Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3329 ggr
Qamilla
0

LCHF-Recepttorka

Hej Alla LCHFfarre. Jag har kört denna diet sedan tre månader tillbaka men jag har idétorka när det kommer till nya och goda recept. Slåss mot mitt sockersug/sockerberoende och märker att jag fuskar emellanåt. Har ändå lyckats gå ner totalt 8,5 kg men har ca 10-15kg kvar och tycker att det går så förbenat sakta. Inte gör det saken bättre att jag slutat röka för mindre än 1 månad sedan och därför nu vill äta mer socker än tidigare. Är det någon som själv slåss mot socker/kolhydrat sug som har tips och råd att komma med samt att få fler recept så skulle jag vara överlycklig.

Babz
0

Här på sidan i vänstermarginalen hittar du många bra tips under rubrikerna "Mat - Recept…", "Mat - Måltidstips" m.m.

Hittar du inget där så gå till Airams matblogg: http://airamsmat.webblogg.se/1179057013_lchf_smrgstrta.html

Där finns massor av smarriga recept och urläckra bilder, tex. den här "smörgås"tårtan!

Själv har jag blivit av med sockersuget av att äta minimalt med kolhydrater och mycket fett.

Lycka till med både sockersug och nikotindito!

Glad

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Mervi
0

Det finns massa recept precis som Babz skriver. Jag lagar ofta vanlig mat  men använder fetare produkter och skippar mjölet i såsen och använder creme-fraiche iställe.

Sockersug är ett djuvulens påhitt och den lider många av här.

Hoppas du kommer igång med nya recept och kommer igång igen.

Grattis till viktminskningen.

Kia
0

Jag kan inte inte säga annat än Airams blogg jag med…. Wow vilken inspirationskälla det är…..

Tack Airam säger jag :)

korseett
0

jag har en liten bok som jag skriver i eller klistrar i enbart LCHFrecept. Har också upplevt det där med idétorka och matlagning så nu prövar jag minst ett nytt recept varje vecka. Lagar mycket av det med så då har man i två dagar oftast.

När jag slutade att röka för femton år sedan så fick jag också ett väldigt begär av sötsaker. Det är väl för att man inte vet var man ska göra av händerna när det inte finns en cigg i dem. Gick upp tio kilo då. Men det var innan LCHFkosten. Du får väl ladda med feta ostar och annat tillåtet tills det går över- det tar väl 6 veckor att ändra en vana var det nån som sa.

Att det går sakta är faktiskt bra för kroppen- då hinner den med att justera skinnet och laga sig själv nu när den får mycket godsaker att reparera med. Själv har jag tagit 13 kilo sedan juli 2006, några kilo före LCHF.

Fusk? ja det gör jag med men nu är det storleken på fusket som jag räknar- inte att jag fuskar för jag ser det som en liten knorr på vardagen istället. För mig  blev fusket igår en iskall starköl på kvällen. Men jag njöt av den. Jag möter fusket numer med att motionera- promenader, fysiskt arbete och lite mag-och ryggträning.

Jag har lagt av med köpmjölken för magen tål den inte men annars så funkar magen fint numer efter det så jag verkar tåla en del kolhydrater och har jag alltid grönsaker till mina måltider för annars mår inte min mage bra.

Hoppas att du finner goda recept att variera med!

Margareta
0

Jag bokmärker sånt jag gillar och skriver dessutom ut dem och lägger i en låda i köket… tänkt till en pärm, men så långt har jag inte kommit…

Numer pensionär i Nynäshamn

Babz
0

Jag brukar kopiera in recept härifrån i en mapp i datorn som jag kallat "Recept" - då finns allt tillhands när jag behöver det.

Airams bilder på god (och oftast enkel) får det verkligen att vattnas i munnen på mig…

Annars gör jag som Mervi - tar mina favoritrecept, skippar allt mjöl, socker etc. och tar det fetaste alternativet av de möjliga. Eller gör det enkelt för mig och köper en fin köttbit, skär den i biffar, steker och serverar med gräddsås eller hemgjort kryddsmör… 

Skrattande

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Majalisa
0

Airam's och Chakula's blogar är mina favoriter. Enkla och supergoda recept hitta man där Räcka ut tungan Mums!

Qamilla
0

Tack snälla för alla tips och råd. Tror jag också ska göra en receptbok för alla mina LCHF recept. Glad