När man är sjuk
… Vad äter man då? Sitter här med ett äckelvirus som gett mig feber, slemhosta och nu även rinnig näsa. Jag orkar nästan inte äta nånting utan dricker mest te/vatten/bisolvonlösning igår fick det även bli lite varm nyponsoppa. Och halstabletter har jag också fått proppa i mig.
Det blir helt enkelt inte LCHF nånstans! Nån som har tips? Jag känner att om jag skulle äta fett nu så skulle jag bara få ännu mera slem i halsen.
/Christine
Det var ett tag sen jag skrev en kommentar här. Hoppas du blir frisk snart.
När man är frisk så äter man mat och när man är sjuk så äter man också mat.
Det här kanske låter tokigt, men håller man sig inom begreppet mat så klarar man sig bra.
Ingen sjukdom blir bättre om man börjar äta sådant som inte är mat. Man behöver absolut inte äta fetare mat om man inte vill det. Se till att få i dig dricka och det gör du ju redan.
Mvh
Wille
Hostan blir battre av fett, samre av kolhydrater.

#2 Källa på det?
till TS, har du slemhosta så ta lite vanlig lingonsylt och rör ut i ljummet vatten, drick sedan vattnet. Äckligt men väldigt bra slemlösande.
Qui dormit, non peccat
#1 - Klart man blir frisk av att äta riktig mat ;) Men har lite svårt att få i mig nånting när jag mår såhär bara…
#2 - Vill också ha källa på det, jag tror varken eller på det, men däremot så tror jag att fett är mer slembildande iaf.
#3 - Nej, det lät ju inte jättegott men ska absolut prova! =)
/Christine

Kokt ägg mosat i smör? Ingen stor måltid, men näringsrikt. Halstabletter har väl aldrig egentligen varit något större hjälp för någon. Det är godis med annan smak.

Mjölkprodukter i alla former är slembildande och ska undvikas vid problem med mycket slem. Koka upp te på ingefära, gurkmeja, nejlika och kanel vid hosta. Brukar lindra. Ayervediskt recept.
#5 - har lite svårt för ägg och smör tillsammans, jag har inte provat det men njae, brukar köra ägg och majjo men nu går den bort, får väl ta bara ägg kanske :P
/Christine

Ät vad som helst som ger energi men framförallt näring!
Ägg är ett riktigt näringsrikt livsmedel så kan du få dig det så har du dels fått i dig protein, fett, vitaminer och mineraler!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Lite tankar.
Blir man slemmig i halsen av fett i maten eller tror man att man blir det? (på samma sätt som man köpte förklaringen att fett kloggade igen kärlen).
Om man äter bacon kl 07:00. Det tar en sekund för baconet att åka ner i magen den rätta vägen. Slem i halsen är väl något som kommer från luftstrupen eller bakvägen från näsan. Vi äter väl inte mat via några av dessa vägar? Jag förstår hur många tänker att när man är sjuk så är man inte lika sugen på vissa saker, men jag blev ju faktiskt sugen på bacon vi min sista förkylning. Bacon äter jag väldigt sällan annars.
Om man nu tror att lite bacon kl 07:00 ger slem i halsen kl 10:00, så borde man ju kunna dricka lite vatten (gäller även mjölkprodukter) för att rensa matstrupen. Detta var inget jag behövde och inget jag överhuvudtaget tänkte på. Fett gör att maten slinker ner lättare:)
Jag tillhör dom som tror att matstrupen och luftstrupen lever egna liv. Så jag äter det jag tror min kropp vill ha och det är ju fortfarande mat.
Mat = sånt som kanske finns nu och sånt som definitivt fanns för 70 000 år sedan.

#9 Slem bildas från slemkörtlar här och var i kroppen. Maten vi äter går ut i cellerna via blodet och påverkar slembildningen i olika grad. Därför kan ju hostmedicin sk slemlösande funka fast vi sväljer ner det i magen snabbt som tusan och det som passerar halsen på väg ner inte hinner göra någon större verkan. Lika med hostdämpande.
En del hostdämpande påverkar hostreflexen i hjärnan som Noskapin t.ex då spelar det nog ingen roll att medicinen passerar snabbt :)
Tänker mig att äggmjölk med lite kakao och kryddor skulle vara perfekt när man är förkyld men du kanske inte gillar det heller?
Misty09, Jag tror att sjukdomen ökar slembildningen, inte vad man äter (som tas upp i tarmen). Om man nu inte äter helt tokigt så att man får jättesura uppstötningar (ej LCHF). Tro eller vet?
#12 Sprit går ner fort det med och så kanske man inte heller bryr sig om småsaker:)
#3 och #4
I should also mention the relationship between simple sugars and mucus formation. The biochemical name for mucus is mucopolysaccharide. This literally means “mucus of many sugars,” and it tells us how mucus is formed through the linking together of sugar molecules. If you have a condition, such as asthma or emphysema, in which mucus is part of the problem, you can do yourself a lot of good by stopping your intake of simple sugars and lowering your intake of refined carbohydrates. (which convert to simple sugars upon digestion). Unfortunately, this means such wonderful sweet fruits as plums, peaches, apples, etc., must go along with breads, pastas and pastries.
http://www.medical-library.net/carbohydrates.html
Googla aven "ASTHMA and CARBS". Mina andningsbocker beskriver ocksa hur man ska undvika socker och kolhydrater nar man har andningsproblem - inklusive HVS och astma, bland annat denna:
http://www.amazon.co.uk/Multidisciplinary-Approaches-Breathing-Pattern-Disorders/dp/0443070539
Forvanad att ingen forstar kopplingen mellan kolhydrater och slem i den har traden…
14#
Jag köper detta med socker och slem mer än att man blir slemmig i halsen av LCHF-mat
.
Alla sådana här låtsasmyter är bra att dom testas och eventuellt försvinner..

Bra mot hosta och slem… skär en vanlig gul lök i små bitar, lägg dem i en burk, slå över ca 2 matskedar honung, låt stå över dagen/natten… sila bort löken, ta en matsked då och då under dagen, oj,,, så lent det blir i halsen… jaja lite socker men ett väldigt bra husrecept ifrån Polen.
Ger dig lindring i alla fall
Det är otroligt!
Ni vet inte vad ni pratar om men ni vill få det att se ut som om ni kan allt!
Exempel 1:
Föreställ er en bil. Det har kommit in smuts i motorn och den har börjat krångla. Ska ni då hälla i mer olja, bensin och allt annat för att få det funka? Svar: Nej, det ska ni inte utan tvärtom. Här kan man jämföra motorn och kroppen när den är sjuk!
En annan förklaring: Om du är koncentrerad och läser en bok när någon börjar spela hög musik - går det bra att läsa? Svar: Nej!
Vad jag vill ha sagt med detta: Vid sjukdom är kroppen extra koncentrerad just på sjukdomen men när det kommer in mat i kroppen så får den plötsligt börja tänka på att ta hand om maten. Det innebär att sjukdomen sitter i längre!
Vetenskapligt bevisat:
En man som hette Paul Bragg blev av med alla sina sjukdomar mha endast vatten som han drack! http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Bragg
Vad händer i kroppen när man dricker vatten? Jo, allt virus och bakterier "sköljs ut" tillsammans med vatten. Men då är det bara vatten som gäller! Ingen mat får hamna i kroppen!
Så skit i lök, socker och allt annat! Endast vatten, mycket vatten och du blir frisk på 2-4 dygn! Det fungerar för mig klockrent!
Zypher

#17 "Ni vet inte vad ni pratar om men ni vill få det att se ut som om ni kan allt!"
Look who's talking ;)
Under större delen av mitt liv så har jag ätit och sovit vid sjukdom (de få gånger jag var sjuk) och blivit frisk på ett par dagar. Numera kan jag knappast påstå att jag blir sjuk längre. Möjligtvis någon enstaka förkylning …
Kul att denna kom upp efter nästan ett år…
/Christine
Metabolismen går i allafall som regel upp när man är sjuk. Detta kan ju signalisera att man behöver mat, till och med mer mat än vanligt.. Detta kan ju bli lite svårt när man gärna har nedsatt aptit vid sjukdom.
Jag har altid försökt äta närings- och energitätt när jag är sjuk..
Annars är det bara att vila och dricka mycket vatten. Sålänge febern inte är farligt hög så tar jag inte febernedsättande medicin. Febern gör att enzymer jobbar fortare och bidrar till att bekämpa sjukdomen bättre.
Källa: skolan.
Ett bra tips är ju att se till att få i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler så man inte blir förkyld/sjuk så ofta om ens inte alls :-)
#18 Ok, Magica, sättet du skriver om fungerar för din kropp. Det är jag glad för. Dock saknar sättet någon sorts beskrivning/förklaring på vad som händer med din kropp. Kör på du! Gör som du brukar!
Igentligen är det bara det du har i hjärnan som spelar roll. Om du tror dig bli lätt förkyld så händer det ofta, tror du något annat så händer det istallet.
Så, om någon här är övertygad att kroppen behöver massa vitaminer och mat(skräp) när man är sjuk, och det fungerar bra för en - forsätt med det.
Zypher

#22 Ja, det gör jag. Så kan du ju fortsätta med din vattenkost när du blir sjuk eftersom det fungerar för dig.
Hur många gånger per år behöver du förresten göra denna "sjukdomsrening"?
#23 Nästan aldrig… en gång per 10 år kanske…
Zypher
Enligt de som förespråkar vattenfasta säger de att vid sjukdom behöver kroppen bara vätska. Äter man inte vid sjukdom så får kroppen inte hålla på med matsmältningen och istället fokuserar den på att motarbeta viruset vilket gör att man blir friskare fort. Jag tror på den teorin och kommer att bara dricka vatten och buljong om jag blir sjuk. Kroppen kan vara utan mat väldigt länge så några dagar utan mat är ofarligt.
Med buljong menade jag hemkokt buljong och inte sånt man köper.

#24 Så hur vet du då att det är din vattenrening som hjälper? Hur många gånger i ditt liv har du behövt göra den?
#25 Medlem: Bra! Du förstår mig och mina argument! Hoppas att det inte var ironi…
#26 Magica: Lägg av nu! Ge upp! Ät vad du vill och hur mycket du vill… Mår du bra av det - perfekt! Kör på det!
Det enda jag gjorde var att förmedla sitt eget sätt att bota sjukdomar. Vad du än säger kommer inte att ändra min uppfattning om hur kroppen mår vid sjukdom och vad som är bäst för den.
Som jag sa förut: Ditt sätt har ingen grund, du kan inte styrka dina påståenden med någon som helst fakta… varken forskning eller shaman-konster kan backa upp dina påståenden om att äta när man är sjuk.
Jag gav en länk till Paul Bragg. Det var inte mycket men något iaf. Mannen levde länge och direkt efter hans död var kroppen, enligt obduktionsläkare, som hos en 25-åring. Mannen windsurfade också på sina sista dagar i livet. Läs lite mer om hans lära om vatten. Om du läser hans böcker så kommer du att läsa om en kvinna som insjuknade i cancer, hon fick ca ett år kvar att leva. Sedan började hon med Paul Braggs vattenfasta. Efter ett halvår konstaterade läkare att hon var helt frisk.
Jag förklarade även hur kroppen fungerar när den är sjuk(det gjorde inte du).
Om du nu påstår att ditt sätt är bäst för alla så vill jag gärna läsa motbevis. Vetenskapligt grundade bevis.
En viktig sak: Man ska känna till gränser, inte överdriva med vattenfasta. Men det värsta av sjukdomen blir man av med på ett par dagar mha endast vatten. Sen kan man börja äta lite.
Zypher
Förresten, ni som är intresserade av vattenfasta och bor i Uppsala eller i närheten får gärna komma på besök så kan ni få en liten snabbkurs.
Zypher
När jag senast var förkyld använde jag Margaretas tips:
kokosfett och pressad citronsaft i hett vatten.
Gott, ger lite energi, lindrar i halsen.
Vad hände med rådet att lyssna på kroppen? Vid sjukdom har man ofta dålig aptit och det finns förmodligen en god grund till det (kroppen vill pyssla med annat än matsmältning). Ska man då motarbeta kroppen och försöka äta ändå? Matsmältning är en energikrävande process i sig, gör nog inget att pausa den lite. Drick citronvatten eller liknande för extra c-vitamin, i övrigt fasta…
#27 Läste inte dina inlägg för att vara ironisk. Jag skrev om vad jag läst om vattenfasta i böcker och vad förespråkarna har för bevis. Jag brukar själv dricka vatten och buljong vid sjukdom. Det känns mycket bättre än att äta.
Nu har jag läst dina inlägg, Zypher och håller med dig. Vi diskuterade detta om vattenfasta tidigare, kolla här
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/504656e2d3b4fd1956004827-fasta-och-svalt
Tillägger att när mina små barn (8 och 2 år) blir sjuka så lyssnar jag på dom. Jag serverar den mat de gillar, om de inte vill äta tvingar jag inget i dom förutom vatten blandat med lite salt och honung. På det sättet försäkrar jag mig att de fått vätska, resten får deras kroppar sköta. När de känner sig bättre det första jag ger dom är grillad potatis med lite havssalt och naturell yoghurt. Några dagars vattenfasta kan göra ett mirakel, ingen dör av att dricka vatten i några dagar tom barn. bara man får i sig vätska.

#34 Magica: :)
Jag bryr mig inte om dig eller dina matkurer… precis vad jag har sagt i mina inlägg: gör som du vill, jag skiter i hur du gör. :)
Good luck!
Zypher

Vad du äter påverkar ju hela kroppen genom att cellerna sedan tar upp detta men i annan form …