Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2911 ggr
Fenomenad
2012-07-28 18:10
0

Blodsocker?

Det har hänt skumma saker med mitt blodsocker. Min mamma har diabetes så jag testar på skojj när jag är hos henne ibland.

halv tio på kvällen efter en BRAKmiddag med en massa vin och gott låg mitt blodsocker på 2.7. Mamma blev ororlig och sa att så LÅGT FÅR man bara inte ligga och att jag måste äta något.

På morgonen efter testade jag igen då låg det på 3.5

Vad ska ett blodsocker ligga på? Sänks blodsockret när man börjar förbräänna fett iställetr för kolhydrater?

Min läkare (som svärmor känner, dom disskuterade det här)sa att om jag naturligt har väldigt lågt blodsocker så passar inte LCHF mig alls, utan att jag är en person som borde äta lite och ofta och gärna fruktmellanmål….

Min kropp säger mej dock ngt annat…

MaxMin
2012-07-28 18:25
0

Inom vården säger vi ofta att en diabetiker ska inte ligga under 4. Detta är kanske mest en risk om patienten ligger där och har fått eller ska få insulin. Eftersom diabetiker inte har normal produktion av insulin så kan detta leda till koma och då är det väldigt akut.

Vilka värden som är bra för en frisk person ser nog helt annorlunda ut, utan att vara en expert på detta så misstänker jag att en frisk person på LCHF inte riskerar att gå så långt ner så att denna hamnar i koma.

Jag tror inte att du behöver att vara orolig.

MimLan
2012-07-28 18:27
0

Skulle du ha något problem så skulle du känna av det.

ACH
2012-07-28 19:00
0

Ja, alltså mår du helt bra så finns det väl ingen anledning att oroa sig? Det är ju bara därför att du har råkat mäta dig som du ens har haft anledning att undra. Kan det möjligtvis vara din mors blodsockermätare som det är något fel med? Kan ju vara värt att kolla upp eftersom den är viktig för henne som sjuk…

Tvillingsyster
2012-07-28 19:10
0

Jag tänkte på också att din mors blodsockermätare kanske visar fel, när jag läste ditt inlägg. Det kanske behöver kalibreras igen.

Zepp
2012-07-28 20:58
0

Hennes mätare ger garanterat för lågt värde.

Men om man lägger på några tiondelar så behöver det heller inte vara någon ko på isen.

De som mäter kan ligga på 3 utan de mår dåligt, såvida det inte kommit plötsligt.

Tror de syftar på Reaktiv hypoglykemi, dvs en åkomma de kan ha som har anlag för diabetes, dvs insulinsekretionen kan vara något fördröjd och då kan blodsockret, åka ner längre än vad det var tänkt.

Det innträffar som regel en någon eller några timmar efter en måltid.

"

Vad är reaktiv hypoglykemi?

Detta är troligen den vanligaste orsaken till hypoglykemi hos icke-diabetiker, men tillståndet överdiagnostiseras ofta. Denna hypoglykemi orsakas förmodligen av att, i samband med en kolhydratrik måltid, bukspottkörteln utsöndrar en stor mängd insulin som finns kvar i blodet långt efter att måltiden intagits. Normalt borde insulinnivån ha sjunkit igen. Det rör sig oftast om personer som i sitt dagliga liv har ett stort behov av insulin (till exempel överviktiga och personer, som har typ 2 diabetes i familjen) och där det stora insulinbehovet provocerar bukspottkörteln att producera för mycket insulin. Indikationer på typ 2 diabetes kan vara reaktiv hypoglykemi (diabetes mellitus typ 2).

Hur känns hypoglykemi?

Hypoglykemi kan ge ett eller flera av nedanstående symtom:

• Blekhet
  • Darrningar
  • Svettningar
  • Svaghetskänsla
  • Hjärtklappning
  • Hunger
  • Oro
  • Koncentrationssvårigheter
  • Irritation
  • Trötthet
  • Synstörningar
  • Nedsatt närvarokänsla
  • Kramper
  • Koma.

Oftast kommer de lindrigare symtomen ovan 3-4 timmar efter en måltid. De allvarligare symtomen inträder först senare.

http://www.netdoktor.se/traning-kost/?_PageId=425

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fenomenad
2012-07-28 23:26
0

Okej, jag ska alltså inte oroa mej då antar jag. Vet att jag förut en gång (innan LCHF) mätte 7-8 nånting efter mat.

Ska säga åt mamma att kalibrera sin mätare! Glad