"Hunger"
Jag behöver lite råd och tips av er just nu. Jag kommer in i perioder när jag plötsligt känner mig "hungrig" mest hela tiden. Jag förstår inte varför.
Jag har under de nästan 3 månader jag ätit LCHF alltid skrivit ner mina måltider etc så att jag kan gå tillbaka o se vad jag ätit, men märker inget speciellt som kan ha orsakat hungern…
Vad ska jag göra när jag känner denna "hunger"? Personligen tror jag det är känslor bakom. Tex att jag är orolig inför något, stressad eller ledsen. Är det någon annan här som också har problemet med starka känslor som man känner av som "hunger" i kroppen? Eller har någon något tips på vad man kan göra när man känner denna "hunger"?
Tacksam för alla tips, behöver verkligen det nu…

Jag fick rådet att dricka vatten när jag är "hungrig" eftersom törst även kan signaleras som hunger i kroppen. Minns inte var jag fick rådet ifrån, men kanske värt att prova?
Hej !
Jag brukar ta en näve jornötter, och det har fungerat bra.
Men ät in för mycket jordnötter bara..
Hälsningar E…
Hungerkramper kan vara magkatarr, har jag i perioder.

Jag är också en känsloätare och drabbas fortfarande ibland av hungerattacker när jag är trött, ledsen eller orolig. Jag brukar först försöka att "göra mig glad", t ex ge mig ut, sätta på skön musik, ta en lång dusch eller ta en tupplur.
Lyckas jag inte blir det ätande - men bara av det tillåtna. Efter en dag av överätande brukar det komma en dag utan hunger. Så med hjälp av det här sättet att äta blir inte följderna så stora.
Sköt om dig och var snäll mot dig! Jag håller tummarna!

Min aptit/hunger varierar väldigt mycket. Och vad gör jag då jag är hungrig? Jo, då äter jag!
Funkar ypperligt för mig.
Pasi!
Jag ler med hela ansiktet när jag läser ditt inlägg! Det är ju så rätt och riktigt när man vet vad man kan äta med "gott samvete"…vilket jag kommer att göra hädanefter!
Tack igen, Pasi! // Shintaida
Det är likadant för mig, vissa dagar verkar det som om jag är bottenlös, då äter jag det som är fett och tillåtet. Jag tror inte på att man skall gå och vara hungrig, vatten kan hjälpa men om inte så ät men håll dig till det tillåtna.
Äter man inte när man känner sig hungrig kan det hända att man ta något med kolisar i istället.

ost funkar på hunger
Tog en ölkorv när det sög i magen och lindade in den i ost . Stoppa sugt och mätta rätt bra.
Men kolla på ölkorven finns vissa med gömda kolisar
Ibland har jag också svårt att bli ordentligt mätt.
Jag har funnit att vissa saker mättar mycket bättre än andra.
Tex. så har jag svårt att bli mätt på köttfärsmat.
En av mina favoriter är lite "grövre" kokt, kallt kött (tex, märgpipa eller högrev). Detta skär jag i lagom skivor (1cm) och gör en "smörgås" av. En skiva kött, en skiva smör och sedan en skiva kött igen. Enkelt att äta och väldigt mättande.
Vet inte om det grövre köttet gör att det mättar mer, men det känns så. Dessutom får man bra motion för käken och så är det så himla enkelt att göra.
Jag gick först in och läste det du skrivit om dig och ut efter det så tror jag att det bästa för dig är att göra dina måltider större ev lägga till ett mål mat till /dag och bara dricka vatten el kaffe/ mellan målen. Att börja stoppa i dig små mål som en hand full nötter eller ost då och då gör nog bara att du lätt kommer in i småätandet /tröstätandet istället och då kanske du till och med drar ner mer på det större målen.
När jag började blev jag fort mätt på lite mat, allt fettet gjorde mig både mätt och suglös men med tiden (över ett år nu) har jag ökat min matkonsumtion, det är som om jag tål fettet mer och inte blir lika vrålmätt. För dig kan det vara en kombination. Magen har nu vant sig vid den nya maten och reagerar inte lika snabbt på det höga fettintaget och att du just är en kännslomänniska som gärna dövar kroppenssignaler för någon form av oro med mat. Det verkar som att det är ett länge in vant mönster och då bryts det inte så lätt. Du måste nog se dig som en alkolist men på mat, ett steg tillbaka i gamla vanor gör nog att du lätt trillar tillbaka helt.
Så mitt råd: Ät en köttbit till med mer smör på till middagen, äter du i dag omelett på 2 ägg till frukost öka till tre, du förstår vad jag menar va? Och drick mycket mellan målen.
PS. Har själv liknande erfarenheter så jag tror mig veta lite vad det rör sig om ;-) trotts att jag tror att du har haft (har) det bra mycket värre ;-(
Tröstätande är väl det vanligaste som finns hos oss överviktiga, antingen så äter man vid alla känslotillstånd eller så är man smal och hoppar över att äta……… tror jag i alla fall.
Ätt äta något tillåtet dricka vatten tugga tuggummi borsta tänderna eller försöka hitta på något trevligt att göra typ promenad handarbete en "god" bok kan fungera ibland!

Jag varierar mycket från dag till dag… vissa dagar blir det bara 1 mål mat, då jag inte känner mig det minsta hungrig. Andra dagar är jag bottenlös, och då blir det 3 mål…
Jag tror att de råd du har fått om att se till att äta ordentligt vid huvudmålen är bra, då du verkar ha ett mönster av tröstätande… Själv försöker jag göra så. Blir jag sugen mellan målen får det bli en kopp te med grädde, är jag väldigt sugen blir det även osaltat smör i koppen. Det mättar, och fettet tar bort suget.
Men jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete (om du nu skulle få det) om du äter något mellan målen, bara du ser till att det är fett. Det enda som händer är att det kanske kan ta lite längre tid att bryta det gamla mönstret att "äta på känslor". Så småningom kommer du nog ändå att kunna skilja på kroppens signaler, dvs riktig hunger, och det som beror på andra känslor.
Det är inte meningen att man ska känna sig hungrig med denna kost, men det kan ju ta ett tag för kroppen att lära om. Och då tror jag att kroppen måste få känna sig mätt, hur ska den annars kunna lära sig hur det känns.
"still lost in space and time"

Nu har du fått massor av mat råd och det har hunnit bli eftermiddag.
Jag har ett mycket tråkigare råd som jag dessvärre får använda ofta själv…
Försök klura ut vilken känsla det är du vill äta just då.
knepigt?
Ja för mig är det i allafall så att om jag då äter så är jag ju inte hungrig men om det nu egentligen var så att jag kände mig ensam så blir jag au inte mindre ensam av mat..
eller om jag var trött så behöver jag ju sova inte äta…
Du tycker kanske det låter helskumt??
Men så är det för mig.(Fast jag är ganska skum
)
mezza: det är inte alls skumt att fundera över det. Det kan vara känslor i ätandet och kan man klura ut vad det är så har man kommit en bit på vägen. Mycket bra råd.
KÄnner igen mig en del i det du säger att hungern kommer lite ojämnt. Jag är också en känsloätare eller i varje fall var jag det med "vanlig" kost. Men har tränat en del på att bara äta när jag är hungrig och det försöker jag göra nu också. Du säger ju att du är hungrig. Det behöver ju inte dölja känslor utan kan väl vara en hunger som signalerar att du behöver mat och kanske inte fick tillräckligt som nån föreslår här ovan. Svårt att veta utan att du verkligen känner efter vad det är. Det är ju så många bra tips här men mitt trick är att om jag blir hungrig på tider när det inte är läge att sätta sig o äta brukar jag ta kaffe med vispgrädde. Efter en stund går definitivt hungern (eller kanske sug??) över för mig i alla fall.
Tack alla snälla för era tips! *kram*
Nu känner jag mig mer peppad för att ta mig an mitt känsloätande! Jag blev jätte glad nu när jag kom hem från skolan och ser hur många det är som har skrivit i denna tråden och gett mig massvis med bra tips och synpunkter!
#10 : Jag tror att du har rätt, det är bättre för mig att äta mina måltider ordentligt och inte små äta något emellan. Kan lätt urarta då. ( Ost tål jag inte överhuvud taget…. Har alltid slutat med att jag ätit upp hela osten i ett naffs….
)
#12 : Nja… lite dåligt samvete har jag… det har blivit ganska mycket överätande om jag säger så…. Har gått upp 4kg. Men nu ska jag börja tänka efter mer och försöka lyssna mer på vad kroppen säger.
#13: Ditt råd verkar mycket bra! Jag ska börja tänka efter och se om jag kan luska ut vilken känsla det är jag försöker "äta" bort. Jag tror faktiskt det kan vara ett bra steg mot att kunna minska överätningen!
*Kram* till er alla och tack för att ni gett mig så mycket bra tips!!
Jag brukar märka att jag blir hungrig om jag har ätit mycket kolhydrater någon dag. Både fredag och lördag åt jag grovt bröd så nu söndag och måndag behöver jag äta mer. Jag försöker då hålla mig till vad jag anser vara "tillåtet" dvs ost, nötter, korv (älskar), ost-och skinkrullar, grädde med hallon och liknande. Efter någon dag blir jag "som vanligt". Känner att hungern eller suget "efter något" redan har mattats av ordentligt. Så mitt tips är väl mer eller mindre att hålla sig inom ramarna för vad man själv anser vara tillåtet. 
#16 Gör Potkäs på riven ost och smör (recept finns) så vågar Du kanske äta rejältmed ost också… man får inte i sig så mkt…
Numer pensionär i Nynäshamn
#18 Det låter intressant! Jag ska nog köpa ost imorgon och göra potkäs och se hur det går!
Anki!
Ett tips då är att köpa färdig riven och göra på allt med en gång så du inte får en bit ost stående kvar i kylen (för där kanske den inte blir stående så länge ;-)) Västerbotten brukar finnas i lagom stor (liten) påse och så är det bra med smak.
Mja färdigriven ost skulle jag inte rekommendera.
De gånger jag läst på påsarna har de innehållit potatismjöl (för att det rivna inte skall klibba) och det vill åtminstone inte jag ha = ren stärkelse…
Kolla i alla fall för säkerhets skull!!!
Margareta!
Jag blir chockad
över att onödigt som stoppas matvaror som inte behövs, varför??? Hade själv ingen tanke på att det kunde finnas extra tillsatt stärkelse där, har köpt riven ost många gånger och ätit med gott samvete. Tur för mig att jag tydligen inte är så känslig då att jag tydligen klarar av det. Men hade jag vetat det hade jag inte rekommenderat det till någon som verkligen är känslig, ursäkta!
Chocolate:
Jag är lika chockad som Du och även ARG över alla tillsatser, eftersom jag tillhör dem som inte tål dem…
MEN som Du säger… många tål det när det är så lite…
Så var och en kan testa och fungerar det så är det ju BRA, eller hur?
Och du hade kanske tur Chocolate - de påsar du köpte innehöll kanske inte potatismjöl…
Jag blev grymt chockad när jag var på Coop en dag och letade efter färdigriven ost utan tillsatt stärkelse och hittade en påse som låg bland de rivna ostarna som hette "pizzatopping". Jag läste innehållet och insåg att det inte ens var ost!! Det var margarin med ostlöpe sk. "margarinost". UUUrk!
#25 Det heter till och med "analog ost"… Ett tecken på att det inte är ost i paketet är att den inte heter ost utan typ "pizzatopping" eller liknande. Bara ost får heta ost (än så länge).
#25-26
Jag brukar faktiskt köpa ost bara för att riva den på maskin och sedan frysa in den i utplattad påse, då kan man bryta av en lagom bit för användning. Passar till det mesta som man brukar ha ost till i matlagningen.