glass?
hej.hur ska man göra när det blir sommar och den där goda glassen fresats i varge hörn?finns ju ingen ligtglass.den kan man väl annars ta i nödfall?måste ha en plan för sommarn om man nu är på stan och det suger i glasstarmen.vad kan man annars ta?
Jag brukar göra egen glass av 3 dl vispgrädde, 3 äggulor och ca 2 msk socker + smaktillsats som vanilj eller choklad.
Jag kör exakt samma recept som du ikna, fast utan sockret. Jag tycket grädden i sig är söt nog! Men det är nog en smaksak, som allt annat ;)
ja men om man är på stan.finns det nåt bra alternativ då?
Ute på stan är det nog väldigt svårt att hitta något som itne är rena sockerbomben, tyvärr. Om några år kanske, när LCHF slagit igenom på riktigt ;).
men undrar varför de tar bort ligt?vet att det inte är bra men det måste ju vara bättre än rent socker.undrar vad diabetikerna gör om de vill äta glass.man får nog göra egen och ta med i en bägare.
föresten mjukglass undrar hur mycke kolisar det är i den?kanske den är det bästa alternativet.vad tror ni?
Lightglass misstänker jag är fettreducerad glass, dvs färre kalorier, men mindre fett och större andel socker. Ungefär som lättmjölk..
Det bästa av "kommersiell" glass skulle jag tro är äkta gräddglass.

Att skaffa en egen glassmaskin är en väl använd peng för en lchf:are.
Fast det är klart att den inte får plats i handväskan när man ska ner på stan 
hehe älskar hushållsmaskiner..

Ta en kula riktig gräddglass om det kniper. Det måste ju vara det bästa allternativet! Och så passa på och njut av bara den!!! 
Jag blir så ini….. törstig av glass, så jag har gjort som så att jag köper en flaska smaksatt vatten när jag blir sugen på glass. Hoppar över ett steg, liksom :) Det hjälper. Vatten hjälper rätt bra mot allt slags sug (utom kaffe, ska erkännas). Detta gäller när jag är ute på stan.
man får nog undvika att gå på stan varje dag o bli sugen på glass.man kan ju inte äta glass varje gång man är på stan.det är så svårt att se alla andra äta glass bara,suck.
Om det är till någon tröst kan jag säga att jag aldrig längre känner något sug alls, hela julen satt övriga familjen och snaskade godis konstant utan att det berörde mig det minsta :). De gånger jag smakat något godis eller annat sött (inte för jag varit sugen, utan bara "för att") har det inte ens varit speciellt gott, utan mera "obekvämt" sött. Ungefär som att äta strösocker från en påse.
Fast det har nog även det mycket att göra med hur man är som person. Intalar man sig hela tiden att "det vore så gott med det och det" kan det kanske vara svårt att bli av med suget.. förbjuden frukt smakar bäst som det brukar heta.
Jag har läst någonstans att Seveneleven har en yoghurtglass som ska vara ganska OK kolhydratsmässigt. Har aldrig provat den dock och vet ej heller vad den innehåller. Det beror väl också på hur strikt man vill vara en het sommardag på stan…..
Jag gör egen glass hemma men har någon enstaka gång köpt 2 kulor gräddglass och bestämt mig för att njuta och sen har jag återgått till ordningen
Det gick bra. Jag blev varken "hög" eller ångestfylld…
Jag vispar hälften creme fraish och hälften grädde. Kompletterar ibland med en eller två äggulor, försiktigt så inte fluffet går ur vispet. Slänger sen i frysta bär och sen ner i frysen.
jag är inte sugen på godis o sånt utan just glassen är så svår på sommaren om man inte kan ta till den hemmagjorda man gör på grädde o bär.ok kanske att ta en kula vanlig glass på stan en gång per mån eller så men man blir ju ofta sugen på glass när man går på stan det är problemet.men man får som sagt ta med sej egen och avnjuta den innan man springer i affärena.
Gjorde en så god glass i mellandagarna. Glasmaskinen är ny och hade bara testat med vaniljglass, men var så sugen på något fruktigt. Så jag gjorde på tre dl grädde och tre små ägg (tror jag kommer inte riktigt ihåg), ett par matskedar apelsinsaft, ett par matskedar krossad ananas och ett par droppar citronsaft för att få lite tydligare smak.

Jag köper glass hos grannen, visserligen är den söt men det är bara naturliga råvaror i den. Eftersom den är gjord på grädde och ägg så behvös inte särskilt mycket av den heller, man blir liksom mätt!
"You just have to belive…"
#18 Vad heter din granne? (skratt)
#20 Ser gott ut!

Den enklaste varianten är annars att tina upp lite bär så att dom har mjuknat lite men inte blivit blöta, tillsätt grädde och vispa tills det blir lagom konsistens, simsalabim har man ett glassubstitut som är helt ok!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
ska mixa frusna bär med grädde till glassubstitut ikväll.har snackat glass så man blivit sugen. =) gott till det är att smälta smör och vispa i mörk choklad så det blir till en chokladsås.dregel…….
#3 Jag tror du överskattar ditt behov av glass. Sötsug brukar försvinna och förmågan att tåla värme brukar förbättras, så det där jättebehovet av glass på stan är inget som du behöver uppfyllas av.
Kan själv inte påstå att jag flippat ut en enda gång de två somrar jag varit på LCHF. Jag vet att glassen inte är så god, utan mestadels sötsliskig och fullproppad med blaj, (och kvalitetsglass köper man inte rakt av på stan) så det är lika bra att jag gör något själv hemma om jag vill ha just glass.

Vaniljyoggi+frusna bär i mixer= glass
grädde+frusna bär funkar med…..
Näe, vänner - nu har ni fått mig dit!! Går till köket och monterar vispen! 
Jag köper lättglass (GB) ibland, när jag inte är strikt med kolhydraterna. 5/100 g så det går bra att äta en bit, förslagsvis med lite kanel eller tinade bär på. I sommar ska jag vara en del nära en jättestor glassaffär, så jag ska kolla om de inte har lättglass där, och om de kan beställa det annars. Annars får man väl helt enkelt unna sig! Man kan inte vara en "hunger nazi to your stomach" ;)
Äter glass ute, det gjorde vi förra året med. Nu är vi inga glassfanatiker men vissa sorter är för goda för att aldrig mer få äta, så det blir en glass varannan vecka ungefär.
Jag gör egen glass: vispar 3 dl grädde, blandar i 3 äggulor som vispats ihop med 1 msk sukrin, grovhackad mörk choklad och lite vaniljpulver. In i frysen i muffinsformar som jag tar upp när suget blir för stort.
Än har inte suget kommit (kan bero på temp. ute, kanske) men i sommar kommer de vara värda sin vikt i guld!
Åh glass är min stora last…mums!
Behöver man ha glassmaskin och vilket ska man då köpa?
I nödfall kan man ju alltid vispa upp glassen så iskristallerna slås sönder:)
jag får inte iskristaller i min hemgjorda glass…..och jag kör med bara med elvisp

Några hallon direkt från frysen och sommarglassen är räddad :D
jag kommer nog testa den där glassen på seven eleven i sommar. om jag inte köper vanlig glass/mjukglas nån enstaka gång. (jag är inte så suuuper strikt)
Ojojoj, det måste väl ändå vara bättre med riktig gräddglass, hur mycket socker det än är i, än light-skräpet!
Seven eleven måste jag säga att jag är MYCKET misstänksam emot! En kompis åt en sån där evighets-rullad varmkorv och tillbringade ett dygn på sin toa… inte kul!
Bättre med bra råvaror med högre kh-innehåll än - ärligt talat - rent skräp!
(Jag åt årets första glass häromdagen: GBs kulglass, choklad. Den var helt OK. Jag kommer nog att äta glass fler gånger i år. Kanske en gång i juli. Och en gång i augusti. Såå roligt är det inte, men lite skoj!)
7elevens GODA yoghurtglass (liten) innehåller 19g kolhydrater :P

Angående mjukglass så har jag för mig att jag ögnade igenom ingredienslistan för några år sedan (för övrigt riktigt svårt att få tag i av någon "märklig" anledning) och vill bestämt minnas att det var väldigt mycket skräp i den. med skräp menar jag tillsatser och annat kemiskt.
Möjligtvis är inte alla mjukglassar lika, men spontant så skulle jag inte satsa några stora pengar på att flertalet är i närheten av naturligt eller genuint.
LCHF-glass
- 3dl grädde
- 3 äggulor
- 3 matskedar sukrin
- 1/2 vaniljstång.
Blanda ihop och värm försiktigt tills sukrinet löst upp sig och vaniljen get smak. Låt blandningen kallna och lägg i glassmaskinen. Det går att byta ut vaniljen mot några msk kakao om man vill ha chokladsmak istället.
Jag skulle kunna åka till flikkan77:s granne om jag befann mig i den delen av skaraborg ngn gång. Annars har jag närmre till Elins glassrestaurang i Hjo och det är den enda glass jag planerat att unna mig i sommar.
Jag har aldrig varit någon stor glassätare, undandtaget glassbilens turkiskpeppar-glass men där är det den turkiska pepparen som lockar mest.
Men ett besök i sommarstaden Hjo och beställa in en riktigt härlig glasskreation från Elins är liksom tradition och något jag tror jag tänker unna mig även i år. Och om jag gör det tänker jag inte ha det minsta dåligt samvete.

Jag skulle valt Sia-glass om jag var du. Kolhydraterna kommer man inte undan men det är i alla fall gjort på riktig grädde. Om man nu ska välja det bättre av det onda. :)
Jag köpte en påse sukrin och testade receptet JAUS postade i inlägg #37. Det blev otroligt gott, smakade precis som riktig gräddglass och alla middagsgäster höll med om detta. Trots att jag är den enda som äter enligt LCHF. Ingen kunde märka av någon konstig bismak eller någonting. Den var toppengod helt enkelt.
Och jag insåg helt plötsligt att jag inte ville ha den. Har varit utan sötsaker i så många år att jag helt tappat intresset för godis och glass. Den fick alltså ligga och skräpa i frysen länge och väl för att sedan, slutligen, kastas bort.
det var ju synd! Du kunde ju gett den till någon som uppskattade den! Så dyrt som sukrinet är menar jag 
#38 har en poäng där, att inte ha det minsta dåliga samvete - känns som alltför många här har plågat sig själva genom att förbjuda sig saker de tycker om, eller stoppa i sig mindre mängder än de behöver, men att LCHF för många varit räddningen ur detta. Varför då fortsätta i det spåret när man börjat nåt bra? Jag tycker det är fel av rabiata UFO-LCHFare att förespråka att man ALDRIG ska fuska. De gånger jag fuskar njuter jag av det en stund, efteråt mår jag dåligt - fysiskt! magont etc - och kan konstatera att jag nog kan hitta kolhydratsfattiga substitut om jag nu måste ha det där söta eller vad det nu kan va. Summan av kardemumman är väl att för att orka fortsätta med något som ändå är så pass strikt och ibland krångligt när det gäller interaktionen med andra människor, spec på resturang, så måste man få ta lite snedsteg ibland också, så att det inte blir en diet i längden av alla tvångs-svält-bantningskurer… stå på er och unna er en glass om ni vill ha det!

#42 Jag fattar bara inte vad det är som är krångligt. Kött eller fisk och en fet god sås plus grönsaker. Vilken restaurang har inte det?
Jag säger bara att jag vill ha människoriktig föda och inte en massa kemikalier eller bukfylla.

Smakade på seveneleven mjukglass med mindre socker…. rena lureriet- söt som sinden - efter par skedar känns äkligt….
Läste någonstans om sukrin- det finns inga långtidiga förskningar hur den påverkar kroppen med längre användning men faktum är att ämnet som ger sötman drastiskt minskar mineralupptaget i kroppen….
#44 det kan inte vara så att du helt enkelt vant dig av med sött? Det mesta som man inte tyckt var så värst sött tidigare smakar mycket sötare när man ställt om smaklökarna.
#44, om man nu äter något sötat med sukrin (erythritol) ibland så tror jag knappast att det är något problem om man skulle missa några mineraler.
Har ju kommit dit nu att jag kan äta lite sött då och då utan att "trilla dit". Det känns skönt att kunna göra avsteg när jag vill och inte när kroppen skriker efter det.
Har sagt hela tiden att om jag är sugen på kul-glass i sommar så kommer jag att äta det. Och i lördags gick vi förbi ett glasscafé av storlek större, och de hade över 40! sorters kulglass.
Så jag köpte två kulor och vi var 4 som delade på dom, så efter en halv kula så var jag nöjd. Den känslan är så skön! Att när jag gör valet att äta något som egentligen inte är speciellt LCHF, så är det jättegott men det ställer inte till det för mig - det är bara att återgå till banan igen.
Går det att frysa turkisk yoghurt?
för att ha det till glass? Ja självklart, det går väl med all yoghurt? Däremot om du menar att frysa den för att tina upp och använda den så kan jag inte svara på det, skulle tro den blir vattnig?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vanlig mjukglass lär ha sisådär 19-21 kolisar per 100g och upp till tolv E-nummer! Jag själv äter definitivt hellre en ren gräddglass. Då vet jag att det mest är sockret jag kämpar med sedan om något. Grädden gör också att man inte är sugen på lika mycket utan en kula räcker (därför blir man iofs besviken om smaken man valt inte är så god som man hoppats, haha, och man får välja ett säkert kort istället för att vara nyfiken). Vendel vid Ale stenar har ekologisk, hemgjord mjukglass utan e-numren om någon har vägarna förbi Skåne och är desperat.
Själv plågar jag mig inte utan säger ja till en kula då och då på sommaren nu när sötsuget är under kontroll. Dock vill jag helst att det blir på en riktigt glassbar i så fall med italiensk glass och liknande värt det fysiska priset.
Om mina kompisar äter glass köper jag själv en vatten och ett paket 90% choklad eller ett paket frysta hallon :)
Är jag själv köper jag inte glass längre, är liksom inte sugen…
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/
Finns en ny glass som finns i vissa matbutiker , den heter faktiskt LCHF glass och det är Alvesta som gjort den , brukar finnas vid specialglasspaketen. Tyckte den var jätte god , 0,5 kh /100 g smakade inte för sött men gräddigt och vaniljigt. 
Hoppas den är så okej, som den verkar vara bara så man inte förstör nånting om man äter för mycket.
#52 Kan du skriva av ingredienslistan här? Om den är lika usel som Alvesta glass' andra fuskglassar så är jag inte intresserad. Jag gör hellre egen äkta glasss enligt receptet jag postade tidigare.

Här är innehållslistan på Alvestaglass "lchf"-glass. Jag är inte så imponerad.
SOCKERFRI GLASS
GAMMELDAGS VANILJ
Med bitar av vaniljstång
Ingredienser ; Vatten , Grädde(laktosfri), Äggula , Kakao , Cocosfett,Fyllnadsmedel (polydextrose),Mjölkpulver (laktosfritt) ,Stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl,guarkärnmjöl) , Emulgering (Veg Mono-och diglycerider , karregenan ,karboxietylcellulosa , natriumalgenat), Mjölkpulver (laktosfritt) Naturidentisk Arom , Vaniljstång , Sötningsmedel (acefulfame k)
Allergiinformation; Produkten innehåller ägg och mjölk.
Näringsvärde/ 100 gr; Kj 549/Kcal 130 , Protein 1,3 Gr , Fett 11,5 Gr , Fibrer 16 Gr , Kolhydrater 0,5 Gr (naturliga sockerarter)
CHOKLAD
Med kraftig chokladsmak
Ingredienser ; Vatten , Grädde (laktosfri), Äggula , Kakao , Cocosfett,Fyllnadsmedel (polydextrose),Mjölkpulver (laktosfritt), Stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl,guarkärnmjöl) , Emulgering (Veg Mono-och diglycerider , karregenan ,karboxietylcellulosa , natriumalgenat). Naturidentisk Arom , Vaniljstång, Sötningsmedel (acefulfame k)
Allergiinformation; Produkten innehåller ägg och mjölk.
Näringsvärde/ 100 gr; Kj 598/Kcal 141 , Protein 2,3 Gr , Fett 12 Gr , Fibrer 16 Gr , Kolhydrater 1,4 Gr Varav 0,5 Gr Sockerarter (naturliga)
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
#54 Ja, anledningen att de inte finns äkta gräddglass att köpa är för att fuskglass är biligare och dessutom är folk fettskrämda. En riktig glass innehåller grädde, äggulor, smaksätting (vanilj, kakao) samt ev. sötning.
Jag skulle vilja ha en riktig italiensk glassmaskin som inte behöver någon frys alls, men jag kan inte riktig motivera priset på ett några tusenlappar eftersom jag gör glass såpass sällan. Min Philips glassmaskin får duga så länge, kanske att jag byter upp mig senare när jag nått min målvikt.
Åt en mjukglass häromdagen.. Min mage höll absolut inte med… Blir nog aldrig nån sån smörja igen. Bättre att göra glass själv, om än den blir "hårdglass".

Den köpeglass som har vettigast innehåll (av dom jag sett i vanlig mataffär) är nog Häagen-Dazs. Fast jag tycker den är i sötaste laget. Näringsvärde finns att läsa på deras hemsida. Den är ju dyrare också, ca 50:-/½ liter.
Tex Strawberries & Cream, innehåll: grädde, jordgubbar (23%), skummjölk, socker, äggula.
eller Vanilla, innehåll: grädde, skummjölk, sockerlösning (socker, vatten), äggula, arom: vanilj, socker.
GB's Gräddglass Gammaldags vanilj i halvliters pappförpackning innehåller:
Skummjölk, grädde (24%), socker, mjölkfett, äggula (1,5%), arom, vaniljstångbitar.
Den är inte särskilt dyr, och den kan jag tänka mig att bjuda kolhydratsätande vänner på och även ta en enstaka sked själv av om jag är för lat för att göra egen glass. Den innehåller visserligen socker, men jag tycker nog att det är bättre att slippa alla konstiga tillsatser än att jaga sockerkorn, på något som man bara äter till fest…
**Surface of Velvet
**Core of Steel

#58 Gammaldags vanilj har alltid varit en favorit, men jag hade för mig att det var skräp i den. Glad att jag hade fel.
Jag unnar mig kanske 3-4 gånger per sommar att köpa glass från ett litet lokalt familjeföretag som heter Hockings Ice Cream.
http://www.hockingsicecream.co.uk/winter1.htm
De har använt samma recept sen starten 1936, och glassen är fortfarande handgjord och innehåller äkta grädde, vanilj och smör… De säljer enbart från strategiskt placerade glassbilar så man snubblar inte över dem överallt.
Jag köper EN liten kula med en klick "clotted cream" (hårt vispad grädde, halvvägs till smör) ovanpå och NJUUUTER. Det är nog den enda sorts "icke-LCHF-mat" jag nånsin unnar mig, men det räcker gott och väl.
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
Om ni har vägarna förbi Halmstad kan jag tipsa om regnbågens café som gör sin egnaLCH/diabetes-glass med hasselnötssmak. De brukar dessutom ha ett eller två alternativ bland bakelserna att välja mellan. Min livlina när vännerna vill gå och ta en fika! :)
Idag åt alla glass utom fass som åt brieost…och det gick lika bra tyckte jag idag :).