Chokladmuffins
Oj så bra dom blev! Fullständigt perfekta!
Jag utgick från receptet på morotskaka som finns här och som Maerion skrivit.
2ägg
kryddmått salt
0,5 dl sukrin
3/4 dl pofiber
1,5 tsk bakpulver
2 msk kakao
75 gr smält smör
0,5 dl grädde
smält smöret, vispa ägg och sukrin, blanda de torra ingredienserna och rör ner i äggsmeten. Rör ner smör och grädde. Häll i muffinsformar, jag hade stora och det blev 6 stycken.
Jag gräddade 17 minuter i 150 grader varmluft. Det blir kortare tid om man gör flera mindre förmodar jag.
Kanske 175 grader i vanlig ugn?
ska göra ny sats till ett sammanträde där jag ska ha med fika, har köpt en belgisk ingefärssmaksatt choklad som jag tänkte hacka och lägga i, det blir nog helmumsigt. Vispgrädde till.
Har bjudit grannarna och dom kunde inte för sitt liv begripa att det inte var vanliga med mjöl, de smakar suveränt bra!!
jag ska nog minska en liten smula på smöret, de blev lite väl feta, svåra att hålla i handen om man vill det… och för de fettskrämda är det kanske bättre med lite mindre, kanske drygt 50 gram , får se…
Tror jag döööör!
Jag blir hungrig numera jag bara ser ditt nick! Hur har du tid o ork!? *avis*
Ps! Ska testa det här receptet snarast!
Ps2! Har bokmärkt alla andra recepten oxå……
vad kul! :-)
tid har man när man inte jobbar
…. men snart hoppas jag iallafall att jag får ett fosterbarn att lägga ner tid på! Om det blir som beräknat är det ett barn som kräver rätt mycket! Det känns gött!!!

Har nu bakat muffisarna och det blev mycket goda! Ska ha med mig fika till jobbet i morgon och bjuda icke LCHFare på dem.
Tack Pennylane1 för receptet!
varsågod! Bjöc också på dom i går och de gjorde succé faktiskt! Det var 8 pers och alla gillade dom väldigt mycket!
Blir dom torra som vanliga muffins eller kladdiga?
kladdiga, iallafall den varianten som hade hackad dhoklad i sig. Annars , som jag skrev, blev dom ju lite väl feta och alltså inte torra ett dugg!!
Låter jättebra, Var köper du sukrin och pofiber?
sukrin köper jag från mindresocker.com pofiber i vilken större matvaruaffär som helst. ICA , Coop brukar ha det, kanske vid glutenfria varorna, det är Semper som tillverkar det.

Låter gott! Bokmärker och tar fram till helgen.
Tack! Ska leta en gång till i min Ica affär.

Mina muffins blev väldigt goda och de fick beröm av icke LCHFare men dagen efter var de väldigt smuliga och höll inte ihop så bra, fick äta dem med sked! Kanske gräddade dem för länge?!
ja jag kanske skulle sagt att nästa gång tog jag ut dom tidigare! Men mina första blev inte smuliga efter några dagar, de andra med hackad choklad är väldigt kletiga fortfarande nu efter två dagar…
Åh låter gott! Kan man ersätta pofiber med nått annat? Vi har inte pofiber att köpa här jag bor 
det vet jag faktiskt inte… husk kanske men jag hade inte hittat nåt som fungerar så här bra innan jag fann pofiber.
Detta recept verkar smarrigt, skulle gärna testa det, men finns sukrin endast hos mindresocker.com eller säljs det även i butik? Finns det något annat liknande att köpa i butik.
det säljs i några få butiker, vilka står listade på mindre socker (länk i #10) maltitol säljs på panduro, det är sockeralkohol (liksom sukrin) men flytande och somliga får diarré av det (främst vid större mängd) Annars vet jag inte, om du inte vill använda vanligt sötningsmedel förstås.
Tack, ska titta på mindresocker först…

Jag testade att baka dessa igår, jag hade i ca 30 g 80 % choklad som jag smälte med smöret (tog 60 g) och bakade i 14 minuter. De blev mycket goda och alldeles utmärkta till en kopp starkt kaffe. Jag har tyvärr ingen sukrin hemma (vänta på leverans) och tog vanligt sötningsmedel istället. De var inte så söta men jag hade en besökare som tyckte att dom var goda ändå! Idag smakade jag en liten bit och de var faktiskt ännu godare och inte alls torra.
tog du den chokladen istället för kakaon då, eller körde du både ock? *dregel*

både ock :)
oki! Jag körde som sagt hackad choklad i min andra omgång, det blev väldigt gott också!
Bokmärker

Bakade dessa för några dagar sen, har ätit med en klick turkisk youghurt med lite vaniljpulver. Är säkert godare med vispad grädde, men jag ville inte vispa så lite som till en muffins.
Nu efter några dagar så är de som är kvar fortfarande saftiga. Jag kan tänka mig att det vore gott att göra nån slags chokladtopping också. Får prova det nästa gång :) Vill gärna prova hackad choklad också, verkar bli väldigt gott då!
jag hade egentligen tänkt att göra jordgubbsphiladelphiaglasyr på dom. Det har jag kvar att testa!
#26 Oh dela med dig av receptet!
det kan jag inte eftersom jag inte har gjort det än 
Åh, chokladmuffins - har jag inte ätit på många år. Måste testa detta snart! Har inte heller sukrin men kommer att prova med stevia - kanske får ta till lite extra med stevian, eftersom den kanske förlorar en del av sötman vid uppvärmningen i ugnen. Men jag får prova mig fram.
Tack Pennylane!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Har nu en sats i ugnen men gjorde en del modifieringa eftersom jag ska bjuda en laktosintolerant kompis. Såg nu också att jag bara tog en msk kakao i smeten, istället för två, men eftersom jag även hade i hackad choklad så borde det bli bra ändå.
Smeten var i alla mums. Nästa gång ska jag prova utan kakao men med vaniljpulver och några hallon nedpetade istället.
går säkert bra med mindre kakao, jag ville ha dom riktigt chokladiga! de blir rätt mörka, jag tar nog ännu mer kakao egentligen 
Ooooh, de här blev farliga. Jag gjorde dem för att ha och bjuda på imorgon och nu har tre stycken helt oförklarligt hamnat i min mage
Nästa gång ska jag ha mer kakao i smeten och hacka chokladen i mindre bitar men annars var de supersmarriga.
Godare än vanliga muffins med socker och mjöl skulle jag säga. Saftiga och smakrika.

Takk for oppskriften.
Den beste kakeoppskrift jeg har forsøkt siden jeg strtet LCHF for to år siden.
Jeg tok 50 g smør og 30 g sukkerfri sjokolade og smeltet sammen. Utelot ikke kakaoen, men puttet i tillegg en sjokoladebit ned i hver muffins.
Det ble 6 kjempestore "Pownies"
Varsågod, så roligt att du gillade dem!
Sukrin. Stämmer det att kolhydratinnehållet är 100 per 100 gram?
det kanske det gör men det är ointressant för det är en sockeralkohol och vi tar inte upp de kolhydraterna!
information hämtat från mindresocker.com
Sukrin är ett 100% naturlig och ekologisk produkt, basert på sockeralkoholet Erythritol. Erythritol finns naturligt i bl.a. päron, meloner och svamp, och har således ätits av oss människor sedan länge.
* Noll kalorier
* Smakar och ser ut som socker
* Bra för diabetiker, eller för dem som vill ha kontroll på sitt blodsocker, Gir ingen blodsockerstigning (noll GI)
* 100% naturlig - finnes i b.la. frukt
Det här är hämtat från mindresocker.com
Näringsinnehåll
per 100 g
Energi
0 kcal
Protein
0 g
Kolhydrater totalt
100 g
- varav socker
0 g
- varav sockeralkoholer
100 g
Fett
0
Det står klart och tydligt angivet "100 g kolhydrater".
Kan någon förklara hur det kan vara så?
Är det trots allt skillnad på kolhydrater & kolhydrater? Det ÄR INTE "Kolhydrater som kolhydrater" som gäller? Alltså - det har betydelse var kolhydraterna kommer från? Det t o m kan vara så att trots att det står angivet 100 g kolhydrater i näringsdeklarationen - så är prod helt OK, man kan utan vidare äta det ! ? Hur ska man kunna tyda dessa deklarationer på rätt sätt?
Jag blir verkligen fundersam!
Det här hör väl inte hemma i denna tråd - för över funderingarna till tråden "Kolhydrater som kolhydrater",
Vilken hylla i butiken hittar man pofiber?
sias läste du vad jag skrev i # 36?
Man behöver inte räkna kolhydrater i sockeralkohol
pofiber brukar stå bland glutenfria produkter

Muffinsarna är supergoda! Tror jag gjorde 11 stycken för jag hade inga stora formar och grädda dem i ca 12 minuter. De var goda i tre dagar och sen var de slut!
Till och med Maken som inte varit så förtjust i andra lchf-bakverk åt dessa med godaptit och de duger helt klart till att bjuda även icke lchf:are på.
"You just have to belive…"
#42 använde du sukrin i dina?

#43 Ja, det gjorde jag.

Har nästa omgång muffins i ugnen just nu! 
bon appetit! 
Och jag ska precis ställa mig och baka en omgång, utan kakao men med vanilj, hallon och blåbär.
Återkommer senare med rapport.
Ah! Låter kanon! Jag längtar tills jag ska testa med saffran! Och kanske lite hackad choklad i.

#48 Ja! Varför hade jag inte saffran i? Saffran och choklad är en så underbar kombination!
Mina "vanliga" chokladmuffins blev lika goda som förra gången, fastän nästan all pös över i sina formar denna gången. Funderar på om jag gjorde nått annorlunda men minns inte… 
lite mer bakpulver kanske?

#50 Det är möjligt att jag hade lite mer bakpulver än förra gången… men som sagt, jag minns inte riktigt. Nu när de kallant helt så blev de lite torrar denna gången. Skulle tagit ut dem någon minut tidigare tror jag, men jag glömde ta tid..
Och jag sitter just nu och mumsar varm muffins. De blev superbra måste jag säga. Jag gillar choklad men de här blev nästan snäppet bättre. Det här receptet borde ju gå utmärkt att göra tårtbotten av för mina muffins smakar precis som vanliga sockerkaksmuffins. bara lite godare pga allt smör
Väntar på att det smälta smöret+sukkrin ska svalna lite så ska jag göra vaniljglasyr ala morotskaka att ha ovanpå. Tror att det blir pricken över i.
Till jul ska jag också försöka mig på en saffransvariant men med apelsintopping istället.
jo det måste funka fint, jag utvecklade ju som jag skrev i början receptet från morotskakan, och den blir som en normal sockerkaka
Vilket superrecept!
Jag var sugen på att göra nåt pepparkakskryddigt, så jag tog ditt recept som grund, Pennylane1.
Hade inget sukrin, men efter en uppgörelse med mig själv tog jag ca en msk vanligt strösocker (ca 10 g) för att bara få en "ton" av sötma. Tog sen ca en halv msk kakao och en halv msk pepparkakskryddor. 53 gram smör blev det - jag hofftade bara över en rejäl klick på vågen.
De blev jättegoda!! Mumsar för fullt!
Smakade på smeten ogräddad och då märktes sockret mer. Efter gräddning kan sötsmaken bara anas, vilket jag tycker är helt PERFEKT!
Tusen tack Pennylane1! 
(Kommer förstås även köra din chokladvariant någon dag)
så bra att de föll på läppen, mmm pepparkakssmak!
Och jag gjorde ytterliggare en sats igår. Vi är bjudna på middag idag och då erbjöd jag mig att ta med något till kaffet. Hade i 60g smält choklad i smeten och gräddade dem inte lika länge som förra gången. Detta blev himmelriket. Lagom kladdiga och mycket chokladiga.
puffar upp dessa ifall nån vill prova.

tack pennylane1 för puffen! idag ska det bakas muffins! :)

Pennylane1 - You are back… Har undrat vart du tagit vägen…
Hmmm vad jag lärt mig med något som smakar sött med inte ger kroppen sockret är att kroppen blir lurad och ger oss mera hunger för att stilla behovet av socker den trodde sig få… det är därför jag låter bli sötningsmedel…
jag tröttnade, inte på LCHF, där är jag still going strong (nåja liiite weak kanske) men tröttnade lite på viss jargong härinne… tänkte inte bbörja igen utan skulle baka dessa idag och tänkte jag skulle puffa lite bara. Men man ska aldrig säga aldrig… :-) kanske jag kastar mig in i det hela med hull och hår igen, man vet aldrig!
# 60 ingen tvingar dig att baka nåt!! Det är helt upp till var och en och alla blir inte triggade eller får besvär.
#62 Nej jag vet att ingen tvingar mig att baka något men jag trodde detta var en site där man kan få tips och råd hur man kan göra när man inte äter kolhydrater….
Det var inte min menig att kritisera dig.
men det är ju inga kolhydrater i dessa?? Eller väldigt lite iallafall!
Det heter iaf low carb, inte zero carb. Var och en får bestämma vilken nivå man ska ligga på. Vill jag köra fakir, ufo eller en mer liberal lchf bestäms av om jag vill gå ner i vikt eller om jag tränar eller inte och eller om hur käönslig min kropp är mot kolhydrater.
Bokmärkt tråden. Tack Pennylane1!

Gud vad goda! Gjorde en mockaruts-topping som blev sjukt god (om man gillar kaffesmak)
Recept på toppingen:
20 gram smör
30 gram mörk choklad
ca 1-1,5 msk sukrin
1 msk grädde
0,5-2 tsk snabbkaffepulver (jag tog 2 tsk, gillar när det smakar riktigt starkt kaffe)
Lägg allt i en kastrull och smält ihop på svag värme. Bred ut på muffinsarna och toppa med kokos. Ställ in i kylen och låt stelna. Räckte precis till 6 stora muffins + lite slick/smakprov ur kastrullen 
Underbart dessa kommer testas, hade inte pofibrer i butiken vi handlar på skall kolla willys eller maxi i morgon.
#66 Låter supersmaskigt. Det ska jag absolut testa nästa gång.

ja jag har serverat i formen och så har folk fått äta med sked direkt ur.

Kom på att jag har muffinsformar i silkon nånstans i skåpen. Ska testa dom nästa gång! Tror det borde funka om jag smörjer dom, sen bara "ploppa" ur muffinsarna när dom har svalnat.
Tack för ett toppenrecept Pennylane! :)

bomärkt. ska testas om bakas någon dag

när det gäller silikonformar så ska man inte behöva pensla dem
Fantastiska! Smakar som riktiga muffins (ja om man inte har ätit muffins på jätte länge vill säga) MUMS. Använde formar av typ aluminium och det var inga problem att få ut dem.
Gjorde en halv sats igår, men dem är redan slut, så idag blir det att göra en större sats. Tog lika många choklad rutor som muffins och smälte ner hälften av chokladen/hackade hälften. Men nästa gång ska jag hacka mycket mer, och kanske försöka mig på att lägga i någon form av vaniljkräm?
Tack Pennylane, du har möjligen inga fler sådana här recept som är goda?
nej men prova morotskakan som jag utgick från och länkar till längst upp! Den går säkert att variera hur mycket som helst!
Okej, får försöka (fast utan morötter, har inga hemma). Tänkte försöka göra vaniljmuffins och någon hallon topping.
Men först blir det att göra en större sats choklad muffins. Förhoppningsvis blir de okej att frysa.
Vad är Pofiber?

#78 Potatisfiber (väldigt få kolhydrater). Finns på allergi/gluten eller bakhyllan.
potatisfibrer, det är nog en restprodukt efter potatismjölstillverkning. Det är lite kolisar men man använder så lite mängd. Har för mig att det är ca 12 per 100 gram och man kanske använder 20 gram i en hel sats.
Cirka 2 kolhydrater på dl är det i pofiber (enligt min slarviga huvudräkning).
Cirka 2 kolhydrater på dl är det i pofiber (enligt min slarviga huvudräkning).

Nu har jag bakat dessa igen och konsistensen är verkligen perfekt! Denna gång använde jag sukrin och jag känner av en viss strävhet i munnen…är det bara jag eller är det just sukrinet som gör att det blir så? Det är svårt att förklara känslan, den dämpas om jag äter grädde till. Jag funderar på om det är sötman jag reagerar mot, jag kanske har blivit avvand att det söta blir konstigt i munnen?

Vill bara lägga till att de blir godare dagen efter och med en stor klick Mascarpone blir det GUUUUUdomligt gott. Jag hade moccaglasyr på mina och den lena mascarponen funkade verkligen perfekt till.

Ett tips!
Testade att byta ut grädden mot vatten och det blev faktiskt rätt bra! Dom blev något blaskiga/vattniga i smaken (kan vara inbillning också), men konsistensen var helt perfekt! :)
Kan vara bra att veta för dom som vill hålla nere på/är känsliga för grädde.
Nästa gång testar jag nog att baka dom på 75 gram smör samt lite mindre vatten (istället för 50 gram smör och 0,5 dl vatten som jag gjorde idag)
#84 jag minns inte nån strävhet av sukrinet, men numera använder jag maltitol istället, det är en sirap, sockeralkohol så inga kolisar att bry sig om. Den är lättare att få tag på (Panduro) än sukrin, den har ingen bismak.

Det är kanske inte strävt, men någonting är det..Maltitol, funkar det som socker? Det är det jag tycker är fördelen med sukrin, just att man får de eganskaperna som hjälper till vid bakning.
Vet inte vid all bakning men till just dessa fungerar det iallafall utmärkt, så mycken annan bakning ägnar jag mig just inte åt! Men i bullbak t.ex byts ju sockret gärna ut mot vit sirap så där är det ju utbytbart iallafall!

Har precis bakat en sats efter originalreceptet. Hmm, blev nog inte riktigt nöjd. Hade nog väntat mig lite sötare smak. Och lite kladdigare konsistens. Ska nog ha i mer sukrin nästa gång och / eller smälta lite 86% choklad i.
Tog 12 små formar och typ hälften följde med ur formen, sen fick jag skrapa ur resten. Blir kanske bättre med stora formar så man får mer att bita i.
Ska prova att variera lite oxo med hallon i chokladen och kanske blåbärsmuffins :-P

#37 kan tipsa om att det är billigare att handla från Sockerfri.com för de har endast 39:- i frakt. 2 påsar Sukrin blir ca 219:- istället för 271:- hos mindresocker.com
fast är det inte där de bara har 400 gram i påsarna? Får också tas med i beräkningen. Billigare blir det dock fast inte riktigt så mycket.
Synd att du inte blev nöjd! Som jag tror jag skrev måste man ta kortare tid om man gör mindre muffinsar, kan det varit det tro?
Vad sötman beträffar har de flesta LCHF:are vant sig av vid sött så man nöjer sig med mindre söta, men jag har bjudit även kolhydratsätare på dessa och de har varit förtjusta, så jag vet inte…

jo de var inne 14-15 min, kanske skulle varit lite kortare… de var mycket bättre idag efter att ha varit i kylen över natten, de höll ihop bättre lixom… dock något torra men det kan ju ha berott på gräddningen som du säger
jo det stämmer, 400g är det i de jag har… fuffens! ;-) men med 39:- i frakt oavsett antal så blir det ju iaf billigare ju fler man köper…
gör en sats av mina muffinsar, kanske nån mer som vill testa?
Jag kanske borde läst lite längre ner i tråden för jag tog inte mindre smör än i originalreceptet… läste just att jag själv ansåg att det blev lite för flottigt… nåja… det är inga fettskrämda som ska äta denna gång!

De här blev supergoda!!! Tack :D
Oj oj oj, riktiga höjdarbakverk. Dessa kommer göras ofta här! Saftiga och godare än vanliga muffins. Ska testa att peta i några hallon nästa gång.
Finns det någon som inte är så lat som mig som orkar räkna ut hur mycket kolhydrater receptet innehåller?
väldigt grovt räknat är det väl högst 5 gram i hela satsen…
De här ska jag testa att baka! Tycker det är så svårt att hitta pofiber bara, har gått runt i ett flertal affärer och letat både på bakhyllan, allergihyllan mm. men inte sett det. Får väl fråga nästa gång.
Sukrin 500 g finns att köpa på bodystore.com för 89 kr + frakt 29 kr eller fri frakt om man handlar för över 500 kr. Dock verkar det rätt ofta vara slut där, de köper kanske inte in så mycket.
var länge sen jag hade sukrin hemma men snart får jag liiite mer pengar att röra mig med och då blir det definitivt en beställning! Dessa blir inge bra med stevia…

Har precis hittat ditt muffinsrecept - provade du na'n gang med saffran? If so, hur mycket? Jag alskar saffran men det ar saaaaaaaaaaaaa dyrt - aven nar jag bodde pa gransen till Spanien hickade man till at priset.
Jag tycker mig komma ihag att man kunde kopa saffransessens i Sverige - drommer jag? Sista gangen jag var i Sverige stod folk som fragetecken nar jag fragade om det.
nej jag gjorde nog inte det! Men till denna lilla sats skulle jag nog inte ta mer än ett kvarts paket (på 0,5 gram).
saffransessens har jag inte sett eller hört talas om!
Saffransessensen brukar stå tillsammans med karamellfärgerna och pepparmyntsoljan i bakavdelningen.

Jag kommer ihag det i sma flaskor som annan essens/matfarg. Det maste ha upphort … vad synd, det gjorde saffran sa atkomligt. Kanske det inneholl na'n ingrediens som gjorde att det inte fick goras langre.
Passar på jag med nu när tråden är igång. Provade också dessa chokladmuffins förra veckan och blev riktigt glad och förvånad över resultatet. Det öppnar upp sådana möjligheter. Det går ju inte bara att använda receptet till chokladmuffins utan en massa annat, som vaniljmuffins, bärmuffins, mjuk pepparkaka, morotskaka, rulltårta, tårtbottnar etc etc. Verkligen ett toppenrecept!
Tackar verkligen för detta! Så skönt att ha hittat något som både går att bjuda andra på och som smakar "normalt" och även kunna äta själv ibland utan alltför dåligt samvete.
#101 - Blev ju bara "tvungen" att testa med saffran då jag hade några påsar hemma som jag köpt relativt billigt från juni´s kryddor eller så (1 gram påsar). Det var dock några år sedan jag köpte dem, typ 5-6? så vet inte hur mycket styrka som försvinner över tiden.
I alla fall hade jag i nästan 0.5 gram då jag gillar rejält med saffranssmak, de blev inte riktigt lika bra i konsistensen som med kakao som hjälper till att "binda ihop" konsistensen lite, men det funkade ok. Kände dock jag skulle minskat något på smöret och kanske ökat lite på sötningen för att ta fram saffranssmaken lite till. Hade dock bara hermesetas strö att söta med pga sukrinbrist, vilket är värre på att ge bismak så att öka hade inte funkat så bra, och dessutom så är den för mig en riktig "trigger" på sug som inte sukrin är. Men, men i slutsats, det funkar fint med saffran i också, kanske man skulle vilja göra en topping med kanske lite mjukt smör och hackade nötter på också.

Betyder det att du har sett det nyligen? Oh, hopp … :0)
fick gräva djuuupt efter dessa mina godingar, kanske gör dem i dag? Hmmm eller kanske den där cheesekakevarianten som kom upp i går , eller båda kanske? 
Åh ser ut att bli kanongoda. Måste testa o nog borde de bli en god tårtbotten också, men ska först testa muffins o hacka lite choklad i. Åh längtar att få smaka.
jag gjorde kladdkaka av 1,5 sats av detta recept, och det blev riktigt bra, gräddade en aning för mycket bara.
Bokmärker!!!!!!!! 
hade i lite hackad choklad i också, lowcarb mjölkchoklad från Carbzone, som numera finns i vår Icaaffär!
Hmm jag saknar både sukrin och kakao….
Men kanske lite vaniljessens, kanel och lite äpple skulle gå bra att byta mot….
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dom här var verkligen goda. Krossade i mörk choklad också,mmmmm
Dom första bakverk som faktiskt smakar gott
Åh det var jättekul att höra! Ja jag är väldigt nöjd med receptet själv!
just nu har jag ett biscottiförsök i ugnen, har lyckats hyfsat innan men de fick lov att torka väldigt länge. Nu testar jag med mald mandel, och kokosmjöl. BLir de lyckade lägger jag ut receptet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Trevlig på minnelse denna hade jag glömt bort
Har nån testat at göra dessa UTAN sötningsmedel?
Jag har inge hemma nämligen, förutom honung, men undrar om de blir alltför bittra om man skippar sötning?
Tack för snabbt svar :)
Saffranextrakt från Borgeby Kryddgård:
http://borgebykryddgard.jetshop.se/saffran-extrakt-p-773-c-132.aspx
Hittade via google, har inte testat själv.
Men det verkar vara lika dyrt som riktigt saffran, 10ml för 100kr, och 5ml motsvarar 1 g saffran.
appropå?
aha… det var ett år det var på tapeten… hade glömt bort det totalt! 
Stärkelsesirap som första ingrediens… tja… då tar jag nog hellere riktig saffran!
spännande! jag har dessa i ugnen nu. gjorde dubbel sats (blev 20 st mindre muffins) och la ett fryst hallon i varje som en liten överraskning. tog 100 g smör till dubbel sats. ska spritsa på ganache sen och ta med på fest :)
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
hoppas de blev goda! Och att festen blir lyckad!
hej! har precis bakat muffissarna och blev besviken som vanligt när jag bakar LCHF..men…nu är jag världens lyckligaste för efter att jag brett på ett tjockt lager av glasyr bestående av philadelfiaost, smör och sukrin blev de det godaste LCHFbak jag någonsin ätit! Tack för receptet! jag är helt lycklig här med min lilla muffins:-)
Men så bra att det slapp sluta i besvikelse! 
de blev jättebra! dock lite söliga där hallonet var så det skippar jag nog nästa gång. ganachen blev lite misslyckad men ändå god (den blev inte fluffig av att vispas utan istället blev den rinnig… så jag ställde in den i kylen att stelna och bredde ut den över muffinsen istället för att spritsa som jag tänkt.) för att göra dem lite finare strödde jag på lite kokoschips över chokladkrämen.
mums!
tistelflikkan
Jag bakar aldrig. Men detta tänker jag göra idag - låter supersmarrigt! Jag har stevia hemma, den "utspädda" varianten där man ersätter sockret i recepten med lika mängd stevia.
Vad tror ni - ska jag ersätta sukrinet med lika mycket stevia?
du får testa…. vad är stevian utspädd med? Finns så många varianter nu att man inte har en aning!
Ehhh…. det här blev inte särskilt gott…. Konsistensen var perfekt, men den där bismaken av lakrits från stevian slog igenom ganska mycket.
Jag ska köpa sukrin och testa, det blir säkert bättre 
Och innehållet:
Maltodextrin, sötningsmedel (steviolglykosider*), smakämnen
Urrk.
Skulle ha läst innan jag köpte….
ja Icas blandning kör jag med nu för tiden!
Aha! Skriver genast upp det på shoppinglistan!
har precis ätit två st från igår ^^ hallonen funkade mycket bättre såhär dagen efter, nu har de hunnit gotta till sig lixom :) ett tips är alltså att göra dem dagen innan. mums!
tistelflikkan
Blir det gott på riktigt alltså? Jag har hittills blivit besviken på det jag har bakat, känner kokossmak från kokosmjölet och bismak/halsbränna av sukrin. Så tänker jag att jag ska fatta läget och hålla mig till det jag gillar och kan (chokladmousse, tryffel, pannacotta), men sen ser jag ett nytt recept och blir sugen på att prova. Även den här gången :-)
Jag är riktigt nöjd med dessa!
Ok, jag ska testa! :-)
ja, jag är också mycket nöjd! och de jag bjöd dem på tyckte också de va goda :)
tistelflikkan