Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 8529 ggr
[RipleyKatten]
2

Är det bara jag?

Tjena, funderat på en grej som man kan göra. En lättsam frågetråd ( som antagligen dör inom en snar framtid ) där man ställer frågor därman kan tänka sig vara relativt ensam.
Frågorna behöver inte vara LCHF/lavkarbo endast, men eftersom det är ett sådant forum blir det nog lite… ja, jag ska inte använda ordet "roligare" än snarare relevant. Men skitsamma!

Jag börjar då jag är trådstartaren:

Är det bara jag som tycker grädde (40%) smakar enormt sött?

[fass]
0

Det tycker jag också! :) Tror, när man inte äter så mkt sött så känner man av sötma mkt lättare. Man får ett känsligare och mer uppmärksamt smaksinne med näringsrik mat!

MimLan
3

Sött ja. Inte enormt dock.

Minorca
0

Efter att undvikit grädde en tid, så var jag helt säker att min vännina hade sockrat grädden som hon bjöd på, hon svor på att hon inte sockrat den, så visst kan grädde smaka sött Tyst

[JoanB]
2

Under min månad har jag märkt att vissa saker "smakar mera" helt enkelt.

[RipleyKatten]
0

Ni ska också ställa frågor, om ni nu har några.

[fass]
0

Working on it…

Pussgurkan
0

Är det bara jag som tycker att INGETING smakar salt? Inte ens salt?

[tick]
1

#7, japp, det är bara du ;)

Men är det bara jag som tycker att ghee är för gott för att ha hemma, äta-med-sked-ur-burken-gott?

RobinEH
0

Håller med dig. Jag saltade nästan aldrig maten innan jag började med LCHF. Nu saltar jag i princip allt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Pussgurkan
1

#9 skönt med en till … funderade om mitt salt begär kan ha att göra med att "Mr Röd" kom igår…..

ACH
0

Är det bara jag som tycker att valnötter smakar sött?

misty09
8

Är det bara jag som är trött på att rengöra fläkten…..oftare nu…..än förr Tungan ute

Polarvind
0

Ha ha #12 nej här är en till…

Elfdance
0

Hörde att chipssug/saltsug kan bero på kalciumbrist.

Lilltilda
1

#12; nej fy, det är verkligen något jag retar mig på med!!!!!

Är det bara jag som upplever isbergssallad som sött och gott just för att det är så sött? Kan tugga på strimlor av isbergssallad som filmgodis framför TVn

~God loves you, and I´m trying! ~

[RipleyKatten]
0

Det märkte jag också under min fakir. Ganska förvånande faktiskt, jag menar, det är sallad höhö.

Är det bara jag som tröttnat på ägg?

Praktiskt taget enda gången jag slänger på ketchup på maten.

lindy
0

Det är väl inte så konstigt att grädde smakar sött, då det innehåller laktos!

savonit
0

Nje ägg tröttnar man på ibland.
Ibland har jag helt enkelt tappat suget helt over ägg och inte kunnat äta det i någon form alls.

Pussgurkan
0

#14 hur kollar men det. Och vad göra åt det?

kaisakavat
9

Är det bara jag som tycker det är lite mycket debatt och lite för lite kul frågor i tråden? Flört

Är det bara jag som skippat kastrullskåpet och låter stekpannan stå på spisen ALLTID?

[Pennylane1]
0

man får inte svara på frågorna alltså? *gng gng gng*

savonit
1

#21 man kanske måste ställa en fråga efter man svarat?
vet ej…

[Pennylane1]
1

jag har ingen rolig fråga men vill ändå fråga tick vad h*n köper för ghee som är gott? Den jag köper går att steka i men är skitäcklig att äta direkt. Otäck bismak som dock försvinner vid ordentlig upphettning.

[tick]
0

#23, hemmagjord, smakar som kola eller knäck!

[tick]
6

Är det bara jag som tvångsmässigt trycker på guldmynten på iFokus utan att egentligen bry mig om att ha dom?

kaisakavat
5

#25 Skrattande

Är det bara jag som gör likadant som du??

cykelpumpen
2

Är det bara jag som tror att LCHF bara är en i mängden av alla  modedieter som ploppar upp och snart kommer att vara glömd?

kaisakavat
14

Är det bara jag som tror att cykelpumpen härovanför har fel? Skrattande

[fass]
1

Varför trycka på guldmynten? :) Och var är de?

[fass]
2

Sorry..Menade : är det någon mer än jag som inte ser några guldpengar?

veran
0

Det är alltså inte bara jag som undrar vilka guldmynt  det snackas om!!!!

Är det bara jag som skulle vilja ha receptet på hemmagjord ghee???

[tick]
1

#31http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7134ffb9cb46222d04cc2f-gora-din-egen-ghee men jag rekomenderar att göra "silningen" på slutet så här istället, superlätt och helt okladdigt: http://www.cookingforengineers.com/article/198/Clarified-Butter-II

[fass]
0

Tack pennylane! :)

Ja jag anade att det var reklam-lek-jippo. Men annars är det ett bra forum ;)

Melindrea
0

Grädde är sött! Och jag är otroligt mycket känsligare för salt i maten nu jämfört med förut. Jag brukade kunna ha på en massa salt, men efter att jag började med LCHF (till och från <.<) så slutade jag att använda salt, eftersom det blev så… salt! =)

Polarvind
0

För oss som inte vet vad är ghee?

Melindrea
0

Ghee är den klara vätskan när man har smält smör och tagit bort bottensatsen.

glitterfisk
13

Är det bara jag som fastnar på Kif istället för att gå till sängs i vettig tid???

Pussgurkan
0

#38 nopp

Siggebus
2

Ha ha …EXAKT samma gör jag - stekpannan står alltid framme! Skrattande

Är det bara jag som skulle kunna äta samma mat varje dag om inte en gammal inneboende känsla för att man "ska" variera sig fanns? Skäms

Ibland i veckorna äter jag dock faktiskt samma - pallar inte vara så himla påhittig alltid Tungan ute

Siggebus
0

Ja det är bara du.

Är det bara jag som tror att du är ett "troll" Flört

Jojo55
1

#15 Nej, det är inte bara du. Sallad med vinegrättderessing är mitt nya godis! Jag som är sockermissbrukare kan känna samma "höga" känsla när jag får mumsa på sallad av gurka, tomater, bladgrönt (måste inte vara isberg) och så vinegrätt på rapsolja, balsamvinäger, salt, peppar och salladsdressingkrydda. Det är så gott så jag ryser vid blotta tanken haha!

Är det bara jag som aldrig lyckats göra riktigt gott blomkålsmos som alla andra verkar tycka är rena delikatessen? Jag tycker blomkål är godare precis som det är, bara lättkokt.

nyborjare08
2

Är det bara jag som tycker att tråden är underhållande, men vet inte vad jag själv ska bidra med. Men vill ändå skriva nåt så att tråden kommer upp i "diskussioner jag deltar i" när den uppdateras? Glad

Även jag blir "hög" på krispiga grönsaker med goood dressing!

crikarlshamn
0

En till som "…blir "hög" på krispiga grönsaker med goood dressing!" Oskyldig

ACH
0

#42 Jojo55: Både balsamvinäger och salladskrydda innehåller socker…

Cina-y
0

#40 Jag kan också äta tex köttfärs till frukost, lunch o middag

Är det bara jag som mår illa av ägg/omelett på morgonen/frukosten men kan äta det under resten av dagen?

Jojo55
0

#42 Det förvånar mig inte det minsta. Jag använder det dock sällan och lite så det är nog ingen större fara, upplever det inte som en trigger. Vill dock gärna ha ett bra alternativ till salladskrydda?

[fass]
0

#Jojo55: Man kan göra egen av torkade örtkryddor, peppar+ lite salt. Så slipper man utfyllnaden som eventuellt är istoppad.

Jojo55
2

Hittade detta recept, kan kanske vara något?

Salladsdressingkrydda:

3 msk

basilika, torkad

3 msk

oregano, torkad

3 msk

persilja, torkad

1 msk

vitlökspulver

1 msk

lökpulver

1 tsk

timjan, torkad

1 tsk

rosmarin, torkad

1 krm

svartpeppar

1,25 krm

chiliflakes*

GÖR SÅ HÄR

1. 1. Blanda ingredienserna och förvara dem i en bra kryddburk
  2. 2. *i originalet står det "red pepper flakes" som även kan betyda torkad röd paprika. Paprika och chili är nära släkt så i smak påminner de om varandra, men styrkan är väldigt olika. Man får prova sig fram efter egen smak
maxiq
6

Är det bara jag som tycker att tråden har spårat ur en aning? Obestämd

meamea
1

Jag vågar knappt lita på den laktosfria grädden, den är så himla söt!!

Salladsblad är också sött.

Och kaffe kan jag knappt dricka för jag blir HYPERSTIRRIG!

meamea
1

#50 Näe, det är KUL! Skrattande

[JoanB]
4

Är det bara jag som plötsligt har hela köket full av använda kastruller, trots att jag diskar stup i kvarten?? Förvånad

Denna kommentar har tagits bort.
Siggebus
12

Är det bara jag som glor ner i andras varukorgar i affären och tänker typ "jaja, ät ni erat skit" ha ha SkämsCool

alicelisa94
0

Är det bara jag som tycker tråden borde heta "Är det bara jag?" Skitkul är det iallafall! bra gjort! ;)

A

misty09
0

#56 skrivetav alicelisa94 ? Det gör den ju!

julia61
3

Undrar om lchf gör så att man blir lite "blind" för andras ätvanor. Kommer på mig att sitta och fundera över varför inte människor förstår att margarin är farligt, bröd är som socker, osv.

eva-
1

är det bara jag som…

slänger ner en ordentlig klick Kokosfett (med smak såklart) direkt i kakao-paketet, o sen tjoffar in i kak-hålet så att det yr kakaopulver över hela mig:) ?

mm, smaskens med fettet som smälter o den bittra kakaon.

meamea
1

Är det bara vi här hemma som smörar våra bacon? Flört

[RipleyKatten]
1

Är det bara jag som känner sig smalare utan mejerier?

Är det bara jag som känner hösten i luften?

Är det bara jag som är förjävligt sugen på kantareller?

[Pennylane1]
2

Är det bara jag som tänker åka och bada nu?

kaisakavat
0

Är det bara jag som är korkad nog att ta en lite för söt efterrätt (jordgubbs- och rabarbergräddmousse) efter lunch och nu betalar dyrt med skitjobbig hjärtklappning? Skrikandes

Är det bara jag som vill göra som Pennylane? Cool

Siggebus
0

Nej det finns nog fler med socker-hjärtklappning ibland …(här är en!) Tungan ute

Bad? Njaaeee - inte i detta blåsiga, regninga och framförallt höstlika väder!

RobinEH
0

Är det bara jag som blir sugen på en brödbit och inte godis när sötsuget drar igång? Har aldrig längtat så mycket efter en baguette eller annat ljust bröd som under min tid som LCHF:are.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Pussgurkan
0

Är det bara jag som får hicka av fläsksvålar? Det räcker att jag äter 4 st för att hickan ska börja …

veran
0

Är det bara jag som tycker att vaniljpulvret smakar mindre nu än när jag började äta det?

Hundloppa
0

Är det bara jag som inte blir törstig av att äta längre?
Förr kunde jag hälla i mig massor av vatten mellan varje tugga, men inte nu.
Egentligen bör man väl inte bli törstig av mat, för en del av dagliga vätskebehovet får man ju i sig genom maten. Obestämd

[tick]
1

#67, håller med om vaniljpulvret!

Men är det bara på mig synen av en ko får det att vattnas i munnen?

nyborjare08
0

Är det bara jag som får rödlök-cravings? Rå sådan. Det vattnas i munnen bara av tanken på rödlök.

Bybo
0

Sött och gott tyvärr … *sssss…

[tick]
0

Är det bara jag som tycker att vi ska få fart på tråden? :)

kaisakavat
0

Är det bara jag som tycker vädret är helt ok?? Flört

JohanKarl
1

Är det bara jag som håller med #68? Är det bara jag som kan äta smör med sked som mellanmål eller efterrätt? Är det bara jag som kan bli skogstokig på den där flugan som vill marschera över ansiktet när jag just ska somna?

Angelfish
0

Nej, jag kan också äta smör med sked och tycka det är gott.

Är det bara jag som varit ute och plockat lite kantareller och sen ätit dom på kvällen, stekta i smör?

maxiq
1

Är det bara jag som håller på att rensa upp i gamla lådor och lovar och svär att aldrig köpa en enda sak igen? Jag har minst två av varje bra-å-ha-sak…

kaisakavat
0

Är det bara jag gör som Maxiq?

Heja Maxiq - hoppas det går bra!

Jag håller också på. Jagmenar HÅLLERPÅÅÅÅ!!!

Högar med kläcer och böcker på golvet, lådor i förrådet med sånt som är klart för borttransport - och alltihopa ska jag packa in i sonens (stora) bil på söndag, och åka till bakluckeloppis.

Wish me luck. Vill inte ha med nånting hem om jag slipper. Skrattande

maxiq
0

Tack för stödet och lycka till själv! Kom ihåg att kedja fast dig i bilen så du inte går runt och handlar lika mycket som du säljer.

Flört

Jag ska inte sälja något utan jag sorterar bara upp det i nya lådor som jag märker omsorgsfullt så det blir lättare att hitta. Jag slänger kanske 2% av allt. Nu är det bara saker som ska in i min nya verkstad, d.v.s. verktyg, skruv, sladdar, tejp, vinklar, kontakter, färg, sandpapper, m.m. m.m. Saker som jag samlat på mig under 20 år.

Nästa vända blir att sortera upp allt annat som jag samlat på mig under 24 år som företagare. Då kommer jag garanterat att slänga mer än 2%…

kaisakavat
0

#78 *tar med kedja och svets*

Siggebus
2

Är det bara jag som inser att jag nu efter ca -35 kg tåler sommarvärmen MYCKET bättre!!??  FörvånadGlad

Jag leeed verkligen tidigare om det var varmt - orkade ingenting och kände mig nästan sjuk i värmen.

Jojo55
0

Nej, jag med! Jag har ju jojobantat hela mitt liv och detta är väldigt uppenbart: Tjock=jobbigt med värme, smal=inte alls så jobbigt med värme. Det gäller även det bara är 10 kg skillnad.

[tick]
4

Är det bara jag som redan är trött på OS?

nyborjare08
0

#82 Hä är en till som är trött

maxiq
1

Va?! Har OS börjat!? Förvånad

Varför är det ingen som har sagt nåt…?

Tvillingsyster
0

Det tycker jag också så nu har jag slutat använda vaniljpulver…

[Betleguise]
0

Är det bara jag som tycker att kolsyrat vatten numer är extremt sött??

och till kvinnorna:

Är det bara jag som i praktiken blivit helt av med extrema menssmärtor efter jag startade med LCHF??Glad

Siggebus
5

(Inga arga reaktioner nu tack) Flört

Men är det bara jag som inte riktigt tror att det är tallriksmodellen som är den stora boven i fetmaproblematiken?

Jag tror nämligen inte att alla vi tjockisar verkligen har hållt oss till den s k tallriksmodellen!

Jag tror i stället att den enorma tillgängligheten i tid och otid på kioskmat/snabbmat, läsk, godis, chips, kakor etc etc är skurken i det hela.

Man ser ofta i debatten att lchf-förespråkare menar att det är pga tallriksmodellen som vi blivit feta men jag håller inte riktigt med.

kaisakavat
1

# 87 Jag tror du har delrätt, men också fel. Utan överätning blir man inte fet i första taget. Men trots allt finns dem som blir det, så analysen bör gå längre. Vissa blir feta ändå.. trots rätt ätande. Why?

Och här brukar det komma en invändning - att dem det inte funkar på är sjuka, eller ljuger om sitt ätande, t ex. Och på den vägen.. kan vi sjuk- och opålitlighetsförklara en massa människor och därmed rädda tallriksmodellen.. Eller?

Jag tror tallriksmodellen innebär en viktigt del i totallproblemet. Den är onaturligt fettsnål, vilket inte direkt bidrar till att stilla sug/hunger. Alltså är den en delorsak till överkonsumtionen av sk*t.

Men den tar inte heller hänsyn till några skillnader mellan olika personer. Den är vansinnigt generaliserande, påstås vara bra för alla, vilket den absolut inte är!

Siggebus
0

Måste förstås hålla med dig i mycket av det du skriver :)

Absolut att det finns de som blir feta trots att de inte äter av all det där skräp-mojset och följer tallriksmodellen.

Men det jag menade var att det kanske för den stora "tjockis-massan" handlar om att det sätter i sig högst olämpliga saker och gärna i stora mängder.

Med detta menar jag förstås inte att "de får skylla sig själva" för jag vet verkligen vad det vill säga att ha ett sockermonster på axeln som hela tiden försöker övertala dig till att äta en massa skit.  

Samhället har verkligen förändrats sedan jag själv var barn (född -60).
Då var det en STOR händelse om man någon enstaka gång fick äta kioskmat ute och då var det oftast en korv med mos eller en hamburgare - fanns inte det enorma utbudet som de har nu.

Jag kan inte minnas att människor tvunget hela tiden skulle ha något att stoppa i munnen?

Godis i en liten lagom påse fick man på lördagen och EN lemonad (som det då hette). Chips, snacks av alla dessa sorter som nu finns tror jag inte ens fanns!?

Såg ett foto i en facebookgrupp jag är med i som visade ett gruppfoto på en stor skolklass i min hemstad från runt 67-68 och inte EN enda av dessa var överviktiga! Alla var smala som tändstickor och det kan man knappast se nu.

.Glenn
0

är det bara jag som tänker gå ner under min målvikt för att sedan mummsa sönder mig med choklad sen när jag når min vikt slutar jag

maxiq
3

Är det bara jag som tror att Glenn kan få svårt att sluta med chokladen igen?

Flört

Siggebus
0

# Ja det är nog bara du Flört

För det första skulle jag må skit och för det andra vill jag inte uppmuntra mitt lurande "frosseri"-beteende.

maxiq
1

Är det bara jag som får ischias-känningar i vänster ben när jag snyter mig? :-|

[hurley]
2

Är det bara jag som tycker att livet blir lättare med åren?

[Columba]
2

Är det bara jag som får skaffa en mindre storlek kläder i höst?

Siggebus
0

Ha ha jaaaaaa….kanske du är ganska ensam om det! *fniss* Glad

Nej du har alldeles rätt! Det BLIR lättare med åren!

Nähä du! Jag har st 40 nu i jeans men är på mycket god väg att få på mig ett par i st 38!! Skrattande

Min dotter har lämnat ett par jeans i st 38 här sedan hon flyttade hemifrån och dem har jag som "mätstock.

För ett tag sedan fick jag upp dem men det var gott och väl 1 dm:s glipa kvar till att kunna knäppa dem.

I går testade jag och jag kunde knäppa, dock inte dra upp gylfen så lite är det kvar men snart så………(wiiiie!) Glad

Och så till tråd-frågan:

Är det bara jag som ibland faktiskt saknar det där med att varje eftermiddag vara så totalt utpumpad i kroppen att jag var TVUNGEN att ta en liten "lur" i soffan!!??

Jag är så förbannat pigg och full med energi nu så det GÅR inte! (Har provat) Tungan ute

Emea67
0

Är det bara jag som kämpar med att få i mig tillräkligt med mat, alltså har en tendens att äta för lite för jag blir inte hungrig Obestämd

[RipleyKatten]
1

wow. Nästan hundra inlägg.

kaisakavat
4

Är det bara jag som aldrig ställer bort stekpannan, utan har den ALLTID REDO på spisen?

Siggebus
0

Hi hi - min står också alltid framme Glad

sophia87
0

Är det bara jag som blir ovanligt varm och svettig i sängen natten efter att ha överätit (alltså inte avsteg utan bara mer kalorier än vanligt)?

nosuperfreak
5

är det bara jag…

som blir less på folk som hela tiden ska bekräftelse, alltid ha sista ordet och alltid tro att dom är SÅ mycket bättre än alla andra, fast det faktiskt är dom som sätter i system att börja ogilla folk/saker bara för att sen kunna säga att dom ska plocka bort folk från olika sorters vännlistor, bara för att få det där ordet förlåt / lurendrejeri bekräftelse… suck säger jag bara åt dom!

OBS! att detta verkligen inte är menat åt någon här i inne!

även det minimala är alltid något!

maxiq
3

Är det bara jag som vill idiotförklara människor som ställer frågor som har självklara svar? Som när man kommer gående i full MC-mundering (minus hjälm, inklusive reflexväst) mitt i sommaren och folk frågar: Kör du motorcykel idag?

Skrikandes

Coronella
3

Är det bara jag som slåss mot fettfläckar på varenda tröja..?

smurfan37
0

Nej!

E det bara jag som saknar en stor fet hamburgare från nån känd snabbmatsrestaurang??  :(

Siggebus
1

# 104

Så var det för mig i början - stekte mycket bacon hi hi Glad

Har dock investerat i ett hederligt "gammeldags" förkläde! Cool

nosuperfreak
1

är det bara jag som varit vaken sen kl 4 i morse pga en fruktansvärd ond nacke, känt av lite grus i ögat hela dagen men varit full av energi, lust och vilja bara för att jag faktisk ätit under dagen (nybörjare i att äta flera saker på en dag). men nu är det dax att sussa!

även det minimala är alltid något!

Internettan
2

Är det bara jag som skriver i inlägg #108?

"Every point of view is a view from a point."

Siggebus
0

Jaa för jag gillar 109:an lite bättre! Glad

Pussgurkan
0

Idag köpte jag en MEGAstor burk med majskorn. Lugn de är inte till mig - de är till hönsen. Jaja, jag VET …. jag är inte helt som jag ska som köper majs och ger hönsen …

Men Fyfan va de LUKTADE socker!!! Blev nästan illamående då jag delade upp den i mindre påser. Tvi!

tomre
1

Är det bara jag som upplever att jag får mindre fötter när jag äter LCHF?

I vanliga fall har jag storlek 43, ibland till och med 44. Nu upplever jag att jag måste snöra skorna betydligt hårdare för att sitta på plats, och senast jag köpte skor blev det ett par i storlek 42 (som nästan känns för stora!). Jag har en teori om att jag har fått mindre fettmassa runt fötterna och att de därför krympt något. Läste något inlägg på Kostdoktorn för ganska länge sedan om att någon upplevde att den fick mindre (åtminstone smalare) händer, detta kopplade jag ihop med att alla skor började kännas för stora. Är det fler som upplever samma sak?

Pussgurkan
0

Är det bara jag så ibland blir så trött på lchf bara för att jag inte "kan" äta tex lösgodis eller vanliga kakor?

Inte för att jag nödvändigtvis vill ha lösgodis utan mer för att jag inte kan äta det eftersom du hämmans viktnergången.

taggigarosen
2

#103. Alla ställer ju såna självklara frågor. När jag klippte av håret 30 cm frågade alla "Har du klippt dig?"

Är det bara jag som tröttnat på den här tråden?

sophia87
0

Är det bara jag som redan börjat planera det stora lchf-julbaket? Pepparkakor, lussekatter och nåt smaskigt med choklad…

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.