Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2173 ggr
zeretki
0

Honung och socker

Vad är det för skillnad? När man lagar mat? Reagerar dom olika? Vilket är värst för höjande av blodsocker? Reagerar kroppen olika?

Nyfiken!

Pasi
0

Inte så stor skillnad…honung är oftast något långsammare beroende på sitt högre fruktsockerinnehåll.

Trollcina
0

Jag reagerar på socker/sötningsmedel … får sug efter mer socker … men inte på honung.

Det går åt mindre med honung för att söta något än det går åt med tex socker - 1 msk honung i mitt tycke motsvarar 1 dl socker!  Mao så ur kalorisynpunkt så är det bättre med honung.

Har hört att 1 msk honung om dan ökar ämnesomsättningen - men hur sant det är kan jag inte yttra mig om.

Man blir stark av honung - Kolla in Bamse;)

Babz
0

Honung är ju en ren naturprodukt (iaf om man köper svensk honung från SBR), medan socker är en förädlad produkt från sockerrör eller sockerbetor.

Jag tror att man skall försöka låta bli raffinerade ("förädlade") produkter i största möjliga mån.

Själv sötar jag bara med honung de gånger jag över huvud taget använder något. Konstgjorda sötningsmedel vill jag inte ha!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Pasi
0

Honung är ju förädlat…… av bin!
Tycker även att man kan se kött som en förädling av gräs…..!?Flört

Babz
0

Visst har du rätt i det Pasi, men jag menade ju förstås att människan inte har lagt sig i processen. Förädlat gräs i form av kött eller förädlade frön i form av ägg äter jag gärna!

Skrattande

Tyskt ordspråk

Koylie
0

Kött som förädlat gräs… jag visste det! Jag är alltså vegetarian!Skrattande

Babz
0

Visst är du det Koylie - en förädlad vegetarian! Fint va!?!  Skrattande

Tyskt ordspråk

Koylie
0

*HAHAHA* När folk frågar om hur jag äter och så brukar jag skoja och säja att jag är tung smörmissbrukare men hädanefter ska jag säja att jag är en förädlad vegetarian!