Sur mage
I måndags var jag på gastroskopi och fick veta att jag har ett bråck som gör att övre magmunnen aldrig stänger sig. Jag har haft ont ett längre tag och har även lidit av halsbränna och sura uppstötningar. Detta har lett till att jag har katarr i matstrupen som givetvis svider och är besvärlig. Som bot har jag fått höja min säng i huvudänden, samt att jag äter Gaviscon inför den typen av ansträngning (framåtböj) som lätt ger uppstötningsreflex. Jag har även fått ett recept på något Losec-liknande läkemedel och blivit rekommenderad att äta mindre portioner - oftare istället för att fylla magen.
Jag tillhör dem som i kroppen och allt annat än magen mår bäst av så lite kolhydrater som möjligt. Det är enda sättet för mig att gå ner i vikt. (Jag har ca 15-20kg kvar.)
Det verkar som att matstrupskatarren blir sämre av den kosten. Varje gång jag skär ner på kolhydraterna påbörjas viktminskningen, men jag står inte ut så länge eftersom katarren svider och jag kan inte sova på nätterna.
Nu tänker jag testa igen… med ett minimum av kolhydrater och KANSKE ta medicinen och troligen lägga ett lock av Gaviscon mot natten och därtill höja sängen i huvudänden.
Jag har aldrig haft magkatarr o dylik innan och har ingen erfarenhet alls av det. Vad skall man tradtionellt undvika osv? Det vore bra att veta om man kan göra en LCHF variant av detta…
Hjälp mig …ni som kan…
Numer pensionär i Nynäshamn
En kompis till mig äter yogurt och det hjälper henne. Hon har mycket problem med magkatarr och sura uppstötningar…
Annars har jag ingen aning. För mig var det mer stress som var problemet. Och min mage mår mycket bättre på denna kost. :)
Kanske bör du minska ner lite på fettet ändå? Prova?
Det är just yoghurt (Meze) jag testat i veckan. Jag äter det med kanel och det känns mycket bra för magen, men inte för vågen. Det är liksom det som är fånigt att hitta något som passar för BÅDE ock… det är där jag stupar hela tiden.

Kokt mat i alla formen mao lättsmällt kost så magen får vila. Mitt råd till dig är att äta flera ggr per dag så magen har lite att jobba med hela tiden då slipper du svedan och de sura uppstötningarna - Egen erfarenhet! Samt undviker det mest stekta och välkryddade:
Jag har en genetisk åkomma där magmunnen alltid står lite för mkt på glänt och har dessutom haft magkatarr ett par ggr i mitt liv. - det är så med oss "duktiga" vi stressar runt och hjälper alla på bekostnad av oss själva. Har nu äntligen efter femtio år hittat min nivå av ideel hjälpverksamhet och maxnivån i magsäcken så jag slipper halsbränna och sura uppstötningar.
Krya på dig!
Tack Cina…
Det känns i alla fall bra att ha kommit så långt att jag gjorde gastroskopin. Jag vet inte hur länge jag haft problemet egentligen, mer än att det var URJOBBIGT när jag väntade barn, det är 14 år sen senast. Mot slutet av varje grav kunde jag knappt äta och det enda som hjälpte/gick an var sådan mat som jag idag vet gjort mig alltför överviktig. Tex åt jag gärna pannkaka och potatisbullar. Jag visste att jag inte skulle äta det, men det var enda alternativet till att må illa. Yoghurt åt jag också, men givetvis light med sötningsmedel eller nåt annat otäckt.
Nu när jag på den här kosten har så många andra hälsovinster har det här med magsyran spökat alltmer och till slut tog jag mod till mig. Jag har liksom inte nöjt mig med att bli frisk från allt möjligt annat och ändå ha detta (som är ganska jobbigt) kvar.

Sötmandel är en huskur mot sura uppstötningar, men du kanske har så svåra problem att det inte hjälper?
Stackars dig. Hoppas du hittar något som hjälper.
Min man åt medicinen, Galviston och Losec i många år. Han tålde inte kaffe, inte te, inte fett, inte stekt mat, inte sprit
eller öl. Inte äta tomater.Det var jen obbig tid. Men det gick över. Han kunde inte äta fil heller, det gav honom sura uppstötningar. Han hade så ont i bröstet ibland så han sa att det kändes som om en elefant trampat på honom. En gång trodde de att han gått hjärtinfarkt när han hade så ont.
Idag äter han LCHF och mår kanon bra. Men kaffe dricker han inte nu heller. Kom väl av sig stackarn.
En sak som du kan tänka på, lyft inga tunga saker, det kan faktiskt värra detta. Hoppas att du kan komma på vilken mat som gäller för dig. Det behöver inte vara riktig likadant för alla.Men ät inte för sent på kvällen.
Krya på dig!
Jag har ju som de flesta vet här ätit LCHF i 2½ år och under tiden har det blivit mycket bättre. Innan var det som elefanten Du beskriver Mervi. När jag väntade barn satt jag upp och sov mot slutet. Att jag börjat stöka med det här nu är för att jag vill så gärna gå ner i vikt och då måste jag strypa kolhydraterna nästan helt och det verkar som att jag blir sämre av det, fast jag vet inte än.
Nu när jag VET att jag har det här fysiska problemet skall jag testa lite annat än förändringar i kosten först och hålla fast vid fakiren under tiden.
Jag försöker att inte lyfta och att inte böja mig (böja mig är värst). Sprit och öl är inga problem, jag dricker bara rödvin. Kaffe dricker jag ju och blir inte sämre av det, men jag dricker inte mycket och ofta bara en gång om dagen och ALDRIG på kvällen.
Fil har jag inte testat men meze-yoghurten fungerar fast jag går ju UPP av den.
Det verkar som att fet mat på kvällen är värst, för då kan jag inte sova. Jag har fått klossar till sängen idag och skall testa det i natt tillsammans med Gaviscon.
Är väll så som tidigare påpekats att man framför allt skall undvika allt stekt, grillat och välkryddat. Men likaså allt som innehåller lök, kål och liknande hårdsmälta grönsaker och allt för feta produkter. Kokosfett är det lätt- eller hårdsmält? Jag har för mig att du skrvit att du tar det i varm dryck? Dricker du kaffe så kanske det är bra att avstå en period, eventuell kofeinabstinens går över, jag vet :-). (Slutade helt med kaffe strax efter start på LCHF då jag inte tycker att det är gott utan lite socker).
Helt enkelt soppor/grytor på hemmagjord buljong med välkokt kött/fisk och kanske lite välkokta lättsmälta grönsaker i och liknande mat tror jag på och tyvärr i mindre och fler portioner fördelade under dagen, (tyvärr då många upplever det som positivt att på LCHF inte äta mer än kanske 2-3 gånger per dag). Kanske samma soppa/gryta upp till 5 gånger per dag? Jag tror dock att det är ett sunt beslut att faktiskt testa att medicinera en period.
Krya på dig och lycka till!

Margareta, Jag känner verkligen med dig. Förr hade jag svår halsbränna varje kväll och fick äta antiacid-piller före sänggång. Doktorn sa alltid bara: undvik fet och stekt mat. Men de värsta bovarana var apelsinjuice, tomater och coca-cola (antagligen all kolsyrad läsk). De två första undvek jag för det mesta, men jag var helt beroende av coca-cola och drack ofta flera stora glas ihop med chokladen framför teven på kvällen. (Usch så jag bar mig åt!) Sedan jag börjat med Sten Sures mat, med mycket stekt, fett och ingen cola har jag ingen mer kvällsbrasa i magen och behöver inga mera piller. De få gånger jag dricker någon lightläsk - mest för syns skull när välmenande vänner bjuder - flammar brasan genast upp och jag får gå på pillerjakt i gamla handväskor som jag inte använt på månader. (Jag har lite av en handväskfetich är jag rädd… Nå'n last måste man väl få behålla?)
Tyvärr låter det som om du har värre problem, en tanke bara - du dricker väl inte lightläsk eller apelsinjuice? Lycka till!
Hanna

Jag tror fortfarande på att testa med en större andel protein o lite mindre andel fett…och i små portioner.
Godkväll Pasi… jag funderar just på hur jag tar mig till Calle Carlsson…

Akta dig för paprika o andra o starka kryddor och allt med syra i.
Jag har i många år lidit av samma sak som du hade ibland så ont på nätterna så när ja skulle gå upp o ta gaviscon så svimma ja,
sent om sider blev ja dock opererad o det var som att få livet tillbaka nästan.
Oj, till mig sa doktorn att de har slutat med den operationen för att den inte var så "bra"…. jaja, jag vill inte opereras i vilket fall ännu, så det är bara att se tiden an…

Hoppas det går bra utan op , det tog ju många år innan ja op mig oxå.

Margareta - Bil eller tåg går ju bra. Tåget stannar aldeles utanför (300meter).

Jag känner med dig, Margareta - sådant har jag också haft. Men jag blev nästan bra på typ GI-diet och helt bra med Annika-diet. Så olika saker vi tål alla, jag kan inte dricka vin för då får jag känningar. (Ett pytteglas eller blandat med vatten går.)
Men det viktigaste av allt är att inte magen skall vara för full - pröva att äta mindre och oftare. Vem vet det kanske ämnesomsättningen också gillar. Jag tål inte heller överdrivet mycket fett. Och då menar jag överdrivet. Så länge som du har hållit på med LCHF kommer du ändå att hamna på rätt hög fettprocent. (Jag ligger nu runt 75% när jag äter lite mindre fett och mår bättre). ´
Mina råd alltså: ät mindre portioner, undvik vin och ost, spara lite på fettet. Och ta dig tid för "roliga saker"!

Jag och min man har fått tid hos Calle Carlsson i juni ska bli intresant.
Haha… vin och ost där har vi boven direkt. Jag dricker LITE rödvin och äter MYCKET ost. Hade ett anfall i natt och då åt vi ost framför TV:n. Doktorn sa att jag inte skall äta 3-4 timmar före sängdags och det stämmer nog bra.
Tåg får det bli Pasi. Funderar på snabbtåg till Skövde och sen hyrbil. Det tar MYCKET lång tid att åka tåg hela vägen eftersom det blir mjölktåg från Hallsberg.

se där, fast vi alla är olika är vi alltid lika någon på något sätt

Margareta….det mjölktåget är ganska trevligt. Mycket att se på vägen…särskilt om du fortsätter en bit till, över Kinnekulle.
Jo men jag brukar ta tåget från Södertälje eftersom det finns P-plats där och färjan går inte förrän 6.00 och då hinner jag inte med tåget. Jag måste köra runt 3,5 mil kl 5 på morgonen typ…
Med snabbtåget till Skövde kan jag åka 7.30-färjan och ändå hinna…. Det blir en lång dag ändå innan jag är hemma igen…
Jag bor ju på en Ö i skärgården (den inre)….
Nu har jag kollat Pasi
Mjölktåget till Österäng
Hemifrån 05.30 - Österäng 10.15
Tillbaka 17.32 - Hemma 22.20
**X2000 till Skövde, hyrbil till Österäng
**Hemifrån 07.00 - Skövde 10:09
Från Skövde 18.07 - Hemma 20.45

Ja, det var ju stor skillnad.
Med mjölktåget så får du en längre semsterresa och mer valuta för pengarna!
Det skiljer EN HEL KRONA på de bägge alternativen, men då tillkommer troligvis bensin på bilalternativet…