Dålig av potatis?????
Hej. Igår hade min dotter landskapskväll i skolan och hade med rårakor som landskapsrätt. Det blev över på kvällen o dum som jag e så åt jag 2 st!!!! En kvart senare så kräktes jag massor, e det rimligt att man blir så dålig av potatis när man annars äter strikt LCHF?

Näe, de har nog hunnit bli dåliga på något sätt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag säger faktiskt emot Zepp här (det händer inte ofta ;)).
Min kompis som ätit strikt lchf en längre tid, gjorde undantag på ett bröllop och åt klyftpotatis till maten och blev sedan precis så där jättesjuk och fick avbryta firandet och åka hem. Hon har testat senare med och fått exakt samma reaktion då, så det var inte tillfälligt.
Vissa som levt väldigt strikt kan reagera starkt på stärkelserik mat som potatis.
Jag själv har aldrig testat potatis sedan jag började med lchf, men jag får jättestarka reaktioner då jag får i mig majsstärkelse.
Jag fuskade förra våren och åt EN ostbåge och efter ett tag fick jag akut magknip och diarré. Jag har också fått magknip och orolig mage av att ta nattvarden i kyrkan och då är det den lilla oblaten som ställer till det. Vi har glutenfria oblater i vår kyrka och då jag jämförde innehållsförteckningen på dem och ostbågar så är de snarlika. Potatisstärkelse och majsstärkelse m.m.
~God loves you, and I´m trying! ~
#2 Samma här Lilltilda!
Lite skrämmande egentligen hur känslig man blir mot kolhydrater efter en tid när man äter strikt.
Eget exempel: får huvudvärk, mår illa och får yrsel vi de tillfällen då jag provar lite lösgodis, eller som senast när jag köpte jordnötssmör! Potatis och gluten har jag inte vågat prova ens…🤢

Tack för denna information…tror det kommer att hjälpa mig imorgon då jag skall på sushilunch….kommer att hålla mig till skaldjur och tartar på lax….
Inte jätteräkor, snälla! Det finns inget nyttigt i dem, det finns däremot en hel del gifter och antibiotika, dessutom smakar de papper och odlingarna förstör jorden, djurliv, ekosystem och människoliv.
Mozzarellan, ät sashimi om du vill vara säker.

Äter aldrig jätteräkor… Men vanlig storlek grillade…. Finns en massa varianter. Det är rullband så jag tar bara det jag vill. Självklart blir det sashimi…. Sen ringde mannen o sa att vi skall ut på kvällen oxå… En pub som bara lagar kyckling.. Man får en hel fläkt , inte fläkt- ventilation, för sig själv , majjo oxå…aldrig vart där, rustikt stuk. Sällskapet är iallafall super….
#7 Kul och GOTT det låter! Njut!
~God loves you, and I´m trying! ~
Det är nog ganska olika, jag kan inte äta något med vetemjöl som är mer i än i leverpastej (det går bra samt hälsingeostkaka).
Men några klyftpotatisar, eller några små färskpotatis eller lite majsstärkelse har min mage inga problem med, däremot samlar jag vätska, så jag äter det bara några gånger per år.
Jag åt en halv dl Chokladmousse (70% choklad, grädde och äggula) och mådde svindåligt resten av dagen. Vågar inte tänka på vad potatis eller eller vetemjöl skulle göra med min mage :o
Oj vad strikta alla verkar vara :O.
Jag äter potatis ibland. Är diabetiker och så länge jag blandar det med den "riktiga" maten så påverkas inte blodsockret av ett par klyftpotatisar. Inte mer än om jag äter kokta grönsaker/övriga rotfrukter. Men vi är väl kanske olika.
Tror dock att det du åt beror på nån läskig bakterie 🙂
Ingen diet som innebär att man utslagen och spyr av en potatis kan vara bra. Det crashar med evolutionstänket och all logik. Något är väldigt fel här…

#12:
Intressant tanke.
Jag har svårt att tänka mig att man skulle må så dåligt av potatis eller annan stärkelse om det vore nyttigt. Kan man verkligen vänja sig av med nyttig mat och sedan uppleva det som ett gift? Är det i grunden nyttigt då?
Själv kan jag äta ganska strikt under längre perioder men ändå klara av att äta t ex en smörgås vid tillfälle. (Fast jag har aldrig prövat "kadaver-strikt" i och för sig..) Kanske vissa individer har svårare att tåla stärkelserik mat än andra, och att deras kroppar reagerar lite som om det vore ett gift? Och då kanske det är det också, för dem?
"Every point of view is a view from a point."
#12,
Vet inte helt, men vi har i allfall utvecklats till att tolera både stärkelse och sukros.. det har varit en naturlig del av vår kost i alla tider. Och att äta på ett vis så att vi plötsligt spyr av något vi har ätit och tolererat i urminnes tider känns ju inte helt rätt. Altså.. Det behöver ju i och för sig inte göra något, men kan ju vara ganska opraktiskt och inflexibelt milt sagt, för att inte säg helt onödigt…

Kanske du har rätt…
"Kan man verkligen vänja sig av med nyttig mat och sedan uppleva det som ett gift? Är det i grunden nyttigt då? "
Jo det kan man. Och det kan nog vara nyttig mat ändå. Det saknas då verkligen inte exempel i min bekantskapskrets på folk som ätit enormt fettsnålt och sedan fått magsmärtor och nästan bajsat på sig när de haft grillkväll och frossat i kött och beasås.

#16:
Okej, det har du rätt i. Nu ger jag mig. :)

Jag framhärdar och hävdar att nästan ingen blir sjuk av att äta några extra rårakor!
Utan det finns värre saker, typ brölop, dop, begravningar, födelsedagar, jul, nyår, där man tvingas äta av sociala skäl, tårta, bullar bröd, kakor godis samt dricka läsk.
Man blir inte sjuk men man mår lite dåligt och det tar dagar innan ens aptitreglering har anpassat sig.. så att man bara är glad för att äta två gånger per dag.. så att den naturliga aptitregleringen gör att man blir hungrig strax innan dessa måltider.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Och det tog dig 7½ år att få ur dig det? 😂