LCHF-kex/tunnbröd
Okej! Nu har jag experimenterat igen!
Kex/tunnbröd
2.5 dl linfrön
1 dl sesamfrön
2 msk husk/fiberhusk
3/4 dl pofiber
5 dl vatten
salt efter smak
gärna lite solrosfrön eller pumpafrön, annan smaksättning efter önskemål, t.ex. brödkryddor, kummin, örtkryddor, parmesan. Endast fantasin sätter begränsningar.
Blanda allt och låt svälla ca 20 minuter.
Forma bollar, lite större än valnötter, och platta ut tunt med våta händer. (Jag fick ut 24 st som vägledning.) Grädda i 175 grader varmluft ca 20 minuter. Varierar med ugn och hur tjockt brödet är. Lägg på galler att kallna. Är de lite mjuka fortfarande kan man eftertorka i ugnen.
De ser ut precis som mina frökex jag bakade i vintras på min förra LCHF-vända! Så himla goda!
Men jag hade varken pofiber eller husk i, utan bara linfrö, sesam, solroskärnor, kokos, vatten och salt. Fick svälla över natten i kylen och nästa dag var smeten så seg att man helt enkelt kunde bre ut den på en plåt med en slickepott och först grädda i typ 150 grader och sedan torka i 100 grader och bryta i bitar när det var klart. Så himla smaskigt med massor med smör och ost på!!! 

Kan man torka Ooopsies på 100 grader också, för att bli lite mer hårda?
Jag har tyvärr aldrig bakat oopsies. Någon annan som vet?
Jag har testat flera varianter men dessa var de första jag blev helt nöjd med, andra jag gjort blev väldigt smuliga.
Men det är ju inget tvång. Ni får gärna göra precis som ni vill!
Dessutom ville jag göra kex man kan få färdiga lite snabbt och inte behöva vänta över natten.
ni kankse kan diskutera oopsies i en tråd som handlar om dem, större chans att få svar där kanske.

Jag testade en variant av detta som jag hittade på Alltommat.se, verkligen jättegoda kex, men GUD så dessa små j-la linfrön fastnar i tänderna!
Jag blandade i lite hasselnötsmjöl i mina - så blev det lite nötig smak. Gott ihop med smör.
man måste nog bara se till att det inte är rawfoodvarianten som ska gräddas i högst 40 grader för linfröna ska helst hettas upp mer för att giftet ska försvinna!! Annars får man vara noga med att inte äta mer än något kex per dag.

Hur hett måste det vara, vet du det? Räcker 80-100 grader eller paratar vi 175-200 grader?
Hela linfrön är ingen fara, eftersom magen inte klarar av att smälta dem. De åker rakt igenom.
tja man tuggar ju sönder en del, men du kanske har rätt!
De blir väl spröda om man plattar för tunt, de blir tunna ändå har jag märkt men håller bättre om man inte plattar ut alltför tunt.

Underbart!!!!!
ska genast baka toppen toppen tips 
tack:))))
fast jag kommer fuska lite då å då me finn crispen he he
ta kummin i så smakar de snarlikt! Jag fuskar också med finncrisp ibland, men allt mer sällan då dessa tillfredställer mig ganska bra!

Nu har jag en smet på svällning, ska bli spännande att se hur det smakar när det är klart 
lycka till!

#14, #15
Jag alskar dessa kex och har bakat dem flera ganger i veckan se'n jag upptackte receptet. Min kryddblandning ar 1/2 tsk (sammanlagt) av malen spiskummin, anis och fankal och en tsk himalaya salt (ungefar koshergrovlek men rosa i fargen istallet for vit).
Det jag inte gillade var att sta och forsoka platta ut degen pa en bakplat sa jag provade med micro idag … mindre yta att platta ut, och det gick jattefint :0)
Ta ett fat som tal micro och klipp ut och lagg pa bakpapper till onskad storlek. Lagg valnotstora bitar av degen och skeda ihop bitarna och jamna till tjocklek och kanter. Tiden varierar med micro. Borja med 3 min och prova fram … jag tar 6 nu men ibland far jag lagga till 1 min. Det gar bra att skara kexen rakt ur micron, se'n krispar de till sig.
Mums! :0)
men det går ju jättelätt att platta ut, om man bara blöter händerna!
alltså jag plattar ut på samma sätt som du, valmötsstora, eller lite större, inte över hela plåten inte!

Nej, men jag ville gora stora kakor som jag se'n kunde skara och bryta isar; jag blotte en kavel men det gick for sakta … nar jag gor for micron sa bloter jag bara en matsked och pressar ut med den och se'n i micron gar det snabbt som sjutton … tankte forsoka med pepparkakskryddor men sa glomde jag bort det sa det far bli imorgon :0)

De blev rätt mjuka trots 20 min i ugnen, jag har inte varmluft i och för sig. Jag stängde av ugnen och lät alla 24 kexen (var på två plåtar först, sen la jag över till gallret) ligga kvar där. Glömde bort dem igår och imorse när jag öppnade ugnen så var kexen supermjuka.
Jag körde dem i ca 100 grader under tiden jag åt frukost (äggmjölk) och då blev de krispiga och goda. Jag hade i ca 1 dl solrosfrökärnor också.
Jag hoppas de håller sig krispiga nu, bör jag frysa in dem? Förvara i plåtburk? Papperspåse?
men så konstigt! Mina har aldrig blivit mjuka! Har svårt att tro att det är varmluftsugnens förtjänst! Mina ligger i brödburken, som är typ svepask av trä med trälock.
man bör förresten ha luckan på glänt med hjälp av t.ex. en träslev om man ska torka något så att fukten kan ta sig ut.
var tvungen att leta upp mina kex, var länge sen jag bakade dem, tycker själv dom är kanoners 
minns att jag sänkte värmen senast (150) och gräddade längre. Då blir de hårda och bra. Kavlade även ut med kruskavel mellan två papper och bröt i sär sen. Ska testa att ha i kaffe enl. tips i annan tråd!
Det låter kanon, jag saknar bröd så väldigt mycket och tyckte inte mina oopsies var någon vidare ersättare. MEN jag hittar varken fiberhusk eller pofiber på Citygross. Var hittar ni dessa saker?
På nästan "alla" matvaruaffärer, coop, ica…
Vårt coop har bytt märke på husken, nu står det Psyllium från Finax på påsen. Minns knappt hur den gamla såg ut, men innehållet är detsamma iallafall.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag alskar dina kex … ater dem varje dag. Andrade litet pa dem … lade till 2 msk chiafron och och brodkryddor. Som vatska har jag 2 msk appelvinager + vatten sa det blir 7,5 dl. Se'n ror jag om ordentligt ett par ganger med nagra minuters mellanrum, later sta ett par timmar. Det blir en fast massa. Jag brer ut 4 msk av detta i en stor tallrikscirkel pa ugnspapper och sticker se'n in den i micron under 8,5 minut. Det blir mellan 6 - 7 stora kakor utav denna smet. Torrt och frasigt. Bryter dem i mindre bitar och forvarar dem i plastpase i frysen. Skulle antagligen inte behova detta eftersom de gar at sa fort 

Jag gjorde just en sats av "det andra knäckebrödet " den ljusa varianten och så med med solrosfrön, och så kaffe, tyvärr var mina solrosfrön lite härskna…. bara lite lite men de blev ju inte sååå bra
fast hade fröna varit ok så hade det blivit bra; ett bra recept!
nu när jag läst lite här i min lilla tråd så fastnade jag för en grej jag inte la märke till innan, Gun92884 har du verkligen spiskummin (cumin) i brödet och inte kummin (caraway)?

joda, det stammer … det ar spiskummin. Kollade upp genom svenska ordet for att fa en bild. Jag anvander caraway ibland ocksa …
har lite sådana här i ugnen nu. Kryddade med rosmarin idag. Iddes inte göra bollar så det blev utbrett över plåten. Blandade i både solros- och pumpafrön.
av nån anledning blir det dubbla inlägg när jag ska redigera! Så denna går bort!
Nu har jag gjort en sats med lite stevia strö istället för salt samt kanel och ingefära. De blev riktigt goda!
Har äntligen fått tag i gult linfrö så dem har jag använt istället för vanliga och de får en lite mildare smak. Jättegott!
#32 skrivet av Pennylane1
Gult linfrö skulle jag också vilja ha tag på. Vilket märke?
det kanske inte fanns det där för ett år sen när hon frågade?
haha kollade inte datumet 
Hittade denna tråden och är lite sugen på att testa att baka något - jag vill ha saker som knastrar lite mellan tänderna och om jag ska kunna skippa Finn Crisp.
Undrar dock vad pofibrer är ??? Hittar man det i en vanlig stor matvaruaffär och hur fungerar det ?
Hm - hittade vad det var och blir fundersam- Lite protein och mycket kolhydrater. Vad kan man använda istället eller är pofibrer bra ?
pofiber är bra, en dl väger 17 gram har jag för mig vilket innebär att det inte blir speciellt mycket kolhydrater i satsen. Blir väl mer från sesamfröna i så fall…
Ah - det låter ju vettigt.
Då jag verkligen älskar bröd och knastriga kex, så vore det super att kunna börja baka eget nyttigt
Jag har gjort min egen variant av knäckebröd som blev väldigt uppskattad av resten av familjen som inte kör LCHF.
Jag lägger ett vispat ägg i blandningen och lägger i lite kokosmjöl och mandelmjöl för att få "degen" att hålla ihop.
Sen blandar jag fritt med solrosfrön, pumpafrön, linfrön, sesamfrö (både oskalat och skalat) och andra nötter.
Jag lägger i blandningen lite äpplecider vinäger som ger en "brödsmak".
Idéen fick jag genom att läsa andra knäckebröd recept och blanda lite själv.
ja jag vill inte ha ägg i mina för jag gissar att det förkortar hållbarheten…
Nu väcker jag en gammal tråd till liv här med en fråga. Jag försökte göra detta bröd och det har fått stå och dra, men det har aldrig blivit någon "deg" av det på något sätt. Det går inte att forma det, skulle jag försöka sätta ihop lite av fröblandningen på en plåt och grädda så skulle det bli müsli bara.
Nu har jag ju inte följt receptet till pricka heller, utan har gjort lite på känn. Hade typ alla ingredienser i som står i trådstarten, men vet inte hur mycket, hade nog inte lika mycket vatten i som står i receptet. Sen har jag haft det framme på diskbänken något dygn, och jaa, det blir ingen formbar deg av det.
Borde jag kanske haft ännu mer vatten ändå? Var rädd att det skulle bli en enda stor vattensörja om jag hade mer vatten i. Hur kan jag rädda denna vattenblandade fröblandning nu så den blir formbar?
Tackar för detta recept, får testa att göra dessa till helgen ;)
"En stund i taget - här & nu"
#44 prova med att hälla på vatten och röra runt.
Det blir ingen deg som man kan forma. Jag brer ut min med en stekspade på bakduk direkt på plåten.Det är lite pilligt med det går. Ju mer vatten man har i desto längre gräddningstid om man vill ha det riktigt knaprigt.
Glöm inte att skåra i lagom stora bitar, det är svårt att skära i hårt bröd.
#44 #47
För mig blir det en deg. Det måste bero på fiberhusken. Andra recept (utan fiberhusk) tycker jag blir mer som en smet. Dessa måste svälla rätt länge så att linfröna blir slemmiga.
En metod som fungerar jätte bra för mig är att ha plastfolje på degen och kavla med en liten kavel. Det går på bara några minuter att brädda ut degen jätte tunnt.
Jag brukar göra olika frökex varje vecka. Det som är trevligt med just detta recept är att kexen blir ganska hårda så dom går inte sönder så lätt när man brer på sitt tjocka lager bregott.