hurley - inte lika tjock..
I början på 2012 hade jag blivit så tjock att jag inte kände igen mig själv om jag såg mig på kort eller i ett skyltfönster. Hur fan hade det blivit så här nu då?
Jag har alltid kämpat med vikten. Har alltid bantat. Först som normalviktig, sedan som överviktigt, sist som riktigt fet. Det har varit viktväktarna, fastor och nutrilettdieter.
År 2008 kom jag i kontakt med LCHF för första gången. Testade. Funkade. Tröttnade. Började frossa i kolhydrater. Nu ännu fetare.
Jag har hela tiden kommit tillbaka till LCHF även om jag emellanåt bantat mig ännu fetare med svältdieter. Varför har jag tröttnat när det gått så himla bra i början?
Jag började analysera och bestämde mig för att försöka ytterligare än gång och jag satte i vanlig ordning ett datum, 1 februari.
När jag på morgonen 1/2 ställde mig på vågen fick jag en total jäkla CHOCK. 118,8 kg! Det är ganska mycket det! Som 20-åring tyckte jag att jag var fet när jag vägde 69 kg. Det är ju ganska lite det…
Idag 1/8 har det gått 6 månader sedan starten och jag väger fortfarande alldeles för mycket. Inte lika mycket dock utan 106,1 kg. 12,7 kg ner på ett halvår.
Det går ganska sakta men det går åt rätt håll! Den magiska 100kgs gränsen är inte så långt borta i alla fall!
Igår bakade jag två plåtar linfrö/sesam-kex samt ett plåt av Anna Halléns mandel- och kokoskex. Dessa kex och liknande har blivit min frukosträddning detta halvår. Knaprigt och gott med mycket bregott :)
Det kanske går långsamt men om detta fungerar för dig så bör det innebära i det långa loppet att du inte kommer att gå upp igen. Att gå ner i vikt brukar inte alltid vara det svåraste utan det är att inte gå upp igen och lite till när man nått sin målvikt. Försök att fundera över vad som gjorde att du tidigare tröttnade så att du den här gången kanske kan få tips hur du ska göra för att inte tröttna.
Jag har funderat en hel del på vad som fått mig att tröttna tidigare och en av anledningarna tror jag var att jag blev väldigt fixerad av kolhydrater, jag försökte leva väldigt strikt. Det blev lite som med tidigare kaloriräkning eller viktväktarnas pointsräkning. Nu är jag lite mer tillåtande.
Och det verkar ju fungera 
Härligt! Jag försöker också att "leva" även under viktnedgång, och än så länge fortsätter jag gå ner, även om det går långsamt. Jag vägrar envist att räkna, väga, mäta också (maten alltså, mig väger och mäter jag med jämna mellanrum), för då blir det bara ännu en diet för mig och jag vill inte hamna i det. Hellre långsamt än att komma in i bantningstänket alltså. Lycka till, 99:an är inte långt borta!
Hej Hurley och bra jobbat! 
Vàgar man fràga efter receptet till dessa kex? Làter som en bra frukost för mig.
Ja det är himla skönt att ha kommit ur bantningsträsket
Jag har provat alla tre, goda på olika sätt. Fröknäcket är lite frasigare och går sönder lätt, men väldigt gott. Linfrökexen tar lång tid att göra då plåtarna ska stå i ugnen väldigt länge. Dom håller dock ihop bättre. Mandel- och kokoskexen har lite kakigare konsistens.
mina frökex håller ihop bra och behöver inte jättelång tid
Lysande! Det ska provas!
numera brer jag bara ut och bryter sen, men vill man de ska vara runda och snyggare så gör man som i # 0 
Tack Hurley och Pennylane
Jag har typ samma vikt resa som dig. Jag började på viktväktarna med ett BMI på 22. Efter det har kilona och dieterna ständigt varierat under de senaste 20 åren och idag eller för 4 veckor sedan låg BMI på 33. Jag tycker du är super duktig och jag önskar att jag också kan ta det lite lugnt. Ska få igång fettbrasan ordentligt sedan ska jag testa dina god kex. Jag håller på dig och du……på ett år blir det väldigt många kg 😊 Susan
Hurra! Men du, 2 kg i månaden är INTE sakta. Det är ju jättebra! 

Har liknande historia… Gäller att fatta att lchf är det enda som hjälper i längden och hålla fast vid det. Det kanske inte går så fort, men tror att det är ett hälsosammare sätt för sådana som oss, och att det håller bättre i längden. Grattis till fina resultat! Håll nu i detta i fortsättningen. Lycka till!
Tack alla vänliga människor för pepp och kommentarer