Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 4020 ggr
magma
0

Grillsäsong!!

Nu till helgen ska ju tydligen värmen slå till med "värmerekord" över hela landet. Jag jobbar ju förstås natt hela helgen, trist! Men har ändå funderat på om inte maken ska få släpa fram grillen och förbereda så vi kan grilla på eftermiddagen när jag vaknar?

Någon mer som tänkt starta grillen i helgen? Vad ska grillas, och vad äter du till? Jag behöver tips!

Sara40
0

Flera grannar här hos mig grillar i kväll, det doftar underbart utifrån! Finns inte mycket som slår lukten av grillat… sommar!Glad

Skulle bli jätte glad om någon hade recept på "grillolja" att dela med sig som är låga i kolhydrater, inte innehåller glutamat, socker, soya mm. Jag tillhör skaran som oftast köpte färdigt tidigare och kryddade på lite mer med cayennpeppar och vitlök mm. Men se, det kan jag ju inte göra i år.

zeretki
0

Halloumi är fruktansvärt gott att grilla men det kan vara svårt om den smälter emellan gallren…

Champinjonshattar med vitlökssmör!

Margareta
0

Kött på längden och tvären. Vi marinerade i rött vin och kryddor förra året. Det fanns en japansk soya utan socker på Blue Dragon som jag inte hittat på evigheter.

Numer pensionär i Nynäshamn

Patti
0

Något jag älskar vid grillning är små charlotten lökar inrullade i bacon. Smaskigt värre men det får ju inte bli för många för då blir det katastrof nu för tiden…

Var det inte kocken Tina som hade något kött som hon la in i folie tillsammans med raclettost och la på grillen? Det funderar jag på om man ska testa, men vet inte värdet på raclettosten.. (luktar visserligen pest men usch sååååå god)

DaMum
0

Det godaste jag vet att grilla är nog kött i alla de former. Gärna marmorerat griskött, som t ex karré.

En alldeles utmärkt marinad tycker jag är att helt enkelt blanda kallpressad rapsolja, salt och grovmalen svartpeppar och så eventuellt ett par vitlöksklyftor. Det låter kanske enkelt och trist, men jag lovar, det är underbart.

Tillbehör kan väl vara sallad, hemgjord tzatziki, hemgjord aioli.

Man kan grilla zuccini till, det smakar jättegott också, speciellt om man vitlöksmarinerar dem innan.

Kram!

ireke
0

Äntligen grillat. Har verkligen längtat till detta och i kväll var det premiär. Det blev grillspett av fläskfile med paprika bitar och lök + färdiga köttbullar. Grillade också  korv med lite kolhydrater som heter något med Texas Sausage vet inte om det är rätt stavat ( Scans ) . Till det lite isbergssallad med gurka och tomat. Familjen åt potatissallad till.

catlin
0

Jag som äter kött igen efter många år utan inser att jag nog måste köpa mig en grill… Räcka ut tungan

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

magma
0

Åhå, det blir nog grillpremiär i helgen, blir hungrig! Fast nu ska jag iväg och göra lite nytta, är på jobbet:) Gonatt!

Denna kommentar har tagits bort.
Anterrabae
0

Vi grillade lax igår.. Foliepaket med massa god smak på laxen.. Men hollandaise till..

F.ö. måste Potkäsen vara underbar till grillat…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

navarro
0

Haller med DaMum, smaken pa kottet blir bast med bara olja, salt och peppar. Har man bra kvalitet pa kottet, racker det! Jag har markt  stor skillnad  kopt pa stormarknad och kopt här i byn, av djur som betar i bergen. Har helt slutat med alla andra kryddor bade till flask,kyckling, kalv och lammkott. Lammkottet gnider jag in i lite vitlok tillsammans med oljan. Kycklingen gnider jag in i olja och lite timjan.

Mervi
0

Karrekottletter blir jättagoda, och  färsbiffar, min man brukar göra biffar med vitlök och spiskummin, helst med färsk vitlök som vi själva odlar, jättegott. Nu blir jag hungrig. Det får blir i morgon.

korseett
0

till nöt eller viltkött så brukade jag blanda i lite av den glöggen som blivit kvar efter jul. Det gav köttet en bra smak

zeretki
0

#11 navarro, jag flyttar ner till dig snart… blir så avis.

ovkyhn
0

Jag gör som du magma jobbar natt hela helgen, men i morgon ska ja grilla.

magma
0

ovkyhn: Jasså, en till nattuggla:) Idag hanns det inte med någon grillning, men imorgon när jag går upp är det tänkt att vi ska grilla och äta ute i trädgården. Tyvärr vare sig orkar eller hinner jag förbereda egetkryddat/marinerat kött i helgen, så mannen har köpt färdigkryddat från ICA… Det får duga denna gång, så får jag satsa mer krut till nästa tillfälle. Har ju fått en massa bra förslag i den här tråden, tack allihop!

Pippiputti
0

Har skrubbat rent min grill och vill inte "skita" ned den då jag skall flytta om ca 2 veckor men efter det blir det grillpremiär. Glad

Fast jag undrar vad grannarna kommer att säga om mina långa grillningar. Köpte en klotgrill förra året och började testa lite BBQ.

Om man använder söta saker i de olika mops och rubs man gör kommer de gå in i köttet så att man äter massa kolhydrater då? Har lite olika recept och det är äppeljuice, sirap och sådant slisk i dem.

I år är jag sugen på att testa dessa:

http://www.foodnetwork.com/food/recipes/recipe/0,1977,FOOD_9936_19397,00.html

http://food.aol.com/food/recipefinder.dyn?action=displayRecipe&recipe_id=522512

fast jag vet ej om jag törs ifall de skickar in alldeles för mycket kolhydrater i köttet Fundersam

Margareta
0

+21 grader idag, det räcker gott för att grilla men vi hann aldrig.

Mervi
0

Vi skall grilla i kväll!!!! Skrattande

Amiechan
0

sådär, nu har vi grillat för första gången i år :D

LC-Skorpionen
0

Vi var ute i naturen och grillade. Jag åt korv med polarbröd, och räksallad på toppen! Jättegott!

magma
0

Vi satt vid husknuten och grillade, så nu är säsongens första grillning avklarad. Det blev fläskkarré, gucca och tjock-korv i en salig blanding.

Besika
0

Måste dela med mig av min sås som är gott till grillat.

Är tyvärr dålig på hur mycket av varje, tar på en höft… ;)

Creme Fraiche eller gräddfil, en klick majonäs, lite salt, peppar och massa italiensk salladskrydda (hoppas inte den innehåller något "otillåtet"… ;). vill man kan man pressa i lite vitlök också.

Man kan ha den som dip också… eller istället för youghurt på morronen… ;)

Stefan66
0

Marinadtips: 1/4 dl soja, 1/2 dl olja, 1/2 dl portvin (lite syndigt kanske, men…) samt en skvätt balsamvinäger. Marinera gärna 24 timmar eller så… Mums!

Supergott grill-tillbehör är att skära tjocka skivor av squash och "marinera" i salt och olivolja i en timme innan det är dax.  

PS Vad i hela friden är Potkäsen för något?? Omtalas i ett inlägg ovan! DS
PPS Håller med inläggen ovan om Halloumi, SUUUUPERgott men måste grillas varligt. DDS.

/Stefan

Margareta
0

Potkäs är riven ost blandat med äkta smör.

Jag river en ost på ca 500g och blandar med 250g smör. Det rullar vi sen till köttbullsstora kulor och äter som tillbehör till det mesta eller som mellanmål när man är sugen.

FETT gott och bra…

MarieO
0

Rulla in haloumin i bacon så blir det enklareGlad

Jag brukar dela haloumin i mindre bitar och rulla in i bacon och steaka i en stekpanna som förrätt. Borde fungera när man grillar.

Jätte gott!

Babz
0

Gott till det mesta kött är creme fraiche blandat med hot Ajvar Relish (Paprikaröra) kanske oxå lite majonnäs för att få upp fetthalten. Behövs inga mer kryddor egentligen, men ett par varv på svartpepparkvarnen är ju aldrig fel…Cool

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

zeretki
0

#26 Tack för det tipset!! Jag älskar Halloumi men vill ha den på tallriken istället för i kolet…

Stefan66
0

Potkäs, DEL 2,
TACK Margareta, tror du svarat på alla mina frågor i alla trådar hittills  :-)
"…river en ost på ca 500g och blandar med 250g smör…"   OK men sen då? Värmer eller äter som det är?

Haloumi & Bacon? Varför har jag inte kommit på det? Tack - testar absolut i helgen!!

Margareta
0

Stefan: Tack själv…

Man rullar små bollar eller lägger i ett krus och använder som "smör". Dvs det är klart när man blandat ihop det…

Det går att smaksätta också och det gjorde vi i början… hackad persilja och örter eller så…

Det finns ett recept under osträtter…

Gojkan
0

Gott tillbehör för er som har rabarber!

Skär rabarber i 4-5 cm långa bitar. Låt smälta ner tillsammans med rikigt med smör i en stekpanna eller i en form över grillen, Rabarberna skall hålla formen, alltå inte bli som kräm, men bli mjuka. Salta och peppra.

Gott till all slags kött, men även ett gott mellanmål tillsammans med polarbröd.

Gunnilla
0

Kan man inte lägga haloumin i folie?

Amiechan
0
Denna kommentar har tagits bort.