Basingredienserna för LCHF kost ?
Hej!
Min fråga, vad är basingredienserna för att komma igång med en LCHF kost?
Alltså med andra ord, vad finns i er ICA kasse när ni handlar för att laga er mat? Vilka produkter använder ni för frukost/lunch/middag/mellanmål osv?
Tack på förhand!
Maria
Du frågar vad som finns i min kasse, så jag svarar på det:
Ägg, kött i olika former, smör, broccoli, blomkål, lök, rädisor, tomat, sallad, kryddor, vitlök, kokosfett, kokosgrädde.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Egg. Smor, Kott, Gradde, Gronsaker, Kryddor, Vinager, Ost.
Philadelphia. Mandlar, Fiberhusk.
kött, fisk, fågel och ägg är basmat
grönsaker som växer ovanjord är tilltugg som ser snyggt ut på tallriken
Mejerivaror - vissa går upp i vikt av dem så var lite försiktig, använd så feta produkter som möljigt men kolla hur mycket du får i dig - 5% kolhydrater kan snabbt bli mycket om du tex dricker mjölk.
stek i smör eller kallpressat kokosfett.
vid kalas eller fest, rödvin, whiskey mörk choklad
sen får du själv prova vad du klarar av att äta, vissa personer kan äta mer kolhydrater utan att sockersuget sätter igång, andra får äta mindre. Kan vara bra att föra en matdagbok i början så du får en bra överblick.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Tusen tack för alla (och så snabba) svar!! Nu blir det att åka iväg till Maxi och inhandla min första LCHF kost!
:D
Det jag oftast handlar och som jag gör lunch och middag av är:
ägg, grädde, smör, hel kyckling (billigare än kycklingfileer), tomat, rödlök, ruccola, creme fraiche, lax (billiga portionsbitar säljs ofta), philadelphiaost, yogurt 10%, färs, bacon, nötter, majonnäs, blomkål och mycket kryddor!