Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 5367 ggr
2sure
4

Tips gott tillbehör

God fortsättning alla!

Måste tipsa om att ni bör testa (om ni alrig gjort det. Smörstekt Halloumi. Osten tar upp smörsmaken och det smakar underbart gott.

Vissa halloumi-sorter kan bli lite väl salta och att steka i salt smör blir då mycket mycket salt. Så ni kanske bör skölja av osten innan ni skär den i bitar och använda normalsaltat smör. Alternativt så kan man använda osaltat smör.

Laurel
0

Låter toppengott! Tack för tipset!

babybel
0

Åh ja, stekt halloumi är fantastiskt gott!

Jag brukar steka kycklingfiléer i skivor med paprika och purjo, hälla i en skvätt grädde och sedan servera med stekt halloumi. Toppen. En av makens absoluta favoriter också!

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

2sure
1

Smakar godare än smörpopkorn helt klart. Hoppas du kommer gilla det. Själv  gillar jag det mycket.

misty09
2

Min dotter panerar alltid Halloumi i mandelmjöl innan stekning i smör och det är underbart gott. Knaprig panering med mjuk insida.

Lurtz
0

Stekt halloumi är bland det godaste som finns, kan äta det rakt av, eller tillsammans med sallad.

2sure
0

#4: det kanske man skall testa. Hur panerar hon? ägg + mandelmjöl eller bara mandelmjöl? Tack för tipset!

opssk
0

Gött! Jag brukar skära halloumi i stavar oh linda in i bacon, också väldigt gott. Ska verkligen prova paneringen låter ju supergottTungan ute

[Pennylane1]
0

ja stekt halloumi är urgott! (det är väl det man liksom GÖR med halloumi? Kan man ätan den ostekt? Tycker inte den är så god au naturel) Men nu när jag kommit på att man kan köra den i mikron och den puffar upp lite så ids jag inte stå och steka, men man får ju inte smörsmaken Obestämd Undrar om man kan rulla dem i mandel också, det får jag testa!

2sure
1

#8: Halloumi är väll mest känd som en ost man grillar. Det är i varje fall vad de flesta gör med den som jag känner.

[Pennylane1]
0

jaså, tror det tom står på förpackningen till den jag brukar köpa att man steker den, det finns en variant som kallas grilloumi den förstår jag ska grillas! Har dock stekt den med med gott resultat, men jag förstår ju att man kan grilla den vanliga med! Kanske vanligast tom, men det är ju bara under grillsäsongen man gör det antar jag… så det blir mest att man steker tror jag?

2sure
0

#10: vet inte varför du i undertext sitter och dissar mitt råd. Jag ville bara att de som inte testat det skulle testa det för det gott (enligt mig). Du skriver det är liksom det man GÖR med osten. På min förpackning av Halloumi (Fontana) står det att man tillagar den genom att man grillar eller steker den.

Är dessutom många som kanske aldrig testat att steka den. Eller kanske inte ens testat osten någonsin. Därav mitt råd. Jag skrev i inlägg #0 att om de inte redan testat den så skulle de göra det.

Mina bekanta och vänner har använt den bara till grillning. Jag ville ge ett råd till folk som inte velat testa den stekt. Kanske du tycker att det är som att uppfinna hjulet igen och att jag är bara ett fån eftersom du redan testat steka den och du tycker andra bara tillagar den genom stekning. Men jag hoppas att nån som tex kommentar #1 (som inte testat det innan)… kanske testar det och gillar det. Sen kom ju ett råd med mandel-pannering - vilket var roligt. Även ditt råd med micro skall jag testa för att se hur det smakar.

[Pennylane1]
0

nej då jag blev bara så förvånad! Då jag enbart testat stekning! Och att man brukar grilla den skrev du ju efter att jag blivit förbluffad redan. Jag dissar väl inte ditt råd jag höll ju med om att det var gott. Och jag trodde ärligt att det var det man brukade göra…men det är klart att man kan behöva påpeka att det ÄR gott för folk som inte upptäckt det redan som du skriver.

2sure
0

#12 jag ber om ursäkt. Blir så lätt missförstånd när man skriver. :-)

opssk
0

ibland rostar vi lite rotsaker i ugnen tillsammans med bacon och mot slutet brukar jag slänga in tärnad Halloumi, det är också gott;)

Sweli
0

Här är mitt förslag för Halloumi:

Jag älskar sniglar så jag har snigeltallrikar som man kan ha i ugnen.

Det är en plåt med 6 fördjupningar i.

Pensla tallriken med olja

Lägg i varje fördjupning en bit ost.

Lägg på olika saker, en bit skinka, en bit paprika, det man vill

Droppa med lite olja.

Sätt i 225 grader i ugn några minuter tills osten har smält,

Servera.

yvonnel
0

Jag förstår inte vad som är så himla gott med halloumi, jag har prövat att steka och att grilla och tycker att den gnisslar mellan tänderna och smakar dåligt tuggummi med salt.

[Pennylane1]
0

#14 Ingen fara! Glad

2sure
0

#14 + 15: Bra förslag. Kommer bli mycket Halloumi för mig nu :-) Åt faktiskt ICA's Halloumi igår till en bit kött. Den var INTE god!

#16: kan tänka mig att många inte gillar konsistensen. Och jag gillar den personligen inte så fantatiskt mycket när man grillar den. Smakar bara rök. Fast älskar den smörstekt… då smakar den smör-popkorn. Fast den har ju förståss ändå samma konsistens. :-(

Sweli
0

Halloumi är inte bland mina favoriter men det går att äta Obestämd

[Pennylane1]
0

#13 var det ju!!!