Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3044 ggr
Glowing
0

Frukostproblem

Jag har stött på ett nytt problem i min jakt på den ultimata hälsan. Jag klarar inte längre av att äta ägg på morgonen, jag mår illa av blotta tanken. Kan ni tipsa om icke ägg-relaterade fruksträtter? Tack på förhand!

Bir47
0

Jag hade samma problem tidigare, klarar av att äta omelett till lunch men inte till frukost.

Men så gick jag en kurs där vi fick en del recept. Bl.a. kanelomelett, och fast där är ägg i denna blir det något helt annat. Har ätit detta nästan varje morgon i 2 månader och tycker fortfarande att det är lika gott.

Kanelomelett

2-3 ägg, 1/2 dl vispgrädde, (2 msk proteinpulver med vaniljsmak) minst 1 tsk kanel. Stek som plättar i smör, serveras med turkisk eller grekisk yoghurt. Jag strör också under stekningen på 1 msk psylium eller linflö för magen.

Mums tycker Birgitta

Mervi
0

Om du tål yoghurt så kanske det är något att variera med.

Annars kan man ju äta samma som till lunch, alltså lagad mat eller middagsrester, kyckling, köttbullar….

hemul
0

Är du hungrig då? För annars kan du ju hoppa frukost och äta när du blir sugen. Själv halvhoppar jag. Blir typ brunch.

Anterrabae
0

Som alternativ till äggen så äter jag ibland keso-creme fraiche-och grädd-röra. 1 del keso 1 del creme fraiche och 1/2 del grädde. Röres ihop och om man vill smaksätts med kanel, kardemumma eller bär..

Den blir betydligt fetare än yoghurt, och inte lika "kompakt" som creme fraiche. Keson gör att den känns lite matigare…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Glowing
0

Tusen tack för alla svar! Låter som bra grejer att prova på. Hittills har jag kört med vanlig filmjölk med bär eller nåt annat, men det blir ganska mycket kolhydrater på morgonen då tycker jag. Ska bli kul att prova era grejer istället! Glad

Qamilla
0

Jag har också problem med frukosten. Har aldrig varit en frukost-människa. Jag har löst detta genom att göra en protein-milkshake på morgonen.

Ta ca 2 dl mild naturell yoghurt, 1/2 dl grädde, 1 port proteinpulver (jordgubb eller vanilj) samt en näve frusna bär. Mixa detta och drick. Jag står mig utan problem fram till lunch.

När jag vill variera tar jag och fruser in snabb kaffe utblandat i mjölk. Sen blandar jag detta med 2 dl mjölk, 1/2 dl vispgrädde, 1 port proteinpulver choklad och ca 6 st iskuber med kaffe/mjölkblandningen. ¨

Perfekt på sommaren när det är varmt.

Lycka Till // Qamilla

Rita-S
0

Jag har tänkt rullera på yoghurt med kli och linfrö, och några näver med kolhydratsnåla bär och low-carb bröd till frukost bara för att inte äta det samma. Jag hinner aldrig gjöra varm frukost i vardagen så då måste det va nåt jag gjör och äter snabbt :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

SandraB
0

Gröt!

man kan blanda några matskedar protein pulver och linfrö med grädde+vatten. Kör i mikron och ät med grädde.

protein pulver kan ersättas av malda mandlar.

Annars kan man äta turkisk youghurt med några nötter i.

eller smörgås -antingen på LC bröd 8kolla under recepten) eller bara pålägg ihop rullad i ett salladsblad.

Mona-Stina
0

Gör fläskpannkankan, som det finns recept här på forumet, kvällen innan och ät den antingen kall eller rumstempererad nästa morgon.

Margareta
0

Rita.S: Jag tycker du skall testa att lägga in din planerade frukost i ett beräkningsprogram typ Calcounter så att Du vet hur många kolhydrater Du får i dig.

En bra tumregel i början är att hålla sig under 20g per dygn jämnt fördelat på dygnet. En del klarar att gå ner i vikt på betydligt mer (50-60g) medan andra måste ännu lägre.

Vilken grupp man själv tillhör, vet man inte förrän man testat.

Numer pensionär i Nynäshamn

NancyAlke
0

I morse åt jag en bit brieost och en avocado…  Det är lätt att fastna i frukosttänket… tänk "ät om du är hungrig" i stället, gör inget om det blir oxfilé till frukost om man vill

Oluf-56a
0

Många av er rekomenderar proteinpulver, de sorter jag tittat på innehåller ju massor av kolhydrater!!

Är det någon speciell sort som man skall använda?

Mervi
0

Det finns med låg kolhydrat halt i hälsokosten. Fråga efter. Kommer inte ihåg vad det hette, jag använde det förr.

Hortensia
0

Vad innehåller proteinpulver? Innehåller det sötningsmedel?

Rita-S
0

Soyproteindryck vet jag innehåller lågt med kolhydrater.

Andra dryckar med kan va kolhydratsnåla, jag hitta ett märke som heter Wey, innehöll… var det 2,7gram kolhydrater per 100 gram dryck tro? Nåt sånt va det iaf..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mervi
0

Det finns både med och utan. Här

kan man läsa lite mer.

magma
0

Jag äter ibland en burk makrill i tomatsås till frukost. Äter inte upp tomatsåsen, det som följer med makrillen upp blir det bara. Har creme fraiche till.

NancyAlke
0

Så gör jag också ibland magma, och grannens katt fulkomligt älskar den makrillkryddade tomatsåsen!Räcka ut tungan Lite taskigt att ge katten kolhydrater kanske Fundersam

Jag har alltid en burk makrill i skrivbordslådan på jobbet också, som nödkost!

Skogiz
0

Jag äter oftast ost, smör och lite överblivet kött eller biffar till frukost. En variant man kan göra är att skiva gurkor på längden i decimeterlånga stycken och använda som hårdbröd, på med smör och pålägg bara.

Qamilla
0

Det finns massor med proteinpulver med nästintill inga kolisar. Har även hittat ett mat-ersättningspulver som bara innehåller 3 gr kolisar. Provar detta nu eftersom det innehåller alla vitaminer. Du hittar den på Gymgrossisten.se hemsida under rubriken måltidsersättning. Lycka till.

zeretki
0

kallt kött och ost kan man äta. Tonfisk. Keso om man tål det, inte alla som gör det.

Själv äter jag lagad mat, typ gårdagens rester, men det är inte alla som klarar det heller. :) En liten soppa kanske? Det är inte så svårsmält. Broccolisoppa med mycket smör o grädde. :)