Enzymer??
Alltsom oftast uppkommer det i debatten en del frågor som handlar om olika mekanismer, ämnen eller annat som är vanligt förekommande i hälsodebatten typ vitaminer kosttillskot o annat.. ofta är det sk "Buzzwords" dvs vetenskapliga namn o beteckningar som används för att främja ett visst syfte.. sälja någon viss produkt eller förespråka en viss livstil!
Till saken hör att folk i gemen inte har en aning om hur detta fungerar i kroppen.. därför har jag Googlat lite om Ensymer.. tidigare har jag även kikat opå vitaminer!!
Ursprunget till den här tråden finns i denna tråden om någon vill läsa hela!
Jaha.. då skall vi kika lite på vad ensymer är för något, vilken funktion och hur de kommer till!!
" Ett enzym (från grekiska en, 'i', och zyme, 'jäst') är biomolekyler som kan fungera som en biologisk katalysator. Det är således ett ämne som påskyndar biokemiska reaktioner utan att själv förbrukas. Eftersom biologiskt liv bygger på kemiska reaktioner har enzymer en avgörande betydelse. Nästan alla enzymer är protein."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Enzymer
Som sagt vad utan enzymer inget liv.. men hur hanteras proteiner när de når vår matsmältning??
" Saltsyra och pepsinogen utsöndras ur körtlar från magsäcksslemhinnan. Den utsöndrade saltsyran har en rad funktioner; dels aktiverar den sura miljön pepsinogen till det aktiva enzymet pepsin och dels denaturerar syran proteiner, som gör dem mottagliga för sönderdelning vilket görs av pepsin."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Matsm%C3%A4ltning
Proteiner sönderdelas altså i sina beståndsdelar utav magsyran och Pepsin.. det blir med andra ord fria aminosyror som kroppen kan ta upp i blodet.. mig veterligen kan inga hela proteiner tas upp!
Med andra ord omvandlas enzymer i födan till fria aminosyror!
Jamen hur får vi då våra enzymer som är så livsviktiga.. jo de sätts ihop i proteinsyntesen.. specefikt i Ribosomerna!
" Ribosomer är de organeller i cellerna där peptider, långa kedjor av aminosyror, bildas. Denna process kallas också translation och utgör det centrala steget i proteinsyntesen. Aminosyrornas ordningsföljd i peptiden bestäms av den genetiska informationen i form av budbärar-RNA"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ribosom
Ordningsföljden på aminosyrorna bestäms altså av varje arts genetiska kod.. allt annat vore ju förödande som ni alla inser!
Jamen i tarmarna då ???
Ja om några enzymer skulle överleva magsyran och pepsinets verkningar finns det andra faktorer som verkar.. alla enzymer är känsliga för och beoende av den miljö de verkar i varav de viktigaste är temperatur och PH!
" The "optimum" temperature for human enzymes is usually between 35 and 40 °C. The average temperature for humans is 37 °C. Human enzymes start to denature quickly at temperatures above 40 °C."
"Effects of pH: Most enzymes are sensitive to pH and have specific ranges of activity. All have an optimum pH. The pH can stop enzyme activity by denaturating (altering) the three dimensional shape of the enzyme by breaking ionic, and hydrogen bonds. Most enzymes function between a pH of 6 and 8; however pepsin in the stomach works best at a pH of 2 and trypsin at a pH of 8."
http://en.wikipedia.org/wiki/Enzyme_assay
Verkar lustigt om enzymer som finns I växter och fungerar vid de temperaturena och I den miljön med dess PH och annat skulle fungera I kroppens kontext!!??
Slutsats;
Enzymer är viktigt för att inte säga essentiellt för alla former av biologiskt liv.. utan enzymer sker inte de biokemiska processerna i tillräcklig hastighet för organismens överlevnad!
Ensymer är proteiner!
Proteiner sönderdelas i matsmältningen till fria aminosyror vilka kan tas upp i blodet.. där de med hjälp av Ribosomerna i Proteinsyntesen tillverkar de för arten genetiskt programerade proteinerna varav Enzymer är några!!
Varför sägs det då att man skall äta så mycket frukt för att dessa innehåller så mycket ensymer.. jo det är ett sk "Buzzword".. dvs ett ord som mest är till för att förvilla då de flesta vet att enzymer är viktiga men inte hur de fungerar.. man skulle lika gärna säga.. ät jord för det innehåller så mycket enzymer!!
Andra sk Buzzwords som används flitigt bland annat i reklam är;
"Omega-3" för att sälja margarin och annat vegetabilskt fleromättat fett!
"Antioxidanter" för att sälja kosttillskott eller specefika livsmedel!
"Fytokemikalier" ofta för att sälja fruktogrönt eller för att propagera för en vegetarisk livstil!
"Karetonoider" osv osv!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Intressant, måste läsas djupare…
vet inte om jag blir OT nu… 
men aminosyror… jag har hört av en fd vegan nu veg att om man äter 5 olika (tror jag det var) olika aminosyror från grönsaker så bildar de protein i kroppen. Stämmer det?
Tack Zepp. Det är så roligt att då och då få läsa Dina genomtänkta sammanfattningar om olika områden!

Essentiella aminosyror är livsnödvändiga aminosyror som människokroppen inte själv kan tillverka, och som således måste intas med födan. Dessa aminosyror får vi i oss genom att äta proteinrika produkter så som baljväxter, kött, nötter, fisk, skaldjur, ägg och mjölkprodukter. Även vegetabiliska produkter som inte är nötter och bajlväxter kan vara rika på protein tex. Quinoa som innehåller 14% fullvärdigt protein.
De åtta aminosyror som är essentiella för vuxna är:
För barn är även följande aminosyror essentiella:
De övriga aminosyrorna som ingår i kroppens proteiner kan kroppen bilda själv, antingen ur andra aminosyror eller ur mellanprodukter i ämnesomsättningen som inte är aminosyror. De kallas för icke-essentiella aminosyror. Endast de aminosryror som kroppen kan bilda ur ickeaminosyror är sant ickeessentiella. Många av de så kallade icke-essentiella aminosyrorna bildar dock kroppen med andra aminosyror som råvaror. En brist på en aminosyra kan alltså leda till att andra, normalt icke-essentiella aminosyror, blir essentiella. Således är tyrosin normalt icke-essentiell, eftersom kroppen kan bilda den ur fenylalanin. Vid en fenylalaninbrist kan dock kroppen inte längre bilda tyrosin, som alltså blir essentiell. Aminosyror som är ickeessentiella endast under förutsättning att en annan aminosyra finns tillgänglig kallas för villkorligt ickeessentiella aminosyror. Totalt fem av de ickeessentiella aminosyrorna är villkorligt ickeessentiella.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Essentiella_aminosyror
"Vi är inte vegetarianer"
Ur Lars Wilssons bok
Intressant läsning! tack.
kan man hitta övriga kapitel av denna bok på nätet?
Zepp - du är en Guldgruva för "surface diggers" som jag!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#0 "Varför sägs det då att man skall äta så mycket frukt för att dessa innehåller så mycket ensymer.,,,,,
Zepp Var sägs det att man ska äta så mycket frukt?
Jag har i tråden FRUKT tagit upp frågan om enzymer - kanske det har blvit missvisande - uppfattats som att det jag återgett från boken "Lev utan smärta" handlar om "fruktenzymer" - enzymer i just FRUKT! Men så är det ju inte, utan omfattar all s k levande föda.
Den trådens rubrik är FRUKT därför delade jag med mig av mina erfarenheter av att äta frukt till frukost - ÄTA FRUKT PÅ RÄTT SÄTT - som underlättar för matsmältningen - något jag började med för en dryg månad sen, eftersom jag haft stora matsmältningsproblem av att äta LCHF-frukost. Jag började samtidigt äta mycket råa enzymrika grönsaker/grönt till LCHF-lunch-middag. När jag började äta så försvann matsmältningsbesvären, och de envisa 10+ kilona började röra på sig i rätt riktning. Något som inte hänt nämnvärt under ett drygt år med LCHF, vikten istället ökat. Jag ser det som enzymernas förtjänst.
Jag tycker det här med enzymer är mycket intressant, verkligen gjort mig nyfiken (inte minst med tanke på vad som framkom i Dr Pottengers studie på katter under 10 års tid, som finns att läsa på flera håll på nätet). Vill veta mer - få info om vad som gäller på andra håll, än inom sjukvården, vad som finns att läsa om på andra håll än i Wikipedia och liknande. NYA RÖN - det allra senaste! Info om uppfattning, erfarenheter & kunskaper.
Min uppfattning - efter det lilla jag läst - är att det är med enzymer, som med så mycket annat, att det råder delade meningar om vad som gäller. Och att det som hör alternativ till ofta nedvärderas - ses som bluff & båg, oavsett om människor blivit hjälpta, friska eller ej. Som t ex när det gäller enzymer, som det finns många rapporter om att människor med div besvär - inte minst matsmältningsbesvär - blivit hjälpta av genom att ta enzymer före varje måltid med lagad mat, äta mycket råa - enzymrika - grönsaker, grönt, rå föda. (Japanerna äter mycket råa fisk- och skaldjursrätter).
Tänk om det är så att istället för att knapra i sig preparat mot matsmältningsbesvär, man tar enzymtillskott före varje måltid med lagad mat. äter mycket enzymrik föda och slipper besvären? Nog skulle det vara bra mycket bättre. För människor med dessa besvär - men självkklart inte för läkemedelsindustriin, som skulle gå miste om en stor guldgruva.
Om enzymer - hämtat från www.Hälsosidorna.se
Enzymer
Enzymer behövs för att vi ska kunna tillgodogöra oss näringen från kosten!
Enzymer är proteiner/äggviteämnen som sätter igång kemiska reaktioner i kroppen och fungerar därför som katalysatorer. Enzymerna behövs för nedbrytningen av maten. Mineralämnen, vitaminer eller hormoner kan inte vara verksamma i kroppen utan dessa enzymer. Våra organ, celler och vävnader behöver därför dessa enzymer för att kunna fungera fullt ut. Enzymerna är i sin tur beronde av olika näringsämnen för att kunna fungera fullt ut.Enzymer förekommer också naturligt i kosten, i alla råvaror.
Man kan även ta enzymtillskott vid eventuell obalans, exempelvis vid problem med matsmätningen. Naturliga produkter är då att föredra som grönsaker och frukt. Vetegräs, groddar, ananas, papaya och Aloe Vera juice innehåller också mycket naturliga enzymer. Enzymer förstörs till viss del vid tillagning av maten, därför är råkost och grönsaker så viktiga för att tillföra naturliga enzymer till vår kropp. De naturliga enzymerna kan till viss del göra det jobb som de enzymer som kroppen producerar, exempelvis hjälpa till vid matsmältningen.
En cell kan innehålla upp mot 1000 olika enzymer
Kroppens enzymtillverkningen avtar med stigande ålder. Intag av naturliga enzymer kan då vara viktig som kompensation. Enzymernas påverkan på vår kropp är långt från färdigutforskad.
Huvudgrupper av enzymer
Det finns mängder av enzymer med olika funktioner i människokroppen. Man brukar dela in enzymer i 3 huvudgrupper:
- Ämnesomsättningsenzymer
- Matsmältningsenzymer
- Matenzymer
Lite mer om enzymer
- Alla näringsämnen styrs av enzymer.
- Enzymer består av proteiner/äggviteämnen.
- Vissa aminosyror räknas även som enzymer, exempelvis tyrosin, se proteiner.
- De mentala och fysiologiska funktionerna i kroppen styrs av enzymer.
- Coenzymerna mineraler, vitaminer eller hormoner måste till för att enzymer ska fungera optimalt.
- Enzymer hjälper till med att ta ur mineralerna ur födan.
- Kroppen tillverkar enzymer hela tiden, och de förstörs efter de fullgjort sin uppgift.
- Alla levande celler innehåller enzymer.
- Enzymer omvandlar proteiner från maten till aminosyror som kroppen använder sig av. Aminosyrorna hjälper till att transportera enzymerna till de olika kroppsfunktionerna.
- Kroppen kan lida av enzymbrist vilket kan leda till obalans och sjukdom i kroppen. Därför kan man ta näringstillskott även av enzymer på samma sätt som mineraler och vitaminer. Även hormoner kan tillföras kroppen vid hormonbrist.
Några vikiga matsmältningsenzymer
- I saliven: Saliv innehller enzymet amylas som bl.a. bryter ner kolhydrater till maltos.
- I magsäcken: Pepsin är ett matsmältnngenzym som används för att bryta ner proteiner. Pepsin är beroende av att det finns tillräckligt med magsyra i magen. Magsyran kan avta med stigande ålder eller vid stress och sjukdom vilket kan påverka pepsintillverkningen.
- I Tolvfingertarmen: bukspottskörteln tillför enzymet amylas som bryter ner kolhydrater, enzymet lipas som bryter ner fett och enzymet trypsin som bryter ner proteiner.
Obs! vid fasta så minskas användningen av matsmältningsenzymer i kroppen, istället börjar kroppen använda enzymer för att hjälpa kroppen med avgiftningen, och bortforslingen av döda celler och skapande av nya celler, se även kroppslig rening.
Externa länkar:
Källa:
[Enzymerna räddar ditt skinn](javascript:var EffectiveNewWin = window.open('http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fO%3dIndex&ArticleId%3d2002%5c10%5c12%5c61122&src%3ddi','_blank','directories,location,menubar,resizable,scrollbars,status,toolbar'); EffectiveNewWin.focus();)
Dagens Industri
[Enzymer visar vägen mot framtida läkemedel vid Alzheimers sjukdom](javascript:var EffectiveNewWin = window.open('http://www.nymedicin.com/news/1999/10/28/EnzymervisarvagenmotframtidalakemedelvidA.html','blank','directories,location,menubar,resizable,scrollbars,status,toolbar'); EffectiveNewWin.focus();)
Ny Medicin
[Maten transporteras genom matsmältningsorganen](javascript:var EffectiveNewWin = window.open('http://www.finfood.fi/finfood/ffom.nsf/waihesivut/AC5FA00B887ACCCA4225684F0062E99B?opendocument&a=1$Människanochnäringen','_blank','directories,location,menubar,resizable,scrollbars,status,toolbar'); EffectiveNewWin.focus();)
Finfood
[Rått är rätt](javascript:var EffectiveNewWin = window.open('http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,401322,00.html','_blank','directories,location,menubar,resizable,scrollbars,status,toolbar'); EffectiveNewWin.focus();)
Aftonbladet
[Enzymer](javascript:var EffectiveNewWin = window.open('http://sv.wikipedia.org/wiki/Enzymer','_blank','directories,location,menubar,resizable,scrollbars,status,toolbar'); EffectiveNewWin.focus();)
Wikipedia
[Levande föda](javascript:var EffectiveNewWin = window.open('http://nexus.vishet.se/art1999/levande1.htm','_blank','directories,location,menubar,resizable,scrollbars,status,toolbar'); EffectiveNewWin.focus();)
Nexus
[Besegra cancern - med metabolisk terapi](javascript:var EffectiveNewWin = window.open('http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/97nr1/97-1art1.htm','_blank','directories,location,menubar,resizable,scrollbars,status,toolbar'); EffectiveNewWin.focus();)
2000-talets Vetenskap
Mer om enzymer.
Intressant och läsvärt, tycker jag, är artikkeln från 2000-talets vetenskap.
"Besegra cancern - med metabolisk terapi 2000-talets Vetenskap av Bengt Larsson. I denna långa artikel får man följa några amerikanska läkares fantastiska kamp mot cancer".
Länk till i #8.
För den som vill veta mer om enzymer, utöver vad som hittills framkommit här, finns det flera böcker av Edward Howell (bara på engelska, bl a på Bokus, har inte läst någon).
I boken "Lev utan smärta" beskrivs Howell så här: "Han erkänns som experternas expert när det gäller förståelsen för enzymer. Hans bok Enzyme Nutrition från 1985 betraktas som "bibieln" inom ämnet, en facinerande bok som förklarar allt du behöver veta om enzymer".
Oerhört spännande detta med enzymer.
Läste nedanstående i artikeln Besegra cancer - med metabolisk terapi (som vi fick i inlägg #8):
* * *
"**Tre genetiskt betingade kategorier
** Med avseende på ämnesomsättningen kan människor, enligt Kelley, indelas i tre genetiskt betingade kategorier som utvecklats i olika miljöer genom naturligt urval.
De som pga ärftliga betingelser är sympatiskt dominanta (SNS är starkt i förhållande till PNS) och har långsam oxidation (förbränning) mår bäst av vegetarisk föda. Personer som pga anlag är parasympatiskt dominanta (PNS är starkt i förhållande till SNS) och har snabb oxidation skall följa en diet med tonvikt på fett kött. Mellankategorin, där PNS och SNS är i balans mår bäst av en diet där det ingår både kött och vegetabilier.
Kelley relaterade detta till de tre mineralerna kalcium, magnesium och kalium. I vegetarisk diet finns det mycket kalium och magnesium. Kalium tenderar att stimulera PNS och magnesium att blockera sympatiska funktioner.
En vegetarisk diet tenderar således att bygga upp PNS och tona ner SNS. Kött är mycket syrabildande eftersom det innehåller fosfor- och svavelföreningar som blir till svavelsyra och fosforsyra i kroppen. Styrkeförhållandet mellan SNS och PNS är relaterat till pH (syra-basbalansen). En köttdiet stimulerar SNS och tonar ner PNS. En av Kelleys hypoteser är att risken för sjukdom ökar om en person följer fel diet, eftersom denna då inte motverkar obalans i autonoma nervsystemet utan i stället förstärker denna. "
* * *
Kan detta va' en (del-) orsak till varför vi reagerar olika på lchf-kosthållningen??? Kanske skulle man kunna dela upp oss lchf:are i dessa tre olika "läger"…? Kanske är det därför en del mår bäst av att, i princip, äta UFO eller Fakir, andra behöver äta stor andel kolhydrater för att må bäst, och en del människors kroppar trivs inte med LCHF över huvud taget… Det låter ju nästan så i alla fall…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
#10 Roligt att höra att du fann artikeln intressant - och att du, precis som jag, tycker att det här med enzymer är spännande. Att jag inte är ensam om det - Här!
Efter att ha läst artikeln undar jag om det kanske kan vara så att det är arvsanlagen som avgör vad vi mår bra av att äta - resp mår dåligt av. T o m avgörande för vilken rå föda vi bör få i oss för enzymernas skull - för välmående & hälsa. Det som gäller för "eskimåger" gäller inte för alla människor, t ex ? M a o rått kött, rå fisk, animaliskt fett. Vegitabiliskt gäller inte för eskimåer ?

Mnja.. det var inte mycket till kritik.. hade förväntat mig något vederhäftigare.. iallafall något bättre än den där reklamen.. som var en av anledningarna att jag reagerade från första början!!
Det där som står i artikeln stämmer bara inte.. det stämmer inte med kända fakta om mäniskokroppen eller om hur enzymer fungerar!
Jag sitter o skriver på ett litet inlägg just nu.. om vad jag har hittat.. o ni kommer att bli förvånade.. så mycket kan jag lova.. så i fortsättningen om ni vill kika på denna tråden bör ni sitta ner i en stabil stol.. annars så kommer ni att ramla omkull!!
Det är en djungel där ute skall ni veta och ibland känns det som om man behöver en doctorshatt i biokemi med några års påbyggnad med enzymkunskap!!
Föresten så är det inte så litet.. det är på 5 A4- sidor och jag måste korta ner det.. så det passar ett sådant här forum!!
Ser fram emot det kommande inlägget du nämner, Zepp!
Jag tar fram stolen och lite fettigt småtugg som jag har till hands när det kommer.
;)

Nu kommer det.. håll i hatten!!!
Tittade lite på en sådan här nyttig enzymprodukt och undrade i mitt stilla sinne hur de kunde lova sådana resultat av dessa enzymer utvunna ur råa grönsaker och frukter jag blev rent ut sagt nyfiken på det verkliga innehållet och dess ursprung!
Helazym® - Vegetabiliska enzymer
* Innehåller alla enzymer som behövs för att smälta en måltid.
* Bred pH-aktivitet - verksam i både mage och tarm.
* Vegetabilisk.
* Verksam vid kroppstemperatur.
Helazym® innehåller renade och högpotenta enzymer, utvunna och koncentrerade från speciellt odlade växtkällor. Helazym® är avsett att användas som ersättning för de enzymer som gått förlorade i raffineringen och tillagningen av maten. De olika enzymerna fyller olika uppgifter:
* Proteas bryter effektivt ned proteiner till aminosyror.
* Amylas bryter effektivt ned kolhydrater till socker.
* Lipas bryter effektivt ned fett till fettsyror.
* Cellulaser bryter effektivt ned fibrer till socker.
* Laktas bryter effektivt ned mjölksocker till enkla sockerarter.
* Sukras bryter effektivt ned rörsocker till enkla sockerarter.
* Maltas och Glukoamylas bryter effektivt ned maltsocker till enkla sockerarter.
Enzymerna i Helazym är aktiva från pH 2,0 till 9,5 och kan därför arbeta längs med hela matsmältningskanalen.
Jag kommer här bara beröra matsmältningsenzymer och bara Amylaser, Proteaser och Lipaser, dessa finns även inuti kroppen i blodbanan, i organ och cellerna där de utför specifika uppgifter.. vi har tusentals enzymer i våra kroppar!!
Amylaser är en serie enzymer varav alla är specialiserade att verka i sin specifika miljö!
Det finns tre typer av Amylas;
A-amylaser, B-amylaser och Y-amylaser!
Grovt räknat kan man säga att A-amylas finns hos djur och bakterier, B-amylas finns hos växter, Y-amylas vet jag inte var de finns kanske hos vissa djur som äter mycket resistent stärkelse, som finns i rötter o rotfrukter, då detta enzym bryter ner Amylopektin??
"In human physiology, both the salivary and pancreatic amylases are a-Amylases. They are discussed in much more detail at alpha-Amylase."
"Animal tissues do not contain ß-amylase, although it may be present in microrganisms contained within the digestive tract."
http://en.wikipedia.org/wiki/Amylase
Saliv-amylaset som heter Ptyalin förstörs I kontakt med magsyran varför ytterligare Amylas tillsätts I tunntarmen sk Pancreatic Amylas!
http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha-Amylase
Proteaser är enzymer för att bryta ner protein till aminosyror så att vi kan ta upp dessa via tarmvilli ut i blodet!
Finns även i bakterier och svamp samt i mindre omfattning i växter för deras proteinzyntes!!
Proteaserna är också indelade i tre olika former!
Syraberoende Proteaser, Neutrala Proteaser och Basiska Proteaser!
" Proteases are used throughout an organism for various metabolic processes. Acid proteases secreted into the stomach (such as pepsin) and serine proteases present in duodenum (trypsin and chymotrypsin) enable us to digest the protein in food"
Proteaser är även de enzymer som finns I tvättmedel för att bryta ner hudflagor o annat proteinbaserat.. antar att det även finns Lipaser och Amylaser för få plaggen fullständigt rena.. enzymer är det aktiva i tvättmedlet!!
http://en.wikipedia.org/wiki/Protease
" Enter Optimals tvättmedel innehåller mindre än 0,1% enzymer. Tvättmedlet innehåller tre olika typer av enzymer dessa heter Amylas, Lipas och Proteas."
Lipaser är enzymer för att bryta ner fett till fria fettsyror
Tunglipas utsöndras i munnen, Gastric Lipase i magen och flera andra i tunntarmen sk Pancreatic lipase!
"Lipases perform essential roles in the digestion, transport and processing of dietary lipids such as triglycerides, fats, oils in most, if not all, living organisms."
http://en.wikipedia.org/wiki/Lipase
Nu skall vi titta på Enzymtillskott vi kan köpa på burk!!
Hur var påståendet nu??
" * Vegetabilisk.
* Verksam vid kroppstemperatur.
Helazym® innehåller renade och högpotenta enzymer, utvunna och koncentrerade från speciellt odlade växtkällor"
Rätt snabbt kan vi konstatera att så inte kan vara fallet vad gäller Amylaser då växtamylas består utav B-amylas vilket vi inte kan använda i vår matsmältning då dessa är för långsamma och inte tål de PH och temperatur som vårt matsmältningssytem har.. dessutom så är deras främsta roll att få frukt att mogna.. dvs bryta ner stärkelse till fruktsocker!!!
" Enzymerna i Helazym är aktiva från pH 2,0 till 9,5 och kan därför arbeta längs med hela matsmältningskanalen. "
Vad är det för växter med så varierad miljö kan man undra??
Följ med mig på en resa så skall ni få reda på detta!!
Man Googlar fram att den ledande tillverkaren av enzymer för matsmältning heter National Enzym Company.. i alla fall är de ledande i USA på sådana produkter.. ni förstår svårigheten att Googla andra språk!!!
Man tillverkar och säljer under eget varumärke med även till andra under deras varumärke.. vad jag kan förstå så är det härifrån de flesta enzymer för oralt bruk kommer oavsett varumärke.. åtminstone i västvärlden!
" NEC is a premier manufacturer of branded enzyme blends and proprietary enzyme ingredients. We are a full service product development company capable of contract manufacturing products following detailed specifications. Our services include custom formulation, precision blending, encapsulating, labeling, and full-service bottling. We create for our customers strong, marketable products that appeal to the consumers in today's marketplace."
http://www.nationalenzyme.com/services-at-NEC.html
Och vad kan dom då erbjuda för läckerheter?
Vi tittar på en produkt;
" Biocore® Optimum is a full spectrum digestive enzyme blend designed to insure optimal digestion of all macronutrient groups.This blend includes proteases, lipases and carbohydrases and was formulated based on the results of studies conducted by TNO utilizing the TIM model. This food grade vegetarian enzyme system is obtained by extraction from barley malt (Hordeum vulgare)
and the controlled fermentation of select microbial species from the genera Aspergillus, Rhizopus, Candida and Saccharomyces."
http://www.nationalenzyme.com/pdf-downloads/biocore-ts/optimum-ts.pdf
Jaha.. Barley malt är ju vegetariskt.. men de andra är ju mögelsvampar och bakterier.. några känner vi ju igen.. tex Candida.. är det växter.. mystiken tätnar.. milt sagt!!
Jag har även hittat ett annat Produktblad som vänder sig till andra än konsumenter.. nämligen andra tillverkare!
http://www.enzymeuniversity.com/techinfo.html#2
Det mesta förutom Malt Diastase, Bromelaine och Papain kommer från genetiskt modifierad mögelsvamp eller bakterier!
Jamen Bromelaine måste ju vara bra, det är ju ett extrakt från Ananas och Papain är från Papaya?? Ja det kan verka så för allt från växter är ju nyttigt.. framförallt från frukt eller hur??
Det är bara det att bägge dessa extrakt kommer från stammen.. det är helt enkelt kådan eller saven från dessa växter och dessa substanser snarare skall karaktäriseras såsom gift för att försvara växten mot svamp och bakterieangrepp.. de innehåller framförallt Proteaser som bryter ner proteinet i svamp och bakterier.. används även inom sjukvården för att lösa upp död vävnad!
" Applications: Within the food industry, proteolytic enzymes are used as meat tenderizers, and to produce protein hydrosylates. Commercially they have applications in leather production, the processing of raw silk, and detergent manufacturing. Within the health and wellness industry proteolytic enzymes have also been shown to possess valuable therapeutic action as anti-inflammatory agents and as digestive aids."
Bromelaine och Papain används främst som nedbrytare av protein inom kött o fiskindustrin.. man gör helt enkelt korvsmet, fiskbullar och så kallat köttbiprodukter som ofta säljs som pressade köttbitar.. enzymerna förstörs vid upphettning!
Ofarligt säger ni.. inte FDA i alla fall, vilket motsvaras av vårat Socialstyrelsen!
" Action by the FDA to restrict marketing of all topical drug products containing papain
On September 23, 2008, the FDA warned companies to stop marketing topical drug products containing papain by November 4, 2008[4]. The FDA said, "Papain-containing drug products in topical form historically have been marketed without approval…"[5]. According to the FDA's statement on the subject, "These unapproved products have put consumers' health in jeopardy, from reports of permanent vision loss with unapproved balanced salt solutions to a serious drop in blood pressure and increased heart rate from the topical papain products,"
http://en.wikipedia.org/wiki/Papain
För att jämföra NECs hälsoprodukter med rena industriprodukter har jag hittat en Kinesisk tillverkare!
Det går inte att se någon skillnad.. det är samma produkter avsedda för industriellt behov!
Dessutom så får ni här en liten förklarande text på svenska!
"I industrin används många olika proteiner (kallade enzymer), som kan klippa sönder eller förändra andra ämnen. Bland annat för att göra bomull mjukare och ta bort kåda ur pappersmassa. Dessa enzymer tillverkas i stor skala av genmodifierade mögelsvampar (av arten Aspergillus niger.
Från början hittade forskare dessa proteiner i olika levande varelse. Sedan letade de reda på genen för proteinet, och ofta förbättrade de den, så att proteinet lärde sig arbeta snabbare, eller i önskad miljö. Därefter sattes genen in i mögelsvampar som lades i stora kar med näringsämnen. Där de sedan tillverkat enzymet i stor skala."
http://genteknik.sandboxen.net/aendra-bakteriers-gener/55-enzymer-foer-industrin.html
Slutsatser;
Dessa sk vegetabiliska matsmältningsenzymer är egentligen industrikemikalier framställda ur genetiskt modifierade bakterier och mögelsvampar förutom Bromelein och Papain som är växtgift för att skydda växten mot angrepp från svamp o bakterier!
Det rör sig här alltså inte om några naturliga växtenzymer från råa grönsaker som behövs för matsmältningen och det går inte heller att finna några sådana hänvisningar.. vilket helt enkelt förklaras av att dessa förstörs i matsmältningen då de inte tål vår magsyra!
Så att säga att vi behöver enzymer från råa frukter och grönsaker är bara vilseledande för att få sälja artificiella enzymer mest avsedda för industribruk.. det handlar om att föra konsumenterna bakom ljuset.. för vem vill köpa bakterie och mögel ensymer???
Men.. det skulle kunna vara något för dem som har av någon sjukdom förlorat förmågan att bilda egna enzymer.. men då borde detta givetvis ske under läkarkontroll!
Och de som ändå propsar på användningen av dessa enzymer kan jag säga som så att det är helt onödigt då dessa redan har använts i maten ni äter.. i alla fall om ni äter mejerier, bryggeriprodukter, charkprodukter, bageriprodukter, läsk och godis.. så ät en massa färdiglagad processad snabbmat så har dessa enzymer redan gjort jobbet.. onödigt att ta ännumera då!
Däremot och detta är kanske den stora upptäckten.. alltmer av vår mat är processad med dessa enzymer och vad gör dessa med maten.. i alla fall kan man ana att dessa icke kroppsegna enzymer bryter ner födan på ett sätt som de kroppsegna inte gör.. kanske det blir på ett sätt som våra stenålderskroppar inte är anpassade för.. kanske är det med de genetiskt modifierade svamparnas och bakteriernas enzymer en av anledningarna till de alltmera ökade välfärdssjukdommarna??
Sen så skall jag även varan för preparat som innhåller Bromelain och Papain speciellt för de som har sår i magen eller tarmarna.. dessa proteaser är så straka att de kan angripa vänaden om slemhinnan inte är intakt.. antagligen på samma sätt som magsårsbakterien angriper vävnaden med sina enzymer!!
Jag skulle nog mest varna för användnig av sådan konstgjorda enzymer och har funnit ytterligare ett gott skäl till att inte äta processad mat i allt för stor utsräckning!
"Om dom åt det på stenåldern är det förmodligen helt ofarligt att äta även i dag!"
Mycket intressant, bra jobbat Zepp! 

Andina: Jag tror också på att vi tillhör olika typer och att det är det som gör att vi reagerar så olika på olika sorters kost. Det förklarar så mycket och besvarar så många frågor - nu behöver man inte "slåss" om vad som är "den riktiga människokosten" - vi kan alla ha rätt.
Zepp:
En eloge ska du ha för det genomarbetade inlägget med massor av information. Ska akta mig för att köpa enzymer på burk! Det verkar vara så som du beskriver om enzymer. Vad ska man säga? Det går ju inte att motsäga sådan information som lekman.
Samtidigt tror jag fortfarande stenhårt på råkost (vare sig det är växter eller animalier). Om det inte är enzymer som är poängen med råkosten så är det något annat. (Eller så kommer man om 20 år på att det ÄR enzymer och att man missat något i sina undersökningar. Det är ju inget ovanligt…)
Jag tänker lite på alla de hälsohem eller alla de människor som valt att leva på raw-food / levande föda och som fått människor att bli av med en massa sjukdomar. Skulle de nått samma resultat med kokta grönsaker? Det tror jag inte för ett ögonblick. Ett argument för att äta råkost är ofta att man får mycket energi - men jag hör aldrig "vanliga" vegetarianer eller veganer säga det samma. De senare verkar ofta må ungefär samma som "husmankostare".
Nä, råkost är nog det bästa. Vare sig man tillhör "eskimå-typen" eller "veg-typen". (Fast visst kan man leva bra utan rå mat också, antar jag. LCHF-ätare verkar ju må förträffligt - än så länge i alla fall… 
"Every point of view is a view from a point."

Jag har ju förklarat för dig tidigare hur det funkar med RAWFOOD.. det blir en kalorirestriktion lite som att fasta och du kommer i Ketos och blir lite hög på ketoner.. det är ett välkänt fenomen för sådana där fastekurer där man bara dricker grönsaksjuice o sånt!
Så småningom tår du på musklerna såvida du inte äter proteiner av något slag, du får även blodbrist och du tär på vitaminförådet i din lever, där de fettburna vitaminerna är lagrade.. vissa kan var upp till flera år såsom B12!
Iallafall så har jag lite sideinformation om enzymer!
Om man är allergisk mot naturgimmi skall man inte inte Papain eller Bromeline då dessa kan utlösa allergiska reaktioner.. vraför det kan man undra.. jo naturgummi är oxå saven från ett träd och innehåller Proteaser för skydd och dessa löser altså upp din hud vilket leder till irritation!
Folk i bagerinäringen har problem med astma på grund av amylaset man blandar i mjölet.. det tar för lång tid att jäsa helt enkelt varför man använder enzymer så jäser det på en kvart.. likaså har manproteaser i för att lösa proteinet det så jkallade Gluten.. det får bara ta en halvtimme från mjöl till färdig limpa.. man kan ju inte betala folk för att stå o glo på deg som jäser!
Dessa enzymer kommer in i luftvägarna och det är inte hälsosamt det är som sagt modifirade enzymer som klarar helt andra förhållanden än vad naturliga skulle göra!
Giftet från bin och getingar är lipaser. de fungerar som så att de bryter ner cellväggarna hos offret och mindre djur kan dö eller allvarligt skadas.. hos mäniskor räcker inte dosen och så småningom tar vårt imunsystem hand om de inkräktande enzymerna.. A-vitamin är en sk inhibitor på dessa enzymer!
Många ormgift består av proteaser.. dvs enzymer som bryter ner proteiner.. vad jag fattar så finns det lite olika men någon bryter ner blodkropparna om det får cirkulera andra får blodet att kaogulera!
Ost tillverkas med enzymer.. förr tog man enzym ur kalvars magar vid slakt.. numera är det från mögelsvamp som lärt sig göra samma enzym!
Bakterier angriper ofta olika saker genom enzymer som de utsöndrar.. vissa har varit i mäniskans tjänst i tusentals år.. tex för att göra youghurt, vin, sprit, syrade grönsaker, mejeriprodukter, penecilin osv osv!

Hittills har jag kopierat på papper…. det blir mycket intressant läsning…. bitvis har läst redan…. tack Zepp!

#17:
"Jag har ju förklarat för dig tidigare hur det funkar med RAWFOOD"
Du har förklarat hur DU ser på saken - inte hur det i verkligheten funkar. Att råkostens enda förtjänst skulle komma av att man svälter är ren spekulation från din sida - (och från Beyond veg:arna). Och jag har sagt många gånger till dig att jag numer inte tror att alla kan leva på 100 % vegetarisk kost utan att många behöver lägga till lite animaliskt. Vissa behöver äta mycket animaliskt (Med teorin om metabolisk typ) Men det är en annan historia.
Denna man har varit rå vegan i över 30 år och musklerna har då inte förtvinat på honom, och inte har han svultit heller:
http://www.thegardendiet.com/storm2.html
- Många talar om att kroppen sätter igång att öka mängden vita blodkroppar när man äter kokt föda men inte när man äter rå? Tyder inte det på att kokt mat är "skadlig" genom att olika föreningar och omvandlingar osv bildas vid upphettning?
- Finns det några ursprungsbefolkningar som till övervägande del levt på kokt mat?
- Om det enda viktiga i maten är det man kan mäta och se i mikroskop så borde vi kunna uppnå optimal hälsa med ihopsnickrad mat från ett lab. Så länge man har rätt molekyler så… ??? Tror du på det?
- Tror du köttet från en ko som ätit kokt gräs (med lite tillskott av syntetiskt vitamin som kompenserar för bortfallet) är lika bra som köttet från en ko som betat färskt gräs?
- En nöt gror när man blötlägger den. När man rostar nöten så kan den inte längre gro - trots att nöten i stort innehåller samma näringsämnen (enligt livsmedelstabellen) som förut. Hur kan man bevisa att denna "livskraft" inte är värt något i födan? Finns det några studier på människan där man jämför en balanserad (inklusive animalier) identisk kost, men där ena gruppen får rå och andra gruppen får tillagad sådan? Om inte så kan man inte påstå att råkost inte har någon betydelse för hälsan. Och tills dess tycker jag att det är smart att lyssna på de människor som har upplevt stora hälsoförbättringar på sådan (och annan) kost.
Och att du lägger ned så mycket tid på att leta efter hur man i industrin använder sig av olika enzymer är intressant - men har ingenting att göra med att äta rå naturlig mat.
Zepp! Tack för din värdefulla information.
Mycket intressant! Värt att spara!
"Mnja.. det var inte mycket till kritik - hade förväntat mig något vederhäftigare. iallafall något bättre än den där reklamen" Om du förväntar dig kritik av mig, så gör jag dig nog besviken - jag har inget att sätta emot (ingen kunskap till det) - bara en massa frågor & funderingar att komma med. Glad och tacksam för att du och andra står ut med min frågvishet och för att ni delar med er av era kunskaper här. Värdefullt! "Den där reklamen" - är det bara reklamsnack, inte ett uns av sanning av något som….? Är nyfiken till max, t ex blir jag
nyfiken på dina synpunkter om artikeln "Besegra cansern med metabolisk terapi" = "Det där som står i artikeln stämmer bara inte.. Det stämmer inte med kända fakta om mäniskokroppen eller om hur enzymer fungerar"! Är det bara nonsens? Inte trovärdigt? Har alla dessa amerikanska läkare så helt fel? Att människor återfick hälsa tack vare det som nämns?
Jag undrar också om människors mångåriga erfarenheter, personliga upplevelser av att återfå hälsa tack vare att de börjat äta råa födoämnen är trovärdigt? Människor som, mot alla odds - och oftast efter mångårigt lidnade och sjukdom - återfått och bibehållit god hälsa och välmående, i hela sitt vuxna liv, genom att drastiskt ändra sina kostvanor, genom att äta råa födoämnen, helt eller delvis. (Och även hjälpt många andra). Ska man helt bortse från detta - och enbart ta fasta på de fakta som i dagsläget gäller?
M a o mina funderingar om rå föda kvarstår, funderingar som från början var orsaken till att jag i tråden FRUKT nämnde att jag på grund av div matsmältningsbesvär av LCHF-frukost börjat äta fruktfrukost och mycket råa grönsaker - och tack vare det blev fri från besvären.
Att äta råa födoämnen - för enzymernas skull - har det någon som helst positiv effekt på matsmältningen för VISSA människor = har det någon som helst betydelse för att matsmältningen skall fungera på bästa sätt? Speciellt för personer med matsmältningsprblem som är över 50+ (med tanke på att vissa "enzymkännare" menar att enzymkapaciteten avtar med åldern) ?
Studien på 900 katter - är den trovärdig? Studien där en grupp åt rå föda, en annan tillagad. De katter som åt rå, friska,,,, Det som gäller för katter - gäller kanske inte för människor?
Kan det "vara genetiskt betingat"? = orsaken till att vissa människor mår bra av vissa födämnen, som för andra är rena giftet? Ligger det någon sanning i att råa födoämnen från växtriket inte passar eskimåer - men däremot rått kött? Kan "genetiskt betingat" vara orsaken till att det blivit så flera varianter av LCHF? Inte allas matsmältningsapparat klarar av "grundmodellen"?
Fast kan en studie på katter verkligen vara relevant för oss? De är rätt olika oss på många sätt…
Det som gäller för katter gäller inte per automatik för människor…

Det där om katterna förklaras idag genom att aminosyran taurin är värmekänsligt och att det var brist på denna, för katterna, livsviktiga aminosyra som fick katterna att bli sjuka. Man menar också att det finns katter som mår utmärkt på kokt mat när de då även får taurin i kosten.
Det visar hur som helst att mat förstörs genom att värmebehandlas. Vilka mer ämnen förstörs? Ska man behöva tillsätta vitaminer i en naturlig mat?
Jag vet att vissa som äter LCHF litar på att de får i sig allt via kosten. De lägger bara till en ynka bit paprika för c-vitaminernas skull och anser annars att det räcker med värmebehandlad animalisk föda. Frågan är om man kan vara helt säker? Pottengers katter blev inte sjuka förrän i slutet av livet i första generationen, först i generationerna efter visade sig sjukdomarna "blomstra".
I inlägget ovan frågade jag om det finns/funnits ursprungsbefolkningar som levt till övervägande del på kokt föda. Egentligen menade jag om de levt helt på kokt föda? Har det funnits?

Katter är om något Rawfooddjur.. de är utpräglade rovdjur och har en ämnesomsättning anpassad för detta livet!
Mäniskor är den enda art som är anpassad för lagad mat.. vi har lagat mat sedan någon miljon år.. man har hittat kokgropar som man har daterat till tiden då det bara existerade förhomonoider!
Anledningen är troligen att vårt ursprung är apans.. och att vi genom kokkonsten fått möjlighet att äta ur ett bredare matutbud samt att vi utvinner mer näring ur födan genom tillagning!
Förvisso förstörs en del ämnen men andra frigörs oxå.. man tror att vår magtarmkanal har tillbakabildats till förmån för en större hjärna.. ett stort matsmältningssytem tar en hel del energi.. då har man inte råd med en stor hjärna.. denna fettklump drar 25% av vår basalmetabolism!
"Vi har en tarmkanal uppbyggt som hos äkta rovdjur. Den är kort och byggd att smälta protein och fett och utan möjlighet att bryta ner cellulosan i växtcellernas väggar. Vår magsäck är ovanligt liten för att tillhöra ett rovdjur (växtätare brukar dock ha större magar än rovdjur). Det betyder att vi måste äta animalisk föda i relativt små portioner, som behöver vara näringsmässigt välbalanserad och koncentrerad - där fisk och skaldjur förefaller vara en ypperlig föda."

#24:
Äkta rovdjur? Det kan du väl inte mena? Är vi inte lika vargen - som väl är lik hunden?
"Katten och hunden är båda köttätare. Hunden är dock anpassad för en diet även bestående av vegetabilier, vilket kan ses på dess tänder. Den har fler kindtänder än katten, vilket gör det möjligt för den att tugga och bearbeta växtmaterial. Förutom att tugga fodret tillsätts även saliv i munnen för att underlätta tuggning och sväljning. Jämfört med andra djurslag tuggar hunden och katten födan sparsamt och kan ofta svälja hela bitar utan att tugga alls."
Längd på tunntarm: katt 1,7 m Hund: 4,1 m
"Grovtarmen delas in i blindtarm, tjocktarm och ändtarm. Köttätarna har inte en så utvecklad blindtarm som växtätarna, hundens är dock i förhållande till kroppsstorlek större än kattens, vilket återigen visar att hunden är anpassad till en mer blandad diet."
http://www.katt.nu/artikel-fysiologi.htm
Vi härstammar ju från apan - som ju till stor del är växtätare. Bara för att vi ätit animalisk kost en lång tid så betyder det verkligen inte att vi är "äkta rovdjur". (I så fall skulle ingen människa kunna äta övervägande frukt och grönt. Pröva att ge en katt en sallad.)

Det var katten som var ett äkta rovdjur och vår tarmkanal.. men dock inte magsäcken.. om du läser en gång till!!
Vi är som sagt inga rovdjur.. vi är nog mest apor som konverterat till en kost på små protioner näringstät föda.. det märker du på vad som essentielt för oss.. mest animaliska näringsämnen och tillagade!!
Äkta rovdjur är inte beroende av lagad mat!!

Det är första gången jag hör att vår tarmkanal är uppbyggd som hos ett äkta rovdjur.
"Fysionomiskt ser man också anpassningar; vår käkstruktur, för att ta ett exempel, är typisk för allätare, och vårt tarmsystem liknar mer de allätande grisarnas än de hos både utpräglade rovdjur och växtätare."
http://johannaskost.blogspot.com/2008/03/r-frukt-ursprunglig-fda.html
Dessutom anser jag att det finns felaktigheter i artikeln du hänvisar till:
"Man kan tycka, att vi människor borde ha haft tillräckligt lång tid på oss sedan början av vår tidiga jordbruksperiod för åtminstone 12000 år tillbaka, för att kunna anpassa oss till en delvis vegetarisk diet, speciellt baserat på säd. Evolution kan ibland gå förhållandevis fort, men ändå har vi inte lyckats med att ha muterat fram den förmågan, trots idoga försök."
"Det betyder dels att vi har mycket svårt att tåla någon annan föda än den vi har anpassats till, och dels att vi inte kan dela upp oss i raser. Vi är således en art utan raser och utan nämnvärd variation i födoanpassning."
Verkligheten talar ju emot dessa påståenden.
Även om vi lyckats anpassa oss till kokt mat och kan överleva på det så tror jag ändå att rå mat ligger på en högre nivå.
Zepp! mer frågor & funderingar.
"Mäniskor är den enda art som är anpassad för lagad mat………."
Gäller det precis ALLA MÄNNISKOR? Varenda mänsklig varelse på denna jord? Även t ex eskimåer? Har ursprungsbefolkningen som eskimåer härstammar från, sen urminnes tider ätit lagad mat?
KAN det verkligen vara så att den bästa kosten för ALLA människor är enbart TILLAGADE ANIMALISKA FÖDOÄMNEN? Att det är JUST DEN kosten, och ingen annan som främjar människors hälsa och välmående? Oavsett var på jorden vi bor, oavsett "genetiskt arv", den vi är, etc. Betyder det, att det som många människor berättar om, att de återfått hälsa av den rakt motsatta kosten, bara är bluff & båg? Människor som blivit friska - där läkarvetenskapen gått bet?
KAN det inte vara så att vi människor är olika även när det gäller vad som är den bästa KOSTEN för var och en? Att ALLT inte passar alla - bara för att vi är JUST MÄNNISKOR? Härstammar från aporna?
KAN det inte vara så att "genetiska arv" har betydelse för vad var och en mår bäst av att äta?
Jag är också fundersam till detsamma som Internetta: Har det funnits ursprungsbefolkning som uteslutande levt på kokt föda -- alltså, HELT levt på sådan?
Om - är det kanske "genetiska arv" från dessa som gör att VISSA människor i nuläget mår perfekt av strikt LCHF-kost. Medans andra som kanske har "geneitiska arv" från andra - inte mår så bra. Att VISSA människors matsmältning klarar visst bra, medans detsamma är rena katastrofen för andra,, p g a "genetiskt arv"?
..

Jag trodde den här tråden handlade om enzymer - inte om annat tjafs……..
#29 Jag trodde oxo det, men och andra sidan så är det vanligt att kommentarerna till denna tråd tillhör just tro och ej beprövad vetenskap… 
#29 Annat tjafs? Vad?
Som jag ser det gäller det som tagits upp här ENZYMER. Uttryckt på olika sätt.
T ex gäller samtliga mina frågor & funderingar ENZYMER.
FRÅGOR - inte påståenden!

Tjafs blev det fr.o.m. inlägg 29. (Eller har du själv något att tillföra ang enzymer?)
#30: Vetenskap och beprövad erfarenhet heter det! Det senare är ej att förakta.
Internetta! Det du bidraqit med i denna tråd, gett mig mycket. Värt att ta till sig av!
Zepp. Lite mer frågor till dig.
Enzymtillskott, som du nämner i #14 - avser det precis ALLA enzymtillskott som i dagsläget finns på marknaden? Inkl "DiamondZyme 90 Vegekapslar", som sägs vara "högeffektiva levande växtenzymer som stöder matsmältning av protein, kolhydrater och fett. Minskar på gasbildnng och uppsvälldhet". (Återförsäljare i Sverige 5Code AB).
Ditt påstående i #17 om RAWFOOD. "bara dricka grönsaksjuice och sånt… kalorirestrektion". Förstår jag inte! Råa, otillagade, födoämnen - rika på ENYMER - är väl ända så mycket mer än bara grönsaksjuice…. ?
Nog borde det finnas forskning kring enzymer som säger att det för hälsan är viktigt att äta enzymrika födoämnnen - som kanske fallit i glömska av olika anledningar, inte anammats - på samma sätt som forskningen kring fett, som ofta nämns här på KiF och som vissa förståsigpåare anser är bluff & båg. Det råder delade meningar om. Uppgifter om fett slukas inte med hull & hår av alla, lika lite som detta med råa födoämens - enzymernas - betydelse för hälsa & välmående.

Som sagt vad kolla lite vad som påstås och hur det är i verkligheten!
Här är tillverkaren av DiamondZyme!!!
"Why Plant-Based
Plant Based Enzymes are the most popular choice of enzymes. They are grown in a laboratory setting and extracted from aspergillus. The enzymes harvested from aspergillus are called plant based, microbial and fungal. Of all the choices, plant based enzymes are the most active. This means they can break down more fat, protein and carbohydrates in the broadest pH range than any other source. Plant Enzymes consist of Bromelain and Papain. Bromelain is a proteolytic (breaks down protein) and milk-clotting enzyme derived from the pineapple stem. A concentrate of this enzyme can be used as an anti-inflammatory agent, a meat tenderizer and in the chill-proofing of beer. Like Pepsin and Papain, Bromelain is activated at a temperature higher than normal body temperature, which is why it is such a good anti-inflammatory. There is always greater heat at the sight of inflammation than any other part of the body.
The enzymes that are used in our products come from Aspergillus. Aspergillus is a genus of fungi that produces many useful enzymes and has proved safe for the food industry. Grown in a controlled environment, the enzymes are vacuumed from one of the fungus varieties and purified, so that no remnants of the fungus remains. Moreover, there should be no allergic reactions to enzymes."
http://www.vpnutrition.com/enzymes_more.php
"Aspergillus niger is a fungus and one of the most common species of the genus Aspergillus."
http://en.wikipedia.org/wiki/Aspergillus_niger
"Safety
The U.S. Food and Drug Administration does not strictly regulate herbs and supplements. There is no guarantee of strength, purity or safety of products, and effects may vary. You should always read product labels. If you have a medical condition, or are taking other drugs, herbs, or supplements, you should speak with a qualified healthcare provider before starting a new therapy. Consult a healthcare provider immediately if you experience side effects.
Allergies There are multiple reports of allergic and asthmatic reactions to bromelain products, including throat swelling and difficulty breathing. Allergic reactions to bromelain may occur in individuals allergic to pineapples or other members of the Bromeliaceae family, and in people who are sensitive/allergic to honeybee venom, latex, birch pollen, carrot, celery, fennel, cypress pollen, grass pollen, papain, rye flour, or wheat flour.
"Side Effects and Warnings Few serious side effects have been reported with the use of bromelain. The most common side effects reported are stomach upset and diarrhea. Other reported reactions include increased heart rate, nausea, vomiting, irritation of mucus membranes, and menstrual problems.
In theory, bromelain may increase the risk of bleeding. Caution is advised in people who have bleeding disorders or who are taking drugs that increase the risk of bleeding. Dosing adjustments may be necessary. Bromelain should be used with caution in people with stomach ulcers, active bleeding, a history of bleeding, taking medications that thin the blood, or prior to some dental or surgical procedures.
Bromelain may increase heart rate at higher doses and should be used cautiously in people with heart disease. Some experts warn against bromelain use by people with liver or kidney disease, although there is limited scientific information in these areas. Bromelain may cause abnormal uterine bleeding or heavy/prolonged menstruation."
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/natural/patient-bromelain.html
"How does Papain work?
Papain contains substances called enzymes that help break down proteins.
Are there safety concerns?
Papain seems safe for most adults to use as a medicine. It can cause irritation of the throat and stomach. Skin contact with raw papain can cause irritation and blisters.
Excessive amounts of papain can cause severe throat damage.
Do not use papain if:
- You are pregnant or breast-feeding.
- You are allergic to fig or kiwi fruit.
- You have a bleeding disorder."
http://www.rxlist.com/papain/supplements.htm
PAPAIN

#34: Jag förstår inte riktigt vart du vill komma…
Att folk kan vara allergiska och då ska undvika enzymer från t ex ananas är väl inget som motsäger enzymteorin. Inte heller att koncentrerade mängder kan ge problem. Jag kan tänka mig att fiskolja i för stora mängder också kan ge problem om man är blödningsbenägen. (Eller man blir nog blödningsbenägen om inte annat..)
Som vanligt kommer människan och ska göra pengar på olika "nyttiga" ämnen - med resultatet att den onaturliga slutprodukten istället blir skadlig. Jag kände inte till detta innan du skrev om det - men det förvånar mig inte. Det motsäger heller inte att det fortfarande kan vara jättebra i sin naturliga "förpackning" - frukt och grönt.
(Eller så har det, som du säger, ingen effekt hos människan eftersom enzymerna förstörs i matsmältningen.. Undrar varför det är så skadligt då)

Som sagt.. det är vesäntliga skillnader på GMO-enzymer som inte ens är prövade på mäniska och naturliga växtenzymer.. som kroppen är van att hantera!
Sen så är det oxå en himelsvid skillnad mellan växtgift och enzymer i grönsaker.. det vore det samma som att säga att enzymerna i ormgift är nyttigt!
"Ormgift är en kombination av många olika proteiner och enzymer. Många av dessa proteiner är harmlösa för människor medan andra är livsfarliga toxiner. Tekniskt sett är ormgifter inte egentliga gifter (eng. poison) utan venom, dvs. de är ofarliga att äta, medan de är potentiellt dödsbringande om de kommer in i blodomlopppet antingen injicerat via bett eller via ögonens slemhinnor (som i fallet med olika spottkobror)."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ormgift
Sen så kommer man till det där med Amylase.. B-amylase har vi ingen nytta utav iallafall.. det finns i växter!
Någon får visa att dessa växtenzym är nyttiga.. eller att de överlever magsyran och peptinet!!
Kan kan knappast vara enzymerna som är det nyttiga i växterna iallafall..
Och som sagt vad.. jag har visat att reklamen för enzymer till stora delar handlar att marknadsföra arificiellt modifireade GMOenzymer.. med okänd medecinsk verkan!

dubbelpost

Det är mycket möjligt att det inte är enzymerna som är det nyttiga. Och att många pratar om dess nyttigheter bara för att få sälja sina tvivelaktiga produkter. Och jag håller nog med dig om att enzymteorin måste bevisas innan man kan kräva att någon ska tro på det.
Jag känner att jag mår bra på frukt och grönt - det räcker för mig.
Sen lite utanför denna tråden: jag har omvärderat lite när det gäller fruktarianism. Förmodligen är det färre människor som kan äta enbart frukt än vad jag tidigare trodde. Inte minst fick tråden om "vi som ätit veg och börjat äta kött" (eller nåt liknande) att inse detta, där någon Jonnie (?) berättade att även Lyseving ibland tyckte att enbart frukt var jobbigt att äta. Jag tror också att det finns många olika typer av människor där vissa helt enkelt mår dåligt på vegetarisk mat och bör äta mest animaliskt - medan andra är tvärtom och "blomstrar" på rå vegankost. Sen tror jag också att människor kan anpassa sin matsmältning/tarmflora osv till viss mat och att man inte kan komma fram till allt med koststudier gjorda på blandkostare. Eller genom att göra analyser i lab utanför människokroppen. Mer studier krävs - framförallt på raw food:are som levt länge på det viset. Och då inte bara analysera enskilda komponenter utan helheten i hur de mår.
Själv äter jag nu mycket råa grönsaker och mycket frukt med lite animaliskt och mycket fett. Och inget spannmål och sånt då. Så en form av "LCHF-raw-food" (LCHFRF) kan man kanske kalla det. Även om frukten har mycket kolhydrater så blir det ändå mindre än med blandkost och så är det av annan "typ".
Hej Zepp! Jag vänder mig till dig som är så påläst och kunnig. Du har engagerat dig i mina problem under tråden "vågar inte fortsätta" och nu har jag en fråga till dig. Har ju haft (har, men mindre nu) stora problem med övergången till LCHF. Jag fick veta för många år sen att jag led brist på enzymer av en homeopat och har ätit det förr. Nu har jag köpt hem igen efter alla peppningar och råd i min tråd men läser på burken att den innehåller endast enzymet pepsin. Undrar nu om du vet om det finns några tabletter som även innehåller enzymet lipas som bryter ned fett? Tror jag har problem med det eftersom jag har opererat bort gallblåsan. Eller finns det mycket lipas i vissa födoämnen som man kan äta? Tacksam för råd! Även av andra kunniga
Tack ännu en gång Miggy
I dag mår jag betydligt bättre än på länge. Knaprar ju ensymer och gurkmeja och dricker örtteér. Har bestämt mig för att sluta ta omeprazol (som inte har hjälpt dessutom) för jag läste att har man för lite magsyra så har enzymer svårare att bildas.
Ju mer jag läser desto mer förstår jag vad som har varit fel. Läckande tarm är en tillstånd jag har eller har haft. Mina ryggbesvär (känns som inflammerade muskler) har samband med magen förstod jag för länge sen och nu förstår jag sambandet. Läste också att tarmslemhinnan förnyas var 4:e dag så det lät ju hoppfullt för en tarmslemhinneskadad person som jag.
En riktigt bra och krämpfri dag (börjar låta som en gamling) önskar jag dig!

Hej Kreatia!
med risk för att kapa tråden…
Läckande tarm, visst låter det flummigt? Men det är ett tillstånd som verkligen existerar. Har själv varit drabbad, och det var illa illa.. Spädbarn har ju väldigt "läckande" tarm, eller permeabel tarm innan de får i sig alla bakterier från mammas mjölk och tarmen är fullskyddad.
när tarmen "läcker" så innebär det att mycket mer tas upp i blodet än vad det ska vilket i sin tur överbelastar reningsvärken (lever, njure) och förgiftningstillstånd bildas, ex trötthet och muskelvärk, även reumatiska besvär, migrän, dålig hy etc, listan kan göras lång. Man kan tom hamna i koma av vanlig förstoppning för att gifterna från bakterierna och avföringen sugs upp av blodet i så stora volymer att det blodet som når hjärnan rent av är giftigt, man bara stängs av.
jag är en babbelmaja!! om någon anser att tråden är kapad är den personen välkommen att flytta inlägget 

Om du har opererat bort gallan så producerar du lika mycket galla för det, gallblåsan är bara en förvaringplats!
Problemet med för lite magsyra gör att Pepsinogenet inte aktiveras, så det behöver inte bero på för lite enzymer!!
Har du läckande tarm skulle jag vara försiktig med artificiella enzymer.. fel enzym på fel plats är inte förenligt med god hälsa!!
Se tex ormgift (venom), det är till stora delar enzymer,, du kan äta det.. men får du det i blodet så dör du!!
Vill du ha extra Lipas föreslår jag att du tuggar allt extra mycket, och alldrig sköljer ner mat med vätska, saliven innehåller tunglipas som startar nedbrytningen av fetter!!
Tuggan skall då vara såpass lättsväljd att det påminer om att du spätt den med vätska!!

Zepp - Jag har visst missat denna tråden. Bra jobbat!

Angående enzymer, så försökte jag i detta inlägg försöka reda ut något frågetecken.. hoppas det finns någon substans i mina findings och tankar?