LCHF-Österogenbrist
Hej!
Någon som har erfarenhet av att hormonbrist på österogen i övergångsåldern kan sätta stopp för viktnergång? Under 3år tid har jag haft mycket besvär av övergångsbesvär, provade hormontabletter men då sköt vikten i höjden direkt, så det var bara att sluta direkt. Nu har äntligen besvären avtaget rejält, så jag är nästan besvärsfri idag.
Under 3 årstid har jag ätit LCHF där jag hållit max 20g kolhydrater per dag. Viktgången har blivit 6kg inte mycket, men man fått trösta sig med att man har i alla fall inte gått upp, även om det varit en klen tröst. Under denna tid har jag rört mig, har aldrig varit stillasittande.
Den 5juli startade jag en mer strikt kost, nu när kanske det är över med övergångsbesvär.
Idag äter jag max 9g kolhydrater per dag och max 3g per måltid. Äter 3 mål per dag, inga mellanmål. Inte gjort något avsteg.
Grönsakerna som ingår är babyspenat, sparris, oliver med chili.
Max 25g creme fraiche, 1-2msk vispgrädde per dag.
Bara de allra fetaste ostarna och inte särskilt ofta.
Viktminskningen har kommit igång. Jag har tappat 16.3kg sen den 5juli 2012.
Så nu hoppas man att det fortsätter så. Hoppas på att ha tappat 20 kilo fram till jul, sen har jag 20-25 kg fram till målgång.
Jag har varit på vårdcentralen och fått tagit blodfetter och kolesterolvärde. Allt var okej.
Så jag tror att hormoner kan ställa till det rejält. Eftersom jag levt på LCHF under så lång tid utan något har hänt. Har ej under min tid som LCHF:are haft sötsug. Jag har haft ketossmak under långa perioder. Ej ätit stora portioner per måltid.
Nu har jag börjat med MBC för att öka på fettbrasan ett snäpp.

Låter underbart för mig som inte tappat ett hekto på över två år. ca 20 g kh /dag
Inget fusk! Jag har passerat klimakteriet, men började gå upp för 3½ år sedan trots att jag var aktiv guldmedlem i Wv. När jag kom till 76 kg , ( 156 lång) var de sista 5 kg efter att jag börjat med LCHF, och runt 76 ligger jag konstant. spelar ingen roll hur jag gör ….Testar ibland att lägaa in på Min mat, och jag tror att jag äter för små portioner, för jag blir fort mätt och kalorimässigt är det ibland bara runt 1000!!!
Mina värden var också perfekta när jag testade i Maj. Ska försöka göra som du gör, så får jag se om det kommer igång. Vill bli av med mina 17 kilos´s övervikt, pga Fibromyalgi och ett opererat knä, och många bärkassar med undanstoppade snygga kläder….
Hej Hallongrottan.
Visst känns det taskigt att kämpa på med 20g kolhydrater år efter år utan nåt händer. Jag höll på i 3år utan någon större framgång, Idag tror jag eller är mer övertygad om det var klimakteriet som ställde till det för mig. Idag är jag nog förbi det eftersom det händer något.
Kanske äntligen skall man besegra övervikten, min tanke är att köra 9g kolhydrater fram till jul och sen kan man kanske öka något lite om det går bra.
Övervikt är ju ingen höjdare mot knäna. Jag själv lite knarr i ena knäet, hörs som det var grus troligtvis atros, men det har minskat lite efter viktnergången. Belastningen på knäet har ju minskat.
Jag har kunnat plockat fram lite kläder som jag haft hängande länge som jag gillat mycket, allt som blivit för stort har jag kastat för jag vill ej tillbaka dit.
Jag önskar dig lycka till och hoppas du kan snart plocka fram de undanstoppade kläderna.