Fluor-livsfarligt!
Alla vi som har problem med sköldkörtlen.
Akta er för fluor. Det finns idag i ALLA tandkrämer i daglighandeln.
Sedan tjugotalet har man vetat hur giftigt detta är och hur det påverkar oss!
LCHF och naturläkemedel Thyro-Care har hjälpt mej från högt Blodtryck och dålig metabolism.
För at ni skall hitta lättare så skickar jag en länk med tio viktiga fakta om Fluor.

Jag gick över till Weledas tandkräm utan fluor, slipmedel, triclosan eller annat otyg, för ganska länge sedan.
Har också nyligen gått över till en naturtandkräm utan flour, xylitol och triklosan. Munnen känns fräsh och inte steril som tidigare. Dessutom kan man äta direkt efter tandborstningen utan att smaken påverkas.
Hej Jaus!
Vilket märke är det?
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Jag använder f.n. en aloe-vera-tandkräm, som enligt uppgift skulle vara bra mot tandsten. Får väl se framöver hur bra den är. Annars har jag ofta borstat utan tandkräm..
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag har slutat använda tandkräm numera, jag borstar bara med vatten. Det går alldeles utmärkt så länge man inte äter massa kolhydrater som ger mat till tandbakterierna.
Mer om fluors farliget hos WAPF:
#6 Tack för länkarna. Jag vsste att flour var giftigt men det är till och med farligare än jag trodde! Skall genast berätta för alla jag känner om hälsoriskerna. Hade tidigare haft svårt att borsta regelbundet, skyllde det på pepparmintsmaken men även sen jag hittade en flourtandkräm utan pepparmint hade jag svårt för att borsta. Nu med den flourfria har jag inget problem att borsta. Kroppen kände väl på sig att den blev förgiftad.

och hur mycket tandsten får du med LCHF?
Det är väl kolhydrater som främjar tandsten om jag minns var min syster sade, som är tandhygienist.

#9 Jag får definitivt mer tandsten/beläggningar….men jag tror inte man skall se det som ett sjukdomstillstånd som hål och tandlossning. Misstänker att man får mer för att man är mer basisk i munnen, vilket främjar stark tandemalj men även att kalken fastnar/binds till ytorna…..dricker man mer läsk och äter frukt så får man nog mindre sten (kalk) då det hela tiden neutraliseras av syrorna…men också väldigt porös tandemalj. Om min teori är riktig vet jag ju förstås inte.
#9 Jag har mindre beläggningar på tänderna, men har lättare att bilda tandsten av den lilla beläggning som blir.
#9,10 Vi har väl haft diskussioner om tandsten förr här på KiF. Jag hade tandsten förr, och har det nu - fast jag har känslan av att den är porösare och lättare att skrapa bort nu. Ska till tandläkaren om någon vecka; sedan ska jag borsta flitigt med den nya tandkrämen och se om jag ser någon skillnad.
Ni som har barn i skolåldern, finns fluortanten fortfarande?
#13, Nej, fluortanten har inte funnits på ett bra tag nu. Den fanns inte när jag gick i skolan i alla fall, och jag är 22.

Jag blir alldeles skrämd när jag ser rädslan för fluor, Fluor har gjort enormt mycket för tandhälsan i inte minst i Sverige!
Naturligtvis är fluor ett läkemedel som i stora mängder är farligt för hälsan men att borsta tänderna två ggr om dagen med fluortandkräm är jätte viktigt för en god tandhälsa.
tandsköterska
#15, Ta inte detta inlägg personligt, det är absolut inte riktat mot dig personligen, men det är nog ungefär så många dietister reagerar när dom ser våran "rädsla för kolhydrater"
Personer inom vårdyrken måste börja acceptera att det har kommit nya rön/studier inom olika områden som motsäger det som dom lärde sig som sanning under deras utbildning, och att dom studierna som delar av deras utbildning baseras på inte var så välgjorda som de borde ha varit. Även om det mesta ni har lärt er under eran utbildning är korrekt såklart, så är inte allt det.
Vetenskapen förändras hela tiden allteftersom ny forskning görs, och en del gammal forskning visar sig inte hålla måttet.

#15 Finns det statistik på tandhälsa hos fluor resp ickefluoranvändare med samma tandborstningsvanor?
Många hävdar precis tvärtemot det du säger….att fluoret inte har haft nån bevisad effekt alls.
Jag ser det inte som omöjligt att fluoret är tandhälsans svar på statiner….dvs något som sätts på piedestal utan någon större verkan men med negativa bieffekter.
Sipoas; Min sons klass har besök av flourtanten då och då (vet inte hur ofta).
Fluor gör tänderna starkare, emaljen blir hårdare men samtidigt skörare så frågan är hur mycket bättre det är för tänderna…

Det finns massor av studier om vikten av att använda fluor dagligen!
Jag tänker inte gå in närmare på dessa, särskilt som jag genast blir jämförd med andra vårdgruppers skeppsis mot vår kost!!!!!!!
Jag håller mig i fortsättningen till ämnen som bara rör LCHF, det är därför jag är här!

#20 Kan du hänvisa till nån vettig studie man kan ta del av?
-------------------------------------------------------------------
Råkade föresten se att fytinsyra hindrar återmineralisering av tandemalj…..så att äta frukt/läsk och annat syrligt ihop med massa nyttiga soja- och fiberprodukter är nog finfint om man vill ha vackert lucker tandemalj. (ref)
Det är flouret som gör att en hel del människor idag aldrig har haft karies och inte verkar komma att få det heller.
Muntorrhet ger en extrem risk för karies.

#22 Hur vet du att det är flourets förtjänst att de inte haft hål?
Jag har använt och jobbat med aloe vera i 8 år och hört MASSOR av berättelser om förvånade tandläkare som lovordar munnarna på de som använt "vår" tandkräm som inte innehåller fluor.
De har te x aldrig sett så fina, rena, friska munnar.
Tandköttet är bra, många har to m blivit av med tandlossning.
Ibland har kunden fått en utskällning när tandläkaren hört att de använder en tandkräm utan fluor, men efter undersökningen är de bara nöjda.
Fluor kan vara bra för just emaljen, men inte för resten av kroppen.
Om man inte har i slipmedel i tandkrämen kanske man inte behöver bygga upp emaljen eftersom den inte slits?
I Tyskland använder 30% av alla tandläkare de här aloe vera-produkterna.
Hur borstar man ett inflammerat tandkött?
Ok, jag har en ny fråga. Kan man på något sätt få bort karies ifrån en tand och få tanden att återställas utan flour och borrning? Eller måste man borsta med flour för att få bort karies och sedan borra bort äcklet?
#26 Ingen tandexpert - men fluoret är väl till för att stärka tänderna så att det inte blir karies, är det tänkt. Har det väl blivit hål får man ta bort det bruna och fylla. Borra är väl det som gäller fortfarande, även om man ibland hör talas om nya metoder för att laga hål. Är det bara på väg att bli hål kan det ibland gå tillbaka av sig självt, har jag för mig.
rullz - man borstar inflammerat tandkött med gnuggmetoden! Dvs man har en mjuk tandborste, som man placerar mitt emellan tand och tandkött och mjukt och försiktigt "gnuggborstar". Efter några veckor har tandköttet slutat blöda/vara uppsvullet.
#25 min tandläkare brukar rekommendera mig tandpetare, sådana som är trekantiga i genomskärning. Några gånger mellan varje tand, varje dag i början, sedan tror jag det räcker med mer sällan.
Effie: jodå, det stämmer att man kan borsta bort grunda kariesbildningar.
# 24:sammaledes; vi ha exakt samma erfarenhet - både av aloe vera tandkräm och av tandläkarnas åsikter!
LR Internationals tandkräm innehåller inget fluor - fås av någon nära dig som säljer via hempartyn.
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.
Hur ser det ut när det är påväg att bli hål då? Tror det är ett hål. Vi borstar dock inte med flour längre, borde gå att hålla rent ändå. Jag hoppades att man kunde kanske borsta eller pilla bort det där lilla bruna..
Ingen som lyckats göra det?
Tandköttet är förresten bättre redan efter att ha borstat försiktigt på det.
Föstår inte att det är lagligt att sälja flourtandkräm med tanke på att en halv tandkrämstub innehåller tillräkligt mycket flour för att ge en dödlig dos till en fullvuxen kvinna. Flourförgiftning är dessutom en mycket långsam och extremt plågsam process.

Är det verkligen så giftigt? Jag tänker på barn - hur många barn har inte svalt tandkrämen efter borstning, för att den smakar så gott? Min syster och hennes kompis brukade samla på gamla tandkrämstuber och äta upp resterna när de lekte. Detta var visserligen på 70-talet men barn kan nog vara likadana idag. Jag har bara halvhjärtat sagt till mina barn att spotta ut tandkrämen, hade ingen aning om att det var giftigt. Det är ju inte klokt!
Var köper man aloe vera-tandkräm? På hälsokosten?
"Every point of view is a view from a point."

Snälla! FLUOR (inte flour)!

Vi har problemet med hög fluorhalt i vår bergsbrunn. Vi varnades (av hälsovårds- och tandmyndigheter
) för barnens del då de var små, eftersom höga halter av fluor förstör emaljen på tänderna då tänderna bildas.

Hjälp! Vad ska jag göra nu. Jag har under flera åt boostat med fluor efter varje måltid då jag förstört mina tänder pga ätstörningar. Vad är det bästa att göra i mitt fall, fortsätta eller sluta med fluor? Finns det ngt annat jag kan använda som tar hand om mina stackars tänder?

Besika: var kan jag köpa den tandkräm du pratar om? Tror du den kan vara något för mina skadade tänder?
Absolut att tandstenen blivit värre nu på LCHF. Weledas örttandkräm fungerar mycket bra, förutom att den är röd, så man måste tvätta handfatet så väldigt noga efter varje tandborstning
Jag hade ingen aaning om att jag spottade tandkräm upp efter väggarna.
När jag var yngre så var det välkänt att man skulle äta tandkräm för att få feber. Med tanke på giftigheten så får man väl vara glad för att man lever!

Jag anv WELEDA:s tandkrämer, funkar helt OK.

Jag kör utan fluor, jag har en tandkräm med tea tree oil som jag gillar. Mina tänder har aldrig varit så fina (har alltid haft hål i tänderna förut).
Det beror förstås inte på frånvaron av fluor, utan på att mina tänder sällan ser minsta lilla socker/stärkelse. 

Vad är det för tandkräm?

Thursday plantation från hälsokostaffären i stan (falun). Jag köpte aloe vera tandkräm där också men den smakar inte lika gott.

OK, ska kolla Hälsokosten….
Har ni sett att det står en varningstext på Ramlösa att barn under 7 inte ska dricka mineralvattnet pga det höga flourinnehållet?
#36 jag får dyslexi när jag är trött.

#38: Tackar så mycket!
Jag var igår hos tandhygienist och tackade nej till fluorbehandlingen eftersom jag avstått från fluor ett par tre år eller mer nu. Hon blev väldigt förvånad över detta och ifrågasatte det så klart. Eftersom jag inte har det minsta tillstymmelse till karies sen 15-20 år tillbaka så finns det ingen anledning heller att klaga på mitt beslut - men forskningen har ju kommit fram till att det stärker emaljen. Det är mycket möjligt svarade jag - men jag avstår ändå.
Det blev en livlig diskussion som hon avslutade med "det är ett naturligt grundämne".
Jag inser nu efteråt att man måste vara laddad med färdiga formuleringar ibland och jag var inte det - jag skulle så klart ha sagt att "det är kvicksilver och arsenik också" men den formuleringen fanns inte tillgänglig i hjärnkontoret just då.
Tänk om vi i den här tråden tillsammans skulle sätta ihop en liten pdf-fil ungefär som Karin20's LCHF- folder, som man kan trycka ut och ta med sig till tandläkaren/hygienisten nästa gång.
De kan ju åtminstone få läsa på och sen bestämma sig för vad de tycker. Om jag får välja mellan löständer och hypothyreos (som jag redan har) så tror jag faktiskt valet blivit löständer. Det hade min farmor och det tyckte alltid vi barn såg så kul ut.
Nu skämtar jag lite - självklart vill jag inte ha löständer -men jag är allvarlig i att det finns ett val här. Jag vill varken ha löständer eller hypothyreos. Sköldkörteln mår garanterat inte bra av fluor och inte andra viktiga kroppsdelar heller.
Jag tror att det är så här - fluorbehovet uppstod när våra kostvanor försämrades. Finns det inte gamla skallar med perfekta tänder? Jag tycker mig ha läst om det.
Nu backar vi kostvanorna och då behövs heller inte fluoret. Jag skulle vilja veta vem som bekostade forskningen på fluor - precis som statinforskningen avslöjats. Är det tandkrämsfabrikanterna blir jag inte förvånad.
Numer pensionär i Nynäshamn

Var o köpte en Tea tree tandkräm idag, nu åker gubbens Colgate ut!
#35, Barntandkräm innehåller mindre fluor av just av den anledningen att barnen sväljer tandkrämen, och att det kan vara farligt. Tidigare var all barntandkräm fluorfri, men dom har tagit bort det kravet numera.
# 35: aloe vera tandkräm säljs också av de försäljare som hör till bla LR International deras hemsida
Kontakta mig privat så skall jag försöka få fram en försäljare nära dig, dom finns inte i butiken deras produkter.
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.
Vi beställer Weleda på postorder eller köper den i hälsokost.

#51: Okej. Fast många låter säkert barnen använda familjens tandkräm när de är lite äldre men ändå tillräckligt unga för att kanske svälja. (?) Men hur är det med fluortablettter som man ju sväljer ner? Hur kan det vara tillåtet?
#52: Tack så mycket men nu har jag redan hunnit beställa från ngupas länk: Grön Gåva. De kostade 39 kr så jag köpte två tuber.
#54, Jag vet inte, det är helt sjukt att en produkt som fluortabletter ens finns.
Jag är ett sådant barn som fått sådana "foster"skador på min emalj… Skitjobbigt att vara utsatt för en massa tandläkarstudenter på Sociala Huset i Göteborg som 6-åring…
Nu bor jag i dag 10 utanför Göteborg och har den översta gränsen vad gäller fluor i bergsbrunnsvattnet. Och en massa järn (mitt blekta hår blev grönt när vi flyttade hit) detta i kombo gör att alla mina små finkfåglar dör, helt otippat efter ca 5 månader… Får sas importera vatten till dessa små fåglar från grannen som skaffat reningsanläggning. Nu har de överlevt i flera år… :)
Frågan kan då vara - skulle det mineralrika vattnet i sin tur kunna påverka våra sköldkörtlar i familjen??? Jag har ju varit rejält trött senaste 2 åren…fast jag har skyllt det på mitt nattjobb, och det kanske var helt riktigt…
Förresten tjatar barnens tandläkare konstant om att barnen bör skölja fluor varje dag och inta fluortabletter utöver en fluorrik tandkräm…. Och mina barn är som natt och dag vad gäller munhälsan, dottern har tänder som en unghäst, fick första hålet nu, snart 12 år gammal. Sonen ständigt dåliga tänder, vilket kan då varit orsakat av div astmamediciner som exvis Pulmicort, sedan han var 6 månader gammal….
Är faktiskt less på dessa hysteriska fluorråd….från tandläkaren alltså :)
#49 Jaa Margareta, en sån folder skulle jag gärna vilja ha. Någon som är bra på att få till en sån tro..?

#49 + 57
Jag skulle också gärna vilja ha en! 
Om det skall bli någon - behöver vi en redaktör - som Karin20 blev för LCHF-foldern. Jag har tyvärr inte tid själv - forumet tar redan alltför mycket av min fritid.
#59 Ja, jag förstår det. Och jag har inte såna kunskaper så att jag kan åta mig det heller..
Vi får se om någon här känner för den här uppgiften.
Själv har jag haft problem med sköldkörteln, men inte nu längre. Men jag märker ju att ett flertal i min omgivning antingen vet att dom har sköldkörtelproblem eller att dom borde undersöka det.
#60 Det förvånar mig inte.
Sköldkörtelproblem lär vara en dold folksjukdom - långt fler än de som diagnosticeras via vårdcentraler har problem - jag är en av dem
Har börjat kika på fluorfria tandkrämer och har hittat en hel del på Bodystore (billigare än Grön Gåva) men en sak stör mig med alla dessa tandkrämer. Jag har tänkt bli gravid relativt snart men alla dessa tandkrämer innehåller myrra som kan framkalla missfall. Det är verkligen som att välja mellan pest eller kolera fluor som skadar min sköldkörtel eller myrra och annat som kan ge missfall… Jag får testa ren bikarbonat och hoppas att det funkar på mina dåliga tänder.
Oj,oj här lär jag mig mer och mer…så bra att det kommer upp annat än mat också…intressant detta med fluortandkräm som jag har använt säkert i 40-50 år…
har alltid haft massor av hål i tänderna trots fluor…eller socker kanske…det senaste året mindre hål…och mindre kolhydrater 
I vilket fall som helst och bättre sent än aldrig kommer jag nu att inhandla en ickefluortandkräm!
Tack för alla upplysningar!

Skadar fluor sköldkörteln/kroppen även om man bara använder det i tandkrämen? Sugs det upp genom slemhinnor?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Farorna med fluor del 1 av 11, mycket skrämmande information:
#64 som jag förstått det är det så - samt att en del sväljer man helt säkert även vid tandborstning.
det här med hål i tänderna är svårt. Vissa drabbas av vissa åkommor och jag tror att anledningen till det är att vi har lite defekter. Jag tex har en överböjlig ländrygg som gör att jag alltid har lite ont i ryggen - detta är en av mina defekter. Något som jag har som är bra är bra tänder (eller kanske saliv) eftersom jag aldrig har haft ett hål. Inte ens i någon mjölktand (har fortfarande en kvar). Eftersom människans överlevnad inte går skolan att den starke överlever, så ger vi bra och dåliga gener vidare. Vi har alla olika benägenheter till olika sjukdomar men vårt leverne påverkar hur tidigt vi får våra bekymmer. Har tex en kompis vars mamma dog i lungcancer vid 40-års åler och hon har aldrig rökt. Hade hon gjort dete hade hon säkert fått diagnosen 10 års tidigare.
En historia från det jag var ca 10 år: En lekkompis till mig hade fått en burk fluortabletter av sin mamma, som hade sagt att hon kunde käka dem som hon ville (bra för tänderna ju).
Vi knaprade i oss ett antal, hemma hos oss. De var ju goda, ungefär som mintkarameller. Min mamma kom på oss och fick spader!! Ringde giftupplysningen (eller vad det nu hette i mitten av 70-talet) och skällde ut oss så länge att jag ALDRIG kommer att glömma det.
* *
Samma filosofiska fråga uppstår här, som med så mkt annat (frukt, baljväxter, etc). Om någonting är väldigt skadligt i en viss dos, när blir det då egentligen nyttigt/bra??
Min bror hatade tandkräm när han var liten, totalvägrade. Tandläkaren tipsade då att man kunde ta lite salt på tandborsten istället. Han fick köra med det länge, och han har inte haft problem med tänderna. Jag funderar på att testa det, är lite skeptisk mot alternativkrämerna också, faktiskt…
Försökte förgäves informera om fluorets skadeverkningar hos hälsa.ifokus men ingen ville lyssna.

#70 Säkert många som läser och tar åt sig även om de inte kommenterar…jag menar, all vettig info som förs ut kan ju alltid hjälpa någon. :-)
Tror som du, Pasi, att många läser, tar till sig, men finner ingen anledning att kommentera.
De kommenterade allt men de vägrade att tro på det jag sa. De har en övertro på myndigheter där.
Rena tänder får man om man borstar dem.
Jag bifogar här en pdf som listar 50 skäl till att förbjuda fluor.
Min Coop säljer flera produkter från Urtekram. Jag skall kolla om de inte kan ta hem tandkrämerna också. Annars säljs de från samma sida där jag köper den billigaste D-vitaminen.
Har också köpt Weledas svindyra, röda som jag tyckte smakade URK första tiden. I morse tog jag av misstag den "vanliga" tandkrämen, och snacka om URK!!! Den skall snarast bytas ut den med, ingen här skall få i sig fluor längre!
What's In Your Water? Part One:
What's In Your Water? Part Two
What's In Your Water? Part Three
Skickade detta till min tandläkare:
Angående våra diskussioner om Fluor och sköldkörtelproblem finns detta belyst i bl. a det nya numret av Medicinsk Access:
Bertil Ortmark: "Optimerat näringsintag som komplement till läkemedel".
http://medicinskaccess.se/images/arkiv/2_2010/bertil_orsmark.pdf
I höstas nämndes det i en annan artikel om Hypotyreos:
Författaren skriver tom att man skall undvika fluortandkräm. Tyvärr är det så att det inte räcker med att vara försiktig och inte svälja något. Det får inte komma in i munnen eftersom man har mycket stark upptagningsförmåga i munnen och under tungan.
Jag köpte en helt flourfri och sockerfri (utan sötningsmedel också) tandkräm på lchf butiken, märket är Kingfisher den kostade iofs nästan 50kr men det är en stor tub med mycket i.

jag vet att tråden eg. handlar om fluor, men tycker det är ganska så relaterat ändå, eltandborste eller vanlig?
Tänkte rapportera att jag nu använt fluorfri tandkräm i ca 2 år. Idag var jag hos tandläkaren och fick klart godänt, inte mycket tandsten och det lilla hålet jag dragits med i flera år var nu borta. Jag har varit lite orolig eftersom tandläkaren starkt rekommenderat daglig fluorsköljning. Nu kan jag lugnt fortsätta på denna linje.
Farfar och alla de äldre i vår släkt har aldrig borstat tänderna med tandkräm. De använder Miswak, och gissa vad, deras tänder är friska och hela trots de är mycket gamla. Egentligen behöver man inte tandkräm. Det räcker med att borsta med vatten eller använda den där miswaken.
Miswak är en rot, HUR får de tag på den roten ?
Romraf
"ingen fråga är för dum för att ställas"
Miswak är inte en rot
http://en.wikipedia.org/wiki/Miswak
Du kan hitta i arabiska eller muslimska affärer. Har du muslimska vänner kommer du säkert att få av dom.
Wow! jag har sett filmer där man använt en sån pinne till tänderna och varit jättenyfiken på den. Kul att få veta vad det heter.
Hittade lite mer om den på nätet. Och lite till.
Och att man beställa på nätet. Men lite tveksam till dessa smaksättningar.
Ekulf har gjort en tandkräm med miswak och andra naturliga ingredienser. Tyvärr med fluor. Men om vi är många som frågar om utan….
aha….jag trodde det var en rot….tack för all info….skall på ett miljömöte i morgon o tar med denna info….
tack
Romraf
Vill bara bara uppdatera med lite ny information om fluorkällor. Te innehåller mycket fluor, det bör man tänka på om man dricker mycket av det.
Skidvalla kan innehålla fluor som på detta sätt sprids ut i naturen och tas upp av växter och äts av djur som vi sedan äter, dessutom andas man in ångerna när man värmer vallan. Använd fluorfri miljövänlig skidvalla så ni inte förorenar vår miljö. "Magic Potion" är en valla som är 100% biologiskt nedbrytbart. Fluorvalla borde absolut vara förbjudet.
Så synd, då får jag sluta äta skidvalla.
Kan någon förklara för mig vad FLUOR är ? j
ag vet att det HAR varit bra för tänder MEN vad är det för substans eller vad man ska kalla det ? konstgjort eller finns det i naturen ?
Vad finns det mer i än Te ? tandkräm vet jag, men inget mer…..
Någon som vet o är duktig på sånt här ?
Romraf
Hej, vilken toppen-tråd :D Jag har för ett tag sedan slutat med fluorsköljningar och använder tandkräm från bl a Welesa o Urtekram. Ska bli spännande att utvärdera längre fram hur det har påverkat tandstatusen.
Vilket te innehåller fluor? Är det i stora mängder? Är det bekämpningsmedlena i teet som innehåller fluor eller förekommer det naturligt i teväxter?
Fluor är ett ickemetalliskt grundämne som finns i vissa metaller. Ryggradsdjurens benstomme innehåller fluor fick jag fram när jag googlade.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
romraf - Fluor är ett grundämne - kolla periodiska systemet - jättefint! 
Fluor finns med i grupp 17 - näst längst ut till höger. Ämnena i denna grupp är av blandad och rätt drastiskt 'betydelse' för oss. Som så mkt annat.
Ett litet exempel:
Medan Jod är livsviktigt är ämnen som Flour och Brom verkligen dåliga för oss. Och de dåliga konkurrerar med de bra i kroppen, om receptorerna i cellerna. De farliga stänger t ex ute det livsviktiga Jodet och hindrar kroppens omvandling av sköldkörtelhormoner till aktiva sådana.
En liten pusselbit fakta.. 
#90 Men du kommer fortsätta att andas in fluoret? Det är allvarliga än det låter tänk på vasaloppet där tiotusentals människor varje år sprider fluor i naturen.
Jämför med om någon dumpade mijögift i en sjö då skulle folk dock reagera. Slutresultatet blir detsamma.
Jag är allergisk mot fluor - och har varit det sedan jag var liten. Är i den åldern då man fick besök av fluortanten i skolan varje vecka, men jag hade läkarintyg så jag slapp skölja.
Har en del problem med plackbildning och hål, men skickar efter en tandkräm från Nya Zeeland som hjälper mot blödande tandkött. Innehåller Tea tree oil och propolis (som är inflammationshämmande).
Tack för all fakta, men HUR undviker jag flour
mer än i tandkräm o te, och skidor åker jag inte, och inte är jag besökare av Vasaloppet etc. ?????
VETGIRIG……..
KAN det måntro påverka mig i form av värk ??? jag har diagn. Fibromyalgi ???
Romraf

Nu har jag inte läst hela tråden men tittar in då och då
Hur ska jag göra som har en borrad brunn där fluorvärdena ligger en bra bit över det rekommenderade?
Barn rekommenderas att inte dricka vattnet här.
Eftersom jag dricker ett par liter vatten om dagen får jag väl i mig en del.
Hur farligt är det!
Agneta
konichiwa: Jag googlade och på ett ställe stod att clearly of sweden lär ha ett specialfilter mot fluoride - vet ej om det stämmer:
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Jag köpte en fluorfri barntandkräm till sonen från Weleda. Jag provade att borsta med den med min eltandborde men jag fick borsta MASSOR för att få rent tänderna med den. Dessutom dålde den smaken i munnen dåigt som blir när man borstar bort dagens matrester från tänderna. URK! Så jag fick borsta länge och skölja massor.
Nu är jag gravid och har grymt svårt för vår vanliga Colgate-tandkräm. Jag får ha ett glas vatten redo och skölja så snart jag är klar och sedan dricka vatten för att inte spy av tandkrämen.
Vad ska jag använda istället? Om jag vill skippa fluor, inte ha myrra i tandkrämen, men gärna en lite fräshare mintsmak? Jag är dessutom skeptisk till tandkrämer med diverse slipmedel.. Jag vill inte slipa mina tänder!!
Det finns andra tandkrämer från Weleda som fungerar bättre och har mer smak, kanske värt att testa.
Om du äter LCHF kan du klara dig utan tandkräm. Det känns konstigt till en början, men det går bra. Tandkräm tar bort massor med bra baktierier ur munhålan som vi behöver. Tandtråd och tandborste räcker för det mesta. Märk väl att det även finns sockerarter i en del tandkrämer!!!!
Vill du ha mintsmak i munnen är äkta peppermyntsolja bra.
Sensodyne gör en vanlig tandkräm utan fluor, men den verkar inte finnas i Sverige. Leta på nätet och kolla om du åker utomlands. Jag hittade den i Berlin.
#99 Borsta med bara vatten. Det är ju iaf borstandet som är det viktiga, inte tandkrämen.
#100 Tyvärr innehåller de myrra allihop (Weledas) och myrra kan ge missfall.