Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2878 ggr
GoaGreta
0

Glass!

Är det ngn som kan tipsa mig om glass med lite kollisar, saknar glass emellanåt.

Ha en bra dag.

Mona-Stina
0

Titta bland recepten på efterrätter.

Själv köpte jag en glassmaskin i måndags… här ska fixas glass.

ovkyhn
0

Jag har oxå köpt en glassmaskin , gör nu min egen glass.

magma
0

Blir det annorlunda glass med glassmaskin istället för att bara använda frysen?? Har aldrig ägt eller ens sett en glassmaskin, så jag är nyfiken… Tycker det är svårt att göra bra glass i frysen, blir ofta stenhård och full av iskristaller.

Rita-S
0

ja du det undrade jag med om! är det en sådan glassmaskin som gjör såkallad soft ice? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

ovkyhn
0

Ja gjorde tidigare endast i frysen då blev det mer iskristaller ,

glassmaskinen rör i glassen hela tiden tills den är fryst som mjukglass ungefär, när man sen har den i frysen blir den hård så man får ta upp den i tid så den mjuknar lite ,

men kan oxå äta den direkt som mjukglass.

Ja gör den på grädde o ägg vaniljesens, ibland lite hermesetas srtö.

magma
0

Låter gott ovkyhn..!

GoaGreta
0

Hallå nu kom ni bort från ämnet, jag menar köpglass.

Finns det ingen som kan tipsa mig om det?

asagasa
0

Mövenpick har glass som har 15 g kolhydrater vet jag, men den är hutlöst dyr, 70 kr/litern…

Amiechan
0

Tja, hutlöst dyr kanske. Men om man jämför med vad som finns i billiga glassar förstår man varför de är så billiga :) Grädde och äggulor i gräddglass är en ovanlighet…

Margareta
0

Har aldrig hittat köpglass som passar in i den här kosten.

Varje gång man äter köpglass får man nog sortera in under kateogrin medvetna/omedvetna avsteg från kolhydratreducerad kost.

Numer pensionär i Nynäshamn

Innerjoin
0

#5 var köper du vaniljessans??

Babz
0

Köpglass med lite kolisar har jag inte sett någon, men min mormors jordgubbsglass har jag testat att göra helt sockerfri:

1 liter jordgubbar mosas, kokas upp och får svalna (i originalreceptet kokas gubbarna upp med 2 dl socker) Jag har inte provat att bara mosa jordgubbarna, men det borde gå bra. Vispa 3 dl grädde. Vispa 3 äggvitor hårt. Blanda jordgubbsmos, vispad grädde och äggvitor och frys in i formar (formbrödsformar klädda med plastfilm, t.ex.) Ta ut formarna och rör om under infrysningen, så att inte jordgubbsmoset sjunker till botten.

Jordgubbarna innehåller ju en del kolisar, liksom grädden, men det blir väldigt gott!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Pasi
0

De har förvandlat köpeglass från att ha varit frusen smaksatt grädde till ett kemiskt kok…. gjort på kärnmjölk, härdat vegfett, mängder av socker och sedan en radda kemikalier. Tänk att folk köper skiten!?

magma
0

GoaGreta: Jag fattade faktiskt inte att du menade köpeglass, sorry. Har aldrig sett någon köpeglass som fungerar för en LCHF:are om man inte räknar det som en extra utsvävning- men å andra sidan har jag inte ens sett efter, för jag har aldrig trott att jag skulle lyckas hitta en med få kolisar:/

ovkyhn
0

Vaniljesens köper ja på ica i hyllan med vaniljsocker, småpaket.

Innerjoin
0

#15 Hmmm, jag kikade på dem men tror det var någon ingred. som jag blev misstänksam på (sirap av något slag)

GoaGreta
0

Ok. Tack.

zeretki
0

Min favvis är fortfarande creme fraiche blandat med frusna blåbär. :)

Sen såg jag att det fanns en Mgnum glass som hetter Ecuador eller nåt, med riktigt mörk choklad. Men det är nog bra med socker ändå i… Fast kanske den glass som är bäst om man ska välja en konstgjord glass?

Saga2
0

Gud va kul, verkar vara många som tänkt samma tanke med glassmaskinen…..köpte en själv häromdagen, fick den i tisdags skickad på posten, och mycket billigare än i butik. På Clas Ohlson hittade jag den för knappa 600:- medans jag beställde via nätet på elprylar.se 449:- inkl. fraktSkrattande exakt samma maskin.

Kidzen var helt överlyckliga, tyckte den smakade bättre än "köpglass" man får en receptbok med åxå. Jag gjorde en rejäl satas på 5 ägg (endast gulan), 5 dl vispgrädde, 1 vaniljstång samt lite flytande sucketter. Värmde hallon till :P

magma
0

Saga: tänker nog också köpa en glassmaskin, främst för barnen som äter en hel del glass nu sommartid- och det borde vara mer hälsosamt med hemgjord glass utan en massa konstiga tillsatser och mindre socker. Var det snabb leverans på den du köpte? Verkar den vara rejäl, av bra kvalité?

Langhol
0

Du kanske kan tipsa om recept?Flört