Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 8882 ggr
anise
16

Mitt nya liv med Lchf

Har börjat med Lchf kost,är inne på andra veckan.har redan märkt att magen har lugnat sej.Jag känner mej mätt och glad tappade 1 kilo första veckan,men det kanske är mest vatten,har sprungit och kissat mer än vanligt.Kikar runt hos en del som ätit rätt länge,blir lite förvirrad av en del …jag trodde att vispgrädde och ost var bra men det ska man visst begränsa lite och ge kroppen fett från SMÖR..eller???Det har jag inga problem med älskar riktigt smör men skulle gärna stoppa det i en Pitepalt MUMMMS! Tyvärr är det absolut NO NO bara kolhydrater.Jag har provat alla möjliga dieter,pulversoppor,kålsoppediet bla. men nu får man äta GOTT..känns riktigt bra…Hur som helst startade jag som 84 kg tung till mina 173cm över havet.Hoppas att kunna knyta lite kontakter med andra för lite stöttning om det behövs,kommer säkert att ha en och annan fundering under resans gång….Ha en underbar dag alla söta

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

HejdåTjockma
2

Hej anise! Ang. vad man "får" och "ska" så är det enda som funkar att hitta sin egen nivå. Jag äter t ex en hel del mejerier, nötter och bär och går ner ändå. Inte snabbt, men ner. Men om jag slutar gå ner kommer jag dra ner på mejerier och vindrickande.

Ha en bra dag du också, och lycka till!

anise
1

Hej "HejdåTjockma"..ja det är nog så man får göra,testa sej fram.jag gillar alla goda ostar så det vore synd om jag inte skulle kunna njuta av en god ostbit då och då iaf. Men va härligt att det går neråt för dej och det är väl bra att det inte rasar för snabbt..VIndrickande har inte jag kunnat motstå.var på en Ålandskryss i helge och det blev inte bara ett glas..hmmm …ska nog inte kliva på vågen idag..maten funka riktigt bra,kunde tom.avstå från gottisdesserterna..det fanns ju ost!!!          Tack för ditt lycka till

Mabrotnosh
8

Visst kan du äta ost och göra grädd såser, så länge du klarar av det så är det lugnt. Jag har ätit, ost, grädde, hallon, jordgubbar, mörkchoklad 86% och en jäkla massa annat som man "inte ska äta" Men jag har gått ner 42 kilo iallafll.

ACH
4

Alla tips och råd här inne kommer till olika personer i olika situationer från olika personer som gjort olika erfarenheter. Någon säger si, en annan säger så. Dra inte ner på grädden bara för att någon påstått någon gång att man ska göra det. Håll bara tipset i bakhuvudet om det skulle visa sig att du får problem längre fram. Och en annan varning: tro inte att vågen säger något dagen efter om du har fuskat. Lever du på lågt kolhydratsintag en tid så kommer kroppen att samla på sig mycket vatten om du plötsligt äter mycket kolhydrater.

[flippjenny]
4

Det där med mjölkprodukter är som alla svarat väldigt individuellt. Vissa undviker dem för att de förhindrar viktnedgång för dem, vissa undviker dem för ideologiska skäl eller hälso-åsikter. Andra för att det inte smakar så gott längre.

Och många fortsätter äta mjölkprodukter utan några som helst problem! Det gäller att prova och bestämma sig för vad som passar en bäst :)

anise
4

Tack alla för era positiva svar..jag har nog tänkt fortsätta med grädde och ost ett tag till så får jag se vad som händer.Men det är inte alldeles enkelt att veta vad som är rätt i början.hur strikt man ska vara,det får väl tiden utvisa.Min mage gillar iaf. allt än så länge.så SKÖNT att slippa tjurrusningarna till toa efter maten.nu är det nästan lite för lugnt,går inte varje dag och är lite för hård istället…hmmm..kanske lite för mycket info…Tungan uteEn annan sak jag funderar på KAFFE..det är ett beroende försöker begränsa det till morron kopparna men det blir lätt 4-5 st. innan jag är människa och får i mej frukosten och kan det bli en kopp till…kanske inte så bra?

Lurtz
0

Jag kan bara instämma vad gäller mejerier, en del kan basera nästan hela sitt energiintag på grädde och ost och rasa i vikt ändå, för andra kan till och med en gräddskvätt i omeletten vara en bromskloss, men båda de exemplen är extremfall, det är bara att prova sig fram som gäller.

Samma grej med kaffe, det finns de som rapporterat att det har hjälpt när de dragit ner på kaffet, men det är väldigt få fall faktiskt, för de allra flesta gör det varken till eller från.

anise
1

Lurtz                                                                                                             Hoppas och håller tummar och tår att jag inte tillhör den skaran som måste dra ner på kaffet..Mycket att smälta och lära sej…framförallt LYSSNA till kroppen..när man har levt fel i långa perioder tar det nog ett tag innan man "HÖR" vad den sägerSkrattande

MimLan
0

#8 Mja.. Att vara beroende av att dricka många koppar kaffe innan det går att äta, skulle jag inte uppfatta som rätt rakt av.

Det kan vara bra att fundera på om det är bra för din kropp i längden att koffein är så viktigt för dig. Koffein påverkar en hel del ändå. Det är inte brunt vatten, bara.

ACH
2

Vad som är rätt vet till sist bara du själv, och som du är inne på är det just tålamod som gäller. Tänk månader. Mitt hetaste tips är att göra det hela så enkelt som möjligt för dig. Det finns väl ingen anledning för dig att tro att du skulle ha en så skadad kropp att det måste till en massa specialtricks? Eller? Gå efter Kostdoktorns råd, de är enkla och förhållandevis liberala. Innebär inget räknande, vägande eller mätande. Utvärdera om några månader.

anise
1

#9 Ja det är väl klart att kaffe inte bara är brunt vatten,så dum är jag inte så jag inte fattar att det är en massa saker i min vaknaupp drog..det har blivit en morron rutin att slurpa kaffe innan frukosten..fast det kan kanske vara bra att dra ner på mängden…Glad "10" Ja det gör jag tänker i månader..det här är långsiktigt,och du har helt rätt i att jag inte ska försöka hitta några specialtrix..jag vill inte göra det så krångligt,med vägande och mätande..jag tänker äta Lchf och känna efter vad som är braför mej..i grunden är det mina magproblem som gjorde att jag hittade hit och började tassa runt hos er andra och fick en riktigt inspirations kick…ska söka på kostdoktorn..är det en bok eller?

CasaRamon
0

kostdoktorn.se

anise
1

Tack CasaRamon!!!

anise
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gomorron….Trallallala mår så bra ida…vägt mej idag,fast jag bestämt att jag inte ska hålla på och väga mej för ofta…var lite stressad efter helgen utsvävningar med vindrickandet på kryssningen…men 1 kilo till hade lämnat mej.Frukost idag 2 kokta ägg med smör (gott) en mugg kaffe med kokosfett. Köpte det igår och ska testa det i morronkaffet ett tag,ska visst vara bra för förbränningen. Köpte oxå en kokbok av Ulrika Davidsson,så nu har jag gjort kålpudding som ska bli dagens lunch..Det gillar gubben oxå hoppas jag fast han får kokt potatis till..

anise
1

Jäklars vad gott det var med Kålpudding,tyvärr så hade jag bara köpt lingonsylt så det blev lite sockerintag idag…men det kanske inte gör så mycket en gång. Jag har ju inte så stora bekymmer med sockerberoendet..

anise
3

Idag är det en strålande solskensdag…och jag startade morgonen med att göra ÄGGMJÖLK till frukost, 1 ägg en rejäl klick smör 1 dl kokande vatten 1 tsk cocosolja och kanel som jag hällde i min kaffemugg,supergott blev det och är fortfarande varken hungrig eller känner sug efter att äta någotfast kl. är halv elva..inte vet jag om det är positivt att skippa mellanmål,men om man inte är hungrig ska man väl inte äta bara för att..cocosoljan får jag vara lite försiktig med,1 tsk. sätter fart på min mage så jag kanske måste trappa upp den mängden lite eftersom…Lite märklig känsla att inte känna av hungern..när jag åt pasta och potatis kunde jag vara vrålhungrig igen efter en halvtimme.. Konstigt men BRA!!!! MÅR TOPPEN på den här kosten än så längeCoolMin krångliga mage verkar gilla det här,den är sååååå tyst och lugn….

anise
1

Jahaja..där fick jag för att jag var kaxig igårFoten i munnen Vaknade 03.00 imorse av en värkande axelmuskel..inte kul..vete fåglarna hur jag ska klara av att jobba med den idag..försöker kurera mej med alvedon,varm vetekudde och voltarengel.  Jag tror att jag har koll på maten iallafall….1% kolhydratisar fast jag åt sallad ett mål och halva tallriken spenatblad tillmiddagen…Få se hur det går i Midsommar..Jorgubbar och champange tänker jag inte avstå från…sen får man hålla sej till lax några bitar inlagd sill och en yttepytteliten potatis..om det gårFlörtHa en härlig Midsommar alla duktiga Lchfare

anise
1

Japp då var Midsommaren avklarad,halkade inte av banan så farligt…Midsommarafton blev det lax jordgubbar och rosa skumpa till brunch. En tradition vi har och som jag inte ville avstå från,det som inte var så bra var väl skumpan och 2 Finncrisp + jordgubbar..å så var det det där med sillen ja den är väl bra men inte kunde jag äta den utan FÄRSKPOTATIS,2 st blev det..Och en Liten nubbe då..Men sen var det ordning igen från Lördag,då bakade jag mitt första Lchf bröd,blev inte så tokigt,ska nog prova fler recept,kan vara gott att få göra sej en räkmacka ibland..Ikväll har vi varit på Födelsedagkalas och jag är SÅ JÄ..LA Stolt över mej själv!!! INTE en endaste liten kaksmula stoppades i min lilla trutOskyldig

HejdåTjockma
0

Det går ju som på räls, härligt!

anise
1

Ja det känns som det går rätt så bra,mycket bättre än jag förväntat mej..nåt bakslag får man väl räkna med..men den dagen den sorgen..!!!

anise
2

1 månad -4 kg..Tjohooo!!!… Igår gjorde jag Oopsies, inte så brödlikt men ska laborera med mandelmjöl i så kanske det blir bättre?? Snart är det semester 4 veckor få se hur det går..blir väl ett och annat glas vin kan jag tro…OskyldigFortfarande inga lång  promenader tack vare hälsporren,googlade och det verkar som det tar tid att bli av med den..ända upp till 9månader..Usch!! Ikväll blir det Fläsk och löksås..Mumms!!

[Pennylane1]
1

kolla bland brödrecepten efter mina brödbullar, de är väldigt brödliknande!

anise
1

Men hej Pennylane..hahaha jag sitter precis och letar efter var jag såg att du hade lagt till en länk till dina brödbullar..såg dom idag på någons tråd och glömde att bokmärka..jag hoppas att hitta ett recept på bröd som inte smakar ÄGG!!!

[Pennylane1]
0

de ligger längst upp bland brödrecepten!

anise
1

#24# DU ÄR BOKMÄRKT NUSkrattande

anise
2

Så var 4 veckors semester över. Jag och gubben har varit i stugan nästan hela tiden,bara tagit dan som den kommer.Har fuskat lite,Maxbesök en Pizza (det var GOTT) vin (inte så lite) men jag har Njutit!!!Men nu blir det tillbaks på banan igen. Först ska jag bara fasta tills imorron, ska till Ackis och genomlida undersökningen från Helvetet (coloskopi)..SkrikandesUsch,men det är bara att bita ihop.Var lite skraj att kliva på vågen i morse,men inget hade hänt,forfarande 80kg..KÄNNS BRA!!! Nya tag Skrattandeigen!!!

HejdåTjockma
0

Nya tag passar bra efter semestern ju. Lycka till!

anise
1

Jahaja..Nya tag var det..men näe. Tvungen att fasta Måndag-Tisdag och rensa magen med Citraflet. Så undersökningen igår som blev riktigt jä..lig trots att jag fick dubbel dos lugnande och smärtstillande..tarmarna låg i M svängar..dessutom hittades en ny liten rackare,som togs bort och nu är det bara att vänta på provsvar igen.Efter undersökningen var jag förstås hungrig,fast jag var vimsig och yr,så det blev en OSTFRALLA och kaffe innan hemfärden..hmm.. sen åt jag TVÅ LIMPMACKOR med ost innan jag tokdog i soffan,så inte blev det nån bra omstart …men nu har jag SKÄRPT mej…frukost blev en kopp grönt te med smör och cocosolja.nu står det en köttfärsgratäng i ugnen till lunch..så nu är det på G igen..

anise
1

I morse drog jag måttbandet runt mej,tänkte inte på att mäta mej från början (8/6)..men kan ju vara bra att inte stirra sej blind på enbart VÅGEN..

Start vikt 84kg idag 79kg

Byst 106cm

Midja 93cm

Överarm 30cm

Stuss 107cm

Lår 52cm

Vad 38cm

Ska försöka hålla mej till mätning 1 ggr/mån.. Väger mej 1 ggr/vecka..

Frukost Kaffe med cocosfett och smör..lunch blir det rest av kyckling i ädelostsås och liiite blomkålsris.. stekfläsk är planerat tills i kväll…

anise
2

Idag har jag registrerat mej på matdagboken…bra att få lite koll på vad man stoppar i sejFlört

Frukost "bulletkaffe"

Lunch skinsnitzel m.. gräddsås fräst svamp,rödpaprika,blomkål och purjo

Mellis en bit ost och några gröna oliver

Middag RÄKMACKA utan BRÖD

Fast det verkar som att jag äter FÖR LIIIITE!!!Förvånad

Tot. idag

Fett 78g

Protein 53g

Kollisar 12g

971 kcal

Inte vet jag vad jag ska äta mer idag…nåt fett kanske????? I-landsproblemTungan ute

Katarina46
0

Är du mätt så är väl allt OK? Proteinmängden kan du säkert öka en aning - 0,75 - 1 gram per kilo du väger KAN vara en måttstock, men behöver inte vara det. Jag äter nog dubbelt så mycket fett som du (fast tränar jäkligt mycket), men som sagt, är du mätt så finns det ingen anledning att äta mer.

anise
1

Hej Katarina

Tac för svar..aaha det är för lite protein,inte så lätt i att hitta balansen i vad man äter..det sitter nog kvar en liten en längst bak i hjärnan och viskar.. inte så mycket fett nu…jag har inte ätit Lchf kost så länge,men mår rätt så bra redan..tyvärr så har jag en del problem med kroppen både här och där,så jag tränar inte nåt alls inte ens långpromenader för tillfället pga.en envis hälsporre. Jag blir mätt på det jag äter blev bara fundersam att jag bara petat i mej 971kcal..om det kanske sätter kroppen på spara istället för BRÄNN!!???

anise
1

Nu har jag köpt mej ett par "gungskor"..var till ett sport outlet idag och hittade ett par,inte orginalet MBT som jag tänkt köpa sååå länge men dom är rätt så dyra …nu blev det ett par Puma och jag tror att "gunget inte är lika stort på dom …hur som helst läste jag att såna skor kunde hjälpa när man hade hälsporre…och nu har jag kämpat sen i Maj med en …så nu ska jag prova en promenad i mina nya dojor …Hoppas att jag äntligen ska kunna gå lite långpromenader…

anise
1

Japp..det gick bra att promenera igår..2,5 km travade jag..så nu ska det bli lite ordning igen..får väl ta det lite på känn så hälsporren inte slår bakut…

Idag började jag dagen med en bulletkaffe,sen tog gubben och jag en tur till Norberg med hojen…där finns det ett jättemysigt fik…Elsa Anderssons Konditori

OCH VAD HÄNDE???? Jag beställde kaffe OCH en napoleonbakelse..usch på mej men GOTTT var det..det är ju mest grädde hmmm (undanflykter kallas det)..

Kommer inte i skinnbrallorna om jag ska hålla på så därFlört..fick lov att köpa ett par nya 2 st. större i våras..hade visst varit fuktigt i klädkammarn under vintern

Kanske skulle prova att bosätta sej där nån vecka och se om man krymper…

[Pennylane1]
0

när man köper MBT blir man strängt tillsagd att man inte får gå mer än en kvart de första dagarna (om jag minns rätt på tiden) för man måste vänja musklerna långsamt vid det nya sättet! Du fick inga problem av att gå så långt direkt?

anise
1

Nej inga problem..men som sagt det är inte dom "äkta"…inte lika stort gung..

Men det var så skönt att kunna gå utan att linka,hälsporren gillade dom skorna!

Ska försöka ta en liten sväng varje morgon ,får väl ta det lite lugnt i börjanGlad

HejdåTjockma
0

Skönt! Jag har ett par Sketchers i liknande modell (kostade 100 USD), de är nog också lite mjukare än MBT. Jag får rejäl träningsvärk lite överallt om jag går långt och snabbt i dem, på ett annat sätt än om jag går i walkingskor. Nu blev jag lite sugen på att gå en sväng i dem, tack! Glad

anise
1

Tanken är väl med såna skor att dom ska aktivera muskler som man "glömt" bort att man hade..Jag tycker att jag gjorde ett riktigt kap bara 400 spänn..

Nu gick jag inte så snabbt 2,5 på 30min är väl rätt medeltempo..mest glad att det verkar som hälsporren får avlastning så jag kan gå utan att linka fram..

Hoppa i dina sketchers du och det kanske är bra att variera mellan vanliga och "gungskorna"Tungan ute

anise
2

PLÖTSLIGT HÄNDER DET!!!!Skrattande

Sju Sju..tton vilkeen känsla jag hade i kroppen imorse..ställde mej på vågen och den visade 77kg..inte vet jag , men det känns som allt faller på plats..jag har gått tilbaka till att äta på mornarna igen den här veckan,kändes som det här med bulletkaffe som har blivit så pöppis,inte passar mej …men nu har jag testat iaf. Två ggr. den här veckan när vi suttit i bilen har gubben sagt,vad är det som luktar..har dom spridit ut nå kemikalier på åkrarna…det är jag som luktar.. höhö..tror jag är i ketosTungan utePromenaderna verkar ha satt fart på vikt kurvan,även om jag får ta det lite lugnt med promenaderna än..men igår blev det två vändor…4km på fm. och 2km på em. Nu är det bara att köra på..känner mej lugn och stark idag!!! Men ett steg i taget,inte hamna i stressfällan..jag har satt min målvikt från 84kg till 65kg på 1 år..så jag har gott om tid …

PUSS PÅ ER

HejdåTjockma
0

Härligt, grattis!

anise
1

Jahaja ..fusk helg med vindrickande och för mycket makadamianötter +-0 på vågen idag..bara köra på i veckorna ..för nästkommande 2 helger kommer att bli trevliga med vin och mat .. Puss på er

anise
1

Haft en ledig dag idag..tog en 3 km promenad på fm. Stökade lite hemma efter gubben varit hem på lunch.Rensade kantareller som dotra kom med i går kväll.hon hade inte tid att ta reda på dom eftersom hon flög till Rom tidigt i morse.men hon ville gärna ha nån påse färdigrensade när hon kommer hemSkrattande

å det är väl klart att hon får.(bortskämda unge) Vi tog en hojtur ikväll..provade mina skinnbrallor innan men näääe..får nog vänta på att några kilo till försvinner..fick ta dom stora..garderoben innehåller smalkläder och tjockkläder sen många års jojande med vikten..förhoppningsvis ska det vara slut med det den här gången..Flört

HejdåTjockma
0

Tack för buketten! Ha en bra dag du också!

anise
1

VarsågodGlad

anise
1

Längesedan jag var inne här!! Jag har varit i kolhydratsträsket igen…nåt hände på hösten förra året och helt plötsligt så åt jag som förr igen. Min vikt stod på 77 kg i augusti sen "glömde" jag allt om kosten och vågen,ja vågen den fick stå undanskuffad under ett skåp i badrummet ända tills i Januari och då fick jag kvittot på fuskandet…tillbaka på 84 pannor!!! Usch på mej..Men nya tag och nystart 24 Januari så är jag på G igen -4kg visar vågen idag… bortom regnbågen hägrar mitt MÅL..

Puss på er

Mozzarellan
0

Välkommen tillbaka, vill gärna följa din nya resa så jag skriver en rad. Jag började 30/1 och so far so good.

anise
0

Tack Mozzarellan och Välkommen att följa min nya resa! Härligt att höra att det går bra för dig..jag ska leta upp dig så jag kan följa din resa oxå

Har varit en sväng på stan och sprang ihop med en god vän så vi tog en fika och stod emot allt gott som fanns där..bara kaffe och trevligt babbel..

Lunchen är avklarad ..kycklingsallad med en klick majo…få se vad jag ska hitta på till kvällsmat..tagit fram köttfärs,alltid hittar jag på nåt att koka ihop…

anise
1

Nu har kvällsmaten avnjutits…"tacogratäng" en enkel sallad och cheddarchips..guldkant ett glas rött..va fanken det är ju Lördag!

Blir säkert ett glas till,om jag känner mej själv…och det gör jag!

Straffet kommer väl på vågen,men det hinner kanske försvinna till på

Torsdag som är vågens dag..En trevlig Lördagskväll till er alla

anise
2

Gomorronlr snarare goförmiddag..tog lite sovmorgon idag efter en riktig skit natt,tänker för mycket på nätterna..men nu har jag ätit en lyxfrukost…avocado med majo och räkor…GOOOTT!! Ska väl slita mej från tangenterna och få ändan ur vagnen..kan väl börja med att klä på mejSugen på en Ikeatripp och det blir bonusmotion de´..kanske skulle ta på mej stegmätaren och se hur långt man går runt i alla gångar..

En skön Söndag till alla ev.besökare

Mozzarellan
0

Ojoj, vilken läcker frulle!!! Här blev det en liten espresso med smör och grädde, svårt o få i mig protein då jag inte kommit in i ägg svängen. Står mig på kaffet fram till ett…så nu måste jag iväg o handla mat för det skall snöa imorgon !!!!

kaisakavat
0

Roligt att du är tillbaka här. Och har kommit igång med rätta käket. Dina bilder är riktiga aptitretare, tack för dem!! 

Och fint att viktminskningen funkar så bra.

Go jaktlycka på IKEA!

anise
2

Mozzarellan:ja det är inte så dumt alls med en sån frulle,jag drack bulletkaffe förra vändan jag körde Lchf…men nu har det inte blivit av ..jag börjar oftast dagen med ägg och smör lr stekt ägg med bacon..hua då väntar ni snö..här har det kommit så det räcker nu..längtar till VÅÅÅÅREN

Hej Kaisakavat: Tack för välkommnandet …ja nu är jag på banan igen..så skönt…och hur konstigt det blev i höstas ..nästan så jag inte fattar vad som hände..det bara smög sej på och helt plötsligt åt jag som "vanligt" Men det är skönt att det kommit igång och funkar igen..var nog lite fundersam om jag ställt till det så det skulle bli svårare den här gången.. Ikea avklarat med ljusinköp förstås nån liten kudde till soffan behövs ju alltidSen tog vi en sväng på Rusta och blomterlandet och avslutade med Ica Maxi..så jag undra hur mycket motion det blev hihihi..batteriet var förstås slut i stegräknaren..å så åt vi lunch på Max …mutade gubben lite för att han är så tålmodig när jag får mina shoppingrundorsryck..jag åt en Lowcarb burgare och drack vatten till,är mätt än fast vi åt kl.1..var nära att sno en strips men hejdade mej…(Bra bra hurra för mej) Nu är det dags att fixa lite ..alltid lite kul när man fyndat lite nytt..skymmer ute så time för att bränna lite ljus…mysgt!!!

anise
1

Eftersom jag inte är särskilt hungrig än så fixade jag ihop en "macka" med laxröra på…fast det luktade jäkligt gott när jag rostade bröd till gubbens mackor så äter jag min med salld som bas,,,

Mozzarellan
0

Mumsimusi, vad har du i laxröran?? Väldigt inspirerande med dina fina foton

anise
1

Det är så enkelt..hackad rökt lax,dill,majjo.creme fraiche.vitpeppar en gnutta salt och lite pressad citron…kul att mina foton är inspirerande..gubben skrattar varje gång vi ska äta och jag drar fram kameran för att plåta

Mozzarellan
0

Låt han skratta….fotona är jätte inspirerande…mycket mer effektivt än att bara läsa ett läckert recept. Så snälla fortsätt med dina fina foto. Nu äter jag frukost med Totalyogurt blandat med mascarponeost o sex blåbär , till det lite fettkaffe. Vågen visade 85.4 mot 87.6 för 13 dagar sen😃😃😃 till mina 176 cm

anise
0

Jadå han får skratta…han gör det inte på ett elakt sätt…åh vad gott det lät att blanda yoghurt med mascarpone och blåbär,mums..men vad bra det går för dej oxå med nedåt i siffrorna på vågen…bara att gratulera Jag "smygvägde" mej imorse..bara för att se om helgens 2 vinglas hade ställt till det..men blev glatt överraskad 80kg, ett halvt kilo minus sen förra Torsdagen…så få se nu på Torsdag (som är min vågdag) om kanske kanske det står en 7:a först av siffrorna..Nu kämpar vi på och skönt att kunna "hälsa på" hos varandra och dela tankar och peppas..Ha en underbar dag

anise
0

Stilla på vågens siffror den här veckan😭Men det är inte så konstigt,fuskat har jag gjort…bäst att erkänna😓åkte dit på en chokladmuffins i Måndags när jag var till min systerdotter och klippte mej efter jobbet och hon bjöd på fika..hungrig som jag var kl 7 på kvällen så smällde jag i mej en muffins..och så blev det en semla i Tisdags oxå🤤men bara att glömma det nu och fortsätta på rätt spår igen….Igår kväll stekte jag tunna kycklingfileer panerade i parmesan kryddade med paprikapulver så GOTT!!! Nu på morgonen har jag fixat köttfärsmuffins med fetaost,soltorkade tomater och pesto…var så sugen så en sån fick bli min frukost…Ha en bra dag alla 🙂

anise
2

Något händer i kroppen fast vågen står still.Tycker att mina volanger på ryggen har börjat krympa😃och det kanske blir för mycket om både vikt och om modellering sker samtidigt,nu kan jag kanske börja hoppas att den där "bullmagen" ska ryka snart…mätte mej idag…

Vikt 80 kg

Midja 91 cm

Höft 108cm

bmi 26,7

Kämpar på..vägning på Torsdag..hoppas magen ska sköta sej..får väl öka cocosfettet så det "löser" sig😉

Puss på er💋

Mozzarellan
0

Fniss, vad gullig och kalla som volanger, aldrig hört förut. Jag kallar det julgran😜 Här börjar det röra på sig efter fem dag i repris.

anise
0

Hihihi visst låter det bra mycket gulligare än fettvalkar😃

Vad härligt att det börjat röra på sej igen,det är nog inte så ovanligt att det stannar av lite då och då..hoppas mitt oxå släpper snart…

anise
1

Smygvägning i morse inte hänt nåt…fast fast det sitter FAST😭Att det ska va så jäkla trögt den här gången då!!! Fnular på vad jag åt och hur jag åt förra året..det jag har kommit fram till är att jag åt mer hela köttbitar eftersom det var under GRILLsäsongen så det är väl bara att ta fram grillen och tutta på😃Grannarna blir nog förvånade..ingen som grillar i Februari..konstigt va…I morse kom jag på att jag skulle göra äggmjölk,det var längesen och det är gott ..nästan som en skummig latte´..jag häller ihop kaffe och äggmjölk…gott och mättande..

Mozzarellan
1

Precis provat min första äggmjölk………. Ryser fortfarande , den blev annorlunda då jag hällde i kokosgrädde…sen kakao o vanilj o sen smakade den bara marsipan!!! Tror lite igen och misstänker kroppen känner av av vi väntar på att den ska gå ner, men om vi inte blir mer lugna o trygga i oss själva så ger kroppen inte med sig. Omedveten stress kanske gör att vi blockar oss.mest logiskt är väl att det tar tid och tålamod är lösenordet. Är jag 47 nu och ätit som jag gjort i alla år inte tror jag det kan lösa sig snabbt. Dessutom nu har jag stenkoll, det hade jag definitivt inte innan utan åt tills man blev mätt, alltid en efterrätt osv…något fanns alltid till hands o stoppa i munnen… När jag pratar med någon i telefon i Sverige spelar ingen roll tiden på dygnet, men visst tuggar dom alltid på något. Nu har jag lärt mig att äta gör man sittande vid bordet och inte göra annat samtidigt. Är jag mätt finns ingen anledning att knapra på nåt framför tv osv. Beteende, belönings system och tröstätande….sitter så otroligt djup. Nåt annat än att bara vara hungrig. Nä om man skulle göra lite nytta idag….. Tjingeling

anise
1

Halloj Mozzarellan🙂Jag har aldrig provat äggmjölk gjord på cocosmjölk. Jag bara kör 2ägg smältsmör kokande vatten och kaffe med mixerstav ev. tillsätter jag vaniljpulver eller lite kanel ..tycker det blir gott..

Visst kan det vara som du "säger" att vi är för otåliga och stressar upp kroppen med att vi såååå gärna vill se resultat..Jag är 10 år äldre fyller 58 i höst…ujuj vad tiden går..jag har nog oxå ätit så där mätt+efterätt bara för att det var gott med nåt sött efter maten ,sen var det nog så i mitt fall att ju mer kolhydrater desto hungrigare snabbt efter en måltid..nu är jag mätt länge ..fast nog händer det att suget kommer vid tv tittandet men det går över om jag väntar ut det.. och visst finns det många orsaker till varför man har ätit sej till den här vikten..Det har tagit rätt många år att bli en mullis,så det får nog ta sin tid att bli en smalis👍Men nu ska lunchen fixas..idag ska jag prova nåt nytt..Shirataki nudlar och köttfärs..

anise
3

Varit däckad en vecka nu..forfarande skakig..förra Torsdagsvägningen blev inte av,då det var den värsta dagen med feber och frossa…sovit enormt mycket…så idag känns det som det är en ljusning på G..vågen visade 77 kg 👋Heeellllooo 70 talet velcome back👋Nu är det bara att äta på igen och hoppas att trenden håller i sej…7 kilo till som mål nu,Juli fyller gubben 60 så då vore det trevligt att få köpa en fin klänning till kalaset..
 borde inte vara omöjligt att fixa på 4 månader😉

Mozzarellan
0

Välkommen tillbaka….. Det har varit lite tomt utan alla dina fina bilder på god mat och tips. Oj, kul och vara på 70 talet. Hoppas uppleva den så småningom😊😊😊 Det rör ju lite på sig här ibland. Tycker jag står och lagar mat som om jag hade en restaurang….

kaisakavat
0

Jobbigt va sjuk. Men KUL det andra. Grattis! 🙂

anise
0

Tack både två🙂Host host.. hostar mej till magrutor hahaha..har ont i varendaste liten magmuskel som försökt gömma sej men hostan har nu hittat dom…just nu har jag snöat in på rysk yoghurt med hallon som frukost,nästan som att äta glass till frukost…Blir en dag till hemma och hoppas att orka pallra mej iväg i morrn…

Ha en bra dag puss å kram

anise
2

Lunch…Blandfärsbiff blomkålsbuketter kokt i grädde och persilja