Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 43550 ggr
Cucon
1/15/09, 3:23 AM

LCHF en Kebabsås bästa vän?

Hejsan nu när jag kommit igång lite med lchf så undrar jag ju så klart hur det är med kebabsås och kebab på en pizzeria, för i mina ögon kan det väl inte bli så mycket fetare , hade en tanke på om man kunde te T.ex en kebabsallad utan majs och bröd med extra kebabsås skulle det funka, eller är det fel slags fett? (tyvärr inte riktigt kommit under fund med vad som är bra eller dåligt fett än inom lchd. Så någon med en bra länk är uppskattat an ämnet)

Annons:
Fetrik-Snubbe
1/15/09, 3:37 AM
#1

Det duger ju som utemats alternativ. Men man ska komma ihåg att kryddblandningen kan innehålla socker och glutamat.

ASD66
1/15/09, 8:08 AM
#2

Jag äter gärna kebabsallad istället för pizza eller dyl. Med ost och extra kött! Tungan ute

maxljungqvist
1/15/09, 9:01 AM
#3

Kebabköttet är det fetaste köttet du kan hitta på pizzerior och snabbmatsställen. Jag brukar ta en kebabsallad med extra kött och sås om jag är ute på stan, eller lat hemma i soffan en fredagkväll. Till det dricker jag vatten.

Det är så klart inte 100% LCHF eftersom vi inte vet vad som är i såsen. Men är man inte helt och hållet renlärig så tycker jag det är helt okej. Dessutom måste man få släppa på kraven ibland.

Medvetet slarv kallar jag det Guld i mun

zealousnfo
1/15/09, 9:06 AM
#4

Om man är hemma och orkar göra egen så stor det ett mumsigt recept på kebabsås på förpackningen till Turkisk Youghurt.

Tänkte prova den i helgen… :-)

Saintpaulian
1/15/09, 9:07 AM
#5

Åhh det var längesedan jag åt kebabsallad, det ska jag nog köpa i helgen.

maxljungqvist
1/15/09, 9:09 AM
#6

#4: wow, tack för tipset :)

Då är det bättre att beställa en kebabsallad med extra kött och utan sås, och göra sin egen sås! :)

Annons:
munchausen
1/15/09, 9:21 AM
#7

Kebabsåsen på pizzerior görs ofta med ngn form av socker eller jouice iblandad. Jobbat en kort tid på pizzeria o lärde mig många av branschknepen….

Bättre att blanda egen.

Kebabkött kan innehålla stora mängder glutamat (E621).

Så överdriv inte din konsumtion.

Lycka till!Glad

A-L--
1/15/09, 10:07 AM
#8

Jag har också gjort kebabsås inspirerad av receptet på turkisk yoghurt 10% några gånger men bytit ut lätt-majonäs mot den fullfeta.

Så här är deras recept: Blanda 3 dl yoghurt med 3msk lätt-majonäs, 1 droppe vitvinsvinäger, 1 pressad vitlöksklyfta och 3 msk chilisås. Smaka av med salt och cayenne-peppar.

Den har varit kanongod till all möjlig mat men jag har inte gjort den på ett tag nu, beror väl på att det är en del kolhydrater i chilisåsen. Man kanske kunde byta ut cilisåsen mot lite chilikrydda och nån matsked tomatpuré och den turkiska yoghurten mot en riktigt fet creme fraiche i stället, då skulle den ju lätt kunna matcha vilken beasås som helst Tungan ute

andreas0
1/15/09, 10:13 AM
#9

Fettet är nog dessutom större delen vegetabilisk fett, så nyttigt skulle jag nog inte kalla det, men visst, det går som nödlösning.

A-L--
1/15/09, 10:20 AM
#10

#9, yoghurt och creme fraich är väl animaliskt?

maxljungqvist
1/15/09, 1:14 PM
#11

#9: Hur skulle kebabkött kunna bestå av vegetabiliskt fett? Det är ju kött! Eller friteras det i någon vegetabilisk olja?

Förvirrad… :/

andreas0
1/15/09, 1:57 PM
#12

Kebabkött dom har på snabbmatsresturanger är inte rent kött taget från något djur, utan det är en tillverkad produkt. Jag vet inte om dom maler ner köttet eller vad dom gör, men dom tillsätter andra ämnen till köttet, bland annat kryddor, men även t.ex. potatismjöl (har jag för mig att det var, men är inte säker) och vegetabilisk fett (det varierar nog beroende på tillverkare vad dom tillsätter). Sedan sätter dom ihop det igen så det ser ut som ett helt köttstycke med hjälp av bindemedel, lägger upp det på rullar och skickar ut till affärerna.

Självklart gör dom detta för att tjäna pengar, det är ju billgare att sälja kebab som är 80% kött (eller var det nu är) än kebab som är 100% kött.

Och såsen, visst är yoghurt och creme freiche animalska produkter, men hur säker kan man vara på att det inte finns annat i den också? Eller att dom ens har "äkta" kebabsås på dom flesta ställena? Dom står väl inte precis och rör ihop såsen själva på dom flesta ställena, utan det är såklart något fabrikstillverkat dom har köpt någonstans.

maxljungqvist
1/15/09, 4:23 PM
#13

Foten i munnen

Annons:
ToFat
1/15/09, 4:29 PM
#14

Jag har ofta köpt kebabkött som då innehållit ca 5% kolhydrater, men det har inte smakat riktigt som på pizzerian. I julas hittade jag kebabkött som smakade precis lika gott som det man får på resaurang, men tyvärr innehöll det hela 10% kolhydrater!!! Ledsen blev jag, för kebabsallad har alltid varit en favorit, nu får det bli nån gång ibland bara…Lägger man till sås och grönsaker blir det ju en rätt kolhydratrik måltid.

Skrivfeber
1/15/09, 4:41 PM
#15

Jag brukar be om en kebabtallrik utan pommes. (och vara noga med att poängtera att jag inte vill ha en sallad).

Då får jag automatiskt extra kebabkött, och mindre sallad, som minskar kolisarna (och ofta är ganska ofräsch), så får jag även extra sås på när jag gör så.

Detta eftersom de inte vill ge ut en för liten portion när de ger ut maten, då det kan skada deras rykte. Så är kebabköttet varmt och det är A & O med kebab.

Prova så får ni se att ni får mer kött för pengarna =) (sallad kan man ju ta hemma)

Cucon
1/15/09, 8:57 PM
#16

Frågade på min kära pizzeria idag åtmnstone om det var socke ri kebabsåsen och det var det ju, men då sa han även att vitlöksåsen inte hade det så jag chansade, men trodde dock att kebabköttet skulle vara en konung inom LCHF ,men är det vegitabilska fetter inblandat som du säger blir det ju inge bra :/, jaja får hoppas jag hade rätt med vitlöksåsen ^^

#15 varför inte sallad ?? ^^

Cucon
1/15/09, 9:00 PM
#17

#4 Spännande, kanske man skulle prova :) nice tips

nonhosonno
1/16/09, 3:27 PM
#18

På den pizzerian vi brukar handla är det "riktigt" kött på stången, typ karré eller nått, blir till att testa en sallad då, massor kött, sallad, tomat och gurka, lite sås också, börjar rinna i mungipan :)

andreas0
1/16/09, 3:47 PM
#19

#18, Hur vet du det? Bara för att det är en sån där stång som snurrar runt betyder det inte att det är riktigt.

Fläskkarre är det vanligast att man använder när man tillverkar kebabkött så som jag beskrev ovan is verige (ibland använder man nötkött, egentligen ska det vara lammkött men det är det nästan aldrig).

**Malin**
3/9/12, 1:07 PM
#20

Kebabsås här runt Afil majonäs spad av anannas bostongurka o så kryddor så som pizza krydda o så lite ättika ….=)))))

Mvh Malin

www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

Annons:
[Pennylane1]
3/11/12, 9:42 AM
#21

haha , läste lite i en tråd på flashback och där skrev en att kebabköttet består av det kött som finns tillgängligt runt kebabhaket: hund katt och uteliggare t.ex. Skrattande

**Malin**
3/11/12, 4:17 PM
#22

Nej fy fan det gör det inte !!!

snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se    ;)

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

mackans
3/11/12, 4:29 PM
#23

Kan meddela att det ofta är vetemjöl som bindemedel i kebabköttet. Min lokala pizzeria erbjuder numera glutenfritt kebabkött. Pratade lite med ägaren och han sa att de flesta tillverkare använder vetemjöl som bindemedel när de gör kebaben. 
Det är nog därför man kan äta så stora mängder med kebab, suget tiggas medans man äter. 
Har själv aldrig kännt mig mätt av en kebabsallad.

Chalin3
3/11/12, 4:55 PM
#24

På de flesta ställen här omkring är det inte det vanligakebabben utan det ärnågon sorts fläskkött, oftast fläskkarre. Fast jagbeställeralltidkebabmed vitlökssås,detär ju sååå gott =)

Upp till toppen
Annons: