Nattsvettningar - en förklaring!
Jag har haft nattsvettningar sedan jag fick mitt sista barn i nov. -05. Det hade blivit lite bättre innan jag började med lchf nu i början på april -08, men nu är det hemskt igen!
Har fått reda på att nattsvettningar oftast beror på att kroppen avgiftar sig; det inträffar ofta efter en graviditet (då kroppen har en massa avfall att bli av med) och kan då hålla på ett par år efter förlossningen. Det inträffar åxå när man kör en "detox kur" (typ fasta) och jag tror just därför att det inträffar när man kör med lchf kost! Alla vi som svettas floder om nätterna efter att ha börjat med denna kost håller på att svettas ut en massa gifter som vi stoppat i oss under alla år!
Känns ju enbart positivt att svettas om det är så tycker jag.
Jag tror iaf starkt på att det är avgiftning på gång i min och flera andras kroppar; man vet ju att kroppen gärna avgiftar sig själv på detta sätt så. 
Det köper vi, tycker jag! Mycket intressant!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Japp, känns ju bara bra att få svettas om det är en massa skit som lämnar kroppen! Sånt är inget att spara på!
Ganska intressant det där… Har alltid frusit av bara tusan framför allt om kvällarna. Det är oftast om fötterna men också knäskålarna (!). När jag ätit rätt har jag inga problem med kalla fötter, utan har på sistona haft nätter där jag fullständigt badat. Jag har dessutom ingen graviditet att skylla på…
Detta är en helt ny upplevelse för mig.

Hej.
Ny här. Har ätit LCHF i 3 veckor och mår toppen nu. De första två veckorna var jobbiga med ordentlig huvudvärk och svettningar på natten men det har avtagit. Jag har väll rensat ut det värsta…
då är det faktiskt bra att dricka vatten så att det finns någon vätska som kan fösa ut skiten i kroppen
Absolut, mycket vattel lär behövas! Hoppas denna info kan ge relativt unga kvinnor med "klimakterieångest" lite lugn över svettningarna…..
hehe!
Om jag fick svettas ordentligt nån gång så skulle jag vara i himmelriket. har problem med att jag avger för lite svett.
#7 Ja, det känns väl inte bra oavsett om det är för mycket eller för lite antar jag, lagom är bäst! *riktigt svensk kommentar*
Men med tanke på ämnet hoppas jag du får svettas lite mer! Fast å andra sidan; du kke inte har så mkt gifter i dig…?
Riktigt intressant inlàgg! Màrker sjàlv att jag svettas som en galning om nàtterna nu nàr jag àr i stark ketos. Ser det som ett gott tecken!
Jag fuskade och åt en del cashewnötter på kvällarna. (Det finns inte makademianötter på Lidl längre och det är så långt till ICA och jobbig parkering.)
Så jag snodde cashew från gubben. Svettades fruktansvärt på nätterna och förstod inte varför. Sen googlade jag och hittade att man vid blodsockerfall kan få nattsvettningar. Eftersom jag vet att cashew innehåller en hel del kolisar slutade med dem och vips var svettningarna borta.
Dessutom har jag haft problem med nacken i många år och gått till kiropraktor. Har inte behövt gå sen jag började med lchf i januari. Men nu när jag slarvat så har jag dessutom fått ont i nacken igen. Hoppas det också går över nu!
Jag har blivit så otroligt känslig sen jag började med lchf för snart ett år sen. Fast framför allt har jag insett att om jag känner mig konstig på nåt sätt så beror det förmodligen på vad vad jag ätit. Oavsett om det gäller ledvärk eller nattsvettningar eller annat konstigt.
#10 känner väl igen mig i det du skriver, för mycket kolhydrater = blodsockerfall/svängningar = nattsvettningar. När jag ligger stabilt lågt på kolhydraterna svettas jag inte på nätterna!
Däremot har jag aldrig haft nattsvettningar som "utrensningseffekt".
Mina svettningar beror garanterat ej pà blodsockerfall fòr jag àter enormt lite kolhydrater. Snarare kànner jag att de kommer nàr jag àr i stark ketos …"feberketos". Kànns nàstan som om man har feber i kroppen och man riktigt kànner hur alla gifter lasas ut. Underbart! (Aven en metod som rekommenderas inom viss alternativmedicin fòr att ta dò pà cancer.)