser in och efter några timmar; Voila!
Obs! Jag vill verkligen inte rekommendera konstgjorda sötningsmedel, eller söta grejer över huvud taget. Den här glassen gör jag åt mina döttrar, men äter aldrig något sött själv. Jag vill inte trigga sötbegär och dessutom är jag övertygad om att sötningsmedlen är skadliga.
Kram!
låter mumsigt!
bara en stilla undran för en som är helt lost i det där med att höfta i recept, typ hur många ägg till hur mkt grädde? på ett ungefär?
Hej mrsAngel!
Om båda mina döttrar ska äta, så går det åt en del…
Jag tar allra minst 3 ägg - fördelat på gula och vita - och kanske 5 dl vispgrädde. Då blir det en redig laddning åt mina glassmonster…
Det funkar säkert med 3 dl vispgrädde också. Det beror på om äggen är stora eller små…
Jag är verkligen ledsen att jag inte kan ange mer exakta mått, men jag har aldrig någonsin följt ett recept i hela mitt liv och har höftat mig fram. Det sitter liksom i fingrarna bara.
Lycka till i alla fall!
Låter gott… smakar gärna vid tillfälle…
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag bjuder dig gärna på det Margareta, men inte vill väl du äta Hermesetas?
Jag ska skaffa Stevia så fort jag kan, och då kan vi vara på den säkra sidan!
Helst inte Hermesetas… jag tar med Stevia nästan gång!!!
Fruktsocker smakar bättre.
En annan jättelätt och god glass som dock måste ätas på en gång: Lägg i lagom mängd vispgrädde i en mixer. Säött på mixern och häll i frusna hallon lite i taget. Blir jättegott och behövs inget socker (tycker jag)
Funkar även med blåbär men ej med jordgubbar. Hallonen måste vara frusta

#7 Om man tål banan, vilket jag inte gör så bra längre, kan man ha i några skivar frusna bananer i ditt recept. Krämigt och jättegott.
Min man som är den stora glassexperten här hemma säjer också att det blir bäst om man vispar grädden först. Ibland har han lite hackade nötter eller hackad 100% choklad i också. Hans glassar är alltid Kanongoda.
Det ÄR jättegott, jag gjorde den in helgen. Stevia använde jag men där kan jag nog minska lite. Smaksatt med en vaniljstång är det såååå gott!

Något för mig och mitt glassmonster till son
Tackar och bugar

Prova att koka lite kardemummakärnor i en skvätt grädde och gör sedan som DaMum i övrigt, det blir så smaskigt!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Ja, kardemumma är jättegott! Tack för tipset!
Och så kanske man kan testa med kanel…
Finns ju många goda smaker faktiskt, som inte är behäftade med kolhydrater…
Fler smaksättningstips: en gnutta citron i form av skal eller några msk citronsaft; en urskrapad vaniljstång..
Tack för receptet DaMum, det är inklistrat i Word och sparat!
magma!
JA!!! TACK!!! Jag fullkomligt ÄLSKAR citron! Det var en lysande idé! Ska testas snarast!
Kram!

Jag gjorde den igår med
riven mörk choklad och vanlijstång
MMMMMM den blev en hit
Nästa gång ska jag prov att ha i litelite baylis likör kan nog bli riktigt smaskigt
Kram

Låter gott, ska helt klart prova.
Vad är babylis likör? (Likör med ostsmak?
)
Jag tror Iza menar Baileys fast hon slant på tangenterna. 
Det är som lite choklad med en touch av whisky…

Tack för räddningen Freja42

Kan man inte köra turkisk youghurt 10 % med lite grädde och frysta hallon i matberedare också. Det blir som glass direkt utan frys emellan. När jag viktväktade så gjorde jag så med fettfri youghurt och frysta hallon och sötningsmedel. Blääää men då gick det an för då höll man på att svälta i hjäl så då åt man allt som inte kröp av sig själv.
Baileys! Haha, ja det var lite annat det, jag tänkte inte så långt så här dags. Ja, det låter urgott.
Jag fick ett gott recept på glass att äta omgående (har inte exakta mängderna), men djupfrysta hallon körs i mixer med kesella, antar att yoghurt och även turkisk går lika bra. Sedan skulle färsk ingefära rivas i (kanske det är kolhydrater i det?). Min kollega som blivit bjuden på denna jättegoda glass sa att det skulle vara honung i. Jag antar att vi som inte gillar socker kan vara utan, ev. ngt sötningsmedel i. Kanske det var den fina brytningen mellan honungen och ingefäran som var så god? Det skulle i alla fall vara jättegott!

Har själv gjort sorbe på frysta hallon och kokosmjölk (ju fetare desto bättre) när jag stenålderskostade en period. Om man vill kräma till den ytterligare så kan man köra i philadelphiaost med. Supergott!
Å, gud så gott det låter!
Vad sägs om att bara varva frysta bär och vispad grädde lite snyggt i en glasbytta, hur gott och lyxigt som helst. Tänkte bjuda på det till hegen när vi får främmande, de som vill ha socker till kan alltid sockra sin portion med t ex fruktsocker, (inget för oss som inte vill ha kolhydraterna).
Oh, så många goda och inspirerande förslag och tips! Underbart!
Det går jättebra att frysa yoghurt och bär till glass, det har jag gjort många gånger. Speciellt när jag fortfarande var fettskrämd.
Nu föredrar jag dock vispgrädde, men kan ibland "spetsa" glassen lite med antingen creme fraiche eller extra fet yoghurt för att få den där lite syrliga toudhen.
Det där är ett recept som har gjort en del förr i världen omkring 20 år sedan. då var det 3 dl grädde ocj 3 ägg dela gulan och vitan, 1,5 dl socker vispa up vitan till fluff. vispa gulan med sockret vispa upp grädden . Blanda alltsammans och frys in kan snmaksättas med olika smakämnen. Så löd originalreceptet. Alltså innan LC.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Oh vilka många fina idéer
Är det någon som har ett exakt LCHF-recept för oss som inte har nån höftkänsla?

Är det någon som använt sig av Turkisk el Grekisk yogart till glass istället för grädde? Skriv och berätta!
Jag har använt den turkiska och grekiska yoghurten, men då bara tillsammans med mixade bär. Det var innan jag började med LCHF.
Numera äter jag inga bär alls, och jag vet inte om yoghurten tillsammans med uppvispad äggula blir så bra. Inbillar mig att smeten liksom blir aningen för "tung" då, eftersom äggulan inte blir så pösig när man inte använder socker.
Däremot kan jag gärna spetsa min glass lite med en klick av antingen yoghurt, creme fraiche eller t o m gräddfil.
Först vill jag tacka för ett underbart recept!!! Mina kvällssug har fått nåt att bita i 
För er som vill ha en aning om vad glassen gör med kroppen kommer en rapport här!
Gjorde en sats glass på 3 dl låglaktosgrädde, 3 ägg och en halv dl hermesetas (ville att dottern skulle gilla den också), jag rev också fyra rutor 86 procentig choklad i. Satsen delades upp i 6 portioner och ställdes i frysen. I morse mätte jag mitt blodsocker som då låg på 7,7 (lite högt, jag vet) sedan åt jag en portion glass, en kopp kaffe och en par msk grädde… efter en timme mätte jag blodsockret igen… och då låg det på 7,6! Som jag resonerar så är alltså glassen helt ok att äta eftersom den inte påverkar blodsockret alls… Som jämförelse kan jag säga att om jag äter en par dl turkisk yoghurt med en skvätt grädde till frukost, då går mitt blodsocker upp till 11.
NancyAlke: Sådana rapporter gillar vi… jag vill också ha en blodsockermätare.
Det där med blodsockermätare ja… Dom får man faktiskt gratis om man om man går med i Accucheck klubb http://www.accu-chek.se/nordic/rewrite/home/sv_SE Det följer väl med en omgång teststickor, men hur man sedan kommer över dem vet jag faktiskt inte…
Annars får du väl ge mig lite beställningsjobb Margareta
Jag ser framför mig hur jag käkar smörbollar till frukost ena dan och dricker grädde en annan … 
Tack för den rapporten! Du har inte testat med vanlig grädde, och kollat efteråt? Men du eller dottern kanske är laktosöverkänslig?
Jo, vi är bägge känsliga för laktos… och grädde är lite väl häftigt för att jag ska våga… men det vore kul att veta skillnaden…. Det får nån med frisk mage göra…
Ja det förstår jag!! Jag har ju en mätare ligger i nån låda, ett "arv" efter min mans morfar. Använde den när mina sockervärden gick upp under första graviditeten, men tror stickorna är gamla vid det här laget…
Jo, det finns väl en risk för det magma… Men nu för tiden finns det ju typ tvåor i snart varje stuga… så du får väl låna dig en mätare 
Jag skulle ju kunna använda sonen förståss… men han är lite kinkig när jag ska sticka honom i fingret…
å inte gillar han grädde heller… så det blir nog svårt…
Pappa har ju en mätare (han har typ2) så jag kanske lånar den en dag… 
NancyAlke, aha, du tog ½ dl sockerersättning? Jag testade också glassen, som jag dock tyckte saknade riktig glasskonsistens, den var mer som glassen på min barndoms 50-tal (kanske därför jag inte gillade glass som barn, nästa gång kör jag den i glassmaskin i stället). Jag tog exakt 3½ tsk, men det är klart, den blev inte jättesöt och inget man skulle bjuda sockerätarna på. Vi hade färska jordgubbar till, som gav en del sötma.
DaMum, när jag stod och gjorde glassen i lördags undrade jag vad du menade "en pytteliten gnutta Hermesetas". För mig låter det som ett kryddmått ungefär.
Jag hade hackade nötter och hackad 100%-ig choklad i. Nästa gång blir det 86%-ig i stället. Och det skulle nog suttit fint med nån alkohol också, typ Baileys eller punsch.
Gunnilla!
Jag har faktiskt inget exakt mått! Det beror helt och hållet på hur stor laddning jag gör. Men kanske 1-2 krm är ungefär det jag har i.
Jag vill egentligen inte använda Hermesetas överhuvud taget, eftersom det inte är bra. Men i brist på Stevia, och eftersom Hermesetas har mycket färre kolhydrater än Canderel, så fick det bli så här.
Man får helt enkelt smaka sig fram.
Jag kanske också ska tillägga att vi gillar när det inte är för sött, utan bara som en liten brytning åt det söta.
Kram!
DaMum, OK, det är så pass lite du har i alla fall. Jag har själv varit motståndeare till sötningsmedel, men nu släpper jag lite på striktheten, det är bara på helgerna (lö + sö) som vi har en efterrätt med sött i. Man får ju i sig så mkt luftföroreningar och annan skit. Och stevia gillar jag inte alls. Smakar bara lakrits i min mun, men jag ska testa det igen när jag är redo för det.
Jo, jag tog en halv dl sockerersättning! Eftersom det i orginalreceptet ska vara 1,5 dl socker och sockerersättningen har samma mått… så blev det ju ändå bara en tredjedel av vad de skulle ha varit. Jag skulle vilja testa med stevia, men är så rädd att förstöra en hel sats glass.. det är ju oerhört svårt att veta mängderna med stevian….
Ett tips! Lös stevian i vatten och droppa i smeten. Mkt enklare att dosera. Då kan man mäta upp en större mängd och få det ganska exakt.
Den jag har motsvarar en droppe ungefär en halv tsk socker. Eller en halv sockerbit.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Provad ny smak i helgen
Smaksatte grädden med arrak och lite krossad choklad
SÅ SMASKIGT BLEV DET !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tack Anterrabae för det tipset. Så smart du är! Det ska jag testa, jag har så svårt att dosera.
vassego! 
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

När man gör "turboglassen" som vi kallar grädde i mixern med frusna bär är det kanongott med äggula i oxå, lite extra nyttigt med :-)

Jag gjorde den här glassen med 4 ägg, 3 dl grädde och sötningsmedel + att jag hällde i en massa kokos, det blev en jättegod kokosglass av det hela:)