Annons:
Etiketthälsa
Läst 11389 ggr
Mrbearneis
12/23/12, 1:11 PM

Duscha efter träning?

Detta kanske låter som en konstig och äcklig fråga men det är något jag har grubblat över länge. Jag har tränat ett längre tag nu på en hård nivå men eftersom jag äter minimalt med kolhydrater så svettas jag ingenting i princip.. frågan är bara då om det blir livsnödvändigt att duscha nu när jag ändå inte svettas ändå?

Eller är det bara en klyscha att det sägs man måste duscha efter träning?, jag menar kan man hoppa dusch om jag inte ens är svettig överhuvudtaget och det inte luktar illa? :)

Annons:
MimLan
12/23/12, 1:17 PM
#1

Var kommer kravet på att duscha ifrån?

Och skulle något hända om du inte duschar?

sophia87
12/23/12, 1:24 PM
#2

Jag tycker att det råder ett slags hygienhets i detta landet som inte alls är av godo. Folk duschar på rutin, ofta utan att det egentligen inte behövs, men annars är man ju "ofräsch". Självklart vill och ska man duscha om det luktar sursvett men annars är för mycket duschande bara ett bra sätt att torka ut huden, rubba den sunda mikrofloran och enligt min teori dämpa immunförsvaret. Själv duschar jag var 3:e eller 4:e dag plus vid behov om jag tränat så jag känner mig "klibbig" efteråt. Men om jag svettas och svetten torkar utan klibbig känsla så har jag inget behov av dusch.

Har man starkt luktande svett kanske man ska fundera på varför istället för att duscha frenetiskt. Det kan handla om dålig mat och för mycket av till exempel mjölkprotein, dåligt balanserade hormoner eller annat. Att ta bort hårväxt i svettiga områden hjälper ju oxå.

Mrbearneis
12/23/12, 1:28 PM
#3

#1 Mimlan,

Nej men jag undrar på något sätt om man kan bli sjuk eller så, om det finns några negativa konsekvenser av att inte duscha efter träning trots man känner sig helt osvettig.

Mrbearneis
12/23/12, 1:31 PM
#4

#2 Sophia87,

Intressant det du berättar, var det jag misstänkte att det återigen är en klyscha som har levt vidare! min hud blir väldigt dålig när jag duschar eller den tappar väldigt mycket lyster och blir lite rodnadsaktig.. alltid!!! så jag hatar duschen i sig, skulle gärna vilja vara utan den helt och hållet men det går ju inte ^^

[AntoniautanX]
12/23/12, 2:09 PM
#5

Jag tycker att alla skall duscha av sig emellanåt….att söka för sin kroppslukt och låtsas vara någon slags ekoguru, är bara äckligt!

Så tvätta dig då och då Mister B.

rapu
12/23/12, 2:39 PM
#6

Tror att artriktig, ren mat genererar mindre orenheter som skall transporteras ut ur kroppen. Alltså skall man kanske först sikta in sig på födan. Sedan blir behovet att tvätta sig automatiskt mindre med tiden.  Intressant i sammanhanget är att människan tål att  vistas i saltvatten nästan hur länge som helst utan att huden tar skada, medan rikligt tvagande, blötläggande i sötvatten skadar huden.  Inte utan orsak heter det "skurgummehänder".

Annons:
starhawk
12/23/12, 3:35 PM
#7

Det råder en riktig hygienhets nu för tiden, unga duschar sig i tid o otid. Huden är inte riktigt anpassad för det och åldras i förtid. Själv tvättar jag mig i ansiktet några gånger per år, när jag ser mina jämnåriga är dom rejält rynkiga i plåten, själv har jag ännu inte hittat första rynkan. Och varje gång man duschar sig så erbjuder man svampar en relativt oskyddad hud innan dom snälla hudbakterierna hunnit återbesätta hudytan. Svampangreppen går under namnet eksem och många tokskallar börjar då tvätta sig ännu mera. Att inte duscha sig är på inget sätt ohälsosamt, hur ofta tror ni stenåldersmannen eller kvinnan duschade sig? När det regnade tog dom snarare skydd än utsatte sig för det där blöta, se bara på dagens ursprungsbefolkning.

Så om du inte svettas finns inte minsta vits med att duscha

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[RipleyKatten]
12/23/12, 4:22 PM
#8

duschar typ 3-4 gånger i veckan. Och har nu i över ett år endast använt vatten. Huden verkar må bättre då direkt efter dusch så är jag lite torr, men den återställer sig jättesnabbt ändå.

Lusthan
12/23/12, 8:15 PM
#9

Googla runt lite på nopoo. Jag duschar sällan på grund av att jag blir torr, får eksem och sprickor i huden. Duschar när jag luktar och om jag varit med hästar. Duschar håret sällan också, inte varje gång jag duschar kroppen och då är det bra balsam eller ägg och honung som gäller. Till kroppen använder jag ingenting eller en hemmagjord skrubb. En behöver inte duscha så mycket som vissa tror och det finns bra andra alternativ förutom det som alla (de flesta) tycks använda. Samma sak gäller som med maten att det är naturligt och ekologiskt. Min hud, hår och hårbotten mår mycket bättre och jag luktar inte illa för att jag inte duschar sju dagar i veckan.

Hildegaard
12/23/12, 8:37 PM
#10

Duscha när du vill, när du tycker att det behövs. Du behöver absolut inte vara rädd att bli sjuk!

God Jul

Internettan
12/24/12, 9:54 AM
#11

Att folk duschar efter träning är ju för att de svettas. Om man inte svettas vid träningen blir det ju ungefär samma poäng som att duscha varje gång man har varit och handlat eller varje gång man diskat.

Så duscha vid behov. Inte så ofta med andra ord.

"Every point of view is a view from a point."

goliath
12/24/12, 4:15 PM
#12

själv duschar jag ofta up till 2 ggr dagligen. Inte för att jag luktar illa eller nått, men för att jag tycker om det helt enkelt. Det ger mig välmående. Aldrig haft några hudproblem eller torr hud eller liknande. Man behöver inte duscha så ofta men om man vill behöver det inte vara några problem att göra det..

Internettan
12/25/12, 11:18 AM
#13

#12:

Nu blev det genast knivigare hur man ska tolka "duscha vid behov". Man kan ju ha behov av att duscha av andra anledningar än just hygienen. Skrattande

Själv tycker jag det är tråkigt att duscha. Och krångligt att ta bort saker ur duschutrymmet för att få plats, och sedan torka bort vått på golvet, ta på torra kläder på en "gnisslande fuktig kropp" och sen måste man hänga upp de tre handdukarna på nåt bra ställe så de torkar också.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
crikarlshamn
12/25/12, 11:26 AM
#14
  1. De flesta känner inte sin egen dàliga lukt….
  2. smörj huden med mandelolja och tvätta med oparfymerad duscholja.
[Petronella Pip]
12/25/12, 1:01 PM
#15

jag har aldrig duschat speciellt ofta, men jag tvättar mig på "utsatta" ställen förstås. Ansiktet varken tvättar jag ofta (sköljer av det lite bara) eller smörjer med ditten och datten på regelbunden basis. Gör rent ordentligt med ansiktsvatten när det verkar behövas (inte varje månad ens) Närmar mig de sextio men har knappt några rynkor alls och huden ser fräsch ut. (när jag sminkar av clownsminket så använder jag vanlig tvål Tungan ute och då kan det behöva smörjas lite efteråt)

Jojo55
12/25/12, 1:44 PM
#16

Sjuk tror jag inte man blir. Det som kan hända är väl att man inte luktar allt för fräscht. Dessutom kanske man inte känner det själv.

Minorca
12/25/12, 10:04 PM
#17

De fanns många som blev gamla förr, då duschade man inte efter hårt arbete, kanske bada/tvätta med uppvärmt vatten en gång i veckan. Tex skogarbetarna bodde i skogen under veckorna och på vinter gick det inte bada i någon bäck.

Han som byggde och bodde i  huset som jag bor i nu, han var skogarbetare på vintern och jobbade på sågverk på sommaren. Han hade inte vatten indraget i huset, så han fick tvätta sig i tvättfat, någon gång per år gick han till bybastun. Han var över 75 år innan han flyttade ålderdomshemmet, så länge han bodde hemma sågade och högg han ved. Han blev inte sjuk av att inte duscha men han och huset luktade inte så fräscht.

Om man vill vara en social människa bör man nog duscha, om du inte bara umgås med de också inte duschar.

Internettan
12/28/12, 6:03 AM
#18

Kanske blir lite skillnad på att duscha en gång i veckan och en gång om året? På ett år (särskilt om man är skogsarbetare) hinner man nog svettas många gånger och att i det läget aldrig duscha… Sen beror det säkert på vad man äter också, som sagt. Och på vilken kroppslukt man har (vad det nu beror på).

Men att inte duscha varje dag tycker jag inte är ofräscht för personer som inte har särskilda problem med just kroppslukt. Det räcker att tvätta sig på vissa ställen, tycker jag.

"Every point of view is a view from a point."

starhawk
12/28/12, 4:50 PM
#19

Kroppslukten kommer främst från avlagringar från huden och den regenererar sig ständigt, efter fyra veckor har vi en helt ny hudkostym, så egentligen behöver man inte tvätta sig alls, det sköter kroppen själv om. Att det luktar från "gamla snuskgubbar" beror istället på att dom går i samma kläder alldeles för länge, byter man bara kläder med jämna mellanrum så blir det ingen fara, värre är det med dom där parfymkärringarna och rakvattengubbarna som häller över sig en halvliter parfym varje morgon och går och stinker hela dagen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Internettan
12/29/12, 10:34 AM
#20

#19:

Oj, det visste jag inte. Att vi har en helt ny hudkostym efter fyra veckor.

Det där med kläderna verkar verkligen stämma. Lägger man använda kläder (som inte luktar särskilt smutsigt från början) i en hög så blir det en unken dålig lukt efter ett kort tag. Lägger man nytvättade kläder i en hög så blir det inte så. Det borde ju visa att det finns "nåt" som sätter sig i kläderna. Och som förökar sig (hudavlagringar innehåller väl en hel del bakterier också?).

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
crikarlshamn
12/29/12, 10:50 AM
#21

Instämmer med Minorca,

"Om man vill vara en social människa bör man nog duscha, om du inte bara umgås med de också inte duschar."

BRA SAGT!

[Petronella Pip]
12/29/12, 6:57 PM
#22

Även om man inte svettas alls? Det tycker jag är en märklig inställning…  och inte speciellt miljövänlig. Gjorde en gång ett sånt där miljöbelastningstest och daglig duschning gör att man helt enkelt är en miljöbov…

fast ni menade kanske inte obetingligen efter träning?

crikarlshamn
12/29/12, 7:27 PM
#23

Den dagen vi ej längre svettas flyter heller inget blod i vàra àdror ej heller andas vi!

Kom igen nu..

_"Germs are nothing without a breeding ground." _Louis Pasteur

http://www.hygiene-educ.com/en/home.htm

[Petronella Pip]
12/29/12, 7:51 PM
#24

jo men jag menade kanske att svettas mer än normalt… alla luktar inte bara för att man svettas lite heller. Medan somliga har väldigt illaluktande svett.

crikarlshamn
12/29/12, 8:03 PM
#25

Oh jo, det gör vi, men vi känner det inte själva.

Tack och adjö.

[Petronella Pip]
12/29/12, 9:33 PM
#26

Adjö Flört jag har ett väldigt bra luktsinne och jag känner kanske inte min egen lukt det är svårt att uttala sig om, men visst känner jag skillnad på andra! Det varierar väldigt mycket!

Zepp
12/29/12, 10:26 PM
#27

För att samanfatta det hela;

det är inte så viktigt att duscha sig.. men att andra gör det, då man inte känner sin egen lukt.. men när andra luktar ofräsht!

Och man lär inte bli sjuk av att duscha.. om nu inte flottigt hår räknas som en sjukdom?

Jag har själv sån där krånglig hud som Mr Bea, kan blir torr som fnöske och får exem på alla möjliga ställen, så jag får i perioder smörja in mig, då ofta efter dusch.

Och javist, man mår bättre efter att ha dushat, man känner sig fräsh helt enkelt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Internettan
12/30/12, 12:47 AM
#28

Jag känner mig inte ofräsch bara för att jag inte duschar varje dag. Däremot om jag har svettats så det märks under dagen - då känner jag mig ofräsch och vill gärna duscha någon gång under dagen. Annars kan jag inte säga att jag känner mig särskilt fräsch när jag duschat. Jag känner mig bara som vanligt när jag väl torkat.

Jag känner när jag själv luktar armsvett. Och jag känner när jag har dålig andedräkt. Varför skulle jag inte känna om kroppen luktar? Och vad får dig, crikarlshamn, att veta att vi alla luktar illa om vi inte duschar ofta? Du bara tror att alla är lika. Jag känner människor som inte duschar varje dag och de luktar inte illa.

"Every point of view is a view from a point."

Halvdansken
12/30/12, 1:10 AM
#29

Jag dushar ca varannan dag, minimalt med tvål och inget shampo.  Byter dock kläder varje dag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: