Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8486 ggr
willowpysen
1

Frukost

Vad gillar ni andra här inne att äta till frukost? Själv äter jag helst ägg. Förut var jag helt insnöad på omeletter eller stekt ägg med bacon, men nu det senaste har jag blivit helt skogstokig i mmmm… goda kokta ägg som är lite krämiga i mitten, alltså inte helt hårdkokta, delar dem i halvor och klickar i lite smör och pytsar på liiiite av kalles randiga för smakens skull (vet att kalles randiga inte är en höjdare att äta pga. kolhydratinnehållet, men det är så liten mängd jag använder så det är försumbart, och dricker en kopp kaffe med grädde och kanel mmmm…. så gott! Just det, jag skulle ju börja med äggmjölk i stället för grädde, ska nog göra det idag.

"En stund i taget - här & nu"

luddan
0

Min favorit frukost är Löskokta ägg som mosas med en rejäl klick bregott, på med salt och grovmalen svartpeppar..

Linda1976
0

"pannkaka" på 2 ägg, 1 msk fiberhusk, ½ dl vispgrädde stekt i rejäl klick ghee, + några hallon ovanpå.

UBCL
0

6 hg köttfärs, fläsk- eller blandfärs, rätt ner i en rejäl klick smör i stekpannan. Hackar sönder klumpen efterhand som den steker.

Lägger i 1/2 grovhackad gullök och kryddar under fortsatt hackning.

När det ser färdigt ut (efter ca 5 min.) åker röran upp på en mattallrik tillsammans med kanske lite bacon eller något/några stekta ägg och ketchup i dekorativa droppar jämt fördelade. Dricker vatten till och kaffe efter.

Linda1976
0

#3: Äter du 6 hg till frulle? OMG? Jag skulle spängas av så mycket mat ;-)

willowpysen
0

#2 låter gott, men vad är ghee för ngt?

"En stund i taget - här & nu"

evion
0

varierar mellan:

makrill i tomatsås

turkisk yoghurt, med pumpakärnor och psylliumfrön

kokta ägg

rökt lax med någon röra

rester från middagen

Micaw
0

Just nu är jag insnöad på:

Kex med smör och ost

A-fil med melon och valnötter. (Jag äter melon eftersom jag mår bra av det och inte vill gå ned mer i vikt. Man kan lika gärna byta ut till hallon eller andra bär).

Recept på kex:

Mal:0,5 dl solrosfrön, 0,5 dl mandel, 0,5 dl kokos,0,5 dl cashewnötter. Eller andra favoriter.

Blanda med 50g philadelfia, 50g smält kokosfett, 3 ägg.

Smeta ut ganska tunt på bakplåtspapper. Grädda 15 min på 200 grader. Skär upp i kexstorlek och sätt ned värmen till ca 75 grader. Låt kexen stå inne en timme till eller längre.

cream1
0

Dricker endast kaffe m några droppar grädde när jag vaknar. Sen är det en tidsfråga när jag blir hungrig.

egensinnig
0

Lemba med hemmagjord leverpastej o saltgurka, ost o skinka eller ägg o krasse

egensinnig
0

Lemba med hemmagjord leverpastej o saltgurka, ost o skinka eller ägg o krasse

Linda1976
0

ghee är renat smör. Man smälter osaltat smör och låter det sjuda i 40 min eller så… skummar av proteinet (?) på ytan och häller sen över det i ren glasburk, utan att få med bottensatsen. Blir superbra!

Angelfish
0

För det mesta äggröra med 4 ägg och ganska mycket smör.

Santhe
0

#7 Vad har du för kokosfett i kexen? Silverpaket, kokosolja med eller utan smak? Funkar dom att bjuda kaffegäster på?

lader-o-jarn
0

10% yoghurt med valnötter och grönt te med mjölk. ev en klick cocosfett i tet.

då håller man sig bra till lunch

ikis24
0

Varierar mellan några olika alternativ:

Pannkakor på 2 ägg, 1 dl grädde, 1 knapp msk fiberhusk och lite vaniljpulver

Omelett eller äggröra på 2 ägg och 2 msk grädde med ost eller någon god röra till. För tillfället är jag besatt av bregott med havssalt. Nomnomnom! :)

Någon enstaka gång keso a la malta (keso blandad med vispad grädde och lite mumsiga smaksättningar som kanel, kardemumma, vanilj…)

10%ig kesella med kokosflingor och blåbär i, och ett kokt ägg till

jejjja
0

kokta ägg med bregott och liten klick majjo =)

UBCL
0

Träning, träning, träning … och då menar jag inte på gym utan vid matbordet Flört

Micaw
0

#13 Eftersom jag använder så mycket kokosfett i matlagningen så brukar jag köpa i silverpaket. Jag tror att även det kokosfettet innehåller alla de olika nyttiga fettsyrorna. Kallpressad med smak är jättegott och passar säkert också tlll kexen. Det är mer en kostnadsfråga.

Jag har bjudit på kexen och de har mottagits väl. Men de passar bäst med pålägg, inte så bra som kaksubstitut.

drulleman
0

fil, avokado, tomat, ägg, kaviar, finncrisp med smör

nyborjare08
0

#0 Jag kan tipsa om Kalles prickiga! Salt och god men med 6,5 g kolhydrater/100 g. Känns rätt ok att använda ibland tycker jag. Glad

För min del brukar det till vardags bli två kokta ägg med antingen två kallrökta laxskivor, majonnäs, pressad citron och dill eller nån smörgåsmat, typ kalkon eller salami och majonnäs. Jag äter det på jobbet. På helgerna brukar jag lyxa till det med äggröra och stekt färskt fläsk. Fast jag har börjat tröttna på alla kombinationer faktiskt. Så även jag är glad över alla olika tips här!

illernettan
0

En burk med tonfisk, utrört med CF, en stor kopp te, två ägg.

Fyra stekta ägg med smält ost på, en kopp te.

Tre stekta ägg, ett halvt paket bacon, en kopp te.

Det är några av mina frukostvarianter.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

babybel
0

Mina två favoriter är:

Stekt fläskkarré - antingen värmd i mikron med lite kryddsmör, eller kall i tärningar med rosmarin och salt

Tonfiskburk hoprörd med creme fraiche, riven ost och några strimlor purjolök

På helgen gör jag ibland äggröra med kallrökt lax till mig och maken. Mums!

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

nilekatt
0

Några favoriter:

2 kokta ägg, mosade med smör och så en burk makrill i tomatsås till det :)

Äggröra på 3 ägg och smör :)

Omelett med hackad paprika, ost och sambal oelek i :)

Haha jag kan inte sluta göra ":)" för jag älskar verkligen frukost!

sophia87
0

Frukost blir det ungefär varannan dag beroende på om jag är hungrig. Imorse var jag det så då blev det räkfond och abborre från frysen - ett uppkok, i med grädde och smörklick, lite peppar och citron, och voilà! Världens godaste fisksoppa till frukost =) Fast det är inte alla dagar det blir så lyxigt… Men numera är frukost lunch och lunch frukost - äter jag det ena så skippar jag det andra - alltid mätt och nöjd!

lader-o-jarn
0

har ingen tipps på snabbfrukostar? jag har bara 10 minuter på mej, (är för morgontrött för att gå upp tidigt för att laga mat…)

Lojs
0

Äggmjölk, varje dag, fort, gott och nyttigt!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

lader-o-jarn
0

Typ som äggtoddy fast man har bytt ut sockret mot smör…   måste prova nån gång..

jasinska
0

#25 Nu äter ju inte jag frukost, men vad tror du om rökt eller rimmad lax som du brer philadelfia eller smör på och färdigkokt ägg från kylen? Typ laxrullar ;)

kvantprick
0

Håller med #28, har du färdigkokta ägg går det ju att göra olika ägg-grejer i ett nafs :)

Jag varierar mellan

ca 1/2 pkt bacon & 2-3 stekta ägg eller omelett på samma sak, då med ca 1 msk grädde också

Röra på 1 burk sköljd makrill eller 1 liten burk tonfisk + 2 hackade kokta ägg, 1-2 msk turkisk yoghurt och 1-2 msk majonäs + massor av dill och hackad gurka och/eller cornichons.

Pannkakor; 2 ägg, 1/2 dl vispgrädde, 1/2 dl mjölk 3%, 1/2 dl kolsyrat vatten, 1 msk fiberhusk och lite bakpulver och salt, stekta i smör. Med hallon och vispad grädde eller blåbär utrört i cf med lite vaniljpulver

ibland bara lite småplock; skinka, salami, brie, hårdost, lite grönsaksstavar…

Alltid med massor av kaffe med vispgrädde eller om jag har hemma, mjölk, men det blir alltmer sällan.

Diran
0

Hej Hannah! (usch, skämms för att jag inte mailat dig på evigheter!)

Jag äter för det mesta tonfisk med majonnäs och pest (grymt trött på det nu) annars bacon eller slami med ost som jag lägger i micron i en minut.

Önskar att jag kunde äta ägg men klarar bara in smaken! Och då har jag provat allt…

Elfdance
0

En kopp te med kokosfett i. Gott.

kvantprick
0

Jag har bytt frukostvanor!

Nu gör jag äggmjölk, på kaffe istället för vatten. Kaffe och frukost i ett, supersmidigt! :D

korseett
0

puttar denna. Frukosttips för den som liksom jag börjar tröttna på samma sorts frukost Flört

misty09
0

Ett sådant här bröd delat i två halvor med smör, skinka och ost samt en kopp te. Jag är helt insnöad på dessa just nu. Fast jag har gjort om receptet lite. Tycker dom blir mycket bättre såhär.

2ägg

1,5 dl mandelmjöl

1 tsk bakpulver

en gnutta salt

40g smält smör

Dela upp smeten i 3 formar grädda 2 min i micro.

http://www.lifezone.se/2011/02/24/se/en-lätt,-snabb-go-lchf-smörgås-2168010

MillisB
0

Jag har gjort ullebulls pizzabitar (min favorit är tacovarianten) till frukost i flera månader nu utan att tröttna. Det är vardagsfrukost. Helger/lediga dagar är det inte säkert att det blir frukost alls, går gärna rätt på lunchen då!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

LCHF-frukost
0

Det är väldigt mycket LCHF-frukostar som innehåller ägg. Egentligen är det bara bra eftersom ägg är väldigt näringsrikt, men ibland kan man tröttna. Lyckligtvis finns det många alternativ, goda exempel är LCHF-smörgåsar, yoghurt med LCHF-müsli och LCHF-smoothie, bland annat :)

/ Tomas på LCHF-frukost.nu

/ Tomas eller Johan, gänget bakom LCHF-frukost.nu

pillan1976
0

Jag äter inte frukost alls. Eller jag dricker kaffe med smör och grädde och det står jag mig på till lunch. Jag har aldrig gillat att äta frukost men alltid tvingat mig till det. Så skönt att slippa det tyker jag och ändå gå ner i vikt!!

Zondell
0

Jag äter samma frukost varje dag :-) 100 g 10% yoghurt 20 g grädde 3 g agavesirap 10 g linfrön 10 g kokoschip 10 g macadinötter 5 g proteinflakes Grönt te med 3 g agavesirap Multivitamin D-vitamin Omega 3 Står mig 4-5 timmar på detta. Förstås lite mycket kolhydrater så jag är försiktig resten av dagen.