Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 4145 ggr
parsley
0

Nässellåda

Idag gjorde jag en nässellåda till lunch på följande sätt:

Förväll nässlorna i lätt saltat vatten ca 5 min. Placera dem i en smord ugnsfast form. Blanda ihop ägg + grädde (eller annan lämplig mejeriprodukt) i proportionerna 1 ägg per 1 dl grädde. Häll blandningen över nässlorna och ställ in i ugnen tills äggstanningen fått fin färg. Det tar ca 20 min i 225 graders ugnsvärme. Servera med t ex grönsallad och lämpligt kött till.

Nässlorna kan bytas ut mot spenat (eller kanske asiatiska bladgrönsaker) och lådan kan förstärkas med t ex ost eller kött.

Mervi
0

Jag undrar om man kan göra detta med kirskål?. Det växer som attan nu.Skrattande

parsley
0

Brännässlor förväller man väl för att de inte ska brännas? Det borde gå med kirskål också fast det kanske räcker med ett uppkok av den? Ska prova om man kan äta kirskål rå i  t ex en grönsallad också.

Ra95
0

Mervi, det går alldeles utmärkt att använda kirskål både till gratänger och soppor. jag har aldrig provat att äta som sallad.

Vi hade fullt med kirskål under våra vinbärsbuskar vid huset i stan, och till sist blev jag så desperat av att inte kunna rensa bort eländet så jag tillagade det i stället.

korseett
0

vi har också fullt med kirskål men nässlor är jättegott

Mervi
0

Tack för tipset Ra95, skall faktiskt prova.

Pasi
0

Borde ju funka även med målla, löktrav, plister mfl vårprimörer.
Skall prova nån dag!Räcka ut tungan

Mervi
0

Snacka om naturlig matSkrattande

Pasi
0

Många anser ju att både målla och nässla är godare än spenat…varför ska man då betala massor för spenat…bättre att plocka lite målla och få lite motion samtidigt.
Kanske ska berätta den tarvliga sanningen att jag själv aldrig smakat målla….köper spenat i affären.Generad

Tilda-T
0

När ormbunkarna precis har kommit upp ur marken och ser ut som ett fiolskaft med den där lilla snurren upptill , då är dom en riktig delikatess. kokas lite lätt i saltat vatten.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Ra95
0

Tilda va spännande med ormbunke. Gäller det alla typer av ormbunkar? Har några på tomten som vi plockat hem från skogen. Behandlar man dom som sparris?

När jag deklarerat färdigt(hum) ska jag gå ut och plocka nässlor. Vi tycker det är jättegott som soppa med ägghalvor i. Tom barnbarnen tycker det är gott, men då späder jag med spenat.

parsley
0

Kan man frysa in förvällda nässlor för kommande behov?

Tilda-T
0

Jag är inte någon expert på ormbunkar utan brukar plocka dom som växer i skogen och har inte åkt på pumpen än i alla fall, glömde säga att efter förvällningen ska man naturligtvis ha lilla(eller stora) smörklicken till dom.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Ra95
0

Detta med ormbunkar måste provas!

Nässlor går alldeles utmärkt att frysa. Jag har aldrig kollat hur många kolisar nässlorna innehåller. Är det någon som vet? 

Enligt alla media ska vi ju äta närodlat och gärna vilt. Dags att leta reda på en gammal bok ur gömmorna: Ätliga växter i skog och mark.  Hoppas jag inte slängt eller get bort den.

Pasi
0

Det finns en kvinna som heter "Inger Ingmanson" som skrivit några böcker, bla "naturens läckerheter", klart intressanta!

umbra55
0

If you can't beat it- eat it!!!

Bra titel för Ogräsmat- eller vad säger ni?

Kirskåls paj med bacon är jättegott!

Gojkan
0

Nässlor innehåller ca. 3 kolhydrater/100 g

Mona-Stina
0

Hur ser kirskålen ut? Har någon en bild? Skulle vilja prova.

Mervi
0
Mona-Stina
0

Tack! Om jag vetat det förra veckan hade jag sparat då jag rensade rabatten.

Fast det kommer nya, jag för en ojämn kamp mot den.

Mervi
0

Kirskålen kommer igen helt säkerFlört

Sara40
0

Är kirskål och nässlor nyttigt? Jag vet att det är ätligt, men är det nyttigt? Någon som vet?

Anterrabae
0

Nässlor är hur nyttiga som helst. Innehåller massor av massor. :) Vad har jag inte så stor koll på nu..

Gissar att kirskål är nyttigt oxå.

Ingen av dessa är ju odlade, så de får sin näring ur jordar som inte är utarmade.. Jfr gräs och gräsuppfödda djur.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Pasi
0

Gissar att både nässlor, kirskål och de andra nämnda innehåller en hel del folsyra, c-vitamin och mängder av mineraler i bra sammansättning.Räcka ut tungan

parsley
0

Testade att göra soppa på kirskål i dag. Den blev lite märklig. Kirskålen gav ett visst tuggmotstånd, trots att jag förvällt den. Istället för buljongtärning hade jag libbsticka och hela soppan smakade mest libsticka.