Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 16740 ggr
Zzzq
0

majonäs och vegetabilisk olja

Jag ser att den majonäs som jag brukar köpa är baserad på vegetabilisk olja (70%).

Är det ett problem? Det är väl inte transfetter man menar? Märket är Vitador.

Frihet07
0

Majonäs kan man bara göra på raps- eller olivolja, så det är helt i sin ordning.

Pv544
0

vi har en hemma som är gjord på sojabönsolja, Hellmans real mayonaise. även den 70%ig.

Zzzq
1

OK, bra. Det känns kul att undra om något är dåligt för att det är vegetabiliskt. Take that, vegetarianer. :D

Bengt-Olov
0

Kan inte svara på frågan. Fast ställer gärna en till - rakt ut i luften. Varför ska man egentligen äta majonnäs och andra vegetabiliska såser. Åt själv en hel del majonnäs i början av"LCHF-karriären", nog säkert bara som ett resultat av att man ville få upp fettprocenten. Fast efter ett tag kom man ju på att majonnäs är kommen från FRÖER (med massor av Omega 6). Ser inte någon anledning att äta det - när det finns bearnaissås och andra ANIMALISKA (med massor av Omega 3)…

Se det som ett tips, eller banka ner på min reflektion…

mikaelj
0

Bearnaise är oftast gjord på olja.

Majo smakar gott och har en sympatisk konsistens. Bryter bra mot resten av måltiden.

Bengt-Olov
0

Nja, inte RIKTIG i alla fall… :-)

Ledsnade på majonnäsen också jag, till sist… Fast visst vill man ha lite variation… Låter dock för egen del hellre varva med mycket Creme Fraiche och så istället…

Per_W
2

Zzzq:

Om det står vegetabilisk olja på din majonäs så är det ugglor i mossen. Det betyder förmodligen att den är baserad på majs- eller solrosoljorna som är de billigaste och innehåller för mycket omega 6. I en tidigare tråd avslöjande jag hur enkelt det är att göra egen majonäs med bättre omega-fördelning. Repeterar det:

Det är inget problem att göra egen majonäs om man använder en stavmixer. I vanliga recept står det att det är jätteviktigt att ingredienserna är rumstempererade…jag lyckas trots att jag alltid tar såväl äggen som oljan direkt ur kylen. Det står också att man sakta måste ringla i oljan med ena handen samtidigt som handvispar frenetiskt med den andra handen. Antagligen förutsätts man hålla i skålen med fötterna samtidigt som man vispar och ringlar olja.

Detta är också nonsens. När jag kör med en stavmixer häller jag i en dl olja åt gången. Här är receptet

4 äggulor från stora ägg eller 5 från små

salt och peppar

4 tsk vinäger

2 tsk dijonsenap

4 dl olja

Jag brukar antingen köra 1 dl Zeta Linfröolja + 3 dl Zeta kallpressad rapsolja. Zeta har också en kallpressad blandning av lin och raps med citronsmak som är utmärkt om man vill ha citronmajonäs. Blanda vinäger, salt, peppar och dijonsenapen. Blanda i äggulorna. Ta första dl olja och kör med stavmixern tills det är välblandat. Upprepa med 1 dl i taget. Efter ett par-tre dl börjar det bli majo-konsistens.

/Per Wikholm

författare Ideologin och pengarna bakom kostråden

mikaelj
0

Findus, Felix och Kavli använder rapsolja.

Zzzq
0

#4: Jag äter majonäs för att det passar så bra i min frukost, då jag äter en mix av ägg, sardiner, majonäs, lök och broccoli. Majonäs passar smakmässigt i den blandningen, och har en sammanbindande effekt tack vare att det är löst.

#7. OK, tack för receptet.

Tajeb
0

Hhhhmm? Alltså, det är konstigt…..Dahlqvist rekommenderar ju majonäs som en del av LCHF…….Dock så är den man köper aldrig gjord på kallpressad rapsolja…..Och vad som är än mer störande att längre ner på listan så tycker den lösa termen "Vegetabilisk olja"….Så det innehåller rapsolja OCH ngn annan olja…..Som såvitt jag förstår kan vara en transfettkälla….

Jag har försökt göra egen majonäs och det slutade i total katastrof….Men ska försöka mig på det igen……

Men sådana här grejer gör mig lite förvirrad på Dahlqvist ibland…..Hon rekommenderar inte vegetabilisk omega-3…..För att bara några sidor senare rekommender linfrön till yougurten……Hon vill att man håller sig borta från transfett, men har buljongtärningar i sina recept osv…..

Dock kan jag inte vara arg på henne, då hon gjort mitt liv så oändligt mkt bättre Glad

mikaelj
0

Linfrön för att det binder vätska och är bra för magen, så länge du inte krossar dem.

Majonnäsen innehåller inte något transfett. Coops majonnäs specificierar bara "veg. olja", men är rapsolja (jag har verifierat). Undvik all majonnäs som står sojaolja på.

Veg. transfett är ett på konstgjord väg härdat fett och används för att förlänga hållbarheten i t.ex. kakor, samt konsistens. Du hittar inte transfett i majonnäs, däremot finns naturligt transfett i mjölk (CLA). Den är nyttig.

Rapsolja är till stor del enkelomättat, men olivolja är ännu mer enkelomättat och därför bättre. Fleromättade eftter är instabila och bör undvikas i för hög grad -- viss del måste du få i dig, men det får du garanterat ändå.

Kan du bör du hest undvika vegetabiliska oljor (förutom kokosfett), eftersom deras fleromättade del bara ger dig omega-6 (eftersom vi inte kan tillgodogöra oss veg. omega-3).

Du får helt enkelt lära dig grundreglerna och spela spelet själv.

Anders-S
0

Enligt bl.a Jenny Reimers är det viktigt att försöka hålla nere omega-6 intaget så mycket som möjligt och att undvika vegetabilisk omega-3 eftersom det blockerar omvandlingen av EPA till DHA. Jenny Reimers skriver också att vegetabilisk omega-3 associeras med kraftigt förhöjd cancerrisk.

Professor Göran Petterson skriver i rapporten "Syreradikaler och Oxidativ Stress, Grundorsaker bakom cancer, allergier och åldrande" http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/86667.pdf
sista sidan, att "Bildning av peroxider och radikaler via lipidperoxidation är kopplad till höga intag av fleromättat fett…Riskabelt förhöjda intag av vegetariskt omega-3 orsakas främst av linfröolja."

Enligt Fineli finns en hel del fleromättat fett i olivolja och rapsolja.

Gör en hemmagjord bearnaise med ekologiskt smör istället för majonäs.

Ulf-S
0

Bästa majonnäsoljan = macadamiaolja.

Väldigt låg halt av både omega 3 och 6, alltså "neutral".

Zepp
0

Jag tro att man inte skall bli fanatisk i någon riktning!

Jag köper majo på tub.. och har denna i flera månader, likadant med buljongtärningar.. varar i evigheter!

Sååå.. om du är storförbrukare av någon av dessa produkter med ett kanske inte så bra innehåll så borde man tänka om och då är det ju oxå en god anledning att göra dessa själv!

Jag har inga som helst problem att göra varesig majo eller buljong, men med tanke på den lilla kvantitet jag förbrukar så är det inte mödan värt!!!

Och som sagt det finns både bättre och sämre produkter i affären, välj åtminstone de bästa i varje situation!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jennix
0

#10  FÖr att vi är många som har olika syn på exakt vad som är bästa kosten och LCHF är ett väldigt brett begrepp. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

igilla
0

Zzzq

Jag har tänkt på samma sak, vill undvika oljorna! Har inte köpt majonäs på 15 år, otroligt lätt att göra med stavmixer. Receptet som följde med mixern:

1 helt ägg

1 msk dijonsenap

1-2 msk vinäger

2 dl olja   lite salt och peppar efter smak

Allt blandas i mixerskålen, oljan sist, sätt mixern och mixa några sekunder. Har aldrig misslyckats trots olika temperaturer. Har alltid kört med COOP:s billigaste rapsolja, har prövat med kallpressad olivolja och rapsolja, men tycker att det är alldeles för framträdande smak.  Men läste ett recept här i KiF, kommr tyvärr inte ihåg vem som skrev det: SMÖRMAJONÄS

2 äggulor

2 tsk vitvinsvinäger

3 krm salt

1 krm nymald vitpeppar

ev lite osötad fransk senap

Vispa för hand, rör sist i det avsvalnade smälta smöret i små skvättar.

Blev mycket glad för receptet eftersom jag någon annanstans, antingen här eller på AD:s eller Kostdoc:s blogg fördes en seriös debatt om lämpligheten/farligheten att äta rå äggvita. Eftersom jag här hittade ett recept på KOKOSKAKOR med bara vitor ooch kokos så kommer jag i fortsättningen att göra smörmajonäs och kokoskakor så att jag slipper kasta mat, har svårt för det.

Smörälskare

Greddelin
0

# 16 Hur mycket smör ska det vara i smörmajon?

igilla
0

Förlåt!

3 dl smält smör ska det vara!

Smörälskare

Walnewra
0

Äntligen hittade jag tillbax till den tråden….Ville veta…om det var någon som provat det där med att göra majonäs på smält smör??? Stelnar den inte i kylen?!?! Foten i munnen

mikaelj
0

Jo.

maudrenee
0

har i spanien ar de flesta köpe majonaser gjorda pa solrosol olja.

sa det ar alltsa den samsta oljan efter soja oljan om jag har forstatt ratt?

mikaelj
0

Ja. Undvik.

Solrosen-2009
0

Kan man använda ZETA´s vanliga rapsolja? Det står på flaskan att den är lika nyttig som olivolja. Jag ser inte hur den är framställd eller så förstår jag inte termerna. Jag har nu testat en annan kallpressad rapsolja därför att jag tror att kallpressat ska vara bättre men den smakar inget vidare till majonäs som jag annars älskar. Hur är det egentligen med rapsoljan? Måste den vara kallpressad?

Majonäs älskare

JAUS
0

Makadamiaolja går utmärkt att använda till majonäs.

Solrosen-2009
0

Jag vet inte vad makadakiaolja är, har nog aldrig sett det ens. Jag undrar nog ändå om Zeta´s raffinerade rapsolja går bra. Det står att fettsammansättniongen inte påverkas av proceduren och vad jag läst om innan så är just rapsolja den enda oljan som fortfarande är OK som raffinerad. Egentligen undrar jag om någon annan har en annan uppfattning.

JAUS
0

Makadamiaolja kommer från makadamianöten, den finns i ICA kvantum-butikernas ordinarie sortiment och kan beställas till ICA MAXI-butiker. Makadamiaolja har låg omega-6-halt och är ur den synpunkten bra.

Lisabet
0

Men om man inte tål nötter bra, så är macadamiaolja helt fel, tyvärr. Bra att tänka på innan man köper, för den oljan är dyr, så det är synd att slänga den.

JAUS
0

Det är väl ganska uppenbart att nötallergiker ska undvika nötoljor. Obestämd

Lisabet
0

Javisst, men jag är inte alls nötallergiker, jag kan bara inte äta så mycket nötter åt gången eller om dagen.

JAUS
0

Vad händer om du äter nötter? Macadamiolja behöver man endast ta en tesked per dag om man vill täcka sitt behov av omega-7, som är bra för slemhinnor och hud.

Lisabet
0

Jag får ont i magen och kan inte sova bra på natten.

En tesked macadamiaolja om dagen slulle nog gå bra, men det jag ville ha var olja till majonäs. Jag äter en del majonäs i stort sett varje dag, eftersom jag inte alls tål mjölkprodukter, inklusive smör.

JAUS
0

Ok, själv äter jag nästan aldrig majonäs.

Solrosen-2009
0

Jag tror inte att macadamiaolja är mitt svar på Zeta´s rapsolja. Jag är majonäsälskare och vill veta vilken olja jag kan äta mycket av då majonäs är baserat på olja. Tyvärr så är smakneutral olja ofta raffinerad vilket inte i sig är hälsosamt. Förutom kanske rapsoljan vad jag förstått. Är det någon annan som anser att raffinerad rapsolja är OK? Förändras inte fettsammansättningen efter processen som det står på förpackningen eller gör den det?

JAUS
0

#31 Du vet förresten väl att du kan smeta makadamiaolja på huden istället, om du har svårt för att äta den? Den motverkar hudens åldrande och är bra för slemhinnorna tack vare sin höga halt av omega-7.

#33 Jag undviker giftiga växter som raps och linfrön för egen del och väljer framförallt makadamia- och kokosolja. Olivolja blir det endast i dressingar.

Sugiyama
0

Jag har också testat att göra majo på kallpressad raps men det blir inte gott. Om valet står mellan köpt majo och hemlagad med varmpressad raps så tar jag det senare. Macadamia har jag inte testat.

Solrosen-2009
0

Igår försökte jag blanda med kallpressad och varmpressad raps men jag inser att jag inte tycker om det särskilt mycket heller. Det får nog bli utan kallpressad nästa gång och jag kan inte tänka mig att den köpta skulle bestå av någon annan olja heller.

Nästa gång ska jag testa smörmajonäsen som jag såg tidigare i tråden. Smaken måste ju vara god.

Sedan undrar jag om det är någon som förstår varför det är olika färger på vitaminerna på sidan "Min Mat"?? Finns det någon enkel genväg där man ser om man får i sig allt via maten eller om man behöver tillskott??

#34  Vad är det för giftigt exakt med raps och linfrö? Menar du att olivolja inte heller är bra då du snålar lite med den med?

Insmörjningstipset var inte så dumt. När min dotter var liten badade jag henne alltid i olivolja och alla tyckte att hennes hud var så mjuk och fin utan att för den skull vara fet. Det här kanske är ännu bättre.

JAUS
0

Raps innehåller erukasyra och linfrö innehåller cyanid. Olivolja innehåller lite för mycket omega-6 så ett par matskedar max i dressing inte mer.

Gabriela
0

Är inte så förtjust i majo själv (äter någon mtk då och då) men mannen älskar den så här. Det är ett felfritt recept som räcker i ca. 1 vecka - 10 dagars förbrukning:

Ur Julia Child's Det Goda Franska Köket

Alla ingredienser ska hålla rumstemperatur

Äggulorna:

Vispa alltid äggulorna ett par minuter innan ingredenser tillsätts.

OBS: Oljan måste sättas till mycket sakta i början (=droppas i).

1 stort ägg absorberar max 175 g olja (2 dl).

Glöm ej: ägg absorberar olja olika beroende på hur man mixar (för hand, i mixer, matberedare) och det påverkar ration ägg-olja!

Mitt recept:

4 eko-äggulor

5-6 dl kallpressad eko rapsolja

1 tsk salt

svartpeppar efter smak

1-2 tsk senapspulver

2-3 tsk vinäger (jag använder oftast Kung Markattas Äppelcider Vinäger)

Mixa äggulorna minst 1 minut (jag använder matberedare). Droppa i oljan… sakta… efter någon minut kan du hälla oljan lite fortare. Fortsätt att mixa. Efter ca 3-4 min är blandningen färdig, dvs den har den rätta majo-konsistensen. Tillsätt övriga ingredienser (salt, peppar, senapspulver, vinäger). Mixa lite till. Smaka av.

Mums!

Efter 3-4 gånger jag lagat majo efter Julia Childs recept behöver jag inte mäta, utan jag känner efter om propotionerna ägg-olja stämmer. Sedan är det att bara smaka av och njuta.

(Min man älskar denna majo) Det tar ca 10 minuter att laga och vi har helkontroll över ingredienserna. Det blir också billigare än industrimajo!

Tyst

savonit
0

38 är den riktigt got då. majo på kallpressad raps olja smakar kallt och nöt eller något, det blir skumt.

Hoppas denna är god då skall jag testa.

Gabriela
0

Alla har sin egen smak men denna funkar hemma. Prova själv i mindre mängd! Smaksätt med peppar och annat?

Tyst

savonit
0

Vi har alltid kört utan senap då jag inte tycker om senap som sådan.

Skulle ju kunna vara det, senap är ju gott i saker så kanske funkar i majo.

Får testa.

Gabriela
0

Pulversenap (Colmann's) är ju inte samma som "söt"svensk senap? Äsch… prova dig fram om du vill!

Solrosen-2009
0

Själv använder jag alltid Dijonsenap och smaken tar definitivt inte överhand, det blir urgott. Nu har jag dragit ner den kallpressade oljan tiill 0,5dl + 4dl kallpressad + 3äggulor. Salt och peppar efter behag. Toppengott. Nästa gång ska jag testa med chili i. Jag gillar när det bränner till ibland.

Solrosen-2009
0

#37   Vad händer med oss om vi äter detta då? Vi består ju av så mycket annat konstigt också?

Jag har förresten slutat med kaffe nu också. Det ska ju inte heller vara bra. Är thé egentligen bättre? Är inte risken att det enda som återstår för oss att äta är smör och kött?

JAUS
0

#44 Det är upp till var och en att välja vad de vågar stoppa i sig, jag informerar endast om riskerna. Jag tycker det är bra att du slutat med kaffe, själv har jag aldrig börjat dricka det, ej heller alkohol. Te dricker jag ytterst sällan, och då brukar det bli rött (roiboos) koffeinfritt te.

Cyanid är direkt dödligt i tillräckligt hög dos, det användes av nazisterna under andra världskriget i gaskamrarna. Senapsolja som innehåller mycket eurukasyra är totalförbjudet att sälja inom EU. Chiafröolja är ett mycket bättre alternativ än linfröolja men dyrare.

Solrosen-2009
0

Vilken tur att det finns sådana som du som tar reda på olika saker och framförallt förmedlar vidare. Jag har nog aldrig tänkt så alls innan. Det låter ju så nyttigt med fröoljor osv…  säger jag, en fd grönsaksfantast som aldrig kunnat föraställa mig själv med att inta nästan enbart animaliska produkter för 15 år sedan. Det var då det. Nu är det nya tider!!

hosselompan
0

Medborgare

1. Akta er för rapsolja som alltid innehåller giftet erukasyra, det är bara en fråga om hur mycket. Lågdosexponering för gifter får Ni gärna experimentera med på Er själva, jag avstår.

Eko hit eller dit, raps har alltid varit giftigt. Förr dög det bara till lampolja!
    Källa:Rapsolja

2. Till majonnäs använder man jordnöts- eller solrosolja.
    Senapen skall vara av fransk Dijon-typ, den enda som är
    torr (läs: sockerfri) nog för att fungera.

3. Bèarnaise kan aldrig tillagas med något annat fett än med smör.

4. Två "n" skall det vara när man skriver Majonnäs. Det får vara någon djävla ordning; läser Ni recepten lika illa som Ni skriver så kan vad som helst hända!

Jonna
0

Var kan vi få tag i Chiafröolja?

Jordnöts olja är underbar, bara en tål nötter. den är så mångsidig i sina användningområden och smakar gott.

kallpressad rapsolja görs av rapssorter utan giftig erukasyra arter som förädlats till att inte innehålla gift.

Jag frågar efter Chiafröolja eftersom jag är fisk allergiker och får problem då jag har för låga nivåer av alfalinolensyra

Egentligen är det bara fettsyrorna alfalinolensyra (omega-3) och linolsyra (omega-6) som är essentiella eftersom att kroppen kan skapa de övriga fettsyrorna utifrån dessa två. Det krävs dessutom en bra balans mellan omega-3 och omega-6 för optimal hälsa.

Jag kan få blodproppar och hudproblem allmänt känna mig ofokuserad och håglös om jag missköter tillföra extra omega 3. Dessutom förvärras mina allergier då och jag brukar bli chokladsugen.

Chiafröolja verkar vara ett bättre alternativ än linfröolja som jag har varit tvungen att använda.

Människor har en av djurvärldens bästa förmågor att klara cyanid. Andra arter med sådant i kosten måste leta upp jordplättar med vissa mineraler för att motverka cyaniden i sin kost (t ex papegojor) Vi människor har flera födoämnen med höga halter av cyankaliumvarianter. Tex körsbärskärnor, bittermandel, aprikoskärnor mfl som vi kryddar mat och bakverk med utan att fara illa av det. En del av ämnet ångar bort vid matlagningen men även luftburet är det giftigt. Cyanid hör inte till de ämnen som lagras i kroppen.

fleromättade oljor är mycket riktigt farliga om vi låter dem ta för stor plats i vår kost.

Bästa fettet för oss att ha som bas är det enkelomättade fettet. Brukar skrivas mer förenklat som "omättat fett" på innehållsdeklariotioner.

Mättat fett gör våra cellväggar stela och försämrar kommunikationer i kroppen.

Nej jag tycker inte om majonäs så den delen av tråden ska jag hålla mig från ;)

Zepp
0

Mnja.. det är EPA och i viss mån DHA som är essentiella, vi kan bara omvandla uppemot 10% av vårt behov från modersyran.

Man kan finna denna i gräsbeteskött, omega3ägg, och algolja, om man inte tål fisk.

Sen det där med mättat fett o stela cellmembran är mest en myt.. rättare sagt reklam.. främst för fröoljor!

"One of the more remarkable results from Jeff Volek’s laboratory in the past few years was the demonstration that when the blood of volunteers was assayed for saturated fatty acids, those who had been on a low carbohydrate diet had lower levels than those on an isocaloric low-fat diet. This, despite the fact that the low-carbohydrate diet had three times the amount of saturated fat as the low-fat diet.  How is this possible?  What happened to the saturated fat in the low-carbohydrate diet?  Well, that’s what metabolism does.  The saturated fat in the low-carbohydrate arm was oxidized while (the real impact of the study) the low-fat arm is making new saturated fatty acid."

http://rdfeinman.wordpress.com/2012/02/22/saturated-fat-on-your-plate-or-in-your-blood/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jonna
0

Nja nu har jag erfarenhet med att själv labba med celler och har god utbildning mänsklig fysiologi och molykärbiologi. Genomsläpplighet och uppbyggnad av olika hormoner, enzymer med fler biomolekyler, påverkas av vilka fettsyrekedjor som finns tillgängliga som byggmaterial.

Nej jag får inte äta algolja. Den har för mycket småkräftdjursrester med i. Jag tål inte heller ägg eller kycklingkött om hönsen fått fisk/alger i fodret. Nötkött kostar skjortan ;)

Jag hade velat hitta ett en genväg till att förse mig med tillskott. Får väl nöja mig med träbehandlingsolja ett tag till :S (läs linfröolja)

JAUS
0

#50 V-pure är en algolja som odlas i basänger på land och borde därmed inte innehålla några rester från kräftdjur. Detta gör V-pure även helt fri från tungmetaller och miljögifter.

yvonnel
0

Jag har läst på någon tråd att det faktiskt går att göra majonnäs med kokosolja. Jag har inte provat men jag läste på denna tråden ett tips att använda citrus smaksatt olja till citronmajonnäs, det ska jag säkert prova.

[Pennylane1]
0

ja bara att man då inte kan ha den i kylen. Då blir det stenhårt.

Lisabet
0

Jag gör min majonnäs på kokosfett, och sen jag började göra den med stavmixer, så blir den perfekt i konsistenstensen (lite tunn kanske, för jag tar med äggvitan), och stelnar inte alls i kylskåpet.

savonit
0

#54 hur gör du den.Det magiska till att den inte stelnar skulle kunna vara vitan.

Lisabet
0

#55 Kanske, ska prova utan vita nästa gång. Jag gjorde igår en sats med ett helt ägg + två äggulor och den stelnade inte heller.

savonit
0

Helt utan funkar inte.
Det har jag testat det stelnar.

[Pennylane1]
0

ok! Det brukar ju inte vara äggvita normalt i majonnäs, men det är ju bra att veta att man kan ta med den om man vill göra på kokosfett!

savonit
0

Verkar funka med äggvita ok kokosfett.

yvonnel
0

Det borde gå att emulgera om man gör som vanligt - väntar med äggvitan och vispar den hårt innan man blandar den i den färdiga majonnäsen.

hemul
0

Men det räcker med en mindre tillsats av äggvita alltså? Någon som testat fram hur lite? Låter ju himla intressant detta!

savonit
0

Vill ni ha reccept är det det ni frågar om?

1 helt ägg
1 msk senap
2 dl kokosfett

salt peppar
1 tsk vinäger

lägg allt i hen hög behållare.
Sätt ner stavmixern, vispa, börja sedan vika på mixern så all olja blandar sig.

Volla.
Funkade faktiskt i kylen utan stärre problem den blev dock fastare men inte hård.

Lisabet
1

Nu har jag testat med bara äggula och kokosfett, ja jag gjorde den igår. Idag på morgonen var den fortfarande inte stel, bara tjock och krämig.

Men jag kommer nog att använda ett helt ägg i fortsättningen i alla fall, för den blev så tjock så det fastnade alldeles för mycket i stavmixern.