Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 3606 ggr
[RipleyKatten]
0

Lögnare.

Ja, en tråd som inte handlar om kost. Fast det kanske blir mer uppenbart desto mer man läser, om man läser.

Jag får antagligen behöva börja med att jag själv är en lögnare. Jag är inte en bra lögnare, men inser att jag har enorm potential till att vara det. Man kan säga att jag är en oslipad diamant.

Men.

Ett ganska stort men.

Men jag väljer att inte utveckla min potential åt det hållet där man kan manipulera människor, det har med samvetet att göra. Däremot slipar jag upp min förmåga att märka lögner, och lögnare. Jag läser människor väldigt väl.

Och nu, den hycklande delen antar jag.

Jag hatar lögnare. Jag hatar när dom inte ens försöker sälja sin lögn, för det märks att dom inte tror på den själv.

Ett exempel, ett ganska färskt exempel.

Det är en kille i klassen, som jag misstänker (fast jag känner mig övertygad) starkt ljuger ihop saker för att, imponera, eller något liknande. På mig är det alltid bortkastat, för jag blir enormt sällan imponerad.
Och om andra blir det, sänks mitt humör för att dom inte kan se igenom det.

Hur låter det här?

Han har varit på psykavdelningen.
Han har försökt ta livet av sig.
Han har tydligen en lindrig mani.
Manodepressiv.

Han har gjort lumpen.
Han har hotat sin överste med en kniv, vilket resulterade i straffkommendering, är det inte hårdare straff på sådant än att skala potatis?
Hans överste har duschat av honom med en vattenslang som kan skala av huden.

Han är tjugo år.

För mig håller inte tiden, ser det inte som en möjlighet. Dels "har" han alldeles för mycket psykiska funktionshinder för att bli antagen inom det militära? Speciellt med tanke på hans "självmordsförsök"?

Så vad säger ni?

Gör jag rätt i att vara skeptisk?

Medlem
5

Att ljuga är den värsta handling en människa kan göra enligt mig, men människan får inte bättre värde och moral om hon iaktagar andra människors brister. Ingen är bättre än den andra. Alla felar och har brister. Hellre iakttaga sig själv, hitta egna brister och fel för att bearbeta dom än spilla sin tid och energi på att hitta andras brister. Ingen människa är syndfri.

Den andra handling jag avskyr är att snacka skit om andra, bakom deras rygg och tro sig vara bättre.

[Petronella Pip]
4

# 1 är en lögn den värsta handlingen!  Jag skulle hellre vilja att någon ljög för mig än slog ihjäl , torterade , eller kidnappade mina barn.  Sparkade min hund… ja listan kan göras hur lång som helst…

Medlem
1

#2 Att slå ihjäl en oskyldig är straffbart. Att ljuga är inte det. en människa som ljuger är kapabel att göra vad som helst, tom döda och sen säga "jag har inte dödat" eller komma med en lögn som verkar vara sant. Sen hur många människor som dödar och hur många som ljuger? Det är inte svårt att tippa att de som ljuger är en majoritet. Ett mord leder i de flesta fall inte till lögner, men en lögn kan leda till mord. Ja du vet, man ska tänka lite längre än så för att förstå allvaret med att ljuga.

MimLan
7

#0 Spelar det någon roll vad vi tror och tycker är rimligt? Det är ändå inga faktum. 100 gissningar är mindre värt än ett faktum.

Jag vet inte. Jag rycker mest på axeln åt frågeställningen. Om jag inte tror att jag kan lita på någon så är det inte så mycket mer med det. Jag håller avståndet bara.

Problem i det här avseendet är det i mina ögon först när det handlar om ens nära och vänner.

[Petronella Pip]
3

# 3 

Nu skrev du inte om det var fråga om straffbara handlingar eller ej, du skrev att ljuga var den värsta handlingen. Det var hårresande tycker jag. Det är förresten lika straffbart att slå ihjäl en "skyldig" person som en oskyldig. Och i detta landet är det verkligen så för vi har inte dödsstraff här så inte ens myndigheterna kan göra det.

gun92884
3

En LÄTT mani? Kan det inte vara så att han är värre ute än så? Hör inte detta ihop med manic-depressive mönstret?

Jag bryr mig inte om att döma 'ljugande' frågan eftersom det kan bero på så många saker … och sedan också vad folk ljuger om. Inte tror jag ljugandet är det värsta en människa kan göra, även om jag efteråt inte skulle lita på någon vuxen - om de beaktas som normalfungerande - som ljuger för mig.

Som barn ljög jag som en häst skenade. Men, det var som en försvarsmekanism för det liv jag var tvungen att leva. Barnmisshandel pratades det inte öppet om då … och en s.k. fin familj var det ingen som trodde illa om … och även om de gjorde det så fanns det ingen som gjorde något ialla fall.

I 13-årsåldern kom jag bort från detta liv och då upphörde lögnerna, och de som kom ihåg senare, sa bara att jag hade haft väldigt 'livlig fantasi'. Nu var det ju inga lögner som skadade någon, de bara gjorde livet lättare att leva för mig. Sedan dess har mitt liv haft så mycket innehåll så det har varit mycket roligare … och ibland ledsammare … än vad en livlig fantasi kanske kan få till :0)

Medlem
1

#5 Du har rätt i en sak och fel i en annan. För det första så var det du som tog upp det med handlingar som är straffbelagda såsom mord, tortyr och kidnappning, inte jag. Ja, jag skrev att lögner är den värsta en människa kan göra, enligt MIG, inte enligt dig så vad är det du vill diskutera här? Min syn eller din syn? 

Jag tog inte upp dödsstraff, varför tar du upp det? Det är straffbart om man dödar en annan som i vissa fall kan handla om livstids fängelse även fast det skiljer sig från dom till en annan. Men är det straffbart om en människa dödar en annan i självförsvar? Självklart inte. Så det finns visst skillnad på att döda en skyldig och en oskyldig. Dina barn och din hund är oskyldiga men om en man försöker strypa dina barn och du slår ihjäl honom för att rädda barnen, är det samma sak?

[Lb3]
1

hur illa det är att ljuga tycker jag beror på sammanhanget, graden av lögn och syftet med lögnen. Värderar ärlighet mycket, men svårt att börja jämföra lögner med brott och grova våldshandlingar.

Helt omöjligt att över internet avgöra sanningshalten i det du nämner utan att känna personen. Tycker egentligen det är dumt att spekulera men i sammanhanget du nämner behöver det inte vara "medvetna" lögner om det nu är lögner. 

Och ja, det var ganska off topic…

Medlem
0

#8 Om du menar mig så har jag inte jämfört lögner med brott. Jag har skrivit att lögner kan leda till brott. 

Jag brukar respektera trådstartare och inte gå OT men här var det inte jag som gick OT.

[Petronella Pip]
0

Ja vi är i Off topic så det har nog inte så stor betydelse om det  är off topic om det nu är det. Handlingar  för mig är

allt

man kan göra. Läs det du skrev själv.

Internettan
0

Vad hände med RipleyKatten? Gick han ur som medlem?

"Every point of view is a view from a point."

yvonnel
1

Den där lögnaren, som ju nog initierade hela tråden, är det nog lite synd om egentligen.

Det innebär ju inte att man måste gilla/ogilla lögnare för lögnens skull.

Exemplet lider troligen av en manodpressiv psykologisk sjukdom som ganska mycket anger tonläget/omständigheterna som den personen har att hantera i sitt liv.

Sedan är det nog inte så lätt för de människor som ska förstå att skilja ut sanningskornen. Det handlar ju om att bry sig om sin nästa, man får ju oftast skörda vad man sått. Det är nog inte så mycket fel att försöka ha lite överseende i sociala sammanhang, kanske till och med ibland visa lite kärlek och omtanke.

Som en grov jämförelse;  skulle jag tex vara spekulant på ett hus och där säljaren vet att det finns en allvarlig läcka i källaren som kommer att få huset att ramla ihop inom 10 år - då är det en illvillig lögnare som ska straffas.

anise
0

Vem vet att TS talar sant då???Det är det ingen som vet lr….förövrigt så har RipleyKatten lämnat oss.. om jag fattat det rätt,betyder klammern runt nicket att personen inte är kvar här..kanske ett TROLL moohaa

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

[Petronella Pip]
1

RipleyKatten har varit medlem här länge, har sett massor av inlägg i olika trådar. Seriösa nog.

anise
0

ok!  Då ber jag om ursäkt!

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

Record
0

Det är väl klart det är ett troll, hen har ju svans !

Klammern är en kontroll för dubletter av "nick-name"

[Petronella Pip]
7

Det är det väl ändå inte? Det är väl avreggade medlemmar som får en klammer om sig.

Tryck på nicket så ser du att det står Den här användaren finns inte längre på iFokus.

Jag gissar att RipleyKatten inte mår så bra av någon anledning så det vore klädsamt om man inte snackar skit om honom.

Medlem
3

#17 "Jag gissar att RipleyKatten inte mår så bra av någon anledning så det vore klädsamt om man inte snackar skit om honom. "

Respect!