Magnesium!
Bröder, systrar! Hör mina ord, hör min bedjan.
Vilket märke är bäst när det gäller magnesium? Misstänker att jag är i ganska stort behov av denna mineral då mina muskler i rygg och nacke vägrar släppa taget och slappna av.
Jag känner mig likt en stakars babushka som har överlevt sina unga i valfritt krig där ryssland deltagit. Inget vidare alltså.
Köpte en gång en burk från life där en tablett var 300 mg, men den innehöll en del "vafaninnebärdethäroxid" Och "ärdethärverkligenokejoxidadrin"
Inte mycket jag förstod i stundens hetta om man säger så.
Så jag vädjar, hjälp?
Jag hade också bröst-rygg muskler i ständig kramp i ett år först pga att jag hade ett diskbråck men sedan bara för att de vägrade ge sig och rörde man dem för att få dem att slappna av så svälde de upp och det skapades en inflammation. Så jag åt massa trevliga piller och anti-inflammatoriska men ingen hjälpte.
Sedan så började jag med LCHF och det försvann. Började även med magnesium och det jag äter är apotekets egna… tyvärr så måste man slänga i sig rätt många sådana per dag. Tror de flesta magnsium är helt OK och det från Life kan de ha satt som magnesiumoxid eller magneiumcitrat tex för att öka lösligheten/upptaget. Ofta så bör man ta kalcium + magnesium tillsammans.
Det behöver inte vara Magnesium. Kan vara tex B12 (som jag var låg i) och det kan ge nervpåverkan också. Bäst är kanske att gå o göra ett blodtest hos läkare för att se vart bristen ligger. Finns många brister som kan ge nervpåverkan (eller göra att nervskador inte läker)
Vilket som är bäst tvistas det om. Det finns en lista nånstans på nätet (du får säkert en länk senare) med vilka magnesiumföreningar som är bäst. Den stämmer inte riktigt. Jag har använt Ledins magnesium med den magnesiumförening som sägs vara sämst. Men den har fungerat för mina problem så så dålig kan den ju inte vara. För mig handlar det mer om pris, tillgänglihet och styrka.
Men iaf. Magnesiumcitrat ska vara lättast för kroppen att ta upp.
Nåt att kolla på är "magnesiumolja" vilket inte alls är en olja utan en vattnelösning med magnesium. Den stryks ut på huden för att kroppen ska ta upp det och är tydligen väldigt bra. Det är några här inne som använder det, de kan säkert berätta mer.
Ett tillägg. Apotekets magnesium är den bra sorten men tabletterna är skräp. De är lågt doserade och innehåller sötningsmedel och annat värdelöst (pga det är en tuggtablett). Samma ämne finns i bättre tabletter men de behöver du köpa på nätet ev från utlandet.
Are you Sure? Hah, im so silly at times.
Ja, man hör ju att många får sina problem lösta tack vare lchf.
Jag gick ner i vikt, that's it. Men smärtor osv vägrar försvinna. Det är något som är fel.
Vad är B12?
http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Mineraler/Magnesium/Super-Magnesium.htm
Är denna okej?
Är detta bra?
Tabletthjälpmedel: Kalciumfosfat, stearinsyra, magnesiumstearat, kroskarmellos.
Du ska helt klart köra pa joniserat magnesium. Skriver på mobil nu men gå in på iherb och sök på ionic magnesium trace minerals, en av de bästa… jag har ätit sakerligen över 20 olika märken/former så tycker mig ha lite erfarenhet :)
Berätta gärna lite mer om "joniserat magnesium" tar leveransen lång tid? Det är ganska bråttom.
Fortfarande på mobilen, så orkar inte djupdyka på ämnet ;) Skriver hemma sedan! Från iherb tar det 2-3 dagar att få hem ifall du använder dig av DHL ich då får du det hem till dörren. Min rabattkod kan du få via meddelande om du vill! Mvh
Kan knappt vrida nacken nu. Fy fan.
#4: jepp i'm sure :-)
Känns tråkigt att du inte får samma effekt av kosten som jag får. Jag går dock inte ned i vikt men min IBS, migrän och ryggen är helt friska. Så bara för ryggsmärtorna är det så värt det. Men jag förstår dig verkligen och lider med dig.
B12 är en vitamin som behövs för nervsystemet och att man ska tillverka tillräckligt med blod (ananars får man en typ av B12 anemi). Behövs även för ämnesomsättningen. Min farbror fick B12 brist för många år sedan vilken ledde till reuatism liknande smärta i alla leder och muskler.
B12 brist kan ge bestående nervskador och det är verkligen något som man skall se till att man inte har brist på. Har hört talar som en gastric-by-pass patient i USA som råkade ut för detta och hamnade i rullstol för ingen förstod vad som var felet på henne.
Min B12 brist gav mig anemi och kanske var det detta som även gjorde att mina nerver i ryggen fortsatte att vara inflammerade efter skadan och inte ville reparera sig själv. Jag värmde upp mycket av min mat i mikron vilket förstör denna vitamin (enlgit min läkare).
Tycker helt klart att du skall kolla upp dina värden för olika mineraler och vitaminer. Om man har B12 brist tex så bör man ha starkare tabletter än de som finns receptfritt på apoteket. Finns även andra vitaminer och mineraler (som magnesium) som kan ge nervpåverkan.
Vart i ryggen har du ont?
Kan man testa dessa receptfria B12 tabletter utan att ha rådgivning från läkare? Hur många tabletter skall man ta om dagen t.ex? I så fall, kan man testa detta tillsammans med magnesium? Har beställt det nyligen.
Dom har lokaliserat smärtan i bröstryggen. Med "dom" menar jag typ sjukgymnast och naprapat osv. Men dom kan inte förklara VARFÖR det gör så ont. T.ex min kutning i ryggen är inte alls så grov så att den ska orsaka denna smärtan. Sjukgymnastik fungerade ej, fick muskler ja, men smärtan bestod. Naprapaten ryckte och tryckte, men stelheten kom tillbaka nästan genast. Något står inte rätt till.
Jag har ätit B12 i många år mot muskelvärk i benen, en tablett dagligen. Gör en paus fn för att se om jag måste fortsätta. Bra hittills.
Jag köper på apoteket. De brukar gnälla och fråga vem som har ordinerat, men då frågar jag tillbaka om de inte är receptfria?
Det är de ju, så då får jag köpa. Endel som arbetar där är bra, och förstår precis när jag säger att det är mot bensmärtor.
Varför nämner alla värk i benen, jag har aldrig haft värk i benen. Eller är det samma princip med muskler som muskler?
Det är vanligt med benvärk/benkramper, i samband med att man börjar LCHF:a och laddar ur kolhydratreserv och vätska. Då följer nämligen lite mineraler med vätskan, så man kan få brist, t ex på magnesium.
Men krampen kan dyka upp på andra ställen i kroppen. T ex har jag känt av den i bröstkorgen både framme vid de nedre revbenen - och bakom nacken och ryggen. Brukar börja med att det 'sticker' lite i området, ganska skarpa stick - sen ökar det mer och mer och blir som kramp över allt större yta. Jag kan rentav få problem att andas för det gör ONT.
Blev livrädd först. Men upptäckte av en slump att det försvann när jag käkade magnesium.
Så det beror nog på för var och en var känningarna hamnar.
Vad det är så kan jag inte vrida nacken längre. Och jag har som sagt haft detta över ett år nu. Alltså hälften av min lchf-karriär har varit smärtfylld. den började ungefär 4 månader efter jag hade börjat med lchf.
Kan ju helt klart bero på brist av något slag. Lider du av något mer av nedanstående?
Indications of a Magnesium Deficiency
Asthma
Anorexia
Calcification of organs
Calcification of small arteries
Cellulite
Convulsions
Cramps
Depression
ECG warning
Growth problems
Headaches
Kidney stones
Malignant calcification of tissue
Muscular weakness
Muscle tremors
Muscle tics
Migraines
Myocardial infarction (heart attack)
Neuromuscular problems
Premenstrual tension (PMS)
Vertigo
Weight problem
Wrinkles
Lite intressant läsning:
"En amerikansk rapport vid namn ”Earth Summit Report” från 1992, konstaterar att vi för 100 år sedan hade ca åttiofem procent mer mineraler i våra jordar. Ett skrämmande konstaterande med tanke på att mineral är än viktigare för kroppen än till och med vitaminer. Utan mineraler så kan kroppen inte bilda de enzymer som används för att utvinna näringen ur maten vi äter. Utan mineraler så stannar helt enkelt kroppen. Mineraler används som en slags katalysator i mängder av kemiska processer i kroppen, och måste således finnas där för att vi ska fungera. Urlakningen på mineraler av våra jordar är helt klart en stor orsak till att så många människor drabbas av sjukdomar p.g.a. näringsbrist i dagens samhälle."
Jag tar Magnesium kelat 750 mg/kapsel från Bodystore. Hittills har jag bara tagit 1 kapsel/dag men rek. är 1-2/dag, ska öka dosen i 1-2 veckor för att få bättre verkan, tror dock att dom hjälper något. Min nacke har varit så jobbig att jag inte kunde ligga ner i sängen, spelade ingen roll hur jag försökte med olika kuddar eller utan, kan numera en stund men har svåra sömnbesvär, sällan att jag kan stanna i sängen mer än 3 - 3½ timme.
Jag har inte kollat iHerb på just magnesium, men deras produkter är bra kvalitét, bara så mycket att läsa på och bedöma själv. Min kod LOF 542 om du är 1:a gångs-beställare så får du 5 dollar rabatt.
Annars ett bra tips är att koka riktig soppa på märgben, låt benen koka/sjuda minst 12 timmar, gärna dubbelt upp, bara passa så inte vattnet kokar bort. Detta är inte just för att få buljong utan för att få tag på bra mineraler/spårämnen som vi så väl behöver. Använd som såsbas eller soppa eller bara som drickbuljong, det är en naturens medicin.
Men så till vit.B12, det ska du få kollat på vårdcentralen via blodprov, begär att få veta resultatet även om dom säger att det är OK kolla inom vilket intervall/skala dom använder. Om det är nära minsta värdet så ska du insistera på recept, ev. i sprutform så du får upp värdet.
Har du kollat sköldkörtelfunktionen? Ofta B12-brist i samband med låg levaxinnivå. Jag tar 3-4 olika B-vit. (tiamin, niacin, folacin,B12).
Den värk du beskriver stämmer med min, men är inte begränsad till nacken/ryggen utan är över hela kroppen även om nacken är en riktig plåga.
Hoppas det går bra för dig, även om det kommer att ta lite tid, jag har nu hållit på ca 4 år med LCHF, i ärligheten namn med uppehåll då och då när motivationen tryter, men alltid kollar jag kvaliteten och köper aldrig några ½-fabrikat utan lagar all mat från början, äter mycket broccoli och spenat.
Du kan ju också tillfälligt trycka i dig 100-150g pumpafrön per dag.
ca 540mg Magnesium per 100g.
http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=82
Innehåller även en hel del tryptophan, vilket är bra för humöret. Kroppen använder en del av tryptophanet för att tillverka Serotonin. Äter man det på kvällen omvandlas det mesta till melotonin vilket är bra för sömncyceln.
Om vertigo innebär yrsel så ja, det har jag haft många gånger under det senaste året.
Muscle tremors? Antar att det innebär skakningar, för det har jag till och med gjort en tråd om.
Inte deprissioner men ångest.
Om du är något så när av en läsare….
Så är denna fruktansvärt intressant!
http://george-eby-research.com/html/depression-anxiety.html
Kanske något att ta i beaktande eftersom du äter kelat, läs nedan..
http://george-eby-research.com/html/depression-anxiety.html#glutamate
Jag frågade om din muskelvärk för jag misstänkte att det var samma ställe i ryggen som jag hade innan (hade också bröstryggen). Jag fick ett diskbräck sedan vägrade musklerna släppa efter det. 1år med citodon och tradolan sedan började jag med lchf och B12 tabletter. All smärta försvann inom några dagar.
Om det nu var B12 eller LCHF så hoppas jag det var B12 och att detta kan hjälpa dig efterom kosten inte hjälper. Någon beskrev att de gick o köpte ut B12 utan recept. Bra om man kan det (du kan i princip inte överdosera denna vitamin). Den jag fick heter Behepan (1mg) . Försök hitta så starka tabletter som möjligt för det behövs för att återställa balansen - vanliga tillskott hjälper inte alls lika bra/lika snabbt.
Har du ljus mens och inte mörk-mörk-röd så ta lite järntabletter samtidigt. B12 är en livsviktig vitamin så om man har brist på den så måste det åtgärdas annars kan dina symptom förvärras som med min farbror som altlid kommer ha sin reutism-smärta. Jag hade tur och de upptäckte det i tid hos mig.
Jat tror de flesta pratar om bensmärtor för att magnesium brukar kopplas till musklerkramper i vaderna. Man brukar säga att det är magnesium eller vätskebrist som ger dessa. Men när jag läser om magsium så har brist på denna mineral samma symptom som B12. Muskelkramperna som fås av magneiumbrist brukar de säga ska vara mer som tics/ryckningar. Både magnsium och B12 kan ge allvariga skador om man går med längre tid i brist på dessa. Om du har möjlighet så gå till en läkare och bestäm vilken av dem det är fel på.
Har du nervpåverkan ut i händerna också? Tappar du saker ibland eller känner du får myror i händerna? Myrror i armar och fötter är iofs också ett symptom på B12 brist. Du skrev också att du hade problem med yrsel (vilket är ett symptom för B12 brist också).
LCHF kan hjälpa mycket bra mot inflammationen men har du nervskador (musklerna trycker och inflammerar nerverna så du får det) så kan det vara så att kosten inte hjälper dig nog mycket om du har brist på magnsium eller B12.
Om du testar B12 eller vad som än hjälper dig så hör gärna av dig med ett personligt mess för att berätta det. Jag förstår dig verkligen med din frustration och framförallt smärtan (den är hemsk och jag minns hur hemsk den tar på psyket).
Tror din sjukgymnast och naprapat har sagt detta hur många ggr som helst (och det hjälper inte när man har ont): men glöm inte att hålla huvud högt (som att du har en tråd i huvudet som drar dig uppåt). Genom det så belastar du inte musklerna som du har kramp i och de kan få avlastning. Fast jag vet att det svårt att tänka på det när man har ont. Då vill man sjunka ihop.
Hoppas att du hittar någon lösning på ditt problem. Lider med dig!
Går du till doktorn och testar för B12 så ska de kolla homocysteinet också. Har du normalt B12 men högt homocystein så har du B12 brist ändå.
Mens har jag aldrig haft då jag är kille.
Har aldrig haft krypningar och känningar, har dock haft riktiga skakningar några gånger. Skakningar jag inte kunnat kontrollera, men ej eplepsi för jag var vid nästan upphöjt medvetande när det väl började.
Är det Behepan jag ska kolla efter då?
#23 Du får nog fråga efter den, de har den nog inte framme.
Tveksam att dom har det alls, det i färgelanda har ett utbud som kan liknas ett skämt där punchlinen inte var värdig uppbygnaden.
Kanske får åka till närmsta storstad.
#25 Jag har den på recept (men den går att köpa utan recept) och har aldrig problem att få den nånstans så den borde finnas. Men den är nog inte framme. Det är en liten oansenlig burk också, den kan ju drunkna i alla färgglada förpackningar.
Jag ska dit imorrn, jag hoppas.
Har fått hopp, men när jag har hopp brukar det aldrig sluta bra :P
Svårt att veta ibland det där med kön :-P
Men du kan se om du skadat dig nån gång om du har ljust blod. Fast är man kille är ju blodbrist inte lika vanligt.
Tror alla apotek har Behepan. B12 brist är så vanligt i sverige och bland äldre eller folk med magsjukdommar eller folk som gjort Gastric-by-pass och så vidare.
Skackningar låter helt klart oroväckande. Jag hade själv skackningar/muskel spasmer/ryckningar som jag inte kunde kontrollera i mina fingrar. Därför tappade jag hela tiden saker. Det är jobbigt när man jobbar i en labb och håller i diverse saker man absolut inte bör tappa. :-) Fast jag vet inte utifrån din beskriving om dessa skackningar är B12 eller Magnsium symptom. Men har det dock gått så långt så är det verkligen dags att försöka hindra vidareutveckling av mer symptomer som kan vara betydligt allvarligare. Så ta det säkra för det osäkra o kör på båda om du inte villig att gå till läkare och utvärdera vart felet ligger. (vilket jag rekommenderar) :-P
You can never be 2sure… :-D
Jo, hur mycket det än tar emot så ska jag ansöka om ett sådant besök. Letar efter en vårdcentral som inte är i färgelanda. Men tills dess tänker jag börja ta magnesium och B12.
Mina skakningar jag fick var i hela kroppen. Det var ej begränsat till händerna endast.
Haha are you sure? ;)
#30 Har du börjat ta tabletter så kan du inte kolla om du har brist… Har du brist kommer du få Behepan på recept.
Doh. Men om jag fortfarande har ont efter en tids doserande. Då går jag dit. Då jag jag i alla fall kunnat utesluta två grejer, eller hur?
Tycker faktiskt #31 Wildrat har rätt inte bara för att hon är en Stargate fan vilket är coolt.
Du bör fakiskt kolla upp vad din kropp fattas. Det kan vara något helt annat också. Så svårt att veta utan tester. Som jag skrev innan så har Magnsium och B12 samma/liknande symptom. Mycket liknande vilket för det svårt att utreda utan blodtester. Det är allvarliga symptom du pratar om.
#32: tyvärr så har du vid en tids dosering fått upp värderna i blodet. Men du kommer inte ha doserat upp reserv-lagren och då syns det inte på ett blodprov.
Är det inte värt ett läkarbesök om du blir smärtfri snabbt som mig tex?
Kräv blodprov både för B12 och Vit D, magnesium/kalcium och även om du är kille så kan du få sköldkörtelproblem, det går också att fastställa via blodet.
Att jag tar magnesium kelat är för att det varmt rekommenderades i en tråd här för ca 1-2 mån. sedan. För min del så handlar det om att få snabb och bra verkan/upptaget av magnesium.
Jag förstår inte hänsyftningen till länken om depressioner, eller menar du att all värk beror på Depression? Möjligen kunde jag gå med på tvärtomtänkande för det är otroligt jobbigt att alltid ha värk av högt gradtal.
Har du B12 brist så är det bra att få injektion 1g/vecka hos distriktssköterska, för det behövs recept på Behepan injekt 1 mg/ml, tabletter samma namn/mängd i underhållsdos också på recept.
Allra bäst är att få behovet kontrollerat via blodprov.
Hur lång tid tar provsvaren på sig då?
Dessutom är det skillnad på blodprov och blodprov va?
Det blodprov ni pratar om är när man tar in en nål i armen va? Inget litet stick på fingertopparna?
Det är stick i armvecket. Berätta symptom för läkaren också så hon/han kan göra en bedömmning och du behöver flera tester än bara de du har fått råd om här. Du kan komentera att du fick höra om en (jag) som hade B12 brist och magrnisum brist har också liknande symptom så du vill göra de testerna. Jag hade låg sköldkörtel också. Låg på gränsen till medicinering - så jag fick inget. Men med LCHF så har jag varmare händer och mindre sköldkörtel symptom (trötthet med mera) så jag tror det har ordnat upp sig (hoppas).
Stick i fingret är mest till för att kolla sänka och Hb (järnbrist). Så det kommer de inte göra.
För mig tog det 4dagar eller nått att få svaret. Det går rätt snabbt. Men du har redan börjat med magnesium (har jag fattat det som) så det kan vara svårt att mäta. Efter proverna kan du börja direkt med tabletter men gör det verkligen inte innan.
Nej, tänkte köpa magnesium imorgon tillsammans med B12.
Har inte börjat med något. Har lite svårt att ge fan i chokladen dock. Och läste precis att det kan vara ett tecken på magnesiumbrist, stämmer det?
Så jag ska begära prov på:
Magnesiumbrist
Sköldkörtel
B12.
Något mer ni tycker jag borde kräva? Kan man begära alla tre prover på en gång?
Har för mig att jag läst att det i princip inte går att utläsa ur ett blodprov om man har brist på Magnesium. Det beror på att en väldigt liten del av Magnesium finns i blodet, nästan allt är bundet i cellerna.
Själv äter jag Magnesium-kelat som jag köper på TopFormula.
Men det är för humöret, inte för musklerna. Jag tror det funkar!
Hur ska jag göra……..
Bumpar
Om jag vore du tror jag jag skulle göra typ såhär:
Välj ett eller ett par av de föreslagna mg-preparaten, köp och sätt igång och käka. Och boka sen besök hos doktor som får kolla upp lite mer. Ifall det är nåt annat jäkelskap som ligger bakom.
Utifrån vad som kommer ut av de båda handlingarna så kanske du får bättre beslutsunderlag för fortsättningen.
Tack Kaisa, du är sannerligen en Neighbourhood hero :)
Tack själv Katten! Det var snäll skrivet. 
Hej igen… var ute!
Jag tycker de testen minst skall du ta (som du nämnde). Börjde dock inte med B12 innan du har gjort testet. Men beskriv alla symptom för läkaren så kan den personen och tänka ut om det behövs något annat test inklusive detta.
Hoppas verkligen att du blir hjälpt av allt detta nu!
SuperMagnesium 375 g -tabletter, har blivit min favorit för att hålla magen igång. 2 - 3 tabletter på kvällen. Kapslarna av samma märke funkade inte lika bra (Kom ut hela i andra ändan..)
bump, ifall det finns mer tips.
http://holistic.se/produkter/index.php?kat=vit&p=bkomplex Kan detta vara något?
Har du B12 brist när du är hos läkaren så får du utskrivet tabletter eller får injektioner som andra har beskrivit innan. Denna tablett har bara 50microgram B12 och för en person i brist så behöver du mycket mer.
Det är dessutom billigare med apotekets medecin. Den jag skrev innan (tittar på burken) kostade 73,50kr på recept för mig.
Fördelen kanske med Holistic är att du får i dig andra B-vitaminer också.
Kan även säga att man alltid skall ta B-vitamin tillsammans med mat. Annars gör man som mig och spyr upp tabletterna igen. Min magsäck reagerar starkt på B-vitamin. Så det kan jag råda dig till så du slipper må dåligt.
Men som sagt…. när tagit proverna så vet du mer och dessutom får du billigare tabletter.

Bra tråd!
Jag har själv en del problem med kramp i vaderna och jag tar 500mg kapslar. Rekommenerad intag är 1 kapsel/dag. Hur mycket kan man egentligen ta?
"Mineraler" tas ju bäst upp av kroppen på kvällen/natten (har jag lärt mig nånstans) men kan man ta en liten dos på morgonen också?
#51 Menar du av magnesium? De flesta får diarée om de tar för mycket, iaf av tabletter men tillfälligtvis kan du ta ganska hög dos. Jag har en underhållsdos på 500mg men ibland känner jag att jag behöver mer och tar då lite till.
Tar du inga andra mediciner som kan "krocka" med magnesiumet så kan du ta på morgonen också om du vill.

#52 Jo jag syftade på magnesium. Tar inga mediciner alls så jag ska nog leta upp nåt magnesiumtillskott i lägre dos som jag kan ta på morgonen.
Tack för tipset!
# RipleyKatten: Jag använder Pharma Nords "Bio-Magnesium", det innehåller flera sorters magnesium.
Angående att ta prover, varför inte försöka få till en ordentligt grundlig hälsoundersökning där de kollar typ allt? Vitaminer, mineraler, hormoner, blodvärde osv..
Man kan också göra det på en privat mottagning med då kostar det ca 2000-3000 kr men det kanske det kan vara värt.
#53 Magnesium är väl muskelavslappnande så det är väl därför det brukar rekommenderas att man tar det på kvällen.
Vad menar du med att "krocka" med andra mediciner? när det gäller skölkörtelhormom levaxin så ska man inte ta några "metaller" på minst 3 timmar .
Du ska definitivt begära provtagning även på D vitamin.
#55 Det finns många mediciner där magnesium kan hämma upptaget. Men det kan man läsa om i Fass eller på bipacksedeln. Levaxin är bara en av dem…
En bekant till en bekant ringde holistics. Dom nämnde Lchf och Ph-värde.
Vad anser ni om detta?