Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3805 ggr
Butterfly75
0

LCHF eller kniven...!?

Hej!

Har under den senaste tiden starkt övervägt att göra en gastric sleeve-operation för att en gång för alla bli av med mina 30 kg övervikt. Känner dock att det är ett väldigt stort och drastiskt beslut att "stympa" sig. Känner att jag vill ge LCHF en (sista?) chans, men det måste gå lätt och vara lätt att tillämpa på jobbet och hemma tillsammans med barnen. Har köpt boken "LCHF för familjen" som jag tänkte börja plocka recept ur, men finns det ngn annan sajt eller så där jag kan få tips på bra LCHF-menyer!?

Har tidigare inte gått ner så bra på LCHF, det är därför jag gett upp det. Vad ska jag se upp med!? Vill inte nolla kolhydrater utan kunna unna mig bröd, rotfrukter eller potatis ibland. Pasta och ris kvittar.

Tips mottages gärna! /Buttan

Gronstedt
0

Du kan nog inte äta LCHF och samtidigt äta spannmål, potatis och rotfrukter, det är inte riktigt kompatibelt. Man mår bättre även om man bara minskar kolhydraterna, men har man metabolt syndrom som sitter som berget så tar det tid. Om du inte hör till dem som reagerar lätt på LCHF blir det kanske svårt att gå ned snabbt med en friare mängd kolhydrater. För en del tar det tid - jag hade levt LCHF hyfsat strikt i sådär 5 år innan det började rasa på allvar.

Mooniq
0

Om du har testat lchf förut så har du grundkunskaperna.

Kolla om du tillhör den kategori som bör ta bort mejerierna, jag tillhör den gruppen, jag går upp direkt i vikt om jag använder mejeri dagligen eller ofta.

OM du inte vill ta bort bröd -varför? är du en brödkalle som lever på smörgås? kolla recepten, finns många goda brödrecept

Om du är en kaffemoster - kolla om du kan dra ner på kaffe då koffein påverkar kroppen och gör att mer insulin utsöndras.. googla koffein blodsockernivå o läs några intressanta artiklar..

Att äta nån enstaka potatis tror jag är ok men du ska inte fylla tallriken utan mer sen den som tillbehör. Kolla rotfrukter, de har olika mycket kolhydrater men mindre mängder bör ju funka..

Tricket med lchf är ju att ta bort den snabba energin (kolhydraterna) för att få kroppen att elda upp det långsamma (fettet) så om du både äter större mängder kolhydrater OCH mer fett så går du ofelbart upp i vikt…

Lycka till och stor klapp på axeln

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
0

Jag stod still pga mejerivaror. Jag gjorde ett test i våras - om du vill läsa så sök här på sajten Äntligen viktras kalorirestriktion äggbanta. Jag fick gå till ytterligheter men då startade min viktnedgång..så jag fick även räkna/kolla vad jag åt. har tidigare varit en skåpråtta av stora mått.

och även att jag skåpåt lchf-mat så blev det för mycket så jag tappade ingenting.. kan kanske vara värt att du för lite matdagbok om du är som jag och gärna småäter.

Skrattande

Beate
0

Vad äter du nu? Hur ser en typisk dag/vecka ut?

Man kan få stora hälsovinster och viktnedgång utan att nolla kolhydraterna. Om du under de flesta dagar håller dig till kött/fisk/fågel med grönsaker och "lagom" med fett så kan du äta nån potatis ibland och nån bit bröd ibland och nån frukt då och då.

sussie
2

Ursäkta men snabbt och enkelt, kan det bli enklare än att "bara" äta kött fisk ägg och smör? Livet är inte så enkelt alla gånger, man måste kanske offra något för att nå sina drömmar. En sleev är i och för sig bättre än en GB men bra och snabt och enkelt, NEJ det är det inte enligt mig i alla fall.

Du har en stor övervikt du vill bli av med, då kan du ju inte fortsätta som vanligt det var ju så du fick dit den! Saknar du bröd och potatis för mycket så får du väl festa någon gång ibland OM du inte trillar dit så det blir för ofta..

Lycka till!

MimLan
7

En operation är ju inte en lösning heller. Många går upp igen och det löser inte problemet på lång sikt, och då är ju konskevenserna rätt stora i jämförelse med utfallet.

Har du alls ätit LCHF på ett sätt som du tål? Dvs, inte sådant som ger dig sug och får dig att äta fel? Har du testat att äta ett eller två mål om dagen ifall du absolut vill äta stora portioner? Och så vidare.

Kort sagt, har du någon gång ätit LCHF på ett sätt som passar DIG i åtminstone några månader?

Nybörjarn
2

Hur gammal är du?
Hur är hälsan i övrigt?
Hur länge åt du LCHF sist? Hur strikt?
Var kommer dessa +30kg från? Med åren? graviditet etc etc?
Är du sockerberoende?

Ursäkta att det blev så många frågor nu…

Men, utan att veta mycket, så går min röst klart åt att ge LCHF ännu en chans. Som du själv skriver så är det stort och drastiskt med en op…

Att äta LCHF är ganska enkelt egentligen, men den svåra biten (iaf. för mig) är att ha tålamod och stå ut tills det släpper viktmässigt, tills man fått in rutiner och tills man kommit på vad man "tål" etc….
det går inte alltid så fort man vill…

håller med ovanstående kommentarer.

MimLan
3

Eller testat KBT för den delen?

anrose
3

Hej!

Jag har ätit LCHF under 3år och gått ner 6kg,hade läst att det kan ta tid. Men istället för att fortsätta likadant gick över till striktare LCHF. Där jag uteslöt nästan alla mejeriprodukter max 1msk grädde eller creme fraiche om dagen, utslöt även nötter. Äter bara grönsaker ovanjord. Bestämde  mig för köra 3mån. På dessa 3mån gick jag ner 19.4kg. Jag har 20kilo till, som jag kämpar med nu.

Så jag tycker du skall prova 3mån.

Lycka till!

Butterfly75
0

Hej!

Vad kul med alla svar!! Ska försöka svara/fråga i den ordning ni svarat.

#1 Gronstedt. Bröd, potatis, pasta osv kommer givetvis inte vara ngt som jag äter dagligen. Men det kan vara gott ibland. Kan du förklara mer vad du menar med "metabolt syndrom". Vad är det för ngt?

#2, 3 Mooniq. Stämmer att jag är en "brödkalle"/sockerskalle ;-) Det är givetvis så att framförallt kakor och bakverk och läsk har fått mig dit jag är idag. Äter inte godis eller Coca Cola, det har jag lyckats sluta med. Ersätter det dock med annat socker som kakor, bullar, läsk, glass osv. -Sockerberoende antar jag… :-( Stämmer nog att jag småäter även LCHF… Kanske blir för mycket per dag som du säger…

Det här med mjölk har jag inte alls provat att minska. Många resept bygger ju på grädde eller creme fraiche. Gäller restriktionen även ost? Känns ju som att det inte blir så mkt kvar att leva på. Kött, ägg, smör, grönsaker eller vad?

Dricker inte kaffe alls, äckligt! Men massor av grönt te som jag förstår kan vara bra för blodsockret…

#4 Beate. Just nu äter jag inte alls LCHF, utan mest allt jag kommer över… :-( Tänker börja ikväll dock med en god LCHF kyckling i ugn!

#5 Sussie. Visst är det snabbt med bara kött, smör, ägg och grönsaker, men det är sån "fakirmat" som gjort att jag tröttnat förut. Funkar inte heller bra med barnens smaklökar och det finns inte tid att stå och laga dubbelt med mat.

#6 MimLan.

"Har du alls ätit LCHF på ett sätt som du tål?" Dvs, inte sådant som ger dig sug och får dig att äta fel? Svar: Antagligen inte. Hur vet jag vad jag tål…?

Har du testat att äta ett eller två mål om dagen ifall du absolut vill äta stora portioner? Svar: Det är nog så jag försökt att äta, fast har nog svårt att låta bli att småäta. Är det bättre att äta mindre flera ggr menar du?

Kort sagt, har du någon gång ätit LCHF på ett sätt som passar DIG i åtminstone några månader? Svar: Vet inte!! Har inte orkat hålla ut så länge med något bantningsförsök är jag rädd. Lyckas inte få till en varaktig livsstilsförändring som sagt… :-(

Har ej testat KBT dock kostrådgivning.

#7 Nybörjarn:

Hur gammal är du? 37
Hur är hälsan i övrigt? Bra förutom ont i fötterna.
Hur länge åt du LCHF sist? ca 1 månad

Hur strikt? Ganska, strikt. Dock kanske för mkt mejeri/ost/nötter vad jag förstår nu. 
Var kommer dessa +30kg från? graviditet nr 2. Efter den sitter kilona som berget. 
Är du sockerberoende? JAA!

#8 Anrose. Låter intressant! Har nog haft ganska mkt grädde/creme fraiche/yoghurt/nötter i min diet förut för att variera med. Kanske kan vara det som gjort att jag inte gått ner som jag hoppats. Vilket fantastiskt resultat du har fått!! Bra jobbat Glad

Hoppas ni vill kommentera mina svar och frågor igen!!

Kram B.

Nybörjarn
1

Okej, nu efter att ha läst ditt sista inlägg, så tycker jag definitivt att du ska ge LCHF en chans till.

För det första så är 1 månad inte så lång tid, prova i ca.3 månader minst.
Sen att du är sockerberoende är ännu en anledning till att ge lchf en chans till, för det kommer du inte att bli av med genom en op.

Sen är du så pass ung också! Tänk på att du blir friskare i helhet av en sund kost, det är inte bara för kilona man äter denna mat. Tänk dig mer energi för att leka med barnen etc!

Det med maten, laga vanlig mat som barnen gillar och så skippar du bara potatisen/pastan/riset/brödet vid sidan om. När jag lagar mat, så äter jag och min kille detsamma, bara att jag äter "grönt" vid sidan om och han "vitt".

Sen om du verkligen gillar bröd, som jag också verkligen SAKNAR, så är Finncrisp ett tips. De är absolut inte ren LCHF mat, MEN i och med att de är så små kan man äta ett eller två stycken. Jag gillar inte att äta bara pålägg och dessa har varit min lösning. Jag har försökt baka LCHF varianter på bröd, de kan vara ok, men är inte helt förtjust i dem.

"Har inte orkat hålla ut så länge med något bantningsförsök är jag rädd." Försök att inte se det som bantning! Du äter saker som är bra för din kropp! bantningskurer av alla dess slag är ofta plågsamma, men om du får äta dig mätt med god lchf mat så är det mycket enklare att "stå ut" i längden! Och ät sådant DU GILLAR! 

Säger det igen, prova en längre tid! en månad är alldeles för kort. Ha tålamod och få in rutinerna så kommer det bli lättare allt eftersom!

Mooniq
0

kolla in asiatiska recept -kokosmjölk och kokosgrädde- Jättegott, lättlagat och du kan även tillsätta mer kokosfett om du vill ha upp fettkvoten i det du tillagar..

typiska viktstoppare är: ost + övriga mejeri - men inte smör, nötter, koffein/tein. rött rooiboste och vissa örtteer är helt tein-fria. Choklad.

av smör kan du göra steksky, kryddsmör,

du kan även göra bearnaise-sås, hollandaise-sås, aioli och majonnäs.

Framåt
0

MItt tips är att du ska läsa "Sockerbomben " av Bitten Johnsson samt "Vitt begär" av Gunilla Sahlin och "Gå ned i vikt med kognitiv beteendeterapi" av Lisbeth Sthare ( du kan välja att bortse från kostprogrammet som finns längstbak i boken och äta LCHF istället - påverkar inte innehållet i boken och programmet.)

Alla finns på bibblan om du vill kolla på dem först! Du behöver ju en varaktig lösning på dina problem som tyvär lär kosta både besvär och möda men det är värt det! Tror inte det finns några genvägar ut ur sockerberoende.

morgengry
2

Hej Buttefly75

Jag är också 37, och har 40 kg övervikt.

Jag är också sockerberoende och hetsätare/tröstätare.

Äter LCHF, men det är svårt för mig att gå ner i vikt, måste vara mycket strikt, vilket jag inte alltid har tålamod med.

Skal vi testa 1 månad tillsammans strikt?

Jag känner att jag behöver peppning och stöd, då det blir en mental grej för mig och jag överäter även på LCHF.

Butterfly75
0

Hej morgengry!

Jag hänger gärna på! Jag har googlat runt lite och hittade sidan 

http://56kilo.se

Där finns det massor av bra info om LCHF anpassade för speciellt kvinnor. Där fick jag direkt svar på varför det inte funkat för mig förut!

1) För många mellanmål och mys/fika.

2) För mycket bär

3) För mycket nötter

4) För mycket mejeriprodukter

5) Fel att tro att bara för att man äter LCHF så kan man äta hur mycket fett som helst. Har aldrig förstått att det även finns en tallriksmodell för LCHF.

6) LCHF-bröd/efterrätter

När jag provade LCHF första och förra gången gick jag efter Annika Dahlqvists råd att allt som innehåller mindre än 5% kolhydrater är ok, så enkelt var det alltså inte…

Intressant med dessa nya insikter. Jag ska prova rådet med handflatemodellen från och med imorgon frukost!

/B.

Framåt
0

#15  ´Jag får inte länken att fungera!

ACH
3

Definitivt INTE kniven! Det är inte din mage det är fel på, så det är helt fel att genomgå så stora risker med eventuella fruktansvärda komplikationer, för att förstöra friska organ. Som sagt är det inte ens någon garanti i längden - många går upp allt igen. Och så sitter de där med förstörda magar för resten av livet. Tro mig, inom överskådlig framtid kommer denna ohyggliga praktik att vara en stor, svart skandal likt neurosedyn. Folk dör faktiskt av detta. Bara för att det för närvarande verkar vara socialt accepterat betyder det inte att det är det minsta vettigt. Judeförföljelser har också varit socialt accepterade i perioder, som så mycket annat ont.

Det är ganska lätt att se att du inte ätit LCHF som passat dig, eftersom det inte har passat dig. Du vet att du äter sådant du inte "tål" om du fortfarande har sug, inte går ner etc. Det enda sättet att veta vad du tål och inte är att prova dig fram. Ät strikt och lägg till en "förbjuden" sak i taget, så ser du hur det påverkar dig. Exv verkar just öl vara mycket problematiskt för mig vad gäller påföljande sug, medan godis faktiskt inte verkar ha lika stor inverkan. Men det är ofta individuellt.

Mitt hetaste tips är att du, eventuellt efter en mjukare övergång så att du slipper för stora omställningsbesvär, blir rejält strikt under en period.  Under förutsättning att du är omställd, så börja med att ge den strikta varianten en vecka. Känner du att det rullar på så fortsätt gärna minst en månad eller två. Annars kan du väl lätta upp lite i taget. Ät kött/fisk/fågel/ägg och fett. Lite grönsaker för variationen och säkert vissa viktiga näringsämnen. Se till att äta dig MÄTT och var inte rädd för överätning i början. Förhoppningen är att du ska hitta dina naturliga mättnadskänslor efter ett tag.

Butterfly75
0

#16 Hoppsan! Den funkar visst inte. Googla på 56 kilo så hittar du den! Jättebra sida!

#17 Ja, jag ska på mångas inrådan vara strikt i ett par veckor nu för att se om jag kan få en kickstart på viktminskningen. Har hittat bra info på 56 kilo, så nu vet jag vad jag ska undvika ett tag framöver så får vi se om det går bättre den här gången!

Följ mig gärna i min blogg som jag nystartar idag!

http://trissesviktresa.blogspot.se

/B

Butterfly75
0

Hittade felet!

http://56kilo.alltforforaldrar.se ska det vara! Skrattande

aussiemia
1

Jag kan bara instämma i vad AHC #17 skriver.

Om du vill gå ned minst 10 kilo så kan du ju hugga av dig ena benet, båda benen så går du ner 20. Om bara siffrorna på vågen betyder något och inte hur du mår så är ju det en jävligt enkel lösning.

Du säger:

Känns ju som att det inte blir så mkt kvar att leva på. Kött, ägg, smör, grönsaker eller vad?

Jag svarar:

Ja. Kött, fisk, fågel i alla upptänkliga varianter. Smör, egen majonäs med olika smaksättningar, ägg i olika varianter, broccoli, blomkål, purjolök och vitkål kan man göra HUR mycket som helst med, det gäller bara att tänka lite utanför the box sas. Mejeriprodukter är känt för att trigga sötsug och hindra viktminskning ffa hos kvinnor.

aswedishsmorgasbord.com

MimLan
2

Det är svårt att komma ifrån att du behöver ta ett steg tillbaka och lära känna dig själv och din kropp. Det ansvaret kan du inte svära dig fri från.

Du kan inte dra någon slutsats av en månads LCHF där du inte lärt känna vad som din kropp tål. Det är en dålig LCHF när man inte vet vad som fungerar för en. LCHF måste alltid utgå från individen. Äter jag nötter så mår jag dåligt av det, men det är mitt ansvar oavsett hur andra LCHF:are tål dem.

Har du problem med tunnelseende när det gäller mat, vilket är lätt hänt om man bara kör på i icke-fungerande fotspår, ta en matlagningskurs! Lär dig hantera råvaror! Öppna ögonen när du står vid grönsaksavdelningen! Det är som nämnts i tråden enkelt att anpassa det till familjeliv. Din familj i övrigt behöver äta bra mat de också, annars är det sannolikt att de går i samma spår som dig och får hälsoproblem förr eller senare. Är de oskadade i metabolismen och tål kolhydrater låter du dem äta det, men inte så att det är huvuddelen av en måltid, det är ett tillbehör. (Snask och andra dumheter skall de inte äta till vardags iaf.) Du avstår från dessa kolhydrater så länge du behöver gå ner i vikt. (Du kanske tål dem när du gått ner den vikt du behöver, kanske inte.)

KarinJ46
0

Tycker absolut att du ska läsa boken "Sockerbomben". Där finns många "AHA-upplevelser" för sockerberoende!

savonit
0

Ett tips är att först sluta upp med alla sötningar, oavsett hur bra de är jag har legat på en bra vikt men valde för 2 veckor sedan att sluta med sött helt och nu hat jag gått ner 3 kg till, vilket inte behövdes.

Sedan tycker jag att om du skall ge LCHF en sista Chanse så gör det helhjärtat spannmål är ingenting att ha då kan du lika väl äta socker då de är lika bra/dåliga hälso och vikt minsknings mässigt.

Kniven bör alltid vara den sista utvägen.

Butterfly75
3

#17 Jag lägger kniven på hyllan! Hade en konsultation med läkare per telefon idag, men jag har avbokat den! Skrattande

#20 Det där med benen var en bra liknelse! Det är ju egentligen så det är… Det är bara så lätt att bli fast i vikt- och BMI-tabeller där det står att man lider av FETMA! Jag vill ju helt klart bli smalare och må bättre, det är ju det som är syftet. Bonus om man mår bra på resan såklart!

#21 Jag kan laga mat och har egentligen bra fantasi i köket, men när vardagsstressen tränger på är det lätt att falla in i "korv och makaronerträsket"…

#22 Har läst Sockerbomben och den är bra, men det är ju nu inte så att det bara räcker med att läsa en bok för att bli av med ett beroende… Mycket svårt att komma tillrätta med det, tycker jag eftersom socker är en accepterad del av vardagen. Det finns överallt och i mycket man äter utan att ens veta om det som triggar igång suget efter mer…

Idag har jag i alla fall börjat dagen med en omelett på två ägg med vatten (skippade grädden för att se om det är bättre utan) lite ost, två skivor skinka. Startvikt 94.6 kg, BMI 35,6.

KarinJ46
2

Heja Heja Butterfly! Du kan klara det, särskilt om du "hänger" här med oss så att du får ordentligt med pepp och stöd Glad (+ att du verkligen har bestämt dig förstås)

Butterfly75
0

Tack KarinJ46!! Jag känner redan ett stort stöd och att jag kan få hjälp här på iFokus, så här lär jag nog hänga en hel del i fortsättningen också. Kul med ett forum där medlemmarna verkligen är aktiva så man får massor av svar och stöd när man behöver det! Kyss

Mabrotnosh
7

Jag stod inför samma val som dig. Operation eller LCHF? Jag hade ett extremt sötsug och sockerberoende och skulle ha kunnat mördat ibland för att få socker bomben.

Jag och min sambo hakade på LCHF och körde strikt i ett halv år, köpte bara hem grejor som har mindre kolhydrater än 5g/100g. Åt sallad till all mat och spejsade till vattnet med kolsyra. Jag tyckte att det var tråkigt i början. Men försökte tänka att man inte kan ha roligt jämt, man måste ha tråkigt ibland för att sedan få kul. Nu kan jag inte tänka mig att äta potatis eller äta bröd, bröd är något torrt och smaklöst (jag har provat) det går bara inte. Har väl tappat runt 40 kilo sedan jag började och operations alternativet är bortblåst, för det går att gå ner utan operation.

Jag tycker att du ska sätta dig ner och läsa på att biverkningar som kan hända och komplikationer som kan hända med dig om du gör en operation. Vad har folk råkat ut för? Det var iallafall tillräckligt för att få mig avskräckt. Jag vill inte ligga på sjukhus och ha ont och kanske få inflammerade sår och grejer, det är liksom inte värt det.

har också en tjej på jobbet som gjort en operation och hon ser inte ut att må någe bra och det gör hon inte heller. Hon ligger inlagd på sjukhus 1 vecka i månaden för olika saker.

Så satsa på LCHF och må bra och prova gärna längre. Ett halv år av alla de år som du har kvar är en väldigt kort tid att ha tråkigt. Ju tråkigare du har desto roligare kommer du att få i långa loppet.

MimLan
3

#27 Just ditt sista stycke tål att upprepas. All den här fixeringen av att åratal av ohälsa skall och kan fixas i ett ögonblink är osund.

odezza
0

#15 skrivet av Butterfly75

Jag fixade till länken i #15, såg sedan att du redan hade fixat det i #19.

Glad

"still lost in space and time"

kaisakavat
0

Butterfly75 - Roligt att läsa tråden.

Du har fått massor av bra råd, så jag bara inflikar: Gillar du äggröra/scrambled eggs..? Ett alternativ till omelett med vatten på morgnarna.

Önskar dig stort Lycka Till!

Mooniq
0

När jag gör äggröra/omelett så smular jag ner lite fetaost i stekpannan. Fetaost kan jag äta i lagom mängder utan viktuppgång.. jag använder nånstans mellan 100 - 200 gram fetaost/ vecka.. Letar alltid upp den fetaste varianten i butiken.

omeletter, köttbullar, pannbiffar, köttfärslimpa.

Skrattande

Butterfly75
0

#27 Vilket fantastiskt resultat!!  Bra jobbat!!! Hur ser en typisk dag ut för dig. Vad äter du och hur många ggr äter du?

/B.

jansan
0

#27:

Fantastiskt resultat!

Det där borde du sprida vidare och maila vidare till alla fetmaenheter inom sjukvården.

Men det är klart…skulle de be sina patienter testa LCHF så kanske de blir arbetslösa Glad

mumsa
0

hej måste bara haka på lite här ang att lägga sig under kniven ,

För det första hoppas jag du prövar LCHF igen och jag hoppas det går bra ! det handlar ju om hur mycket man äter vid viktnedgång både för dom som kämpar tappert på naturligt sätt och för dom som är op ,skillnaden är väl att det orättvisa är att dom (flesta) som op sig blir mätta av så lite , medans vi som är sockerberoende mm ständigt vill äta , detta är ju också naturligtvis olika Obestämd 

jag har hört flera varianter på opererade Men ! det är faktiskt en hel del som gjort det i min omgivning som mår fantastiskt !! ( vilket jag kan bli avis på ibland ..) jag själv skulle INTE göra det , men dessa har faktiskt blivit väldigt smala och mår så toppen av det så att bara läsa att folk blir sjuka verkar inte stämma heller … MEN vi vet inte hur dessa människor mår i framtiden ??? och då tror jag mycket hellre på den lite mer  om möjligt kämpiga sättet  LCHF Skrattande LYCKA TILL !

ACH
2

#34 mumsa: Det är ju kul att det finns magsäcksopererade som mår bra, men det innebär ju ändå inte att det är vettigt att de utförs så ofta och lättvindigt som nu är fallet. Om sådana här operationer alls ska utföras, så ska det verkligen vara den allra, allra, sista utvägen, när inget annat funkar och det är "döden eller operation" som är alternativen. Så är det definitivt inte nu. Sedan verkar det ju vara lite av ett lotteri vilka som mår sådär bra och vilka som inte gör det. Jag skulle aldrig ta risken när komplikationerna kan vara så ödesdigra, och det inte går att gå tillbaka efteråt! Och precis som du påpekar vet vi ju inte heller hur dessa personer kommer att må i framtiden. Näringsupptaget försämras ju.

Jag vill gärna tillägga att en stor bluff i propagandan kring viktoperationer är det att den ger sken av att det är själva viktnedgången som är det stora problemet. Blir man bara smal en gång så fixar sig allting annat. Så är det absolut inte! Om det bara handlade om att bli smal, så kan man väl lika gärna betala för att bli inlåst och matad med svältportioner? Det är sällan detta att förlora vikt som är så svårt, utan att göra det på ett vettigt, hållbart och trevligt sätt. Och sedan kommer den allra största kampen: Att hålla vikten! Resten av livet! Och här verkar vi ju sitta i samma båt, de magsäcksopererade och kostrestriktivt nedbantade. Problemet sitter nämligen i anledningen till överätandet, inte i kroppens näringsupptag. Och det verkar ju inte det minsta omöjligt att gå upp lika mycket igen, efter en operation.

MimLan
3

#35 Det verkar väldigt självklart för dig att det bara handlar om överätande.

Du har fel. Helt enkelt.

Har vi inte kommit förbi den myten ännu, trots all info som finns i forat?

ACH
1

#36 MimLan: Jag tror du har missuppfattat mig. Det är en sak att vi överäter, det måste vi ju för att gå upp i vikt, det är en helt annan sak VARFÖR vi överäter! Jag får i mig mer än jag behöver om jag äter för mycket kolhydrater. Eller om man så vill: Min kropp tar upp för stor del av energin som kroppsfett om jag äter för mycket kolhydrater. Minskar jag på dem, så äter jag lagom. Av mig själv. Jag säger alltså inte att vi är feta för att vi är lata och glupska, utan att vi överäter av samma anledning som gör att vi är feta.

odezza
1

Hittade denna solskenshistoria på Annika Dahlqvists blogg!

"still lost in space and time"

Niiinah92
0

#35 vart hittar du den propagandan angående att viktoperationer? Det är för att kunna hålla vikten som de flesta opererar sig, de har jojobantat med olika dieter och träningsprogram (däribland LCHF) i många herrans år och säkert kunnat gå ner uppemot 20-30 kilo men inte kunnat stanna där och väljer sedan operation för de känner att det inte längre finns några andra alternativ. Det finns såklart de som går upp i vikt igen men den procentdelen är nog ganska liten om man kollar antalet opererade, liksom de som får många biverkningar och samma sak gäller ju LCHF. Enligt en kirurg är det endast 5% av alla sjukligt feta som klarar av att gå ner i vikt och hålla vikten nere utan operation, då pratar vi alltså sjukligt feta (BMI över 35) och inte alla överviktiga.

TS jättebra att du ger LCHF en chans till! Operation är inget lättviddigt beslut och man bör vara 100% säker och verkligen veta att inget annat hjälper innan man tar till så drastiska åtgärder, hoppas det fungerar för dig! Skrattande

KarinJ46
0

Hej Butterfly, hur går det för dig??

Jag kan inte se att du har varit inne och skrivit något på 10 dagar. Håll oss gärna uppdaterade här i tråden så vi kan peppa dig! *Peppkramar* Kyss

Mabrotnosh
1

Jag höll noga koll på vad jag stoppade i mig genom matdagboken och tog det som en utmaning att försöka komma under 20g kolhydrater per dag. Jag utmanade mig själv helt enkelt. Det låter lite men det är fullkomligt möjligt. De dagar jag hade ätit mer än vad jag skulle åt jag kött eller ägg. Stekte helt enkelt ägg och käkade som de var med lite salt, kan vara gott nog. Eller så satt jag och mumsade i mig två fläskkotletter i stöten utan någonting till. Kunde också fullkomligt mula i mig kyckling. Jag åt dock när jag var hungrig, var jag inte hungrig på lunch rasten då man skulle äta mat så struntade jag i det och åt senare då jag verkligen var hungrig har också märkt att min lilla mage kan knorra och leva om och man tror att man är hungrig men egentligen till kroppen ha vatten, har därför lärt mig att dricka vatten innan jag äter för att känna efter om jag verkligen är hungrig.

Det är först nu jag kan ha lite roligt i matväg efter cirka 9 månader. Jag kan äta en frukt ibland och jag kan exprimentera lite mer än tidigare. Vad kan jag äta utan att gå upp i vikt? Det svåraste är dock eftersom man fortfarande är tjock i huvudet det är att lägga av med det som man inte egentligen kan äta. Men man får helt enkelt ha en järnvilja.

Men LCHF har dock lärt mig att det inte är värt att äta socker, för det finns inga näringsvärden i socker som jag behöver. Jag har lovat min kropp att den ska få saker som är nyttiga för den och som innehåller näring för att funka bra. Vetemjöl och gryn har jag faktiskt testat att äta och det tycker inte min mage om, mörkchoklad 86% funkar med två bitar sen blir jag dålig i magen. De gånger jag ätit mer eller mulat i mig vetemjöl eller gryn på något sätt har magen pajat totalt och varit paj i mer en en vecka.

Med LCHF har jag lärt känna min kropp bättre och jag har lärt mig vad mat innebär. Som tjockis visste jag inte det och jag skäms för att jag en tid i mitt liv kunde käka frysta jordgubbar eller för den delen kanelbullar för att jag var så socker sugen. Kan tillägga igen att jag skäms för att jag ätit FRYSTA KANELBULLAR!!! Det är svårt att skriva det men det är dagens sanning för en sockerholic.

Butterfly: Hitta det sättet som fungerar för dig, är det strikt som tusan och super tråkigt som är det enda rätta så gör det och skit i vad folk säger. Kan nästan rekommendera dig att köra strikt som tusan utan hallon, utan nötter och utan mörk choklad. Skriv matlista för hela veckan med recept och hela baletten, rensa ur skafferiet på sånt du inte ska äta (då kan du heller inte fuska). Låter det tråkigt? Ja det är super mega mumbo jumbo tråkigt. Men ha tråkigt en stund, du kommer få super roligt när du märker att byxorna blir för stora och tröjorna är stora som tält. En vacker dag står du där och faktiskt har båda benen i dina gamla byxor och då kan jag lova att du kommer ha jäkligt roligt! Då verkar allt slit och släp hellt plötsligt värt det. Du kommer att klara det, kan jag göra det som käkade frysta kanalbullar så kan väl du. Jag kan gärna ge dig råd och tips på vägen eller till och med bli en kompis man kan ringa till om man håller på att falla dit och verkligen vill ha någon som moraliskt stöd till att låta bli. Jag vet hur det är och jag hade turen som hade min sambo som jag bad köpa mörkchoklad på affären och kom hem utan.

Butterfly75
2

Hej på er!

Tack för ert stöd KarinJ46 och Mabrotnosh.

Det har verkligen gått jättebra för mig de senaste två veckorna. Jag har gått ner 2,4 kilo!!! Weiiii! Jag är jättenöjd och mår kalasbra.

Första veckan åt jag "vanlig" LCHF och gick ner 1 kg, och den senaste veckan har jag varit mer strikt och skippat grönsaker helt. Då går jag ner 0,2-0,3 kg per dag. Midjemåttet har minskar 3 cm!! :-D

Jag kör nu en egen variant av Atkins fettfasta och det går bra. Ingen hunger, sug eller annat. Känner om jag är hungrig på riktigt eller törstig istället för att vara "sugen" hela tiden. Det jag har unnat mig var fyra rutor mörk choklad igår. Och magen sa ifrån direkt! (Därför jag sitter här och skriver kl 04.24… Tungan ute)

Är jättetacksam om ni fortsätter att stötta mig här i tråden.

På fredag är jag bortbjuden på middag, Hur klarar jag det. Funderar starkt på att äta en tallrik ägg och bacon innan så jag inte är hungrig alls när jag kommer dit… Tycker det svåraste är att äta i sociala sammanhang, det blir alltid så mkt diskussioner om man inte äter enligt "normen". På jobbfikat går det bra dock, men ost och salamirullar med bregott… Mums! Vi hörs!

Kram från Butterfly75

MimLan
0

#42 Ta kontakt med värden för middagen och fråga om upplägget. Säg som det är.

Och för säkerhets skull kan du ju äta bra innan så att du inte är beroende av maten på middagen. Träna på att rycka på axlarna i sociala sammanhang och stå för det. Men framför allt, inte låta andra göra det till en stor sak för dig.

KarinJ46
0

#42 Jättebra idé att äta lite innan du går bort så att du inte faller för grupptrycket. Håller med MimLan om att du kanske ska kontakta värden/värdinnan i förväg så att dom är införstådda med vad du ater.

Om det känns pinsamt så ät lite innan och sen äter du det du kan på tallriken, det är väl ändå middagssällskapet och umgänget som är det viktigaste, inte maten.

*pepp pepp*

SpurtAnne
0

Jag har aldrig förstått det där med att det är svårt att äta lchf i sociala sammanhang. Det är väl bara att äta det man vill av det som finns.
Gör som du sa, gå dit lite mätt så kan du ta det du vill ha bara. Det är aldrig någon som frågar mig, varför äter inte du potatis? Du gör nog en större grej av det än det är. Nej tack, jag är mätt. Nej tack, jag tycker inte om. Nej, tack jag tål inte ***. Nej tack, jag äter inte socker. Det finns ju hur många legitima skäl som helst och det är bara upp till dig vad du stoppar i din mun. Ingen annan. Skulle du själv ta illa upp om någon tackade nej till tårta på ditt kalas? Det gör inte jag.

Jag säger stolt, Nej tack, jag äter inte kolhydrater!

Beate
0

Vad roligt att det går bra för dig!

Angående middagsbjudningen så skulle jag nog också grunda med lite ägg o bacon och sen äta det som är okej på middan. Frågar nån så är det ju bara att säga att du håller igen på kolhydraterna, jag tror lchf är så allmänt känt nu att ingen skulle tycka det är konstigt.

Butterfly75
0

#45 och #46

Det går säkert bra att ta av det som funkar att äta och skippa potatis, bröd osv.

Jag ärbara såååå trött på att bli "fokus" på släktmiddagar bara! Alla har ju sina "goda råd" att komma med och jag orkar helt enkelt inte höra dem igen. Min svägerska är GBP-opererad och har ju sina åsikter om hur man går ner i vikt och min svåger kör helt på livsmedelsverkets idéer (går hos dietist/diabetessjuksköterska) ovanpå det en svärfar som säger "du behöver väl inte gå ner i vikt". Det är ju inte direkt första gången jag äter "konstigt" enligt andra. Puh!

Det får nog bli att grunda med fett och äta litegrann bara. Det blir tydligare vid ev kaka/efterätt att man inte tar ngt.

Förresten hade jag gått ner 2,6 kg när jag vägde mig lite senare på morgonen, inte 2,4. Det är noga det här med hektona… :-)

/B.

hannalantz
0

Jobbigt med alla åsikter i din familj. Hoppas det går bra ändå. Lycka till!

NillaNina1
0

Hoppas att det kommer att gå bra på något sätt!

Jag kör med samma som nämnts tidigare: Svarar inte utan likaom rycker på axlarna, kanske låtsas att inte höra utan börjar prata om något annat eller säger "jag pratar inte så mycket om det" eller nåt liknande.

Jag förstår dig helt och hållet att du är innerligt trött på deras respektive inställningar. Förhoppningsvis hittar du ett sätt att klara det.

Grattis till alla hekton du har gått ned! Glad Ge inte upp!

/NillaNina

Athema
3

Vilken intressant tråd och vilket himla sammanträffande att jag hittade den.

Gick själv för en månad sen till en viktsköterska för att få hjälp, tips och råd med min övervikt och hon sa till mig att min ÄNDA utväg var en GBP och att jag kunde ta lån av dom för att göra den eller att hon kunde skriva en remiss till landstinget så att jag kunde bli sponsrad en operation.

Jaha tänkte jag, detta måste väl vara min enda chans då hon säger det.
Har läst och läst den senaste månaden om GBP och har gått från att tycka att operationen verkar vara toppen till att jag absolut inte vill göra den.

Jag fick ställa mig frågan
Är det värt att äta protein tillskott, vitamintillskott varje dag + B12 spruta var 3:e månad i RESTEN av mitt liv? - Nej jag tycker faktiskt inte det.
Är det värt att behöva äta 6-8 ggr per dag där jag dessutom ska lägga ner 20-40 minuter per måltid ? - Nej, då får jag spendera all tid till att äta och tänka på mat, och det är ju lite det man vill bli av med, detta ständiga tänkande på mat och vad man ska äta.

Sedan läste jag att gallan förlorar lite av sin funktion till att bryta ner fett och där tog det stopp. Jag hade tänkt innan att OM jag gör operationen så ska jag äta LCHF efter, men vem vill få dumpings för att man väljer att äta hälsosamt ? Inte jag.

Kändes helt enkelt inte värt det och ställde in Gruppinfomötet så sent som imorse.

Nu har jag gett mig själv en sista chans, jag ska försöka MINST 1 år innan jag ens börjar tänka på operation igen. Jag ska testa mig fram och verkligen göra ALLT jag kan med hjälp av LCHF.

Jag vet att Sleeve är lite annorlunda då man fortfarande har kvar magsäcken och alla dess fördelar. Men det kommer ju även risker med själva operationen som man helst bortser då man börjar tänka på operation.

Måste bara säga att detta var en fantastisk bra tråd och jag tror det behövs mer information till alla som överväger operation, tror man helt enkelt vill ta den "enkla" vägen för att man kämpat så hårt med alla andra möjliga metoder. Tycker det dock är synd att det finns sköterskor som gör som mot mig och dömer mig till operation med motivationen "det är din sista chans till att bli smal".

jansan
0

Athema! Kör LCHF! Ge det en chans! Det gjorde jag och det är det absolut bästa som hänt mig.

Läs gärna min tråd som heter "Min sanslösa historia" där jag beskriver min resa. Var enkelt för mig och det kanske det är för Dig också. Skrivit mycket av det jag lärt mig och dessutom ritat kurvor på hur vikten har gått neråt 2 ggr om dan.

Lycka till! LCHF fungerar faktiskt och är helt enkelt en hälsokost som gör att du mår så enormt mycket bättre både mentalt och kroppsligt.

Viktnedgång får du på köpetCool

Det är också relativt lätt att behålla den vikt man uppnått mha LCHF jämfört med vanliga "bantningsmetoder"

Lycka till…och skapa gärna en tråd där du beskriver hur det går för Dig!

ACH
0

Athema: Hurra! Heja!

Som sagt, att gå ner är egentligen inte det riktiga problemet. Alla kan gå ner (om inte annat så genom ren svält), men ofta gör de sådana förändringar i kosten att det inte fungerar i praktiken, framför allt inte på sikt. Och hur som helst så ställs alla som går ner i vikt förr eller senare inför huvudproblemet: Att hålla vikten! Viktnedgång är fullkomligt ointressant om man senare inte kan behålla den lägre vikten. Och det är ett mycket viktigt skäl (av flera) till varför operation i säkert nio fall av tio är en oerhört dum idé, eftersom det inte verkar garantera något långsiktigt resultat. LCHF-kost anser åtminstone jag är en av de allra enklaste kosterna att hålla sig till, eftersom maten lätt kan göras både välsmakande och mättande.

Butterfly75
0

# Athema!

Jag tycker också att du ska ge LCHF en chans. Jag är glad att jag gjorde det. Har gått ner bra de två veckor jag hållit på.  Jag ska också tänka långsiktigt den här gången men försöker nu få en "kickstart" genom att vara strikt. Mår toppen och sötsug och småätande är borta! Har haft svårt att gå ner med annan kost så jag är jätteglad över hur lätt det går. Inte har jag behövt ligga som en rem i löparspåret eller lagt timmar i gymmet heller! Det vore jättekul om vi kan följas åt det här året eftersom vi har samma utgångspunkt och samma mål: att en gång för alla bli av med övervikten!!

#51 Jansan

Hur gör man när man skapar en egen tråd? Det vore kul att ha som en vikt/hälsodagbok!

/Butterfly75

jansan
0

#53:

Tråd skapar du hur lätt som helst.

Scrolla upp så ser du till vänster "SKRIV INLÄGG". Klicka där så ser du Glad.

Kör själv en vikt/hälsodagbok här inne.

Pv544
0

Jag var till VC för att få läkarintyg för ryggskott, den inhyrda läkaren (från stockholm) var mest intresserad av min övervikt och sa att i hennes landsting så var minsann en sån här övervikt "raka spåret" till en magoperation. Och hon upprepade flera gånger att man minsann inte klarar det själv när man är så här överviktig. Är 188 och vägde då 148, är 33 år. Har inte heller några direkta problem av min övervikt, men ändå var operation den enda vägen hon var inne på. Jag har visserligen funderat kring det men bestämt att lchf är det rätta istället. Jag blev sporrad av hennes dåliga bemötande och felaktiga inställning. Men det är ju helvrickat att sjukvården är helsålda på operationslinjen. Det är ju ibland andra grejer i botten också, och tar man bort maten så finner ju en del alkohol eller droger istället. Men jag hoppas dom utreder sånt bättre innan operation. Nu är jag nere på knappa 137kg, många kvar alltså men på rätt väg.

jansan
0

#55:

Mycket klokt beslut av Dig!

Jag själv har ritat upp min viktminskning vad jag väger morgon och kväll på rutade A4-ark. Varje vertikal ruta motsvarar 0,2 kg, varje horisontell datum.

Enormt kul, intressant och fram för allt sporrande! Har gjort det sedan 19:e Juni och alla ark som finns kommer att klistras ihop i dess originalskick och ramas in.

Kommer att fortsätta med detta även om jag nu nått mitt mål och mest förvaltar vikten. Kul att se tillbaka framför allt då man minskade i vikt.

Hehe…låter kanske fanatiskt men det är faktiskt kanonkul Cool

Pv544
0

Viktkurvor är ju roliga så länge dom pekar neråt, men kan nog kännas som ett hån för dom som har det kämpigare med att tappa kilon och ibland även går upp några kilon ibland utan att dom gjort några större fel. Jag vet att förut när jag halkat av banan så har jag inte velat se åt dom papperen, blir bara en extra påminnelse om att man åkte dit. Sundaste är nog att slänga vågen, bättre gå efter kläderna. Dom berättar när det är dags att gå ner en storlek (annars gör kanske omgivningen det). Jag väger mig för ofta, men det är svårt att låta bli när den står där och ber om att få en tjockis ovanpå sig. Mitt mål har varit att väga varje vecka, men det blir oftast tätare.

hemul
0

För mig är kurvor bra. Även om man inte tycker man går ner så mycket varje vecka så ser man hur det plussas ihop. Man vill så klart också väldigt gärna att kurvan ska fortsätta att peka neråt, så man skärper sig. Förutsättningen är ju så klart att man har åtminstone en nedgående tendens. Står det bara still är det ju inte stor idé.

jansan
0

#57:

Kurvorna går ju upp o ber men jag bryr mig inte Glad. Lika kul oavsett hur de pekar.

Tror inte det gagnar att blunda för verkligheten.

Jag väger mig ju varje morgon och kväll. Avsiktligt så dricker jag mig ofta  otörstig först trots att vågen då visar mer.

Nä…har ingen betydelse vad vågen tillfälligt visar.

Det är ju på sikt som resultatet betyder något.

Dessutom så hade jag fortsatt med LCHF oavsett om jag gått UPP i vikt!

Man mår ju så bra av det Glad