Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 21890 ggr
copia
2

Smöret är slut!

Ser på Tvärsnytt och där rapporterar man att i vissa delar i landet är det helt slut på smör i butikerna. Hyllorna är tomma, man hinner inte med att producera. Anledningen sägs vara Fettdieter ;).

kaisakavat
0

Ojsan! Bra att veta - sticka och hamstra medan det ännu finns! =)

Ordet fettdieter är ju lite roligt.. Som om man bara äter fett. Glad

JMW
0

Hörde samma sak här på lokalradion. Kalmar.

[yngveg]
0

Så det omtalade smörberget kanske är uppätet och det är ju bra fast förstås synd att det nu är svarare att få tag på smör ju. Där jag bor, utanför Göteborg, är också smörsortimentet ganska utglesat. Det finska smöret verkar det dock finnas gott om.

Mooniq
0

..om nu smörberget är borta - undrar hur det är med sockerberget som var omtalat för några år sen - det bör ju vara i stil med Mount Everest snart….

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Margareta
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag var på ICA här hemma igår och det fanns inte ett enda paket smör oavsett sort. Som tur är har vi flera kg i kylen så vi klarar oss ett tag.

Numer pensionär i Nynäshamn

Zepp
2

Kanske nästa grej.. att åka till tyskland och smuggla hem smör? Förvånad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

copia
0

Zepp-Bra ide! Jag ska ner dit om ett par veckor, och det lär nog få plats lite i bilen brevid dom andra flaken….. Flört

[Rocky70]
1

Smörberget är borta för längesen.Det är smörbrist över nästan hela landet,på grund av råvarubrist dvs mjölk.Som det ser ut för mjölkbönderna idag och hur trenden är så kommer en hel massa mjölk behöva importeras främst från Danmark,Holland och Tyskland där de har helt andra djurhållningsregler.Bla i Holland är det tillåtet att ge antibiotika i förebyggande syfte med fodret till korna.

Lite onödigt vetande kanske och väldigt på sidan av tråden,jag ber om ursäkt,är att bönderna som tillhör Milko hade före årsskiftet ca 3,60-3,70 kr per kg levererad mjölk.Hittills under detta år har de fått sänkt pris med 75 öre per kg.Priset som bönderna får för mjölken är på samma nivå idag som för 30 år sen.Men omkostnaderna har ökat väldigt mycket.Skulle kunna skriva så mycket mer men har kommit nog långt från vad tråden handlar om.

copia
0

rocky- Det gör ingenting! Intressant läsning om bakgrunden till bristen på smör. Jag förstår mjölkbönderna som inte kan driva sin verksammhet på dom grunderna! Skriv gärna mer om du vill.Glad

totten
0

Åhh det var slut på Willys i söndags.. Då skall jag köpa några kg nästa gång jag är i en affär. För nu sinar vårat smör. Bregott var slut det med!

KarinJ46
0

Jätteintressant Rocky! tycker absolut att din info hör hemma här i smör-tråden. Snälla berätta mer!

Sindri
1

Rocky - men det är ju det tråden handlar om!!!!

Kan också berätta att de svenska bönderna nu får sänkt pris på sin eko-mjölk. Här saxat ur Veckans Ekolantbruk

Idag sänker Arla ekotillägget i Sverige med 12,8 öre. Efterfrågan på ekologiska produkter är vikande, och särskilt på volymprodukten k-mjölk. På Arla säger man att trenden senaste året varit att kunderna tittar allt mer på priset, och att det finns ett överskott på ekologisk mjölkråvara.
- Att utveckla våra ekologiska produkter har fortfarande högsta prioritet eftersom det långsiktigt kommer att vara en viktig del i Arlas sortiment. _
Trots det är det nödvändigt att justera nivån på
tillägget, säger Arlas_ sverigechef Christer Åberg.
Efter sänkningen ligger det svenska ekotillägget på 98,1 öre. De danska Arlabönderna slapp prissänkning den här gången, men ligger ändå långt under de svenska ekokollegornas ersättning och får bara 74,4 svenska ören. Att de danska ekobönderna slapp sänkning beror på att en stor del av den danska ekomjölken exporteras till tyska Hansa Milch.
Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Förstår inte "vikande efterfrågan". Även det ekologiska
smöret är ju slut!!!

Veckans Ekolantbruk kan man prenumerera på ifall man
vill veta vad som händer i branschen.

maxiq
1

En artikel i ämnet hos tidningen Dagens Handel

"Det är en trend som började för fyra, fem år sedan. Det går igen över hela riket. Man köper mer smör, grädde och standardmjölk. Produkter med lägre fettinnehåll som exempelvis minimjölk och matfetter med lägre fetthalt levererar vi mindre av"

Skrattande

kaisakavat
0

Äntligen en uppgift för släkten, som bor rätt nära finska gränsen.

Förut smugglade folk röd diesel, nu blire smör.. Skrattande

Sindri
0

Har precis skrivit och frågat Arla hur det kan vara mest brist på ekologiskt smör när de säger att efterfrågan minskat.Rynkar på näsan

sophia87
0

Det är inte bara smöret som sinar. Jag har försökt få tag på kokosflingor eller chips den senaste veckan, men enl butikerna är det så poppis att det tar slut direkt samtidigt som det står "rest" när de försöker beställa mer… Och jag vill absolut ha ekologiska flingor! =S Roligt att lchf sprider sig, men jobbigt med konkurrens om maten…

maxiq
0

Ja men vad får man inte offra för den goda sakens skull? Flört

Aliki
0

#8 Någon gång i slutet på 80-talet har jag för mig att någon form av subvention togs bort och jag fick fick betala nästan 10:- för 1 liter mjölk….för våran lilla familj på 4 tyckte jag då att det sved lite….

Nu, dryga 20 år senare betalar jag..10:-/liter fortfarande (..eller igen.)

Minns jag rätt eller?

[Pennylane1]
0

På mitt COOP fanns bara Valio laktosfritt smör, köpte inte för jag har nästan ett paket kvar, men kan man lika gärna äta laktosfritt tro?

MimLan
0

Jag tror jag får kuta runt i stan och botanisera franskt delikatessmör om det skall vara så här illa. DagLivs hade inget smör alls. Alls.

Kan ju använda kokosfett till stekning lite iaf.

Och köpa grädde och göra eget smör. Det går att överleva!

kaisakavat
0

Näe, nu cyklar jag till stan och hamstrar (om det ännu går). Börjar bli rädd, har bara ett halvt halvkilo! Förvånad

Aniara4
0

#18 Var det då Olof Palme utbrast det berömda "Det var det jävligaste! Det hade jag ingen aning om."?

(I Hasse&Tage tolkning, kanske ska tilläggas.)

Aliki
0

Det har jag inget minne av….men tänker att om det är så att jag kommer ihåg priserna rätt så…stackars bönder!!

Aniara4
0

Nu kommer jag inte ihåg om han faktiskt sa så om mjölkpriset eller om det bara var i parodin… nån som minns?

Fast då kostade mjölken tydigen 2.15, enligt vad jag får fram.

[Pennylane1]
0

det var i parodin han sa det, i verkligheten gick han bara bet på frågan om vad mjölken kostade.

Aliki
0

…men 2,50/ liter slutet 80-början 90-talet..? Försöker söka men hittar inga uppgifter.

Aliki
0

1979…men 10 år senare?…Fick barn -88 och -89 Det var någon gång mellan 89-92 som jag minns de kraftiga höjningarna…om jag nu inte minns helt fel…Obestämd

totten
0

Nu fanns det lappar på Willys att smöret var slut. Och då var även det finska smöret slut ;-)

Pratade med en trevlig man och han förstod mitt problem. Vi pratade om vad man skulle göra och det får ju bli cocosolja, raps och olivolja som subsitut då.

Han rekommenderade det.

Bregott fans det i alla fall i dag. Kan jag steka i det?

Wildrat
0

#29 Ja, om det är den feta varianten med 75% fett.

kaisakavat
0

Purfärsk rapport från södra Norrbotten.

Valio slut - utom osaltat några paket. Gott smör, brukar köpa det.

Arla slut - alla sorter.

Norrmejerier - fortfarande ett antal paket kvar, för det kostar lite mer. Men ändå ca hälften av vad som brukar finnas.

Bregott.. betydligt mindre på hyllorna än annars.. Norrmejeriers nylanserade 'Norrgott' - fanns det dock en ordentlig pall av.

Såå.. Bristen märks även här, om än det inte är akut.

evis2
0

Nu får vi väl ställa oss och vispa grädde till smör själva!

Sindri
0

Hmmm…men om det är brist på smör blir det väl snart brist på grädde också? Smör kan man ju bunkra om man råkar hitta, men grädde….

Aliki
0

Oj! Nu börjar jag också att fundera på att bunkra..

Bregott funkar bra!!

kaisakavat
0

Jag passade även på att köpa grädde.. men där är ju hållbarheten lite mer begränsad.

Nåja, man kan vara utan grädde, smör är värre.. Tungan ute

totten
0

Fick ett tips Lidl ngn som vet?

Wtn3
0

Lidl har ofta något finskt smör, det köpte jag ofta när det var rea på det, men det var ett tag sen nu, hur det står till med tillgängligheten där vet jag inte.

KarinJ46
0

Ojojoj, bäst man åker och bunkrar i morrn om det inte är försent. Tror att Lidl säljer Valio Smör om jag inte misstar mig.

fenixthebasketcase
0

Aha! Det var därför jag fick köra HGB runt för att hitta smör. Willys hade en kgs, osaltat. Margarin dock, det fanns det määäängder av!

[Pennylane1]
0

Lidl har tyskt smör, sen att det även står på finska på paketet gör inte att smöret är finskt!

Sweli
0

Jag som bor i Järfälla utanför Stockholm, är ganska lugn, här verkar inte många upptäckt LCHF Skrattande

Hittar massor av smör Arla t o m idag sänkte priset 2 för 49kr.
Köpte 8 paket som jag lägger i frysen.

Willis har smör, Coop också.

Men jag brukar titta på vad folk har i sina korgar eller lägger på bandet och upptäcker att flera nu har gått över till smör.

Tyvärr är fortfarande många som köper grön mjölk.

Brukar köpa på Lidl, eller brukade är mer exakt, tills jag upptäckte att de säljer grädde 40% med karragena i.

Nu köper jag Garant eller Arla.

Elshira
0

Här blev det i förra veckan för första gången (vad jag vet) slut på smör. Hamstrar dock när de tar hem hela tiden :)

Grädden står kvar osv.

Ni som vill hamstra grädde - frys den! Den går fär visso inte så bra att vispa efter det, men matlagningsmässigt fungerar den som vanligt!

Hakuna matata!

MissInAction
0

Tja i värsta fall får vi väl hålla tillgodo med stekfett från fläsk, och olivolja emellanåt… men bortsett från den tuffare situationen för landets mjölkbönder så tycker jag bara att det är glädjande att åtgången på smör och grädde ökat såpass Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

yvonnel
0

Så besviken jag blev. Vad i hela fridens dar kan anledningen vara med denna tillsats? 40% fetthalt brukar ju klara att vara utan stabilisator.

Men så kanske jag kom på varför - den grädden delar inte på sig som den vanliga gör till viss del, alltså det brukar lägga sig ett fetare lager som flyter upp på samma sätt som gräddeskvätten man brukade skumma av förr i tiden.

Vad tror ni? kan jag ha kommit på det?

Iallafall ska jag genast sluta köpa deras grädde, har faktiskt gjort det lite till och från, då och då. Någonstans, kanske på något TV-program, upplystes om att Lidl´s mjölkprodukter är svenska men det står inte på förpackningen av den grädde som jag just nu hade hemma men på cremefraichen står det Arla.

Fiana
0

#44 Det har med den extra upphettningen som görs för hållbarheten ska bli längre som gör att stabiliseringsmedlet behövs för den ska kunna vispas. Sen har många märken dessutom passat på att sänka fetthalten (och därmed tjäna pengar, det fettet kan de ju sälja som smör etc.) när förtjockningsmedlet ändå är tillsatt.

Det kan nog finnas olika sort där, men de som går under märket "Milbona" ska vara svenskt om jag minns rätt. De blev ju tvugna att erbjuda mer svenska varor för de svenska konsumenterna inte gick med på det hela annars (när de först öppnade så var det nästan helt utan färskvaror, de hade principen att ligga nära en annan butik och den skulle du köpa färskvarorna från. Höll på att gå riktigt dåligt med deras Sverige etablering innan de gjorde ändringar)

yvonnel
0

Tack för upplysningen, jag är nog djäkla naiv som inte letar tillräckligt efter alla de fallgropar livsmedelsindustrin utsätter oss för. Alla dessa olika sötningsmedel och konserveringsdito - man kan ju hålla sig för skratt.

Jag vill dock gärna tro det bästa om det mesta och hoppas att någon på Lidl läser våra spalter då kanske något av det hemska sortimentet av kex och kakor och annat äckligt godis försvinner därifrån.

Jag går av princip gärna till livsmedelsaffärer som inte är jättestora, det är ju så himla mycket man ska passera för att komma till smör och gräddehyllan, så mindre skit skulle underlätta.

I övrigt så tycker jag kanske bäst om att dom har hyfsade priser på ganska bra sortiment av tex. parmaskinka och liknande. Men det kanske också är att lura sig själv om man inte läser småtexten på baksidan.

Sweli
1

Idag köpte jag surkål på Lidl. Ursprung Tyskland. Ingredienser: kål, vin, salt. Inget annat.

Parmaskinka lagrad 7 månader som var underbart gott. På Hötorget skulle kosta 450 kr/kg på Lidl 207kr/kg

Jag faktiskt föredrar Tysk mat. Det var mest därför jag började att köpa på Lidl och deras röda mjölk med skruvkork.  Deras korvar har alltid mera kött.

Men Milbona produkterna är faktiskt en besvikelse.

De flesta av deras produkter har en massa tillsatser. Inte att undra det är Svensk.

Jag har börjat att titta ordentligt i produkternas innehållsdeklaration.

Konsum idag- Italiensk salami- utöver lite kött en massa socker, antioxidanter, emulerings och gud vet vad.

Fiana
0

Man ska nog alltid kolla innehållsförteckningen, kan skilja så väldigt och dessutom ändras för samma vara. Själv har jag för vana att alltid kolla både det och datum. (något man vet man ska laga/använda direkt? ja då väljer man med fördel något med kort datum för att hjälpa hindra att mat slängs i onödan, men vet jag med mig att det kommer gå ett tag innan det används vill jag naturligtvis ha ett längre datum - köpte när jag hade bråttom en stor burk keso som jag tänkt använda närmare en vecka senare till ostkaka och slarvade med att kolla datum, och naturligtvis fick jag en som gick ut samma dag, och gammal keso är torr och tråkig i smaken, så redan dagen efter hade jag troligen tyckt den inte särskilt god. Naturligtvis i affär långt nog ifrån för att jag inte skulle kunna gå tillbaka och klaga).

Under de år jag "hållit till" och läst på KiF har jag sett flera varor/märken som varit på mångas "rekommenderade favorit"-listor som ändrats rejält i både innehållsförteckning och näringsvärden - men folk fortsatt köpa för de hade ju redan kollat att det var ett bra val? "Värst" i det sammanhanget får nog "Puck"-ost anses vara, från att vara en "Gräddsmältost" till att numera göras på skummjölk och ospecificerad vegetabilisk olja i de flesta fall trots att den så sent som någon vecka sedan hette "Gräddsmältost" i Netto´s reklamblad trots att det var den nya dåliga sorten. Andra varor på listan som mer ändrat mängd kolhydrater i får nämnas Ica´s tomatpuré och Coops majonnäs. (sen har man ju "lur"-varianterna där vi vet att det som står på förpackingen är fel värden, men tillverkarna ändå inte fixar det, t ex Ica´s I love Eco kokos och vissa nötter från Nutisal).

Tyvärr en djungel blir det.

yvonnel
0

Men vi kan hjälpa varandra med att uppmärksamma, vi vet ju iaf vilka livsmedel som kan vara av särskilt intresse för oss här.

Sindri
0

#47 Åh, har du kollat innehållet på parmaskinkan? Jag har bara hittat en prosciutto på Coop som inte innehåller socker, eller dextros eller annat söt-skräp.

kaisakavat
0

Yvonnel - Som jag har förstått det, så ska karragenan förtjocka för att man använder blaskigare grädde, lägre fetthalt.

Alltså.. tjäna pengar - det blir ju fler liter grädde med lägre fetthalt av samma mängd råvara, om man kör tunnare, lägre fetthalt. Och för att grädden ska se tjock ut (och vara lika vispbar tror jag) så tillsätter man karragenanet.

Rätta mig nån, ifall jag har fel.

[Pennylane1]
0

jo men när grädden redan håller 40 % som i Lidlgrädden, vad är det då för mening?

Fiana
0

#51 Jo du har tyvärr fel. Skrev om det i #45. Huvudsaken till att de gör det har alltså *inte* med fetthalten att göra, upphettningen är det som verkligen ställer till det, några procent lägre fetthalt gör det inte nödvändigt.

kaisakavat
0

Fiana -  Tack för rättning. Lite 'misstänkt' att karragenan och lägre fetthalt dök upp samtidigt, så vi blev nog många som tänkte lite för snabbt där. Tungan ute

Fiana
0

# 54 De är ju inte dummare mejeribolagen än att de "passar på" tyvärr. Smörfett är värdefullt, de sparar säkerligen en hel del på att "passa på" att dra ner den utan att det märks så mycket när de ändå tillsatt karragenanen.

Läste något om att det fanns någon annan lösning de kunnat använda, men att den blev något dyrare så de valde då ändå den tydligen potentiellt allergiframkallande karragenan :(

Själv ruggigt kluven med det hela, dels gillar jag den längre hållbarheten för jag använder inte grädde varje dag och det har hänt alltför ofta att jag fått slänga paket av "vanlig grädde" vilket är tråkigt, men å andra sidan är den "riktiga" fasiken så mycket godare och lättare att vispa och jag vill av princip inte låta dem tjäna extra pengar på att de försöker "lura ner" fetthalten under diverse olika "konsumenterna värdesätter en lägre fetthalt" osv annat skräp!

kaisakavat
0

#55 Instämmer helt! Glad

Varenda gång jag greppar Valios laktosfria - tyvärr är jag laktoskänslig - så stör det mig, just för karragenanet.

Valios är den godaste laktosfria jag hittat - och förpackningen är suverän. 3,3 dl med skruvkork. Det är därför jag köper den.

Men tyvärr bara 35 % fett. Skrikandes

yvonnel
0

På de 2 olika förpackningar jag har hemma just nu (2 olika) från Lidl finns inget socker angivet.

Proscuiutto Crudo anger 95%kött + kaliumnitrat, 100 gram förpackning och den andra Espana Jarmon Serrano 7,5% salt också + kaliumnitrat, 125 gram förpackning.

Det var ungefär samma pris på båda tror att det var ca 22.95 eller 23.95.

Förra gången kag köpte hittade jag en förpackning med tunna papper/pergamentblad emellan varje skiva, det var förnämligt.

Wildrat
0

Karragenan tillsätts för att grädden är manipulerad på något sätt och att man då förstört vispbarheten. Värmebehandling som ökar hållbarheten (UHT), ta bort laktosen eller minska på fetthalten spelar ingen roll, allihop förstör vispbarheten. Finns säkert fler processer som påverkar men generellt betyder tillsatser i grädde att de gjort nåt med den som jag iaf inte vill äta…

Undantaget är väl laktosfriheten om jag skulle behöva.

Margareta
1

Det här blogginlägget är värt att läsas under ämnet smörbrist

KarinJ46
0

Lyckades sno åt mig 4 pkt Arla normalsaltat smör i vi-butiken idag. Kassatjejen berättade att dom fått 2 kartonger från mejeriet igår, och dom var nästan slut idag.

Andina
0

Näe fy, jag har också upptäckt att det blir svårare och svårare att hitta riktigt smör. Men inte trodde jag att det ska bli så'n brist på't! Och jag som inte har någon frys… Gråter

Det blir till att ta en tur till livsmedelsbutikerna nu för att se om det finns något smör och nå'n grädde (40%) kvar… Jag hoppas att hönsen fortsätter att producera sina små vita guldkorn i alla fall!

Jag tycker det verkar lite mystifikt denna brist (politik och konkurrenspåverkan e d?)…

Tänk, att det ska bli rusning efter naturlig mat!!!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Margareta
0

Det är lång hållbarhet på smör i vanligt kylskåp - långt längre än det datum som står på förpackningen. Bunkra på!

Vi har en hel del i kylen (även ekologiskt) eftersom de varslade i Värmland för ett tag sen (tror det var Kostdoktorn) och då passade jag på.

Andina
0

Nu ska här ut o jagas fett! Tack, Margareta, jag undrade faktiskt över hur länge smör håller - för jag hade nog tänkt att bunkra på mig lite om det finns smör på hyllorna.

Det låter som krigstider detta… snart får vi väl handla vårt fett på kuponger…

Intressant är det i alla fall!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

MissInAction
0

Men oj, kanske måste iväg och handla lite mer då. Det fanns ju igår men i förrgår var det helt tomt Förvånad

Kluring om Ryssland

Aniara4
0

Har just varit på ICA Kvantum, och där fanns det gott om smör. Särskilt ICAs egna fanns i riklig mängd. Köpte fyra paket ändå för säkerhets skull, varav ett osaltat. Sen får jag hålla lite koll ifall det verkar börja bli glest i affären!

Sweli
0

Parmaskinka(Italien) och Serranoskinka(Spanien) brukar jag köpa på Willys i storpack, det är mycket billigare.

Däremot koktskinka köper jag enbart på Lidl (stor grönbladig botten på förpackning) det är den enda som inte är pressad.

Jag frågade på ICA på deras delikates disk och de hade bara en sort (italiensk som) var jätte dyr.

Ibland brukar jag köpa äkta pastrami (nötkött) den är supergod.

Men jag tror att vi spårade ur tråden var det inte smör vi pratade om?Tyst

Wildrat
0

#61 Du kan förlänga hållbarheten genom att göra ghee av smöret. Det är proteinet som möglar efter nån vecka, fettet håller mycket längre. Fast det kommer ju inte smaka smör längre om det…

CorneliaWT
0

Angående skinka så har Maxi Kokt Mariannelunds skinka den är osötad och innehåller ingen glutamat.

[Pennylane1]
0

# 67 nån vecka! Mitt smör håller då i många veckor!

Sweli
0

Tack för tipset nästa köprunda blir Maxi men, är det äkta skinka eller pressad?

Det är så svårt att hitta äkta skinka idag. Allt är pressad, förvandlad till något som inte längre luktar som skinka.

Jag har alltid smör i frysen. Det går alldeles utmärkt.

Köpte Arlas motsvarighet till ghee. Det smakar rent fett. Håller i kylen i över 6 månader.

Man måste vänja sig till smaken, fortfarande blandar jag smör, olja, Arlas koncentrerad smör i olika kombinationer beroende på vad jag tillagar.

Men till lax eller fiskfilé använder jag smör, ingenting slår stekt smörsmak.

Andina
0

#67 - Tack Wildrat! Jag har provat Ghee - men jag tycker det smakar skunk, tyvärr… Den ghee jag hade stod i kylen 'hur länge som helst' tills jag bestämde mig för att slänga den… Trist, för det hade varit en kanonidé! Och jag som gillar indisk och annan asiatisk mat - men ghee gick icke…

*

Första (närmaste) affären jag gick in i fanns några ynka ½-kilos paket kvar med smör, normalsaltat. På de tomma smörhyllorna stod att det var brist på smör. Jag använder inte saltat smör normalt, men köpte ändå ett halvt paket. 
Se'n åkte jag vidare, till Willy's. Där fanns det mycket extrasaltat smör. Och några få 1-kilospaket osaltat smör. Vet ni vad jag gjorde? Köpte tre st så'na!!! :))) Så nu har jag 3,5 kg smör drygt i kylen! :))) Så nu får de nog lov att hålla länge! Men det är nog ingen fara - "sista förbrukningsdatumet" är 2/11 - och håller de ett tag därefter så ska det nog fungera. Det går ju ändå åt en hel del smör här hemma - men 3 kilo…Obestämd

På Willy's såg en äldre kvinna mig ladda ner 3 kg smör - hon kom fram till mig och sa' att smöret var slut i andra affärer, så jag berättade att det tycks vara en "bristvara" i många delar av vårt land nu. Aha, bra att veta, tack, sa hon - och bunkrade upp med 2 kg smör! Tungan ute

Willy's är för övrigt den enda affär i närheten som säljer 1-kilosförpackningar av smör (som jag har lyckats se i alla fall).

Nu har jag smör åtminstone ett litet tag till. ;) Tyvärr kan jag inte bunkra grädde - men till kaffet kan jag i alla fall använda äggmjölk! Tack och lov! Flört

[Pennylane1]
0

om man steker i ghee så känner man inte smaken. I alla fall gör inte jag det.

Andina
0

Jag provade som sagt ghee - i matlagningen… Jag tyckte inte om det! Inte ens när jag stekte med Ghee… Kanske är jag för kräsen eller smakkänslig - men ut åkte Gheen! Tyvärr, för jag tyckte det skulle vara en jättebra produkt.

yvonnel
1

Jag vill gärna tipsa dem av er som inte hittar smör i Göteborg. På Opaltorget finns en livsmedels/lågpris/invandrar - butik med hittills gott om normalsaltat smör dessutom billigt 20 kr /500 gram. Dessutom kan man där köpa nötfärs av yppersta kvalitet som males medan du väntar - 60 kr/kg och jättefina kalvkotletter 75 kr/kg och olika styckningsdelar lamm + övrigt nötkött. Dock inget griskött av förståelig anledning, det bor ju många muslimer runt där.

Jag har handlat där 3-4 ggr efter tips här på någon tråd och bättre kött får man leta efter och helt säkert betala ganska mycket mer.

Henkez
0

Vad är det för skillnad på vanligt och ekologiskt smör från Arla, tycker inte att jag känner nån skillnad egentligen på smaken.

Sindri
0

Jag har länge köpt ekologiskt smör från Arla, men jag har just börjat fundera på om det är värt priset. Ekologiskt säger ju bara att korna fått ekologiskt odlad mat, och den kan vara lika olämplig som ko-föda för det. Ekologisk majs blir ju inte art-egen mat för korna bara för det.

Eller är det enda sättet att veta att man inte får in GMO i maten?

Fast jag tycker jag känner en viss smakskillnad - men vet inte om det är till det ekologiskas fördel…..

JAUS
0

#76 Ekologiskt innebär att korna är garanterade åtminstone en viss andel gräs. Rent gräsbetessmör är dock ännu bättre än ekologiskt, men lycka till att få tag i det om du inte känner en gräsbetesbonde.

Ett minst lika bra alternativ till smör är talg. Mycket billigare är det också.

[yngveg]
0

Jag är så gammal att jag borde veta, men vad är talg? Är det ister? Finns det att köpa i vanliga affärer? Är det rent djurfett som jag tror så borde det vara ett bra alternativ som du säger. Talg förknippar jag annars mest med talgbollar till småfåglar om vintern och duger det till dem borde det kanske duga till oss.

Wtn3
0

Talg är, precis som ister, rent djurfett ja. Man kan väl säga att talg är som ister fast det kommer från nötkreatur och inte från grisar.

Emea67
0

Läst om smör brist här men inte tänkt mer på det. Var och handlade igår och upptäckte att smör hyllan var tom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Som tur är har vi fortfarande smör hemma men tänkt åka förbi Lidl och se om de har´. Annars får jag väl ta mig en tur till Järfälla för att handla Flört läste att det fanns där Glad

Godsagare
0

Ang. grädde och frysa in så har det hänt att jag fryst ner grädden i is-påsar. Då har jag i portionförpackningar för matlagning eller i kaffet om jag inte har äggmjölk klar.

Idag måste jag köpa smör så det får bli en vända tills jag kommer till en butik med osaltat smör - det enda jag köper nuförtiden då det funkar till äggmjölken. Salt kan jag tillsätta själv.

Colgatetjejen
0

Har också läst den här tråden några gånger, och tänker varje gång jag handlar att jag ska köpa extra smör, - men det finns massor i butiken. oavsett om det är coop, ica, hemköp el willys. Detta är i Malmö- så jag undrar var smörbristen är? mer än Norrland och Värmland som jag läst mig till…

Och framför allt, kommer smörbristen även att drabba Skåne?

Margareta
0

Skåne får kanske råvaror från Danmark?

Andina
0

Här utanför Stockholm råder det lite brist såg jag igår. Men med så många affärer i Storstockholm så går det nog att hitta sitt smör. Det jag kunde se igår var att extrasaltat smör fanns det gott om (på Willy's).

Siggebus
0

#83 "Skåne får kanske råvaror från Danmark?"

Hmmm vet inte det men i alla fall - här om dagen fanns bara Valios smör i min lokala ica-butik på en ort utanför Helsingborg.

Hur som helst - trots en viss oro så visst ÄR det rätt så kul med denna smörbrist? Vem hade kunnat ana det för ett tag sedan Glad

Emea67
0

Jag bor i Bålsta i Uppsala län precis vid gränsen mot Stockholm, igår på våran Ica så var smöret slut har inte kollat Lidl ännu eller den lilla Vi butiken. Kanske blir en sväng till Bro idag får då gå in och kolla på Willys.

MissInAction
0

Här i Uppsala är det också brist sedan i somras. Det finns då och då, av olika märken och olika salthalter, så man får passa på att bunkra upp när man hittar Glad

Kluring om Ryssland

totten
0

Lidl i Åkersberga har smör. Både Arla och ngt från Tyskland.

Köpte 1 kg från Arla och 0,5 kg från Tyskland.

[yngveg]
0

Tack för ditt svar Wtn3, skall kolla efter det ev.

Sandra_W
0

Oj, jag har inte märkt nått alls av detta.

Hanldar mest på en liten lokal affär, så kanske är därför. Eller så är LCHF inte så utbrett i Borlänge.

Men nu blev jag lite nervös, så ska nog bunkra lite smör ändå..

Sandra_W
0

Se på den! Det vanliga smöret va slut. Men dom hade kvar en hel del av ica's eget smör.. Så jag köpte väl ett kg av det.. Kanske skulle köpt mer :S

Andina
0

Om inte förr så lär väl smöret bli en bristvara snart - om de flesta LCHF'are börjar bunkra nu när det sprider sig att smöret är en bristvara… Flört

Colgatetjejen
0

#90,  ja jag tänker det samma, att lchf kanske inte är så utbrett i Skåne/Malmö..    Å andra sidan har väl lchf-butiken sitt kontor här? skeppas inte alla deras varor härifrån?

Colgatetjejen
0

Och på tal om smör…

Döm om min förvåning när jag i köket på konferensanläggningen i Danmark där jag jobbar lite ibland hittade smör från Nya Zeeland!

Jag frågade vad det var för fel på Lurpak. - deras motsvarighet till arlas?

Det visar sig att Nya Zeeländskt smör är billigare än det danska.. Fast tydligen är det inte gott utan det används enbart till stekning..

Sweli
0

#94 kand det vara koncentrerad smör?

då är det samma som Arlas koncentrerad som används av restauranger för stekning.

Det som är bra med detta smör är att råvarorna fastnar inte i pannan.

På Arlas burk (stor plastburk) står SMÖR och med litet text "Koncentrerad"

Jag köper det på Martin Olsson (Restaurang grossist)  i Bromma.

garfunkah
0

Jodå, börjar synas här också. Coop Forum Jägerso hade "Slut hos leverantör" på flera olika, medans Stadion hade gott om kvar. :)

the-fat-cat
0

Har inte märkt nån brist på smör här, även om det ofta kan vara tydligt utplockat bland smörprodukterna, men aldrig margarinerna. Har också lagt märkte till många kommentarer om margarin, t ex vid de gemensamma måltiderna när jag pluggade på folkhögskola, om hur onyttigt det är. Så de bredde Bregott på sin smörgås istället för Lät & lagom… Ett litet steg men i rätt riktning.

Däremot händer det OFTA att den helfeta grädden är slut, både Arlas och Östgötamjölks, framförallt halvlitrarna. Har å andra sidan hänt ibland att treorna med grädde har haft sänkt pris pga kort datum. Så verkar som folk här är både smak- och prismedvetna… ;-)

Godsagare
0

Hur är det koncentrerade smöret att ha till äggmjölk?

Blir det kneping smak?

the-fat-cat
0

Var nere en sväng förut och handlade och tänkte köpa osaltat smör för att våga mig på att prova att göra äggmjjölk. Fast det osaltade smöret var slut och hade tydligen inte setts skymten av på ett bra tag - pratade med en anställd som sa att det var "något problem" och att förra veckan hade de inget smör alls. :-/

Helfeta mjölken är också utplockad, btw… Jämt! :-)

Sindri
0

….och efter Vetenskapens värld på måndag kväll kommer det väl att vara ännu tommare i hyllorna…….

kaisakavat
0

Intressant, tack för tips, Sindri! Glad

[förgätmigej]
0

#98 Jag använder koncentrerat smör till äggmjölk, det går bra. Jag tar två delar koncentrerat smör och en del kokosolja. Smakar inte konstigt.

[Pennylane1]
0

beror på vilken ghee man har, den jag köper i invandrarbutik är inte god i äggmjölk alls, en distinkt bismak.

Godsagare
0

Martin Olsson var ett bra tips, där lär de väl ändå inte ha slut på smör?!

Var på Willys i Häggvik igår och där fanns bara extrasaltat kvar. Fick bli ett som jag får steka mina kantareller i. ;-)

maxiq
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild från krisens Sverige av idag! Närmare bestämt från ICA i Lindesberg.

maxiq
1

Även de små drabbas…

Lynxx
0

Rena Sovjet ju! Ska man behöva stå i kö i flera dgr för att få tag på smör!!!

Ja pratade med en i går - butiken i Fisksätra hade varken smör elr grädde :-/

Man får börja be dem lägga undan åt en - så det finns att få!

Numer anv ju jag mest Biggans vitlökssmör - så det går inte åt så mycket vanligt.

Man kanske blir tvungen att bli rånare för att få tag i käk?

/L

MissInAction
0

Ikväll när jag handlade på ica hängde där en skylt där det stod att det är stora leveransstörningar hos alla smörtillverkare pga. brist på råvara. Både glädjande och trist Tungan ute Det har sett ut såhär till och från i alla matbutikerna här sedan slutet av Juli.

Kluring om Ryssland

Effie
0

Hittills har det inte varit några problem i min Coop-butik (Eriksberg, Göteborg). Sonen har kommit hem med smör varje gång jag skickat honom (enda antydan till problem var när han kom hem med 36%-ig vispgrädde - "det fanns ingen annan!"). Men idag såg hyllorna ut som på maxiqs bilder, bortsett från några paket Valio laktosfritt. Men riktig grädde fanns det, guskelov.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Henkez
0

Idag var jag runt på sex olika affärer innan jag hittade smör, de affärer jag brukar handla hos har haft slut ganska många dagar.

Sindri
0

Känns skönt att ha 3½ kilo i kylen………..

Sweli
0

Vad ska de göra med alla margarin förpackningar ?

När jag går till affären ser jag att det är flera och flera som hämtar smör och lämnar kvar margarinet. Skrattande

Wtn3
0

Om skoputsen blir för dyr så är margarin ett bra alternativ.

Maj@ren
0

Det är ju inte stor skillnad på smörinnehållet i Bregott och riktigt smör och inte på priset heller, gissar därför att Bregott blir nästa bristvara.

Lilli-Anne
0

För den som bor nära Lindome finns hemgjort smör på Gödeberg Gårdsbutik :-)

Mooniq
0

..inga smörproblem i Brastad. här hittar jag både ica's, valios och arlas smör, gammaldags mjölk o riktigt grädde… kanske bara jag som lchf'ar här….Skrattande

Kernow
0

Yvonnel, då antar jag att köttet på Opaltorget är halal. Värt att tänka på för den som är djurvän (även om det går till på liknande sätt på en del svenska slakterier fast det inte ska).

Colgatetjejen, det är brist på smör på ICA på Mobilia så visst är det kris även i Malmö.

Apropå Lurpak så exporterar de även till England där det är vanligt förekommande så ja, de tjänar nog bra på det. Dock är även nya zeeländskt smör vanligt i England av förklarliga skäl och det beror helt på märke och typ vad de smakar. Det är inget större fel på t.ex. Anchor.

Själv har jag det så förspänt att jag jobbar i Danmark och här finns det smör att ta med hem till Malmö på kvällen. Om jag handlar på Magasin kan jag dessutom betala extra för franskt gräsbetessmör tror jag, hihi.

Eftersom talg diskuterades i tråden så vill jag meddela att det brukar finnas i Göteborgs saluhall hos slaktaren i mitten. Njurtalg från får och nöt bl.a. vilket jag hade till plumpudding en gång i mitt tidigare liv minns jag, haha.

[Pennylane1]
0

# 114 Det är en tredjedel rapsolja i bregott, så rätt stor skillnad är det väl ändå!

maxiq
0

En dagsfärsk rapport från ett Coop i Sundsvall. Det var slut på normalsaltat, osaltat, lättsaltat, halvsaltat, småsaltat, översaltat, rundsaltat, svårsaltat, dubbelsaltat, minisaltat, smörsaltat, genomsaltat, havssaltat och alla andra varianter förutom extrasaltat och det ekologiska som jag ville ha! Snabbt ner med ett kilo i korgen!

Tungan ute

Wenn
0

ICA MAXI i Gävle hade bara normalsaltat smör i dag

Colgatetjejen
0

#119. Underbart! Skrattande tack för skrattet!

Margareta
0

Vår lilla ICA på landet hade fått en hel låda vanligt smör i 500g idag så giv inte upp ni som är utan - det kommer till slut.

Andina
0

Normalsaltat Arla fanns ok gott om, både halvkg och stavar, (de har tydligen fått in en liten leverans) osaltat Valio 4-5 st halvkilospaket, fanns på Coop Forum här hemma idag. Resten var slut.

Istället har de spridit ut margarinerna över hyllorna så att de inte gapar tomma … haha vad smart…?! Kan det ge merförsäljning av margarin??Obestämd

Jag undrar hur mycket butikskedjorna dealar med varandra i dessa dagar…? Snart får vi köpa smör på den mörka marknaden.

kaisakavat
0

Undrar om det förekommer några krismöten i margarinbranschen..? Foten i munnen

Andina
0

#124 - Vågar tro det!!! Foten i munnen

camsve09
0

# 123 Det kallas att "fronta" och har inget med varorna i sig att göra, bara hyllornas utseende. Flört

Andina
0

#126 - Jag har nog hört ordet, fronta, har ju själv jobbat med visst detaljhandelsjobb - men ordet hade jag glömt. Men jag visste varför - för att hyllorna inte ska gapa tomma.. :)

Ja, ja - få se vartåt det tar vägen!

Aniara4
0

Nu var det slut på mitt ICA Kvantum också! Tur att jag bunkrade några paket häromdagen. Kanske ska gå ner till lokalbutiken och plundra den också. Jag brukar inte köpa smör där eftersom det kostar ett par kronor mer, men om det här blir långvarigt…

Maj@ren
0

#118 Hoppsan, 32% läste jag, hade faktiskt inte så bra koll, då lärde jag mig något i dag också, tack! :-)

[Pennylane1]
0

ja strängt taget är det 33,33 % som är en tredjedel , men det är ju closely enough Flört

Colgatetjejen
0

Ny Zeelänskt smör såg jag säkert i England, men tänkte inte över det. Fick tvinga mig själv att köpa engelskt smör, inte Lurpak även om det kändes mera "hemma" - eftersom jag tror på närproducerat.  Det jag inte kan fatta är att smör från andra sidan jordklotet kan vara billigare än lokalt.

Sen är det väl så att även om det är halal-slaktat kött så är det lag på i sverige att djuren ska bedövas först. Så precis som i Sverige, bedövning sen tappas djuret på blod.

Men efter att ha läst på lite om halalslakt är jag närmast benägen att tro att det innebär mindre lidande för djuret än vad ett vanligt slakteri gör..

Och om det råder smörbrist även i malmö ska jag inte yppa var jag jag köper mittSkrattande

Aliki
0

Idag va det tomt i smörhylan hos min lokala handlare oxo…men trots att jag bara har <1kg. i kylen ororar jag mig inte…….Jag bor i stockholm och har bil så någonstans ska jag väl finna lite fett…

[MargaretaA]
0

Tyvärr verkar det vara dags att även börja bunkra kokos Förvånad

keja01
0

Smör har sålts för billigt på grund av konkurrensen från margarin. Nu när efterfrågan av smör ökat kommer inte tillverkningen av det att öka förrän priset höjs. Tills dess blir det fortsatt brist.

[MargaretaA]
0

Produktion och prissättning kommer att följa efterfrågan. Det är kapitalism.

Siggebus
0

#134 + 135

Då får vi hoppas att alla panikslagna margarintillverkare "sadlar om" och börjar tillverka riktigt smör i stället! Fler som tillverkar betyder större konkurrens vilket jag då hoppas innebär lägre pris. Glad

Aliki
0

Ja men hur ska vi få kossorna att producera mer mjölk?

Ingen "margarintillverkare" kan "sadla om" och  tillverka smör utan kossans hjälp..

Som underskattad kossa (eller mjölkbonde) skulle jag nu sitta hånleénde och vänta på högre ersättning…

-Så nu duger jag plötsligt?

Margareta
0

Flera mjölkbönder har lagt ner mjölkproduktionen för att det inte går runt med den dåliga ersättningen.

Det är inte helt lätt att starta upp en mjölkgård igen.

Siggebus
0

#137 + 138

Håller helt med och förstår problemet. Glad

Primulan
0

Det måste väl ändå ganska snabbt gå att importera från andra länder..

Andina
0

Jag tror att de kommer att importera, de tittar ju på det, vad jag förstår. Men det handlar ju också om kostnader…

Denna situation blir kanske i förlängningen även ett 'ekonomiskt spel' för våra smörleverantörer - för att pressa upp priserna på smör och grädde bl a… Eftersom det inte går att tvinga kor att "jobba på hårdare"… Bristvaror brukar ju bli (högre) Prisvaror!

maxiq
0

"Utbränd i Bregott-fabriken"

Obestämd

kaisakavat
0

Vi som inte är fettskrämda - eller annorlunda uttryckt; vi som ingår i fettsekten - kan ju 'maka på oss' lite.. Istället för smör kan vi ju testa ister o dyl, köpa de fetaste köttbitarna och ta det lite lagom med extratillsatta fettet. Finns ju ett par godtagbara oljor åxå att bredda med.

Dela med oss, inte hamstra alltför hårt..

Ropen skalla - fett till alla!! Cool

Sen kommer fler kossor ha fått jobb och branschen anpassat produktion till efterfrågan. Enligt ekonomiteori alltså.. som inte så jätteofta stämmer med verkligheten, men ibland. Glad

Mooniq
0

jag har kokosfett som jag steker maten i - jag klarar inte av ister, provade det en gång och sen fick fåglarna det istället..Det hade en konstig smak tyckte jag.. men kokosfettet (utan doft o smak) fungerar suveränt..OM jag nångång steker bacon så blir det alltid i kokosfett på lite lägre temperatur - de blir som chips - helt underbara!

Jag hamstrar aldrig - känner inte att jag behöver det. men det e klart blir vi många som hamstrar så har du helt rätt - då får vi dela med oss

Skrattande

Andina
0

Ja, nu får kalvarna bli mjölkkor och inte så mycket livsmedelskött… Uj, men hur ska det gå då… då blir det brist på nötkött… Obestämd

Gordon Ramsey hade nå't program för länge se'n där de använde sig av hästmjölk! Och enligt dem var det väldigt gott! (Skulle va' spännande att smaka…) Så ut o mjölka i hästhagarna gott folk! Så får nyfrälsta lchf'are komjölken…

Andina
0

Jag hamstrar inte, jag har bara köpt på mig det jag vet att jag kommer att förbruka. Skillnaden är att jag inte gjort inköpet utspritt på tid, utan ett "storköp"… Så jag vet inte om det blir nå'n skillnad summasummarum?

[Rocky70]
0

#137 Tyvärr går det nog inte göra så väldigt mycket mer produktionsmässigt per koSkrattande,Det är nog så optimerat det kan bli redan nu,de högst producerande korna ger närmare 70kg mjölk/dygn.

#138 Det är hart när omöjligt och starta nytt igen idag om du måste bygga ny ladugård vilket de flesta som slutat måste göra idag för att uppfylla kraven.Du har en investering på 8-10 miljoner bara på ladugården(för ca 70 kor),sen tillkommer djur,maskiner,driftskostnader och mark osv.Snittpriset ligger på ca 4 kr/kg levererad mjölk.Milko bönder har just nu i snitt ca 2,95kr/kg.

#140 Arla importerar redan mjölk från Finland och Danmark för att klara tillverkningen av Bregott.Importen kommer definitivt att öka markant de närmaste åren.Det negativa med det är att det finns inget land som har samma djurhållningsregler som Sverige har.Redan Finland och Danmark har lägre krav på hållningen av djur.Det som i Sverige är tvingande är där rekommenderande.Sen finns det många länder som får ge antibiotika i förebyggande syfte med fodret.I Sverige får du öht inte leverera mjölk eller kött från djur under behandling och har dessutom 1 veckas- och uppåt karenstid beroende på behandling.I Sverige har vi också ännu rätt strikta regler vad gäller GMO råvaror i djurfoder(är bara vissa sorter av majs som är tillåtna).Vi är enda landet som har beteskrav för korna.

Antalet mjölkproducenter minskar i stadig takt.2006 fanns det 8098 producenter i Juli i år fanns det 5314 st.Lite mer perspektiv är att det år 1996 fanns drygt 16400 st.

Margareta
0

När jag var barn på 50-talet var det politiskt (efterkrigstid) viktigt att Sverige var sjävförsörjande. Beroende av livsmedelsimport var inte aktuellt. Av många olika skäl tror jag fortfarande det är riskfyllt/omodernt att bli beroende av alltför långtransporterad mat. (Inte minst PeakOil).

Wildrat
0

De skulle ju kunna ge kossorna mer gräs och mindre kraftfoder, då blir mjölken fetare än vad den är idag. Då behöver det inte bli fler kor och inte blir det lika mycket skummjölk att slänga.

[Rocky70]
0

#149 Som producent försöker du få fram den optimala balansen mellan fett och protein.Har mjölken för lite av det ena eller andra får man mindre betalt.Mejerierna vill ha i snitt 4,2% fett och 3,2% protein ungefär.

Primulan
0

Mer gräs och mindre kraftfoder ger mindre mjölk. Men är klart önskvärt. Frågan är hur mycket mjölken skulle kosta då och är vi beredda att betala.

Hur mycket mjölkade en kossa 1920 när den fick ekologiskt foder??

Inte mycket…

Vi hade väl i princip ett ekologiskt jordbruk då och folket svalt trots många bönder, det är inte så enkelt.

Vi får nog vara väldigt tacksamma för de som idag bedriver ekologiskt jordbruk säkert mycket ideellt arbete med mycket låg lön.

Aniara4
0

Hemköp Mariahallen på Hornsgatan i Stockholm hade smör i eftermiddags i alla fall. Även ekologiskt.

Lynxx
0

Arla e väl numera ung. samma typ av skitföretag som Unilever m.fl.

Så här fungerar det nu för tiden.

Den köpgalna kon

Bakom den gulliga Arlakossan på mjölkpaketen döljer sig ett slipat storföretag som inte skyr några medel i jakten på dominans. Det här är berättelsen om hur mejerijätten försöker manövrera ut konkurrenten Milko.

http://www.va.se/nyheter/2011/09/01/den-kopgalna-kon/

Utdrag ur artikeln:

"Under kaffepausen efter styrelsemötet fällde Arlas styrelseordförande Åke Hantoft också sin drastiska kommentar om den nyss gjorda prissänkningen.

”Sänkning med 40 öre räcker inte”, sade han. ”Vräk till med 1.50 på en gång istället så att bönderna håller käften!”

Det sägs att Åke Hantoft skäller och gormar och är så otrevlig i styrelserummen att han till slut blivit tvångsintagen på charmkurs. Sitt bolag Arla är han dock hängivet trogen. Inte ens hans femtonåriga brorsbarn, som råkat fälla en negativ kommentar om Arla på internet, undvik hans vrede. När de möttes på vägen utanför släktgården vevade Åke Hantoft ned vindrutan och gav flickan en rejäl utskällning.

Åke Hantoft och Åke Modig var de två arkitekterna när svenska Arla år 2000 fusionerades med danska MD Foods. En hemlig konsultrapport kom då fram till att Arla var 3,3 miljarder kronor mer värt än MD Foods, men de svenska bönderna övertalades att skänka bort övervärdet och fann sig i att bara få 40 procent av rösterna i Arla Foods, medan de danska bönderna fick resterande 60 procent. Därmed hade Arla i praktiken blivit ett danskt bolag – ett av Danmarks största vid sidan av grisböndernas Danish Crown – och Arla Foods styrs nu med järnhand från huvudkontoret i Århus på Jylland.

---

Skit e skit.

/L

[MargaretaA]
0

Idag har jag med egna ögon fått se det som alla pratar om. PÅ Hemköp där jag alltid handlar så var smöret nästan slut och någon hade tejpat upp ett brev som förklarade läget. "Smörbrist i hela landet…"

Det åkte hiss av välbehag i min mage när jag insåg att jag kommer att få berätta för mina barnbarn att jag varit aktiv i en revolution. Med risk för eget liv och hälsa dessutom enligt "förståsigpåarna" Skrattande

Anders-S
1

Re: #153

Spyfärdig efter att ha läst artiklarna i Veckans Affärer om Arla. Sådana banditer!

Jag har tidigare bojkottat Arlas danska produkter (GMO). Från och med nu blir det total bojkott av allt som kommer från Arla. Med en sådan ledning kan man inte lita på någonting som kommer därifrån. Det har blivit ett bluff-företag av värsta sorten!

Vilka oberoende mejerier finns kvar?

Emea67
0

Oj   inte visste jag det om Arla men hänger inte med i den branchen. Måste kolla efter andra märken här  måste bojkottas!!!!

Och så måste jag ut och jaga lite smör idag Tungan ute

Sandra_W
0

Har själv bojkottat Arla så gått det går, eftersom jag föredrar lokala Milko.

Men ibland har det slunkit ner nån arla produkt, får nog bli slut med det nu..

Andina
1

Ja, denna smörbrist… Jag har lite svårt att tro att det endast är lchf och människors vilja att äta "bra mat" som är orsaken till bristen… Är  det inte ett ekonomiskt spel det handlar om redan från början? När jag läser artikeln tror jag det ännu mer. 
Själv köper jag Valios smör helst, men grädden har jag köpt från Arla… Jag har inte sett någon annan 40%-ig grädde, kanske har jag varit blind och måste leta bättre?

När ska man sluta förvånas? Det är väl ett under att vi har mjölkbönder kvar över huvud taget!

Wildrat
0

Jag har lite svårt att bojkotta Arla då jag bor mitt i Arla-land. Det finns liksom inte så mycket att välja på alla gånger. Men när det finns så väljer jag annat. Fast det märks nog inte så mycket, jag använder inte särskilt mycket mjölkprodukter…

#151 Jag har hört att det blir mindre volym, mindre protein men mer fett när kossan äter mer gräs. Eftersom vi inte är intresserade av varken vattnet eller proteinet i mjölken så vore det ju inte helt fel ur LCHF-synpunkt med en omläggning av jordbruket… Så får miljönissarna sitt också, mer spannmål till människomat.

KarinJ46
0

Jag brukar köpa Valio när det finns. Är det ett bättre val än Arla?

Mooniq
0

Man kanske ska mejla valio o fråga vilken policy/inköpspriser dom har? Skrattande

jag har hört tidigare att Arla - är en jättetumskruv för många bönder. Själv anser jag att vi borde riva upp den gamla lagen och att bönderna skulle få sälja pinfärsk mjölk där de bor - åh, vad jag önskar mig sån mjölk.. fick det som liten och inget slår den smaken..

[Rocky70]
0

#159 Proteinhalten i mjölken är absolut inte oviktig,framförallt vid osttillverkningen.

shamani
0

Min lokala affär hade gott om smör - av flera märken och salthalter. Glad

Är det fler än jag som tycker att ICAs och Valios smör "skvätter" mer än Arlas? I så fall - någon aning om varför? När det gäller kött brukar det vara mängden vatten/vätska i köttet som avgör hur mycket det skvätter. Är det något fuffens med vårat smör?

Cowboy
0

Milko har slutat sälja smör i eget namn men gör smör åt ICA som är billigare att köpa. Inte så konstigt att Milko går med stor förlust.

Sedan föredrar jag Arlas grädde framför Milkos eftersom Milkos är behandlad för längre hållbarhet och dyrare.

Smörbristen beror väl till stor del på att lightprodukter inte säljer så bra längre så det blir inte så mycket grädde över på mjölk och filförsäljningen.

Sandra_W
0

#164 Jag köpte smör med Milko's namn på häromdagen. Tror den var 2 kronor dyrare än ica's smör..

Jag har funderat länge på ica's, om de va från milko eller arla, men då vet jag det då iaf..

[MargaretaA]
0

Jag tycker Valios smör är bättre för det verkar inte bränna fast frukostbaconen i stekpannan på samma sätt som Arlas.

Tack för upplysningen om ICA-smöret!

morgengry
0

New Zealansk smör smakar mycket bättre än både lurpak, arla och det mesta annat jag smakat OM det är färskt. Och då det faktiskt transporteras så pas långt betyder jo att det är det inte alltid när man köper det i affären (i DK) Det är fint gult och då korna endast får gräs, så borde det också innehålla störra andel omättade fettsyror (omega-3) och då härsknar det också snabbare. Så förutom transporten kan jag inte se att det är nåt fel med smöret. http://nyheter.arla.se/2004/08/11/arla-lanserar-nya-zeelandskt-smor-i-danmark/ Sen ang. mjölkproduktion, så finns det andra koraser (än de vanliga svartvita och röda) som har en högre andel fett i mjölken, som jersey och fjällko. De har också både en högre andel protein och mera ystbart kasein, så det blir mera ost. Så om man nu var smart på Arla och andra mejerier, då skulle de ge ett tillskott till de bönder som insiminerar med jersey och fjäll sperma, så att ialf. nästa (och nästa) generations kor har högre fett% i mjölken. Det är ett enkelt sätt för bönderna att öka fett% utan nån merkostnad alls. Har jobbat med jersey själv och vet vissa kor som kommer upp i mer än 7% fett!

[Rocky70]
0

#167 Nackdelen med de raserna är ju då att de producerar så väldigt mycket mindre per dygn.

Dessutom är de odrägliga att hålla på medSkrattandeObestämd

kaisakavat
0

#168 Nööööö.. inte är fjällkor odrägliga. De är ju goa jue. Kyss Och de har högre verkningsgrad än många andra sorter. Producerar mer per intagen enhet mat. Enligt vad jag läst.. Glad

Sindri
0

På Ica Maxi hade de i går satt upp en skylt där det står att man hoppas komma ikapp med smörproduktionen vecka 39. På organisationen Svensk mjölk är man av en annan uppfattning.

Aniara4
0

På vårt ICA fanns det ICA-smör idag, men inget annat.

Minorca
0

166 & 167

I början på  80-talet betalades mjölken enbart på fetmängden, vilket då resulterade i ett smörberg. Då gjordes betalningen om och premierade proteinet mer och utfodringen ändrades.

2004 var jag på ett studiebesök på Greenmounts Agriculture College utanför Belfast. De hade 3 olika kobestättningar en med målstättningen att korna skulle mjölka så många liter som möjligt, en där korna skulle producera så mycket fett som möjligt och en bara gräs och ensilage ätade  besättning. Tyvärr var det på min fettskrämda tid innan jag hittade LCHF. Så jag frågade inte så mycket om produktionen i den fettproducerade besättningen.

Det skall bli intressant se om betalningen för mjölk kommer att ändras mot mer fettbetalning nu när efterfrågan ökar på smör och grädde ökar. Det kommer i sin tur att ändra utfodrings- och avels- rekommendationerna skulle jag tro.  På nittiotalet ökade produktion per ko med ca  2000 kg mjölk och år med avel och förändrad utfodring. Avkastningsutvecklingen har ju fortsatt under 2000 talet. Det är ju jätte tråkigt med nedläggningen av så många mjölkgårdar pga dålig lönsamhet. Så det kanske händer något med mjölkpriset nu när vi fätt smörbrist.

Margareta
0

Ica-smör lär vara tillverkat på importerad mjölk

[esereth]
0

Smör 1kg, ekologiskt, har inte varit slut nån gång på Coop backalplan, Göteborg.

Köpte 6kg i fredags. Så om du bor i närheten och ditt smör är slut..

Primulan
0

Jag köpte ICA:s smör och det var danskt…..

Torparmor
0

Cowboy - Bor du i Arlaland?

I Milkoland finns enstaka förpackningar av Milkos grädde med lång hållbarhet, men mycket stöörre utbud av deras grädde utan extra tillsatser. Efter Arlas prispressavtal finns även Arlas grädde i hyllorna, men det största utbudet är med tillsatser utan längre hållbarhet.

Här är allt smör slut även ICAs eget dock finns lite grann av Valios laktosfria

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Effie
0

#169 Det finns ju fler lantraser än fjällko. Gemensamt för lantraser är att de är bra på att växa bra och ge mjölk på det foder som finns på platsen; däremot kan de inte konkurrera med kor som är avlade att ge bra avkastning på annat foder. Det är ju något att tänka på om vi funderar på kor på ängar och i skogar, och utan mängder med kraftfoder.

Vad smöret beträffar, så fanns det en del paket; Arlas normalsaltade i halvkilos och 125-grams, och extrasaltat, och ekologiskt, när jag tittade på hyllan igår.

[Rocky70]
0

#169 Fjällkornas stora problem är det mentala,man får vara på tå hela tiden när man jobbar med dem.Rynkar på näsan

[Pennylane1]
0

den artikeln länkas till i # 153 och därav  diskussionen Glad

kaisakavat
0

#178 Intressant..

I vilken miljö? Tänker att det kan ha betydelse.. men vet inte.

Har nämligen hört bara positivt.. Egensinniga kan ju djur vara, men inte på ett sätt som gör nåt alltid.. Ibland är det ju t o m positivt att de har 'personality'.. bara det inte blir farligt/ett hinder.

Har ingen egen erfarenhet av dem dock. Glad

Margareta
0

Jag har växt upp i kontakt med kor och har aldrig hört ( förrän i den här tråden) att fjällkor skulle vara speciella i humöret. Jersey däremot var tjurigare (jag har varit i kontakt med båda). De fjällkor jag träffat (vanligaste rasen där jag bodde) var hur goa som helst. Vet att avelsmaterialet idag är för litet och det skulle i så fall vara orsaken och inte rasen som sådan. Sonens skola tog in fjällkokalvar på slutet just för att hjälpa till med breddningen av aveln.

kaisakavat
0

#182 Nu blev jag glad i hjärtat. Glad

För jag tycker verkligen om dem.. de få jag har träffat alltså.. När jag var liten - tidigt 70-tal - hade mina släktingar några såna i sitt kossgäng, men sen ersattes de alla med SRB och en och annan svartvit. Snarare rådde min morbror oss att inte gå till de rödvita, men till fjällkossorna gick det bra.

Temprament kan förstås påverkas av för litet avelsmaterial.

Men som sagt.. jag är verkligen inte nån expert.

maxiq
1

Aftonbladet skriver idag:

"Kändiskockarna hissar fett och dissar light. Då säljer smöret som i solsken. Nu är bristen akut i affärerna"

Är det verkligen bara kockarnas förtjänst? Nåja, de skriver den rätta sanningen i en ruta under artikeln:

"Populära dieter som lchf (low carb high fat) får svensken att konsumera mer smör"

Denna mening har de dock väldigt dålig täckning för:

"En utveckling påhejad av tv-kockar och dietister"

Förvånad

[Pennylane1]
0

myyy gosh!

Och  säljer som smör i solsken!? Snacka om att aforismerna så småningom blir helt obegripliga…

Jennix
0

Är det bara jag som tycker att vi gott kan tåla att priset höjs OM bönderna får mer betalt för smöret?

Det är detta som stör mig, jag skulle gärna betala högre pris för BRA KVALITET på maten. Det gäller både smör, kött och grönsaker!

Hur ska vi göra för att få bättre kvalitet på maten och ge mer pengar till de som producerar den direkt, utan att mellanhänderna får allt och ger oss skitprodukter?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Andina
1

Är det vi konsumenter som är dåliga betalare…? Eller är det de Höga Herrarna (på Arla t ex) som är giriga och vill ha några miljoner till i plånboken…?

Medlem
0

Hoppas Sverige inte imorterar smör från Tyskland för det kommer säkert att bli dyrare här och den är redan dyr. För ett år sen kunde man köpa 250 gram för 55 cent, cirka 6 kronor men nu kostar det 1,15 euro. Ibland blir det rabbat och jag brukar köpa minst 12 kilo smör ch smälta till ghee.

Köper man från bönder (mycket bra kvalite) så kostar det 5 euro/kilo.

lllll
0

På coop i Kungsbacka hade de slut på Änglamark smör, men Arlas ekologiska, som kostar några kronor mer, fanns fortfarande. Det kanske inte är det mest solidariska man kan göra, men jag hamstrade lite, så inte familjen dör av smörbrist :)

Sindri
0

Oj, jag har inte ens sett att Änglamark har smör! Kanske därför Coop är dyrast på Arlas ekologiska? Hur stora paket finns det?

shamani
0

# 188 Medlem, tycker det låter som tyskt smör är billigare än det svenska åndå. Varierar kanske lite från butik till butik, men här ligger det på runt 25 kr för 500g.

.lina
0

glöm inte att det är rätt lätt att förvandla grädde till smör,
så finns det inte i butikerna så KAN man fixa eget. :)

googla "gör eget smör" så får du bra instruktioner.

lllll
0

Av nån anledning finns inte Änglamark smör i alla butiker, och när jag frågade på Coop Forum i Kållered så kände killen i mejeriavdelningen inte ens till att det existerade. Vet inte varför de är så dåliga på att sälja sina egna produkter, men jag tycker det verkar lite slumpat med vad som finns var. Har också konstaterat att de gladeligen gömmer undan det ekologiska, och storskyltar med det besprutade, även i de fall där det ekologiska kostar samma, eller till och med mindre. När det finns så säljs Änglamarks smör bara i futtiga 250g paket, men det är ändå billigare än Arlas 1kg, och enklare att möblera med i kylskåpet.

Eget smör är kul och gott, det blir ju lite annorlunda i smaken om man gör det på osyrad grädde. Vi har gjort det några gånger, innan vi upptäckte LCHF, och det har alltid gått åt väldigt fort. Tidigare har vi använt kärnmjölken till bakning, frågan är vad man skall använda den till nu? Inte kollat hur många gram smör man får ut ur en liter grädde, men när jag försökte göra lite överslagsräkning på det så verkade det bli dyrare än att köpa färdigt smör, så vi har bara gjort det ett fåtal gånger för skojs skull.

Nu gör vi av med så mycket grädde så det skulle vara bra om man kunde köpa ekologisk grädde i 1-liters kartonger. Jag köpte 4 eller 5 3dl kartonger i torsdags, och de verkar ha försvunnit redan…Skrattande

maxiq
1

Änglamarks smör är tillverkat i Danmark…

shamani
1

Länk till hur man gör smör (aftonbladet):

http://www.aftonbladet.se/ipadoriginal/article13641034.ab

Det gick inte att kopiera och klistra in…

Denna kommentar har tagits bort.
maxiq
1

VILL DU SMÖRA? SÅ GÖR DU EGET

1. Häll vispgrädde i en bunke.

2. Vispa grädden tills det bildas smörkulor.

3. Häll bort vätskan (kärnmjölken), så att endast smörkulorna är kvar.

4. Lägg massan på en tunn duk och sila bort restvätskan.

5. Smaksätt smöret med salt eller valfria kryddor.

Det funkade för mig! Tungan ute

shamani
0

# 197 Maxiq - det där är inte rättvist… Flört

kaisakavat
0

Om inte annat så  bör man ju smöra då och då för allmänbildningens skull.. Känner brister där.

Nästan gång jag handlar blir det extra gräddinköp.. Skrattande

Utvikning: För ca 100 år sen när jag var liten och lekte med kusin, så satt min morbror och skakade en flaska. Skakade och skakade.. och vi blev förstås nyfikna.

"Jag gör smör" svarade han på vår fråga. Och precis när han sagt det så sa det liksom tjoff-ooff i flaskan och grädden tvärblev till smörklump och kärnmjölk. Fascinerande för oss ongar.. FörvånadGlad

shamani
0

Hur fick han ut smöret? Det brukar ju vara en avsmalnande hals på flaskor…Flört

JMW
0

ICAs smör produceras i Danmark för ICA AB. Så står det på det paket jag har hemma nu i alla fall.

kaisakavat
0

#200 Ja, det problemet kom som ett brev på posten, strax därpå. Skrattande

Jag minns vagt diskussionerna i köket. Det var nämligen en glasflaska - med smal hals - och han hade nog inte väntat att han skulle lyckas.. eller vara uthållig nog.

Om jag inte minns helt fel, så knockade de av flaskhalsen och kasserade smöret längst upp.. för eventuellt splitters skull..

maxiq
1

Det borde ju ha gått att värma flaskan i ett vattenbad tills det blev så flytande att det rann ut av sig själv…

Obestämd

kaisakavat
0

Jaa du maxiq..

Verkar som om vi hade kunnat ha haft god nytta av dig häruppe, i början av 70-talet! Flört

Alla närvarande blev ju liksom uppeldade av att smörprojektet funkade, så jag gissar logiken fick stryka på foten lite.. Tungan ute

LatMask
0

Rocky, så intressant med fjällkornas humör, och att man får vara "på tå" när man ska umgås med dem!

Mina morföräldrar hade fjällkor, och som jag fattade det är de väldigt smarta, och ganska egensinniga. Kanske inte så lätta att handskas med alla gånger.

Margareta
0

Kaisakavat: Vi blev varnade för de "elaka röda korna med horn". Fjällkor har inga horn och som jag skrev tidigare jag har ALDRIG hört att de skulle ha dåligt humör och jag har regelbundet varit i många lagårdar med helt olika besättningar (Ångermanland). I mammas hemby (Jämtland) hade man korna "på skogen" (=fäbod) väldigt länge och det vore ju inte kul att ha dem lösa i skogen om de vore elaka. Jag kan inte minnas att jag ens hört att de korna skulle vara elaka generellt, möjligen någon enstaka enstöring i så fall.

Margareta
1

Min son är ladugårdsutbildad och visst förekommer det elaka kor i den 80 kor stora besättningen - men de allra flesta är hur goa som helst. De som är elaka "tas bort" innan de gör någon illa.

LatMask
0

Vilken underbar bild, Margareta! Härligt att höra att det är snällheten som premieras, i stället för produktionen!

morgengry
0

# 194

"Änglamarks smör är tillverkat i Danmark…"

Ja och? Du verkar tycka att det på nåt sätt skulle vara sämre än svenskt?

Smöret produceras av det ekologiska nordjyska andelsmejeriet Thise, som ägs av 64 andelshavare, och som började med att några ekologiska bönder gick ihop i 1988. De gör förövrigt helt suveräna produkter.

http://thise.eu/OmOs/vaerdier.asp

Tyvärr är danskarna fortfarande mycket fettskrämda och därför kan Thise nog få mera betalt av COOP.

Senast jag var på COOP var det första gången jag så deras smör och jag köpte 4 paket och var SÅ GLAD att det var "Thise-smör". Skrattande

Blir så less ibland av den attityden att ALLT från "utlandet" är dåligt, skärp er SVENSKER!

Mange TAK!

maxiq
1

Jag har inte lagt någon värdering i det utan det var bara en ren upplysning. För mig som bor i Norrland så känns det främmande att köpa varor som transporterats så långt. Alltid när jag har möjlighet så väljer jag lokalproducerad mat.

Lynxx
0
morgengry
0

maxiq

Då får det väl bli finsk/norsk smör istället i brist på svenskt. Flört

Jag som bor i västergötaland kan väl med fortfarande då köpa Thise-smör, mera lokalproducerat än ex. skånemejerier.

Eller ännu bättre är väl då Falköpings mejeri. Fast de inte har så mycket ekologiskt, men de har ialf. 1L grädde.

Anders-S
0

#212  Skånemejerier tillverkade när jag frågade senast en del av sitt smör på Bornholm och på ett annat danskt mejeri eftersom de inte hade tillräcklig egen mejerikapacitet. Däremot kommer mjölken/grädden från Sverige enligt uppgift.

Sindri
0

Ekologisk grädde finns i 1-litersförpackning, butiken kan ta hem, men de måste beställa minst 5 paket åt gången så de kanske inte är så intresserade. Än så länge vill säga, för om trenden fortsätter så….

lllll
0

#194, #209, #210 - jag föredrar också lokalproducerat om möjligt, köper inte sparris som flygits hit från Peru, etc. Om det kommer från så nära håll som Danmark, så kvittar det nog om det är svenskt eller danskt. Härifrån Halland så ligger ju Köpenhamn närmre än Stockholm, och är du i Norrland så gör det nog inte så stor skillnad om det kommit från Danmark eller södra Sverige. Förutom Arlas "grädde från västkusten" etc (som jag ibland tar av misstag, för att paketen har så mycket grönt på sig så jag tror att det är ekologiskt), så vet man ju aldrig från var i landet mejeriprodukterna kommer.

#197 - nästa gång får du hitta på en användning för kärnmjölken, istället för att slänga bort den (och gärna rapportera) :) Smakar ganska gott att dricka, har för mig att jag tyckte det var godare än mjölk (fast inte lika gott som grädde).

#212 - är det 1l ekologisk grädde, eller besprutad?

Margareta
1

Den här är fin också - direkt i kaffekoppen :-)

Sindri
0

Skrattande

lllll
0

Precis varit och handlat på Coop Forum i Kållered (Göteborg) och där är det helt tomt på smörhyllorna…

Däremot hade de en del på Fram inne i stan.

Kernow
0

# 131 - nej om köttet slaktas i Sverige men många har ju också import…

När det gäller nya zeländskt smör så har Nya Zeeland riktigt låga löner jämfört med oss i Europa vilket kan förklara att det är billigt. Angående transporter så borde just smör kunna transporteras med båt och då är det inte så illa för fartygstransporter (mer än 80% av våra transporter i världen faktiskt) är bra såtillvida att man lastar dem väldigt effektivt.

# 145 - Om du bara visste hur mycket av köttet i våra butiker som redan kommer från uttjänta mjölkkor (men inte är märkt!). Inte äter vi bara biffkor inte! Läs Monsterbiff till middag så får du veta mer.

Angående Jerseykor så har de ju jättebra rykte för både mjölk och temperament. I England används de flitigt på gårdar där man gör egen gräddglass, ost och clotted cream Glad

kaisakavat
0

Smörrapport från södra norrbotten..

Igår: Enda smörmärket på hyllorna: Norrmejerier (lite dyrare än de andra) både normalsaltat och extrasaltat fanns kvar, men verkligen inte många paket. Ett 10-tal av varje kanske. Några små förpackningar ekologisk (arla tror jag), samt laktosfritt, fanns åxå.

Allt annat slut.

Evigheter sen jag såg nåt paket från Valio, det smör jag annars helst köper. Fast det brukar alltid ta slut först, det tas hem för lite utifrån efterfrågan.

Norrmejeriers smör är bra iaf. Fyllde på förrådet.

Grädde glömde jag kolla på..

[Pennylane1]
0

så här stod det på vårt COOP: smöret är slut på grund av råvarubrist, i nuläget är det okänt när det kan komma åter. (ungefär)

Effie
0

Dagens rapport från mitt Coop: en gul lapp om brist på matfett, men ganska gott om Arlas smörpaket, både vanligt och ekologiskt och olika storlekar. Men Valios smör har jag inte sett på mer än en vecka, tror jag. Minst. Margarinpaket och -flaskor är det fullknôkat med.

maxiq
0

På mitt Coop har de fyllt ut smörhyllorna med Coops eget margarin…

Rynkar på näsan

[yngveg]
0

Idag var det faktiskt påfyllt med Arlas normalsaltade smör i Partille!

Sindri
0

….och inte får man svar heller när man skriver och frågar om prognosen……eller varför ekobönderna fått mindre betalt nu p.g.a. "minskad efterfrågan" trots att det ekologiska smöret tog slut först….

Rynkar på näsan

Och inte en kommentar på deras hemsida!!!!

Andina
0

Willy's Värmdö idag - inte ens en hörna av ett smörpapper så långt ögat kan nå! Dock en mängd margariner som de spritt ut på hyllorna. En pall Bregott normalsaltat finns dock.

Samt en lapp där de berättar att smöret är slut p g a brist på Råvaran grädde! Och att de beklagar. (Tror jag det!)

Linnea
0

#151 Korna idag producerar mer mjölk än korna på 20-talet oavsett om de är ekologiska eller inte..

Har inte märkt nån smörbrist här än..

Alltså.. har ni verkligen smör när ni steker bacon?? Känns som slöseri, bacon innehåller ju sjukt mycket fett så dom klarar sig själva i pannan. Baconfettet kan man ju ha på mackan eller steka i. Det smakar visserligen bacon..

Skynda långsamt så går det fortare.

[Pennylane1]
0

jag har smör när jag steker bacon, det fastnar annars.  Har gjutjärnspanna men jag tycker inte fettet smälter ut förrän efter ett tag och då har det hunnit fastna innan.

[AntoniautanX]
0

Jag lägger i baconet i kall panna, sen sätter jag på plattan. Då smälter fettet i lagom takt medan plattan blir varm. Behövs inget smör, inte ens till Tulips fettsnåla bacon.

Linnea
0

#229 Så gör jag med.

Itchy
1

jag förstår inte den här så kallade smörbristen…jag jobbar på arla, och jag kan avslöja att det finns gott om smör dagligen. och ngn brist har jag inte märkt av alls Foten i munnen

You can't spell Bitchy without Itchy

kaisakavat
0

Inget smör alls på hyllorna vid dagens besök på mataffär.

Dock massor av Bregott, kanske läge för en minskad Bregotttillverkning? Massor med margarin förstås.. och flaskorna med Smör-&rapsolja står kvar där de står.

Alltså, den där Smör- och rapsoljan. Smörandelen är bara  8 %.

Innehållsförteckning:

Rapsolja 70%, skummjölk, smörolja 8%, mjölksyrakultur, ohärdat vegetabiliskt fett, salt 1,25%, emulgeringsmedel (solroslecitin), naturlig smörarom.

Blir irriterad att ordet Smör står överst och först! Skrikandes

kaisakavat
0

#231 Brist blir det ju när efterfrågan är större än utbudet.

Betyder alltså inte nödvändigvis att det finns mindre smör i produktion. Produktionen räcker bara inte längre.. Smörberget är borta - folket vill ha MER!  Glad

Tvillingsyster
0

#41 Här i Vetlanda säljer Lidl max 30% grädde - inget 40% alls.

[MargaretaA]
1

Steker man bacon i rejält med smör så håller man sig mätt i 5-6 timmar.

skulle inte tro att många på denna sajt äter mackor….

KarinJ46
0

Coop Forum i Fittja hade 4st enkilos osaltade Arlasmör. det var allt.

Fanns även ett par 5dl 40% vispgrädde men småförpackningarna samt ekologiskt var slut.

Alternativen 36% grädde med algförtjockning och alla margariner stod i hyllan och hånskrattade. Där var det ingen brist!

Sindri
0

# 231 Nå - då kanske vi har rätt i våra konspirationsteorier….. Flört

Itchy
0

#237 varken grädde eller smör har jag märkt av att det ska vara ngn brist på då det skcikas ut tonvis dagligen…

You can't spell Bitchy without Itchy

[stuxen]
0

Men du kan ju inte se på ditt jobb att det finns en brist.
Du kan ju inte se att det är tomt på hyllorna i landet genom att titta på jobbet.

Att produktionen av smör ökar innebär inte att det inte samtidigt kan vara brist.

Det finns inget smör i butiketna framförallt i större städer.
Det rådet brist på smör varesig du vill det eller ej.
Att du har tonvis med smör på jobbet har inte med saken att göra.
Det tar slut för fort.

JAUS
2

Jag ska ändå sluta med smör använda talg istället så jag är inte drabbad av smörbristen. Talg kommer också från nöt men är mycket billigare och hållbarare.

byggarn30
0

JAUS - var och hur får man bäst tag på talg då?

[Pennylane1]
0

# 239 håller med, det är ju en smula barnsligt att se på saken på det sättet… skulle de gömma undan smöret och utstå kundernas missnöje eller vad menas!

JMW
0

Nu kan vi snart köpa smör igen. Gjord på dansk grädde…

http://www.vt.se/nyheter/lokalt.aspx?articleid=6078594

[Rocky70]
0

#238 Naturligtvis skickas det ut tonvis med produkter hela tiden,men det räcker inte.Har pratat med några handlare och dom säger att det är en daglig jakt på framför allt smör,men det är först till kvarn som gäller.Det blir också så att när en leverantör har smör så beställer alla därifrån vilket gör att det inte räcker länge.Har man inte märkt av smörbristen vet jag inte hur bär sig åt,hyllorna gapar tomma i affärer över hela landet,media har rapporterat om smörbristen flera ggr.Efterfrågan är just nu mycket större än tillgången och då försöker ändå mejerierna maximera tillverkningen men råvaran räcker inte till.Vilket gör det väldigt konstigt att Arla sänkte priset till bönderna med 10 öre för nån vecka sedan.

Kernow
0

Fast JMW, vad jag fattar från artikeln så är den danska grädden importerad för att göra annat med så att den svenska kan användas till smör…?

tistelflikkan
0

Jag va och handlade igår och köpte ett pkt arla normalsaltat 500 gr för säkerhetens skull, för det fanns bara en kartong kvar (inget extrasaltat och inget osaltat om det finns?) och några pkt mindre storlek. Valio har de inte kunnat beställa på flera veckor berättade butiksbiträdet. Hjälp!

Men som sagt… en kartong kvar, först till kvarn ;) Hemköp i Nordstan (Göteborg).

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Linnea
0

#235 Äter du bara bacon? Har du ingenting till? Fett är bra men allt ska ätas med måtta..

JMW
0

Jo du har nog rätt. Jag läste slarvigt men ändå så kommer den danska grädden användas till vissa andra produkter. Hmm..undrar vilka?

[baronbacon]
0

#247 Varför inte?

Bara bacon är bara gott! Gärna med kryddsmör till.

keja01
0

Till Bregott eftersom Arla redan tidigare ändrat på den förpackningens text så att det står att innehållet även kan komma från Danmark och Finland förutom Sverige. På smörförpackningarna står det att grädden kommer från Sverige.

Linnea
0

#249 Bacon blir väl knappast fetare än det är oberoende av om man tillsätter fett eller inte?

Tja kanske inte bara bacon, även om det är gott.

LatMask
0

Smör-rapport från södra Stockholm, stort ICA MAXI: Ett enda paket smör, och en låång text om varför det inte finns smör, och sen massor av margarin, Bregott och Valios Mjukt och gott (det jag köper p g a en smaktest jag gjorde i vintras).

[MargaretaA]
0

Brukar finnas i någon av frysdiskarna. Men jag vet inte om alla butiker har det.

Jag brukar se det när jag söker märgben till hundarna.

Lynxx
2

Förmodligen margarinmånglarna som köpt upp allt smör - för att det endast skall finnas maragrin att tillgå i butikerna! Skrikandes

/L

Margareta
0

#254 :-)

greensis
0

Dagens smörsitaution Uppsala (har kollat runt, men inte kollat varenda, förstås): Rätt urplockat på de små butikerna, från ganska tomt till tvärslut.

På de större finns det lite smör av diverse märken.

På Coop Forum Boländerna hade de ekologiskt 1kg paket kvar i en stapel häromdagen.

Fabricati diem, pvnc!

Aniara4
0

ICA Kvantum hade enkilospaket från Skånemejerier idag.

Henrik70
0

Var på COOP Extra i Ludvika och fick det allra sista smöret, 2 pkt 500 gr stavar. Först såg jag inte de två paketen ochh då kände jag en viss panik för att bli utan smör. Ska nog gå till vår lilla lanthandel imorgon för att se om de har något så jag klarar mig ett tag.

yvonnel
1

Jisses så himla mycket smör som är slut - 258 kommenterer!

Glad

Kyss

Skrattande

Aliki
1

#244,,rocky

(..antar att du är mjölkbonde….) sälj mjölken  "svart" och låt Arla stå där utan….smör!!

Normalt höjer man priset vid hög efterfrågan

[MargaretaA]
2

#0 - 260

suck… det enda vi kan hoppas på är att dem som sålde smöret inte tappade pengarna….Obestämd

[MargaretaA]
0

I Brittisk press så skyller man på Leila….

magma
0

#223: Helgerån! Förvånad

[stuxen]
0

Ja i alla fall om den höga efterfrågan leder till brist på råvara.

Torparmor
0

Rätt pris i Hedemora har fullt i hyllan med både normalsaltat och extrasaltat, även bregott

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Grodan
0

Laktosfritt smör finns. Det är gjort på grädde… konstigt…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Pennylane1]
0

det är färre som köper det så det är väl inte så underligt, det finns grädde att köpa också.

Grodan
0

Tyckte att det var konstigt att det är laktosfritt… ja, funderade på att köpa grädde o göra smör faktiskt… Skrattande

[Pennylane1]
0

förstår inte riktigt varför det är konstigt?

Menar du att det kan vara laktosfritt när det är gjort på grädde? Det är ju inte konstigare än att det finns laktosfri mjölk?

Zepp
0

Japp.. det är bara att inse att domedagen närmar sig och vi befinner oss i Limbo!

Peak smör har redan nåtts och nu närmar sig både Norge och Finland vår fettkonsumtion.. enda hopet är den Danska fettskatten som tillfälligtvis kan innebära importerad grädde och smör.

Men vi vet ju hur det har gått med den svenska spritexporten, det är mest ett sätt att undvika skatt, den köps ju upp av svenskar i allafall.

Antagligen kommer vi i framtiden få se bussresor från Danmark där man kommer för att köpa billigt smör o grädde!FörvånadSkrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Adur
0

I min Kvantum-butik i Sundsvall var det i princip slut på allt smör. Det fanns lite extrasaltat Ica-smör kvar. Och så några ekologiska 250-grammare. Jag köpte en av varje…

Ironiskt att mjölkbönderna i Västernorrland samtidigt lägger ner, en efter en.

[stuxen]
0

Inte så Ironiskt när mjölkmaffian arla sänker mjölkpriset med tio öre till bönderna i samma veva.

Vilket motsvarar ett par hundra tusen minus för bonden.

Jag förstår arr dom inte orkar längre.
när det finns brist på råvara sänks priset när det finns överskott sänks priset.
Och de enda som vinner på det är kassa kon på arla.

kaisakavat
0

Det är minst sagt konstigt, om man nu litar på de s k 'marknadskrafterna'.. vilket vi inte borde göra. De funkar inte så som det sägs.. och det manipuleras hela tiden med dem.

Och med oss konsumenter.

Med reklam, falska påståenden om nytta, m m.. så kan marknader skapas t ex för margarin. Och därmed slå undan benen för en bättre produkt, som konsumenter egentligen skulle efterfråga, som smör..

Grodan
0

#269 För att grädde innehåller laktos förståss…

[Pennylane1]
0

jo men det går ju att ta bort laktosen, som de gjort i den laktosfria mjölken

Grodan
0

ok, såg i a f lustigt ut…

Margareta
0

Hej lilla Groda, kul att se dig Bara så ni vet det alla andra 16000 här på forumet så var Grodan Kifs allra första medlem efter mig och ledningen. Det ni!!!

magma
0

Oj, kul att veta! Extra kul att du Grodan fortfarande är aktiv här. Skrattande

Adur
0

Jo, det är inte de enskilda böndernas agerande som förvånar mig. De får en skamligt låg ersättning för mjölken och många går direkt minus här i regionen.

Men som kaisakavat skriver, är det ironiskt - och väldigt sorgligt - att samtidigt som efterfrågan på mjölkprodukter ökar, klappar den ena mjölkgården efter den andra igen.

[Rocky70]
0

#272 Arla är ett företag som suktar efter totalt monopol i Sverige.Inför det kommande förvärvet av Milko har de satt sån ekonomisk press på dem att de varit tvungna att sänka priset till bönderna med sammanlagt 75 öre under det här året.Milko har hamnat i en riktig rävsax tack vare att ledningen har mörkat den ekonomiska situationen gentemot sina medlemmar,tillika ägare,under en längre tid.Senast i Mars gick de ut och sa att det såg bra ut för Milko som företag.Ett par månader senare talade de om att företaget gick så mycket med förlust att det nu var ohållbart och en fusion med Arla var den enda lösningenRynkar på näsanFinns Milkobönder som nu har 100 000 i månaden i mindre inkomst än de hade vid årsskiftet.

gun92884
1

Jag gjorde smor igar efter att tittat pa The Happy Scientistvideon … jattelatt och fort och ingen disk! Bara en glasburk med skruvlock som man haller gradden i (som har statt i rumsvarme i ooppnat paket i 12 timmar forst) och se'n skakar om i 3 minuter. Later langt, men det gar fort fort … och sa kanns helt plotsligt som det ar stopp i burken och inget ror sig … ett par skak till sa har gradden delat pa sig och man kan halla av vatskan, skolja smoret ett par ganger medans det ar i burken … och VOILA! SMOR! Skrattande

Jag hade tagit det minsta mattet gradde (8 oz) men var anda tvungen att anvanda tva glasburkar (hittade bara syltburkar for konservering), sa jag saltade den ena nar det var fardigt, och lamnade den andra ifred.

byggarn30
0

Som ett tips på smaksättning.

Jag var på Stallmästargården i Stockholm igår och åt ett jättegott smör på en miniliten bit levain. Smöret var rört med ett rökt salt och gav en mycket trevlig dimension till smakupplevelsen i gommen.

Hittade senare rökt havssalt på ICA Kvantum för ett överkommligt pris.

Ett tips bara Glad

kaisakavat
0

#282 Låter ju som en spännande 'kryddning'.. Ska spana efter det där saltet.. Glad

gun92884
0

Tack for tipset! Har en burk rokt salt som har statt i skapet for jag inte har kommit pa na't att anvanda det till - saltet ar gjort i en delikatessaffar jag handlar i ibland - deras specialitet ar olika slags originalreceptkorvar fran hela varlden, om an mest fran Tyskland och Baltiska landerna.

Grodan
0

#277 Kyss wow 16000 medlemmar… jamen då är det ju klart att smöret är slut!!! Vi har för få kossor i det här landet… Flört

#278 Haha, jag är inte aktiv alls, men går ofta in och glor här.

asta56
0

Man behöver ju inte köpa Arlas smör. Lidl har smör i små 250 g förpackningar och där kilopriset t o m är lägre än Arlas smör. Sen har ju ICA eget smör som också är billigare än Arlas smör och så finns ju Valios smör. Inte är det nån brist inte. Skitsnack:-)

[Rocky70]
0

#286 Det är såhär att i väldigt många affärer är det slut på allt smör,spelar ingen roll vilket märke du är ute efter.Så har du inte märkt nån brist så är det bara att gratulera,men det är ju konstigt att du har missat medias rapportering av smörbristen,det gäller över stora delar av landet.

[Pennylane1]
0

alla har inte ett Lidl precis i närheten heller, på vårt COOP och vårt Ica har inte funnits vanligt smör på evigheter. Och med vanligt smör menar jag allt smör förutom att det ibland finns Valios laktosfria.

Linnea
0

Jag bojkottar Arla, och har gjort det länge. Det skulle behövas en stark konkurrent till Arla i stora delar av Sverige.

tistelflikkan
0

på hemköp whitfeldtsplatsen i göteborg sitter det en lapp i smördisken. där tas upp lite olika anledningar till att det är smörbrist, bland annat skriver de att lchf är en stor anledning. haha, jag tyckte de va rätt kul när sambon läste det och visade mig ;p

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Adur
0

Men hur kan det vara så olika över landet?

Vissa har inte märkt någon smörbrist alls och tror att det är "skitsnack". Vi andra står och ser de tomma hyllorna i affären och undrar om man ska börja kärna sitt eget smör.

Har vissa handlare bättre kontakter med leverantörerna? Finns det LCHF-fria regioner i landet där man fortfarande föredrar margarin och ingen smörbrist har uppstått? Kommer det svarta-börs-hajar från andra delar av landet och bunkrar i utvalda butiker? Frågorna hopar sig.

shamani
0

I mina trakter har jag inte upptäckt någon brist. Jag var på Coop Extra i Skövde igår (var där på en föreläsning) och då hade - även om det var lite glest i hyllorna…

[Pennylane1]
0

det är ju smått otroligt! Att det kan vara sån skillnad! Man får börja resa runt snart!

greensis
0

#293 Förra gången jag var och handlade köpte jag 2kg ekologiskt med en gång - för säkerhetsskull. (Det går ca 1kg i veckan hos oss…) Det är lika bra att börja bunka inför vintern när korna naturligen går i sin….

Fabricati diem, pvnc!

[Pennylane1]
0

i dag fanns inte ens det laktosfria på COOP, nu börjar det bli kris!!

Sindri
0

Min Coop fick hem lite 1 kg:s ekologiskt förra veckan.

På en Ica jag var på idag fanns massor med smör från Skånemejerier. Nå'n som kan ge ett omdöme? de importerar väl inte mjölk från Danmark?

JMW
0

Hittade detta på Skånemejeriers hemsida.

Skånemejerier strävar efter att tillverka och utveckla så naturliga produkter som möjligt, med ett bra näringsinnehåll. Det betyder bl.a. att vi inte använder härdade fetter, GMO-framställda ingredienser eller syntetiska sötningsmedel. Innehållet av tillsatser med E-nummer är begränsat.

Grodan
1

Wow, man kanske ska bli smörbonde alltså?

Smör - det nya guldet?

Skrattande

Sindri
0

Tack JMW!

Ja, jag hoppas verkligen alla mjölkbönder får ut något gott av detta!!!!!

Lynxx
0

ICA Maxi Nacka - 2011 09 27

Smöret försöker breda ut sig  ObestämdFlört

medan…

Bredbart får tränga ihop sig

/L

Andina
0

Tack, Lynxx! Har varit nyfiken på hur det ser ut på Maxi i Nacka - men inte tagit mig dit för att kolla. Men nu vet jag. (Bregott tycks det finnas gott om i alla fall - vilket ju kan vara en "nödlösning" om smörbristen fortgår…).

Coop Forum, Gustavsberg hade en pall med normalsaltat smör härom dagen (i helgen) - idag låg där 3 eller 4 paket kvar, varav ett var tillknycklat. I övrigt inget smör. Grädde (Arla 40%) fanns det dock gott om idag.

Jag har fortfarande svårt att tro, att det (bristen) endast handlar om att svenskarnas matvanor ändrats så radikalt och (för mejerier/smörtillverkare) "oväntat"… Kan det verkligen vara så? Eller ligger det något ekonomiskt/politiskt krigsspel emellan…? Tänker på hur Arla far fram med konkurrenter och bönder… Men kanske är jag alldeles för misstänksam av mig? Obestämd

joly
0

Nu börjar smöret ta slut i Jönköping oxå. Obestämd

I'm your destination, I'm the reason why

joly

shamani
0

Idag var jag på Lidl i Uddevalla och på ICA Maxi på Torp (utanför Uddevalla) och bägge ställen hade gott om smör av alla möjliga sorter. Är vi så få i dessa trakter som äter smör?? De flesta jag pratar med äter ju smör… fast de kanske är de enda? Obestämd

Vyer
0

Det känns som att jag bor i rätt del av landet (södraste norrland), här finns det mycket smör kvar på ICA ;D

Lynxx
0

Jaha! Så vissa får minsann levererat!?

De e väl nå'n maffiagrej förstås! Hrmpf! :-/

---

#301 - ICA e som på COOP - man får gå & gå & gå.

Å aldrig kommer man till dörren (känns de iaf som)

/L

Wenn
0

Willys i Gävle har lite smör i dag, normalsalt från Arla 27.20,vispgrädde 38 % från Gefleortens 5 dl 18.90 .Några kronor dyrare en sist

Lockvaran i dag för mig var Prästost 35%  mellanlagrad 39.90

Har vägarna förbi Lidl i morgon.

Sindri
0

Jag är inte heller så förtjust i Arla - men det är väl bara de som har ekologiskt smör??
Jag är lite sugen på att prova Skånemejeriers - om det finns nåt kvar nu!

MimLan
0

Fortfarande halvknackigt här, men det finns definitivt alternativ även bland ekologiskt smör, nu har 1 kg-förpackningen dykt upp.

En sak jag är nyfiken på är om någon har koll på omsättningen av bredbart i jämförelse med rent smör? Är det lågt eller fylls hyllorna på hela tiden så de är fulla?

MegN
0

Hörde av folk i LRF att Arla har haft brist på smör för att man har fokuserat mer på tillverkning av torrmjölk istället.

Och att ersättningen till mjölkbönderna baseras på det internationella priset på torrmjölk, och inte någon "lokal" (dvs svensk) efterfrågan/prissättning… Alltså kan mjölkbönderna få sänkt ersättning trots att det är smörbrist. Tragiskt.

Milko kommer ju inom kort att bli uppköpt av Arla (vilket nog ändå är bättre än att Milko går i konkurs…). Så Milko-bönderna får ta Arlas sämre ersättning, vare sig de vill eller inte. Finns knappast några alternativ. Småskaliga mejerier kan vara lönsamma där det är tätt med producenter och konsumenter, vilket knappast är fallet utanför storstadslänen…

[baronbacon]
0

Kunde äntligen hamstra på mig 6 paket då de dök upp hos gårdsfaruhandlarn'!

Det blev till å ha 2 i kylen och resten i frysen. Man känner sig rik då man tar ut en "tacka" och placerar varsamt i den vackra smörasken från farfars tid som man ropat in på tradera.

Margareta
0

#309 Även jag har hört den varianten om att de gjort torrmjölk för export istället för smör till oss. De lär hålla på för fullt med omställningen nu.

I morgon skickar jag en massa info om LCHF-rörelsen i form av LCFH-magasinet till Arlas huvudkontor.

De verkar inte riktigt fattat vad som hänt trots att vi informerade dem för två år sen när vi försökte värva annonsörer till tidningen.

Minorca
0

Tyvärr har  Milkos ersättning till bönderna sjunkit mert  än Arlas. Hörde av några mjölkbönder i Milkoland som byt till Arla. Tyckte att Arla var både trevligare och mer offensiv för producenterna än vad Milko har varit de senaste åren.

I Hälsinglad kring Bollnäs har det varit lite tom i smör hyllan

Aliki
0

#309  Är det inte så att Arla prispressat och konkurrerat ut Milko medvetet för att kunna förvärva och bli ensamma på marknaden…? Obestämd

Grodan
0

#310 LOL, jäkla lyckos!

En annan bor ju i 08 och där är det kört…

JAUS
0

#241 Fråga efter talg eller nötfett vid köttdisken. Beställning i förväg kan vara nödvändig. Betala inte mer än 20kr/kg för fettet.

Talgen måste dock renderas och filtreras innan användning. Läs om hur det går till och mer om talg i den här tråden.

Wenn
0

Åkte förbi Lidl på hemvägen. Där fanns Arlas 500 gr normalsaltat smör samt Milbona 250 gr tillverkat i Tyskland. Grädden var Arlas 36 %

[Pennylane1]
0

asch, skulle varit till Lidl idag men fick tidsnöd…

dufva
0

Har inte sett nån brist i Luleå förrän igår, när jag skulle handla på ICA Maxi.

Stora skyltar i mejeriavdelningen om att dom inte vet när dom får in nytt.Förvånad

På Coop och Willys var det dock inga problem.

Coop rear tom ut grädde fortfarande

En liten hamstring blev det i allafall så man inte står med tvättad hals om det här drar ut på tiden Skrattande

Colgatetjejen
0

Ytterligare tips: calvados!  jag åt calvados-smör till en entrecôte på en restaurang häromdagen. Kan ju inte vara speciellt krångligt att fixa själv. Det var väldigt gott! Här hade de spritsat ut det och sen fryst det. Då tänker jag genast vidare på andra spritsorter möjliga att ha i smöret… Glad

Wenn
0

Penny !

Smöret var ett par kronor billigare på Lidl

[Pennylane1]
0

måste ta mig dit!

Lynxx
0

#282 - calvados-smör…

Köpa smör & grädde på Systembolaget!!! Kanske kan bli verklighet! Förvånad

De finns nämligen grädde spetsat med olika spritsorter! Only in USA! (so far?)

Whipped Lightning (alkoholgrädde)

http://www.whippedlightning.com/

---

Whipaholic - en ny beroendeform? :-/

/L

gun92884
0

… det finns inte i alla stater … kollade for Michigan och de har statt emot … det lar nog kanske anvandas pa barer dar det ska ga fort men annars tror jag inte att det blir populart … pa kaffe/glassbarer gar det ju inte att infora eftersom de behover speciell alkohollicens (inte bara ol/vin - det behovs speciell for 'hard' alkohol) 

For hemmabruk finns ju redan vispad gradde att kopa och att lagga till alkohol tar ju bara nagra sekunder …

Sweli
0

Jag har inte sett än någon brist på smör eller grädde Skrattande

I Järfälla verkar folket vara mer intresserad av margarin även om man ser att flera och flera väljer smör.

Man ser fortfarande en massa fettskrämda människor som tömmer light hyllorna. Bra för mig, synd om de Flört

MegN
0

I helgen var det tomt i smörhyllan även i Sala (Ica, kollade aldrig på Coop eller Lidl), medan det fanns ett överflöd av Milda osv bredvid…

kaisakavat
0

Coop igår:

Slut Smör från Norrmejerier (utom några extrasaltade) Slut även från Arla, helt.

Däremot fanns det två kartonger Valio!! Det var länge sen! Skrattande

Bra med grädde, alla sorter. Arlas laktosfria nedsatt pris, men den köpte jag inte ändå.

[Pennylane1]
0

i fredags fanns det några få Ica-paket och jag skyndade mig att roffa åt mig två.

Kernow
0

# 286, ICAs egna smör är tillverkat i Danmark vad jag vet och det är inte alla som gillar danskt jordbruk och dess djurhållning.

# 296, Skånemejerier har mycket svenskt men just smöret tillverkas på Bornholm. Oklart om de skeppar grädde fram och tillbaka från Sverige. Det borde de ju inte göra.

Vad gäller Whipaholic så är det väl så långt från LCHF det går att komma eftersom det rör sig om smaker som amaretto och annat - dvs sockersöta likörer.

gun92884
0

Jag tvivlar pa att det ar nagra mangder av akta amaretto och dylikt … mer aromer …

Kernow
0

Nej inte jag heller men vad jag menar är att det ju ändå har ett sockerinnehåll och med aromer hamnar vi kanske i E-numrens träsk istället.

gun92884
0

Forsokte hitta innehallsforteckning men det var tji. De varnar bara for att alkoholhalten ar hog och man ska konsumera 'med matta' etc..,

Jag har upptackt pa fransk tv att helt plotsligt lagger de till varenda gang det pratas om nagot alkoholhaltigt att 'det ska naturligtvist konsumeras med matta' … har det na't med EUlagar att gora?

[Pennylane1]
0

de kanske till slut har kommit på att alkohol inte är så oskadligt som de verkar ha trott i det landet?

LatMask
0

Nu ha mitt ICA MAXI massor av smör! Tack och lov!

Henkez
0

I de affärer som jag handlar i verkar det som smörbristen är slut.

Lynxx
0

ICA MAXI Nacka - 2011 10 12

Åland hjälper till att hålla Svea under armarna!

/L

Sindri
0

Fullt på smörhyllorna igen - men nu är kokosfettet bristvara!!

[Pennylane1]
0

fanns inget smör annat än några 250-grams och bara extrasaltat här i går.

rossta0817
0

Har lite synpunkter efter att med stort intresse hankat mig igenom trådenGlad:

Här (i nordvästra Dalarna) är det lite till å från med smörtillgången, ibland finns det, ibland inte, men märks att tillgången minskat och man får börja leta efter det ett tag innan det man har tar slut. Finns ju tyvärr ingen stormarknad på närmare håll än ca 10 mil. Finns tyvärr inte heller stora (1 kg resp 1 liter) förpackningar av smör/grädde.

Växt upp med både fjällkor och jersey, fjällkorna envisa men jättesnälla, jerseykorna ilskna å tog ofta till hornen. Om man skulle följa dem till skogs för bete på sommaren, var man tvungen ha ögon i nacken… Men båda gör de god mjölk :)

Gillar Lidls "blekfisar", korvar med högt köttinnehåll som ofta är jättegott kryddade. Ser lite oaptitliga ut före tillagning, men ack så goda!

Ekologiskt kokosfett med smak (Biofoods) har ej funnits att få tag på här under senaste året, men som tur är finns det fortfarande utan smak.

Bor granne med en mjölkbonde, gräsbete/ensilage, ekologitänk helt å hållet. Superfin anläggning med lösdrift å "klimattor" på väggarna. Tyvärr ska det säljas, å jag hoppas innerligt att den som ev köper det fortsätter i samma stil. Men chansen är väl inte så stor…:(

Blev ett långt inlägg, men det var en lång tråd oxå Skrattande

Andina
0

Vad härligt det vore att ha några fjällkor strosande här uppe på höjden där jag bor! Då skulle jag kärna smör till er alla!;)

Willy's idag: En halv pall med saltat smör. Men i övrigt inget smör alls. Jag har länge tittat efter Biofoods kokosfett nu också - men i smörbristens tider har även det tagit slut (använder endast 'smaklös' - men varken kokosfett med eller utan smak har funnits  där det brukar  finnas…- Coop).

Jag undrar hur länge detta ska pågå… ?

Aniara4
0

På vårt ICA ser det fortfarande dystert ut.

Adur
0

På Ica i Sundsvall verkar smörkrisen vara under kontroll. Åtminstone tillfälligt. Nu finns både Valio, Arla och Icas eget smör sedan någon vecka tillbaka.

LatMask
0

Nu är det kört igen: Gapande tomma smörhyllor på mitt jättelika ICA MAXI…

Lynxx
0

De e nog norskarna som köpt allt! Gråter

/L

Margareta
0

Vi köpte det allra sista sista paketet ÄKTA Svenskt Smör på ICA Maxi i Haninge dagarna före jul. Kändes märkligt.

kaisakavat
0

Här uppe kan man bara få tag på Arlas smör. Och mest extrasaltat.

Valios och norrmejeriers lyser med sin frånvaro.  Tyvärr.

Emea67
0

Förra veckan var det totalt slut i hyllan på våran ICA i Bålsta men på vårat Lidl fanns det Skrattande

[Pennylane1]
0

Idag var det slut på vårt COOP! De hade spritt ut margarinet över hyllan, inte tillstymmelse till smör alls, men jag har nåt drygt kilo så jag står mig ett tag…

JMW
0

Jag tyckte det såg lite tunt ut i smörhyllan på Maxi idag. Fast de hade Småländsk smör, två (250 g) för 25 kronor. Köpte 1 kilo.

Sweli
0

Idag på Willys i Järfälla fanns bara osaltat smör i kilo förpackningar.

Knaster
0

Allt smör var slut på ICA Maxi idag. På Willys såg jag inte hur det var eftersom jag inte brukar köpa smör där och gick en annan rad förbi.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.