Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 9564 ggr
Maerion
0

Morotskaka

Om det finns nån därute som saknat morotskaka så kommer här ett recept jag precis provat ut. Superdupergott om jag får säga det själv:-) Det är baserat på Missaz recept på "Pones" och smakar precis så som jag kommer ihåg att morotskaka ska smaka.

5 ägg

1 dl sukrin

1,5 dl po-fiber

2 tsk bakpulver

2 tsk pepparkakskryddor

150g smält, osaltat smör

1 dl vispgrädde

1 fint riven morot (kan uteslutas)

Till glasyren:

200g filadelfiaost

100g smält, osaltat smör

0,75 dl sukrin

vaniljpulver

Vispa äggen med sukrinet tills de blir nästan vita, blanda po-fiber, kryddor och bakpulver i en bunke. Blanda försiktigt i mjölblandningen i äggen, blanda även i det smälta smöret, grädden och moroten. Smörj en form och häll i smeten. In i ugnen på 175 grader tills kakan är gyllene.

Smät smöret till glasyren i en kastrull och sukrinet i en annn. Jag smälter sukrinet för att slippa knastre mellan tänderna. Blanda sukrinet med smöret och låt svalna. Vispa sedan ihop filadelfian med smörblandningen och vaniljpulvret. Jag använde elvisp för att få det luftigt. Låt glasyren stelna en aning innan den breds över den kalla kakan. Färdigt!

negar
0

Verkar jätte gott!

missaz
0

Åhhh vad gott med morotskaka! Det har alltid varit min favoritkaka… Detta måste ju testas (när jag har sukrin hemma nästa gång…) Skrattande

[Pennylane1]
0

vad bra! ska ha fikagäster i morgon, kanske ska prova den! Men kanske tar stevia i glasyren, det blir väldigt mycket sukrin, är så dyrt!!

[Pennylane1]
0

Nu är kakan i ugnen, undrar hur lång tid det ska vara egentligen, den är ganska brun men väldigt lös fortfarande! Efter ca 20 min.

Maerion
0

Tyckte min blev färdig väldigt snabbt. Hur blev den?

Jag kan tänka mig att det går att göra muffins av samma smet med annan smaksättning. Kanske saffransmuffins med rivet apelsinskal i glasyren?

Smaskar i alla fall vidare på min morotskaka. Känns så bra att något så gott kan vara nyttigtSkrattande

[Pennylane1]
0

jag har inte testat , vi får främmande i kväll och vill inte skära upp den innan! Den stannade till sig till slut! Var väl inne 40 minuter eller så! Jag bröade med sesamfrön vilket var tur för det fastnade lite ändå, men har springform så den får ju vara kvar på underdelen.  Hoppas bara att den smakar ok! Smeten var god iaf! Tog citron i glacyren också för jag tycker det är godare än naturell phillyglasyr!

Anne-
0

När man vispar sukrin med ägg blir det som om man vispar med vanligt socker?

soderen
0

5 ägg låter mycket.

Borde gå att göra med färre??? …. någon som testat?

Jag frågar av den enkla anledning att jag blivit överkänslig mot ägg.

Men det kanske blir jag som testar när jag får tid. Morotskaka är ju såååååå gott.

/Ullabritt

[Pennylane1]
0

jag glömde ta fram den! Vilken antiklimax! Men har ätit en  bit själv nu sen gästerna gått hem… tja… jag vet inte riktigt, den är ok, men…  ger inte mersmak… det är ju bra i ock för sig. slänger väl den i frysen och bjuder på den nån annan gång. Hade varit bra att få testa den på sockerätare, nu vet jag ju inte alls om de hade gillat den! Förresten, den skiktade sig, blev ljusare och lite  kletigare i bottnen. Gjorde inget för smaken eller så.

[Pennylane1]
0

tror det hade blivit bättre med sukrin i glasyren istället för stevian, snålheten bedrar visheten. Det kan ha varit det som gjorde att jag inte tyckte om den till hundra procent. Eller att jag egentligen var lite mätt… Jag har inte tappat smaken för sött annars, åt en liten bit jordgubbstårta i går (var på 60årskalas) och det var recis lika gott som innan LCHF.

Miyu
0

Kan man använda husk istället för pofiber?

Monnis
0

Gjorde denna igår och har ätit en bit idag, smaskigt! Hade inne i ugnen ca 20 minuter, fast jag hade en rätt stor springform så den är inte så hög, ni som haft inne längre kanske har en mindre form så den blir mer som en sockerkaka?

Fast jag förstod inte hur jag skulle smälta sukrinet, hällde det i en gryta och rörde runt, hände ingenting och då hade jag fyran på plattan, till sist tröttnade jag och hällde på det smälta smöret för jag tänkte det kanske kunde smälta då, men det gjorde det inte så nu är det kristaller som krispar när man äter glasyren. Smakar lika gott ändå förstås, men hur ska jag göra för att smälta nästa gång?

[Pennylane1]
0

det smälter till slut fast det tar ett bra tag… fast jag tycker det går att lösa det om man rör det ett tag  i smält smör med.

Maybelline
0

Hittade fram denna. Funderar på SukrinMelis i glasyren. Hur är det med mängder bör man ta mindre Melis än vanligt socker?

Maerion
0

Melis blir nog perfekt i glasyren.

Tror att man ska ta hälften av mängden när man använder Melis istället för vanligt Sukrin.

elinmarkusson
0

Underbart gott sånt här…

Har ett annat recept på morotskaka, som jag skrivit ut av en kompis som har tagit fram det receptet. Den är det mandelmjöl i, ska testa nån dag o baka. Kan återkomma med det receptet, när jag har gjort den o så.

MissMullig
0

# 16 recept på den med mandel i?

MissMullig
0

Väntar ännu på elinmarkusson´s recept någon annan som har det?