Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 15999 ggr
Vargalyster
0

Akneerfarenheter

Hey.

Det skulle va kul med en liten samling av era erfarenheter när det gäller akne och lchf. Skriv gärna ner er akneihistoria och hur det blev bättre med lchf. Det blir en bra lista att visa för folk som vill få bukt med sina hudproblem tänkte jag.

Amiechan
0

Jag hade ganska "normal" akne, även om den inte försvann efter tonåren. Efter tonåren så fick jag akneutbrott strax innan mens som sedan läkte ned långsamt. Av fyra veckor var jag aknefri två och så gick det runt.

På lchf har jag ingen akne alls. Några gånger har jag kännt att en finne varit på gång (efter avsteg) men rätt ofta har den läkt bort redan innan den hunnit upp "till ytan" så att säga, så ingen annan än jag har kunnat märka den.

Maken har gått från "då och då" till aldrig. Han hade större akneproblem under tonåren (ärr kvar) vad jag vet.

Skogiz
0

Dom första veckorna på LCHF fick jag faktiskt mer akne än vanligt. Efter 6 veckor är det mycket mindre. Har haft finnar i stort sett hela mitt vuxna liv om än inte lika mycket som under tonåren. Nu verkar det som att dom har tänkt ge sig av. jag får väl återkomma när jag hållit i lite längre med LCHF.

Pasi
0

Skogiz - I början kan man få mer finnar, särskilt som man, pga ändrad hormonbalans och mer testosteron.Cool

Anterrabae
0

.. eller pga utrensning.. eller kanske lite av båda.. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[Anki_]
0

Jag har haft problem med acne i över 8år nu. Sen jag ändrade min kost (i november 2006) har det blitit bättre. Jag har fortfarande problem men det känns som om det går åt rätt håll, sakta men säkert. :)

Margareta
0

På mig syns det direkt i ansiktet om jag fått i mig för mycket kolhydrater eller några E-nummer jag inte tål.

Numer pensionär i Nynäshamn

Vargalyster
0

Anki: så var det för mig också! Ett år på stenålderskost och problemen var borta. Den som väntar på något gott. :)

lillaida
0

Jag har haft problem med akne i ett år nu och allt började med hormonell obalans. Jag var "fettskrämd" och tränade för mycket vilket gjorde att min mens försvann. Efter att ha käkat gulkroppshormon (p-piller??) kom mensen tillbaka men då började finnarna ploppa upp. Jag tror kroppen fick en liten hormonchock och hade svårt att ställa in sig igen….under tiden fortsatte jag min fettskrämda kost med mycket kolhydrater, vilket resulterade i att insulinet hoppade upp och ner. Vad jag har förstått så bidrar insulinet till ökad vävnadstillväxt och ökad talgproduktion, som i sin tur bidrar till akne. En annan sak som jag har inte tänkt på förut är att hormoner ( tex testosteron och östrogen) behöver kolesterol för att bildas.( Rätta mig om jag har fel!)  Då är det ju dumt att vara fettskrämd som jag har varit. . .

Nu har jag käkat LCHF ganska strikt i två veckor och tycker huden har blivit mycket bättre. Den är inte lika torr som förut och det har inte ploppat upp något nytt.Glad Kommer nog forsätta att äta mer fett och undvika kolhydrater och hoppas det blir bättre.

Någon som har varit med om liknande?

MimLan
0

#8 Ungefär alla. :-)

mikaelj
0

Lilla Ida,

Korrekt om hormoner.  Dessutom är vitamin D också ett hormon, som behöver kolesterol ihop med solljus för att bildas!

lillaida
0

Ahh! Blir då så arg på alla som säger att akne inte beror på kosten!

Men kan det vara så att insulin ökar testosteronet?….som sen ställer till med problem för mig? Jag svårt för sötsaker och haft perioder då jag nog ätit för mycket på en gång. Kroppen måste ju då fått en chock och pumpat ut massor av insulin för att sänka blodsockret…och insulinet i sin tur måste ju ha ökat testosteronet?

lillaida
0

eller? någon som kan det här?

Pasi
0

#11 Korrekt. Insulin minskar SHBG (hormonet som binder testo) vilket ger en ökning av det fria testosteronet, med finnar eller i värsta fall PCOS som resultat.

Targa
0

Jag har haft en del acne till och från i vuxen ålder. Ca 5 mån innan jag började med LCHF fick jag värre besvär, inte svår acne men 10-20 envisa finnar i olika stadier i ansiketet (de flesta kommer före mens). Jag har nu ätit LCHF i 9 mån och besvären är precis lika, varken mer eller mindre. Det blev lite bättre under några soliga sommarveckor men kom tillbaka igen med full kraft.

lillaida
0

nu har jag käkat den här kosten i en månad och min hy har blivit mycket bättre! …sååå glad Glad. Har någon hormonell obalans som har ställt till det för mig med menstruationsrubbning och finnar.

Jag har inte ätit helt strikt men har dragit ner på kolhydraterna betydligt samt fettat på ordentligt.Tungan ute Förut drack jag mycket mjölk och massor av frukt…och det har jag slutat med nu. Jag inbillar mig också att mer fett i maten är bra för hormonerna (visst har det något med kolesterol att göra?). Har även gått upp ett kilo på den här tiden men kroppen kanske vill det (är rätt så smal). Har läst nånstans att kroppen kan bilda östrogen av fettet på kroppen…

Jag har även fått minskat sockersug, lugnare mage och är "varmare i kroppen". Nu hoppas jag också på att mina torra händer kommer bli bra

kittun
0

Jag har nästan helt blivit av med finnarna. Speciellt innan mens brukade de komma ploppande. Det underliga är att jag, som nästan aldrig haft finnar på ryggen, nu plötsligt börjar få gigantiska nästan böldliknade utslag just där. De gör superontGråter.

Men om det är den enda dåliga effekten av lchf så är det ett billigt prisSkrattande

Margareta
0

#16 Jag tror det är tillfälligt i så fall!

lizaohman
0

kan det vara några tillsatser i din mat som du inte tål? Nio månader utan förbättring är ju märkligt. Besvären började ett tag innan kostövergången. Vad hände i ditt liv strax innan? Något att fundera på. Enda gången min hy bråkar numera är när jag inte sover ordentligt.

Magica1970
0

#16 Det kan vara nervös acne d.vs. p.g.a. stress. Jag har haft det och det kan gå längst med sidorna i ansiktet, ner på halsens sidor och även på ryggen och bröstet. För min del har det försvunnit under graviditeterna för att sedan komma tillbaka.

När jag väl förstod att det inte handlade om kosten (innan lchf) så började jag lyssna på Uneståhls Mental grundträning och lärde mig att slappna av. I början körde jag det varje dag för att sedan plana ut. Nu gör jag det lite då och då, men får i regel inga utslag alls längre. Så skönt eftersom jag hade detta under flera år. Hyn i sig har blivit betydligt bättre överlag med lchf, men utslag kan komma under stress i alla fall.

lillaida
0

Lite uppdatering:

Är inne på 6:e veckan med LCHF och idag har jag inte en finne! Endast några röda märken som jag hoppas ska blekna bort med tiden. . .har hört att det brukar ta några månader att läka dessa. Jag har ätit "vanlig mat" vid vissa tillfällen men då har det inte varit några snabba kolhydrater och inget sött. Det som har påverkat mest är nog att min kropp får mer näring. Innan jag lade om kosten trodde nog min kropp att jag svalt eftersom jag var väldigt noga med kalorier, fettsnålt och sånt trams. Jag äter mycket fett nu och har nog gått upp ett kilo under den här tiden. Jag är smal och det kanske är så att min kropp vill ha mig lite fluffigare. Jag hoppas att fettet i kosten ( och lite på mig) gör att jag får mer av de kvinnliga hormonerna och mindre testosteron.

Jag tror det kan vara fler som jag som kanske är för smala enligt kroppen och kanske svälter fast inte går ner i vikt. Detta kan påverka hormonbalansen och i sin tur orsaka akne. Det finns inte tillräckligt med fett kosten ( som tex jag åt förut) som kan bilda hormonerna. Det är min tanke. Vad tror du?

kaisakavat
0

Min hud har under LCHFandet haft sina "perioder":

- Först bättre hud, mindre torr - jättebra.

- Sen nyutbrott av finnar, blåsor kring munnen, m m.

- Nu torr som sjutton på ytan, nästan "grovraspig", men ändå finnar.

Inga tantkrämer hjälper - förvärrar däremot oftast aknen. 

Har dock börjat använda en olja, Arganolja 100 % pure. Den får jag INTE finnar av och den j-as inte på andra sätt heller. Huden blir mjuk utan att se det minsta flottig ut!! Fick i present av kompis som varit i Marocko.

I info om oljan så står bl a att den normalt varken utlöser eller förvärrar akne.. men har massor av positiva egenskaper.

Anna_Sv
0

Jag hör också till denna skara. Som 17-åring (1982) behandlades jag med Roaccutan, ett licensbelagt rävgift mot svår akne. Sedan dess har jag haft problem med finnar i T-zonen och framför allt i nacken som blir värre innan mens.

Och visst blev huden bättre när jag började med LCHF, huden blev också mindre fet vilket vad jag förstått hänger ihop med finnarna.

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

lillaida
0

Nu är jag så arg på mig själv! Fuskade i lördags och drack för många supersöta drinkar…..Ploppade såklart upp två finnar igår. Iofs var det väldigt små och är väldigt ytliga, men ändå! Måste bero på att kroppen fick kolhydratchock..kan inte komma på någon annan anledning. Dagen efter kände jag mig ovanligt svullen både i ansiktet och i fötterna (det gjode jag inte innan LCHF även efter en lång kväll innan). Tror att insulnet efter drinkarna gjorde att massor av vatten, kolhydrater och fett lagrades.

Detta kommer jag aldrig göra om! Rynkar på näsan

monika71
0

Hej!

Jag är 37 år och har ätit LCHF sedan i somras. Jag haft problem med akne sedan jag var 12 år. När man var i tonåren trodde man ju att det skulle försvinna efter puberteten, men även om det blivit bättre med åren så har det aldrig försvunnit. Innan jag började med LCHF hade jag aldrig lyckats klura ut något samband med kost.

Jag började med LCHF för att gå ner sisådär 5 kg. Det var en helt oväntad och mycket rolig bieffekt att min hy är så mycket bättre. Jag har fortfarande små plitor här och var, men de där djupa onda inflammerade knölarna jag kunda få dyker aldrig upp nu, förutom när jag fuskar. Nu håller jag på och försöka lura ut vad det är som är värst. Jag behöver egentligen inte hålla någon strikt LCHF eftersom jag inte har någon övervikt eller några andra hälsoproblem. Det verkar som om spannmål är en av de värsta sakerna jag kan äta och vetemjöl är i det sammanhanget det allra sämsta, men fullkornsrågmjöl inte ger lika mycket problem, men ändå en del. Socker som jag verkligen inte äter mycket av (men ändå får i mig en del av i t.ex. mörk choklad) verkar inte ge mig lika stora problem. Jag håller väl för närvarande på och experimenterar mig fram till vad jag tål m a p akne och vad jag inte tål.

Nu är jag lite intresserad av vad du åt Vargalyster av sådant som INTE är LCHF-kost när du kurerade din akne. Jag har läst lite på din hemsida och förstått att du följde en slags stenålderskost, men jag är inte så påläst på det. Innefattade den potatis, morötter, palsternackor? Innefattade den vilken typ av frukt som helst? Nötter?

Själv verkar jag inte ha något som helst problem med mjölkprodukter (mjölk, grädde, smör och ost äter jag i stora mängder) när det gäller min akne.

Vargalyster
0

Monika71: Jag åt faktiskt den fettskrämda versionen av stenålderskost strikt i tre år. Allt i kroppen blev sämre av detta utom aknen som kom helt under kontroll. Jag frös konstant, gick ned för mycket i vikt och blev jättedålig i magen. Tyckte dock att det var värt det om jag slapp finnarna.

Jag åt inga mejeriprodukter, ingen säd, inga baljväxter, inget socker och tyvärr, tycker jag så här i efterhand, knappt något mättat fett.

Däremot vräkte jag i mig grönsaker, frukt (även torkad osockrad), ägg, kallpressad raps och olivolja, magert kött och nötter (mängdmässigt i den ordningen ungefär). Detta tror jag är en jättebra diet bara man skippar fettskrämdheten och drar ner på snabba kolisar. Jag har inte fått tillbaka någon akne när jag gått på lchf (med smör, grädde, brie etc.) vilket jag gör då och då. Jag får heller ingen akne när jag äter enligt weston a price dvs inkluderar surdegsbröd, blötlagt råris mm. Sammantaget är min övertygelse att traditionella rena livsmedel inte ger akne utan det är livsmedelsindustrins sockerstinna och kemikalieberikade produkter som skapar problemen. När man väl har akne vet jag att paleodiet kan vara en utväg. Jag tror absolut att lchf också kan vara det men om man inte märker resultat kanske man ska dra ner på mejeriprodukterna (dra ned sist på smöret) och ersätta detta med kokosolja istället. Jag vet att det värsta jag kunde äta när jag hade akne var vit rostmacka med Lätta och mager ost på. Testade ibland under stenålderskostsperioden att äta detta för att se om jag var säker, det var jag aldrig. Finnarna kom som ett brev på posten 1-3 dagar senare!

nikkebe
0

Jag har ätit en fet form av stenålderskost sen oktober 2008 som består av kött, fisk, frukt, bär, grönsaker, rotfrukter, nötter. De avsteg jag gör från stenålderskosten är smör och olivolja för att kunna hålla fettintaget högt och därmed insulinet lågt.
Jag har räknat ut att mitt energiintag utgörs av ungefär 60-65% fett, 25-30% protein och 10% kolhydrater.

Anledningen till att jag upptäckte och började med den här kosten är min akne (medelsvår) som har hängt kvar sen typ 14årsåldern (är snart 22 nu).
Idag är jag fri till 90% efter att det sakta men säkert blivit bättre, men skulle vilja bli av med de sista envisa plopparna och vet inte om jag borde ändra någon detalj eller bara avvakta.

Några funderingar:

1. Om ni vet med er att ni har ätit något olämpligt som inte ingår i er normala kost. När brukar en eventuell effekt i ansiktet komma? Kan fördröjningen vara en vecka eller ännu mer?

2. Mejeriprodukter ingår ju inte i stenålderskost och har i studier visat sig ha negativ inverkan på akne. Hur mycket (om något) påverkar de fetaste (smör och grädde) mejeriprodukterna aknen.

3. Skulle det ge någon effekt om jag skippade frukten för att komma ner ännu längre i kolhydratnivå? Egentligen har jag aldrig räknat kolhydrater utan bara försökt äta naturliga råvaror.

4. Borde jag utesluta alla produkter med mycket omega6, såsom nötter och olivolja? Gjorde detta första månaden men insåg att jag behövde mer fett.

Vargalyster
0

Om smöret är den enda mejeriprodukt du äter och tror att det kan påverka så byt ut det mot kokosolja. Det säljs i hälsokostaffärer. Jag är också osäker på mejeriprodukterna när det gäller akne, men smör tycker jag inte borde va så farligt men det kan kanske va värt att ta det säkra före det osäkra? Själv får jag ingen akne av feta mjölkprodukter längre. Men jag vet inte hur mycket det påverkade att jag avhöll mig under min "behandlingstid".

I övrigt verkar du äta den kost jag önskar att jag ätit när jag gick på stenålderskost. Hade fått mindre magproblem då!

Tror inte du behöver skära ner på frukten för aknens skull. Jag svullade frukt och grönsaker som en tok och blev av med finnarna(dock mycket ajaj i magen med alla fibrer, fettskrämd som jag var!)! 

Om du gillar det kanske lite sashimi på lax för att få upp omega3 kan vara en idé? Alternativt att du gör sushi på råris (utan socker i och blötlagt i 24h innan kokning). Jag är tokig i det! Det är så gott så man blir hög (mycket bättre än Eskimo-3)! :D

monika71
0

#25: Tack för ditt svar. Frukt och bär är trevligt att kunna unna sig och det är intressant att läsa att du åt mycket sådant utan att ha akneproblem. Likaså nötter.

Åt du någon potatis under din stenåldersmatsperiod?

Margarin i alla dess former har jag inte ätit sedan jag lärde mig hur det tillverkas när jag läste kemiteknik på Chalmers. Men vitt bröd och pasta åt jag mycket innan jag började med LCHF.

Jag tycker det är mycket intressant att läsa det du skriver om Weston Price också. Kanske är det inte spannmål i sig som är farligt för oss utan just att vi äter det utan att blötlägga och i så raffinerad form och stora mängder. För min del som inte har problem med övervikt så känns det som om jag kan exprimentera mig fram till något som passar. 

Din sushivariant tål att tänkas på.

Ost är för gott för att avstås även om det skulle ge lite akne.

Margareta
0

Jag får effekter i ansiktet så fort jag avviker från min vanliga LCHF-kost. Vissa E-nummer vet jag ger problem (E621 mfl) men det är annat också.

Minorca
0

Hej

Jag hade i tonåren ganska mycket finnar och ganska många hål i tänderna, Finnarna var kvar även i senare 20 årsålder, då testade VV och blev fettskrämd, hjälpt inte, när jag var knapt 30 testade jag långtidd antibiotika som hjälpt till fälligt.

Som tur vad hade jag haft en dålig tandläkre i tonåren Så när jag var 32 håll några av mina amalganfyllningar att ramla ut, så jag skulle byta ut ca 4 lagningar till plast/porslin- fyllningar, när tandläkare tog ut dessa lagningar fick jag många fler finnar i ansiktet och på ryggen. Så jag fick pratade med min tandläkaren, och mina tänder sannerades från amalgan under drygt år. Efter sanneringen försvann mina onormalt finniga hy.

Minorca
0

Hej

Jag hade i tonåren ganska mycket finnar och ganska många hål i tänderna, Finnarna var kvar även i senare 20 årsålder, då testade VV och blev fettskrämd, hjälpt inte, när jag var knapt 30 testade jag långtidd antibiotika som hjälpt till fälligt.

Som tur vad hade jag haft en dålig tandläkre i tonåren Så när jag var 32 håll några av mina amalganfyllningar att ramla ut, så jag skulle byta ut ca 4 lagningar till plast/porslin- fyllningar, när tandläkare tog ut dessa lagningar fick jag många fler finnar i ansiktet och på ryggen. Så jag fick pratade med min tandläkaren, och mina tänder sannerades från amalgan under drygt år. Efter sanneringen försvann mina onormalt finniga hy.

Vargalyster
0

Monika71: Jag åt mycket grönt, frukt och bär och blev aknefri men det tog 1 år att bli helt ren och jag märkte tydliga förbättringar var tredje månad ungefär (den tid det tar för en akneplugg att utvecklas till finne… iaf enligt dermatologen). Det är inte omöjligt att jag fått snabbare positiv utveckling om jag ätit mer fett, kokosolja tex som jag inte åt alls. Likväl kanske torskleverolja (a la Weston a price rekomendationer) inte varit helt fel. Naturlig vitamin A och D är ju bra för huden. Rouaccutan är ju ex. synthetisk vitamin a i höga doser vilket ju hjälper aknen… men är förödande för kroppen i övrigt. Naturlig A vitamin har jag aldrig hört nått trovärdigt om att det ska vara farligt. Jag vet att lever är bra för min hud.

Ja, jag tror faktiskt inte att säd är av ondo om man vet hur man behandlar det, blöttläggning eller groddning. Det är industrijästen och raffineringen som sabbar det för oss. Weston A Price visade på många exempel på jordbrukarkulturer med perfekt hälsa som förlorade den när raffinerade och snabbjästa mjölprodukter introducerades i kosten. Alla dessa folkslag förpreparerade säden innan de åt den, vare sig de bodde i Sweiz eller Afrika! Men som sagt… inget för den som har problem med övervikt mm.

Jag åt inte en potatis på tre år nästan! Fet ost tror jag inte göder aknen min klarar sig när jag går på lchf iaf. :)

Minorca: Mycket intressant att höra om amalgamet. Är nog många fler än du borde ta tag i den saken!

Novisan
0

Har ätit strikt nu i 3 dagar och fått fler finnar i ansiktet än vad jag brukar ha, även djupa, böldiga. Och ont i magen :(

Vargalyster
1

Novisan: Det lät inget vidare. Kan mycket väl vara en övergående sak. Folk här på forumet har beskrivit att de också fick mer finnar inledningsvis. Jag fick dock resultat direkt och efter tre månader var det tydligt även för andra att det gick åt rätt håll.

Ett tips är att äta mer mat rik på vitamin a som ex. lever. Att inta maskrosrot i form av tex. te kan vara en tillfällig hjälp.

nikkebe
0

Många verkar ju få mer finnar i början när man börjar äta mer fett men efter lite anpassning så är lchf garanterat bättre än SLV:s.

Detta kommer från Staffan Lindebergs hemsida om stenålderskost:

"Acne uppstår genom tre samverkande faktorer: 1 ) överdriven tillväxt av hornlagret med tilltäppta talgkörtlar, 2) överdriven talgproduktion genom stimulering av manligt könshormon och 3) överdriven tillväxt av den normalt snälla hudbakterien Propionibacterium acnes som nu ger upphov till inflammation. Insulinresistens är troligen en viktig bidragande faktor via åtminstone de två första av dessa faktorer. Hög koncentration insulin i blodet minskar aktiviteten hos de receptorer i huden som stimuleras av kroppens egenhändigt bildade A-vitaminsyra vilket i sin tur ökar talgproduktionen. Dessutom tycks den höga insulinhalten ge ökad vävnadstillväxt i de s.k. follikulära epitelcellerna i huden, något som förmedlas av insulinliknande tillväxtfaktorer och manligt könshormon."

Utöver snabba kolhydrater som ger insulinpåslag är det andra faktorer som ger akne:
Hög halt omega6/omega3 som främjar inflammationer.

Mejeriprodukter - Vassleproteiner från mjölk ger högt insulinpåslag. Mjölk innehåller även en del hormoner som är ämnade för kalven och kan vara dåliga för oss.
Feta mejeriprodukter innehåller mindre protein och äts i mindre mängder så det borde inte resultera i insulinpåslag. Om dessa då ger akne måste det bero på hormonerna.

Är det så att vissa hormoner är fettlösliga och därför finns i högre koncentration i de feta mejeriprodukterna?

Jag har ökat mitt intag av smör sista veckan och ätit lite grädde och tycker mig se en liten försämring. Kanske blir till att köpa kokosfett.

Vargalyster: Vad jag har förstått så är sashimi bara rå fisk skuren i tunna skivor. Måste man bara se till att fisken har varit fryst så att det inte finns några parasiter eller ska det vara ekologisk eller nåt?

lchflchf
0

Vänta nu här…

Om insulinet ökar testosteronet i kroppen (jag är kvinna) då borde det vara därför jag har PCO. There is hope for me :)

mamski
0

Jag har haft besvär med mina finnar (eller rättare knölar under huden) i över 20 år. Håller nu på att klura ut vad jag inte tål:

1. ALL sorts stärkelse! Får utslag t.o.m av lite potatismjöl i korv.

2. Frukt.

3. För mycket grönsaker (dvs tål nästan inga alls)

4. Kaffe!

5. Natriumglutamat (fast där får jag "bara" rödflammiga kinder)

Jag håller långsamt på att få en frisk hud, men det går verkligen långsamt. Och det ser tyvärr ut som att jag måste ligga nära 0 i kolhydratintag för att klara mig helt och hållet. Minsta lilla kolhydrat för mycket och huden säger ifrån. 10 g/dag verkar hittills vara smärtgränsen. Jag är nog extremt insulinkänslig (har PCO-S).

Vad det gäller kaffe så håller jag nu på att experimentera med ifall jag kan dricka kaffe om jag helt avstår från grädde. Det lustiga är att te med grädde verkar gå ganska bra, men alltså inte kaffe. Jag återkommer till detta med kaffet när jag ser hur det går med äggmjölken.

Jag misstänker att jag får hålla på länge för att komma underfund med hur och vad jag kan äta. Men såhär frisk i hyn har jag inte sett ut på över 20 år, så jag har tålamod!

Pasi
0

#36 Det verkar som högt intag kolhydrater, lågt av fett ger mer testosteron i kvinnor och mindre östrogen….tvärtemot i män. Sedan finns ytterligare en process med - insulin minskar SexHormonBindingGlobulin, SHBG, och frisätter då mer könshormoner vilket man anser har en negativ påverkan i processen. Man har haft bra resultat i behandling av PCOS med LC-kost.

Även protein minskar SHBG, men troligen beror detta på att testo används i anabola processer ihop med IGF (speciellt hos män tror jag) och förbrukas… och SHBG sjunker då för att upprätthålla rätt nivå på fritt hormon. (min egen teori som jag sett även stöds av en del professorer….men aldrig utrett vad jag vet)Glad

#37 Jag får rödflammig hy då jag ätit natriumglutamat…dagen efter får jag utslag eller plitor i mängd…ofta i ansikte/huvud men ibland över hela låren.Obestämd

Vargalyster
0

nikkebe: Jepps, frys laxen i minst ett dygn. Skär upp den när den är halvtinad (går så lätt då) och ät den rumstempererad med lite soja och pepparrot till. Eller wasabi men den är så dyr så den köper jag sällan. Riktig fisk är mycket bättre än fiskoljan man köper (enligt vad jag läst på nätet på sidor jag inte kommer ihåg vila de var)!

Vargalyster
0

Allt skrivet om insulin stämmer väl överens med mina egna erfarenheter men jag tror att det är högst individuellt hur mycket man tål. Jag kunde äta rätt mycket frukt till exempel när jag åt bort min akne. Dock gjorde jag detta ganska sent vid 22års ålder. Om jag gjort det vid 16år då min akne var som värst kanske jag inte kunnat det.

Kan inte nån heltidsfilantrop typ Bill Gates köpa lite bra forskning i denna fråga så det blir utrett en gång för alla! *drömma sig bort till en tid då dumma saker som akne inte finns längre*

nikkebe
0

Har nu varit och införskaffat kokosfett - Cocosa Pure utan smak. (Lite väl dyr den med smak tyvärr). Så får se om det ger nån effekt att byta ut smöret mot kokos. Borde ju inte skada att laurinsyran sägs vara antiinflammatorisk heller.

Laxen ligger på upptining nu, så det blir sashimi till middagSkrattande. Hoppas det smakar. Har alltid varit lite negativ till kosttillskott, känns mycket bättre att äta riktig och nyttig mat istället.

Någon som vet med sig att dom får akne av styrketräning, för det höjer ju nivåerna av testosteron i kroppen vilket orsakar akne. Känns lite långsökt att träning skulle vara något annat än hälsosamt. Själv tränar jag mycket men mest löpning och lättare styketräning just nu (armhävningar, sit-ups och sånt).

OlgaMaria
0

Innan jag åt LCHF märkte jag att jag genast fick finnar om jag fick i mig mjölkprodukter, speciellt grädde. Nu när jag äter LCHF har jag börjat med mjölkprodukter och märkt att jag inte alls reagerar lika kraftigt som förut men ändå lite. Så det beror väl säkert på flera saker och mjölk är en av dem och det kanske blir värre i kombination med typ mjöl och socker.

Om man är känslig mot smör kan man prova att göra ghee. Tror det borde vara bättre, då är ju laktosen borta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vargalyster
0

hur gör man ghee?

Pasi
0

#41 Ja, jag kan få en eller annan finne direkt efter ett tungt benpass…oftast på övre halvan av ryggen. (åtminstone fick jag det förut…men skall börja träna igen så får vi se)Skrattande

nikkebe
0

Lågt insulin:

1. Minskar testosteronet genom att SHBG ökar.

2. Minskar IGF-1 (insulinlike-growth-factor-1)

3. Ökar GH (growth hormone)

Vet att testosteron och IGF-1 har kopplats starkt till akne. Men någon som vet ifall GH har någon effekt? Å andra sidan sägs ju mättat fett öka testosteronet.

Eller ska man vara nöjd med förklaringen att hormonbalansen blir stabilare med bättre kost? Glad

mikaelj
0

#46 Ja, hur var det nu med muskeltillväxt och mat? Vilken sammansättning ger optimal fördelning av testosteron, IGF-1 och hGH. Därom tvista de lärde…

Beate
0

Hej!

Är 34 år och har väl aldrig egentligen haft särskilt fin hy sen jag började få finnar i de tidiga tonåren. Har gått lite upp o ner periodvis med en lång period under 20-års åldern då hyn varit helt okej då jag ätit p-piller. Hade uppehåll med p-piller för ca 5 år sen och då bröt det ut en väldigt kraftig acne vilket gjorde att jag började äta Diane (p-piller/acnemedicin) under ca 2 år och sen bytte till andra p-piller.

Well, för ett år sen slutade jag helt med p-piller pga cancerrisken då jag har en syster som drabbats av bröstcancer. Ganska fort fick jag fetare hy och hår och det började ploppa upp finnar och hyn försämrades. I november december var det riktigt illa (nu sen jag börjat med lchf så kan jag ju se sambandet med allt lussebullsfrossande etc) och jag hade bölder på rygg, bröst o ansikte, speciellt mycket runt munnen, käkbenet och ner på halsen. Kunde få 2-3 nya ömma finnar dagligen.

Har nu ätit lchf i drygt 2 månader och det har skett en stor förbättring. Har nästintill inget kvar på rygg o bröst och det har minskat kraftigt även i ansiktet. Får kanske 1-2 nya per vecka istället för per dag. Känner mig hoppfull om att det ska bli fortsatt bättre ju längre jag äter denna kost. Efter att ha läst i den här tråden ska jag också försöka dra ner mer på mjölkprodukterna och se om det blir ytterligare bättre.

Även innan jag började med lchf så har jag ätit ganska bra mat senaste åren efter att ha läst Montignac och Andrew Weil för några år sen. Undviker tilllsatser och köper ekologiskt så mycket jag kan.

Dock har jag inte tänkt så mycket alls på vad jag smörjer in ansiktet med när det gäller tillsatser etc men däremot använder jag mest kända (dyra) märken och självklart har jag provat många olika saker mot acne/fet hy etc.

Skulle gärna vilja ha lite tips på produkter som ni med acne upplever som bättre än andra. Även om kosten påverkar mest så kan nog olika hudvårdsprodukter hjälpa till ytterligare. Nån som har några tips?

Oj, nu blev det ett väldigt långt inlägg.. sorry..

/Beate

piri-piri
0

# 48 Jag kan varm rekomendera Dr Hauschkas hudvårdsserie.

De har ett holistiskt synsätt och innehåller inget syntetiskt utan bara vegetabiliska oljor och lugnande läkande örter.

Beate
0

#49 Tack för tipset! Var i en hälsokostaffär härom dagen och spanade lite produkter och ska nog läsa på lite mer om just Dr Hauschka, Weleda och Rosenserien.

lizaohman
0

Alla tre är väldigt bra. Med huden är det också så att den mår bra av ombyte. Man kör med några produkter ur en och samma serie (förstärker ofta verkan) tills de är slut och så går man över till en annan medan man beställer mer av den första serien. Jag växlar mellan Dr Hauschka och Y (Yvonne Rydings serie för nordiska kvinnor) och är supernöjd. Jag har tidigare använt både Weleda och Rosenserien och är nöjd med dem också. Y var väldigt bra för min hy som ofta var rödflammig med kvisslor på grund av dålig nattsömn. Y innehåller nämligen t ex kanel som är väldigt lugnande. I början kändes serien alldeles för "mager" men min hy vande sig och det är verkligen ingen fördel att vara tvungen att använda tunga, jätteflottiga krämer för att smörja huden. Det enda som händer är att man håller kroppens eget smörjsystem i obalans. Mitt tips är att börja med Y. Sedan gå över till Dr Hauschka, för där smörjer man INTE ALLS till natten. Så Y funkar bra som en övergång eller så nöjer man sig med den serien. Det är ju också en prisfråga. Dr Hauschka är inte billig! LCHF gör väldigt mycket för huden är min erfarenhet. Inte minst för att man blir lugnare i nerverna och sover bättre - sånt påverkar huden enormt. Men också för att man inte äter skräp för kroppen. Men man blir också känsligare. Numera (säger både maken och jag) dyker det upp kvisslor när vi fått i oss ovanlig mängd kolhydrater. Där kommer den kolhydraten ut, brukar vi säga, när det kliar på hakan.

Beate
0

#51 Tack för tipsen! Glad

Beate
0

Igår var jag på ansiktbehandling och man kan ju lugnt säga att man inte är särskilt grann efter en behandling… idag har det lugnat sig lite men samtidigt poppat fram ett och annat..

Jag kan känna mig lite kluven till att göra ans.behandlingar. Å ena sidan så känns det bra att göra en ordentlig djuprengöring med portömning (försöker verkligen undvika att klämma själv) och sen är det ju skönt och avkopplande att unna sig detta. Å andra sidan så kan jag tänka att det kanske inte är så bra för ens stackars porer att bli klämda och att det används starkare produkter än man använder hemma samt hur effektivt det egentligen är.

Vad tycker ni om ansiktsbehandlingar?

/Beate

nikkebe
0

Vargalyster: Jag har kikat runt en hel del på paleodiet.nu och sett att du verkar ha testat väldigt mycket olika saker mot din akne. Exempeltvis olika reningskurer, minskat intag av rött kött, mer rå mat, inget kranvatten osv. Vad har du kommit fram till egentligen, både kost och icke-kostrelaterade faktorer?

Vargalyster
0

Nikkebe: Kul att du nämner det. Faktum är att det som givit resultat på min akne på riktigt (utom en stark medicin, egentligen förbjuden i Sverige men som skrivs ut vid speciella undantagfall, med hemska biverkningar) är kost och inget annat än kost! Leverrensning är båg! De vanliga aknemedicinerna på apoteket, både receptfria och receptbelagda, funkar mycket dåligt för en med seriösa akneproblem. Aloe vera (både invärtes och utvärtes) funkar inte! Fasta fungerar inte! Healing/energibalanserande terapier funkar inte!

Stenålderskosten a la Cordain var det som tog bort min akne på rikigt. En fettskrämd kostmodell alltså. Så är det. Men jag tror inte att det var avsaknaden av fettet som gjorde det utan avsaknaden av konstgjord industrimat. Jag åt mycket frukt och torkad frukt under min stenålderskostperiod så insulinet hölls inte lågt som vid lchf. Jag frös, gick ned mycket i vikt, och var mycket hungrig under den här tiden. Det tog 1 år att bli av med aknen och jag märkte tydliga resultat var tredje månad ungefär för att efter 12mån ungefär ha problemen under godtagbar kontroll. Tyvärr var denna fettfattiga och fiberrika diet en katastrof för min tarm/mage men det är en annan historia. Skall nämnas att jag förutom baljväxter, socker, säd, mejeriprodukter och salt även helt uteslöt kaffe och höll ned nivåerna av rött kött. Åt dock mycket kyckling, ägg, fisk och vilt om jag kom åt det. Lite lövbiff och annat magert rött kött blev det ibland. Fläsk undvek jag och skar alltid bort fettkanten på kotletten. Grönsakspotionerna blev istället enorma och det fett jag åt var kallpressade växtoljor. Allt processat, raffinerat och överhuvudtaget industriellt framställt var bannlyst. Åt på detta sätt i 3 år och var ganska strikt hela tiden.

LCHF/westonapricekost/lågt GI som jag varierar mellan nu har hjälpt mig att återfå normalvikt, förbättrat det som Loren Cordains diet sabbade i magen (inte helt dock) och har inte återskapat akneproblemen.

Det värsta jag kunde äta under min aknetid (12år av mitt liv) var vitt rostat bröd med lätta och mager ost. Slog aldrig fel! Min dermatolog hävdade dock enträget, på ett nedlåtande sätt, att det inte fanns några som helst vetenskapliga samband mellan kost och akne. Yeah right.

nikkebe
0

Va skönt! Då slipper jag testa massa såna metoderGlad. Har alltid varit lite skeptisk till reningar och såna lite "flummiga" fenomen. Men om jag blir dålig i ansiktet kan jag lätt bli lite desperat och fundera vad man kan göra.

Som nu är det ganska så dåligt efter ett överätningsexperiment jag gjort. Det jag förändrade i kosten var att jag började äta feta mejeriprodukter och få i mig mycket mer energi. Så det går ju inte direkt säga ifall det var själva mejeriprodukterna eller det faktum att jag drastiskt ökade mitt energiintag som var orsaker.

Uteslöt du rött kött för att Cordain varnar för feta köttbitar eller nån annan orsak?

Sen undrar jag över salt och kryddor. Wai förespråkar ju att man ska minimera kryddor och salt och Cordain att man ska minimera saltet. Tror du det har nån effekt?

Vargalyster
0

Vem är Wai nu igen? Känner så väl igen namnet men minns inte. Var så länge sen jag hängde på paleodiet.nu :/

Mejeriprodukter innehåller ju en hel del tillväxthormoner, kalvar växer ju rejält fort som bekant, och enligt Cordain kan detta vara negativt för kroppen. Vetenskapen säger ju därtill att akne beror på hormoner. Jag skulle testa att skippa mejeriprodukter om jag fortfarande hade svåra akneproblem. Möjligen att man kan behålla smöret.

Fläsket lät jag bli för att jag vet att folk med ledproblem kan ha problem med det. Värt att testa tänkte jag. Leder och hud är inte samma sak men båda sitter ju i kroppen så varför inte liksom? I övrigt var det Cordains fettskrämdhet som avhöll mig från att äta så mycket rött kött som jag egentligen ville. Älskar kött!

Nu äter jag salt, men bara havssalt, och det har inte varit dåligt. Men är man "inne i skiten" kan det vara värt att utesluta.

Något jag inte testat men hört positivt om när det gäller akne förövrigt är te på maskrosrot (som ska ha en leverrenande effekt…fast mycket fett kanske har samma effekt, va vet jag?). Maskros invärtes överhuvudtaget ska vara bra för huden. Testa det vetja. Så kan du berätta för mig sen hur det funkade. :P

Har funderat en del kring fettskrämdheten under min "aknereningsperiod". Om jag ätit rent fett från kokos och kanske ghee eller så tänker jag nu att jag kanske kunde sluppit det enorma intaget av grönsaker och frukt. Kunde äta helt sjuka mänder russin blandade med nötter exempelvis. Tror det hade varit vettigt.

nikkebe
0

Wai är nån som säger att all tillagning (även nedfrysning) av mat skapar toxiner som orsakar sjukdomar som akne. Säger även att kryddor och salt är dåligt för just akne.

Har sedan länge uteslutit mejeriprodukter. Smör har jag använt lite från och till men har svårt att se nåt samband vid måttligt intag.

Jag skulle nog ha svårt att följa en Cordain-diet utan att magra bort,  för lite energi helt enkelt utan massa fett. Blir ju som du säger enorma mängder grönsaker, frukt och magert kött. Sen så är han ju tyvärr helt ute och cyklar vad gäller mättat fett. Jag tror du hade blivit fri på en mer fettrik kost också men säkert mått bättre. Själv mår jag superbra men aknen har inte varit 100% ännu.

Vad gäller hudvård som det skrevs lite om tidigare så ska jag försöka avvänja mig med tvål i ansiktet. Tvål är ju inget naturligt alls egentligen, så framöver ska jag minska till att använda tvål på kvällen och bara vatten på morgonen. Kanske får jag mindre fet hy på sikt då.

Vargalyster
0

Jag tror också att aknen försvunnit även på en fettrikare kost. Men det verkar ju som att det varit lite olika erfarenheter här på forumet kring akne så onekligen är det en mångfacetterad fråga. Troligen är akne något man lägger grunden för under sin uppväxt och sen när hormonerna kommer i tonåren smäller det till och man får betala för alla skit man satt i sig under alla år! Sade inte weston a price att det tog runt 20år för naturfolk att bli riktigt dåliga efter att ha anammat de vitas kost? Eller var det Cordain? Minns inte. I vilket fall motsvarar ju detta en uppväxt från födelse till vuxen. Rätt intressant tycker jag. Aknen hinner man snappa upp på vägen liksom, hehe. Min egen högst ovetenskapliga slutsats! :)

En del har fått god effekt av ett medel som heter Ketsugo och på vitamin b5 också. Funkade aldrig på mig dock. Maskrosrotste ska som sagt också vara bra men det har jag inte testat. :P

Ja, tvätta sig med tvål är nog inte bra heller.

mamski
0

Jag har provat vitamin b5 (innan LCHF) och det gjorde huden mindre fet och därmed friskare. Men LCHF har helt klart varit räddningen för mig! Om jag är noga med att inte äta för mycket grönsaker (kan i stort sett bara äta vattenrika grönsaker) så har jag nästan inga problem alls längre! (Ok, vi räknar inte en gång i månaden - jag är ju kvinna!)

Men jag har hittat ett litet piller som gör mig en aning mindre känslig för kolisar och som gör att huden läker lite fortare: Maria-tistel i pillerform. Finns att köpa hos hälsokosten. Så Mariatistel, som hjälper levern, rekommenderas! (Mariatistel används bl.a i "baksmällekurer".)

Vargalyster
1

Mamski: Intressant det där om grönsakerna. Hur ser din lchf-kost ut? Äter du mycket mejeriprodukter till exempel?

Mariatistel heter Milk Thistle på engelska och rekomenderas mot akne på en del amerikanska sajter jag har sett. Detsamma gäller "Borage-oil" dvs gurkörtsolja. Osså maskrosrot då. Allt detta finns i hälsokostaffären. :)

nikkebe
0

mamski: Vad menas egentligen med vattenrika grönsaker undrar jag. Är dessa kolhydratfattigare eller? Vidare undrar jag om du är överviktig eller insulinresistent.

Det är intressant att vissa verkar vara extremt känsliga för kolhydrater medan andra kan äta mycket frukt och grönsaker utan akne. Beror denna känslighet på att dessa personer har sämre insulinkänslighet?

Jag själv har alltid varit smal och vältränad och borde ha bra insulinkänslighet. Glennart som skriver här ibland hade ju problem med akne och var jättemager och han tror jag äter mycket frukt. Du Vargalyster är väl inte överviktig(?) och klararde socker hyggligt. Eller ska man kanske utgå från att alla västerlänningar är mer eller mindre insulinokänsliga?

För personer med normal känslighet för insulin kanske det är andra faktorer som är viktigast och dessa klarar av frukt exempelvis.

Vargalyster
0

Nikkebe: Jag var väldigt smal när jag började med stenålderskost och när jag slutade såg jag ut som en koncentrationslägerfånge ungefär. Vit skinnet och man såg revbenen. Var en och annan "Goth-tjej" som stötte på mig då, var väl vampyrlik eller nått enligt deras definition, hehe. :P

Det där med frukten är svårt att veta. Förmodligen är det väl individuellt. Att hålla låga insulinnivåer måste ju va positivt dock eftersom det är positivt för så mycket annat… kan man tycka. Min syrra fick dock mer akne i början när hon gick över till LCHF. Kan detta kanske bero på att insulinivåerna sjunker snabbt till förmån för glukagon och därmed, tillfälligt, skapar en hormonell obalans i kroppen som resulterar i mer akne?

Som jag beskrivit tidigare så var vitt bröd med margarin en stor akneframkallare och frågan blir då om det var det vita brödet eller margarinet som var värst i mitt fall? Eftersom jag kunde vräka i mig frukt medans min akne sakta försvann skulle man ju kunna dra slutsatsen att det är margarinet som är största boven. Sen vet man ju inte om jag skulle skippat frukten och ersatt den med naturligt fett istället om min hud hade tillfrisknat snabbare? Sen kan säkert andra födoämnen eller ickefödoämnen jag intagit i mitt liv också spelat roll såklart än bara raffinerad säd och margarin.

Vad tror ni?

Beate
0

Jag tror det är väldigt individuellt vad man tål att äta vad gäller acne men även vad gäller andra problem/sjukdomar. Det finns nog inte en lösning som funkar för alla utan man får prova sig fram.

Jag är ju ganska ny när det gäller LCHF men har märkt stor förbättring på min hy nu när jag äter denna kost sedan ca 3 månader. Jag kör inte jättestrikt utan ligger på 10-20 E% kolhydrater men denna kostomläggning har gjort att jag även äter mer ekologiskt och ratar E-ämnen och dylikt så mycket det är möjligt.

Har även mer o mer övergått till hudvårdsprodukter utan en massa skit i (använder nu Nuxe och Weleda) och hoppas hyn blir bättre o bättre.

Har märkt att det poppar upp finnar då jag gjort avsteg t ex för några veckor sen när det blev lite väl många cocktails när jag var ute, antar att de slänger i för mycket sockerlag i Cosmon, eller förra veckan när jag var på semester och det blev lite bröd o annat snask.

Även om jag nu har insett att kosten är den mest avgörande faktorn så tror jag även att stress, sömn och motionsvanor påverkar på olika sätt. I höstas när min hy var som värst var jag också väldigt stressad och sov dåligt av olika anledningar  men nu är jag mer i balans vilket påverkar hyn också tror jag.

Min strategi just nu är att fortsätta som jag gör ett par månader till och kanske sen prova med förändringar i kosten eller börja med kosttillskott eller liknande.

Intressant det där du skrev Vargalyster om hur man lägger grunden under sin uppväxt. Vet du nåt om acne är nåt som har ökat under de senaste decennierna? Isf lär väl dagens kids få värsta acne-chocken framöver med tanke på vad många stoppar i sig…

mamski
0

#61 Vargalyster

Mejeriprodukter äter jag för att inte maten ska bli torftig. Kanske borde jag avstå, men jag fixar inte riktigt det. Kaffe med grädde är ju liksom den enda last jag har kvar… Äter dock bara mejeriprodukter som tillbehör, aldrig som måltid (typ TY till frukost).

Åt ganska mycket fett ett tag, men har tvingats minska på fettmängden pga illamående. Men fett har varit bra för huden!

#62 nikkebe

Jag äter vattenrika grönsaker för att jag verkar reagera mindre på dem och för att man behöver mindre mängd av dem för att de är liksom mer "läskande". Har inte kollat upp alla i kolhydratmängd, men jag inbillar mig att vattenrika grönsaker innehåller mindre kh.

Jag var inte överviktig när jag började med lchf, men har gått upp 5 kg med lchf! Vet inte om jag är insulinresistent, men jag har förmodligen PCO vilket säkert spelar in. Med PCO har man lätt att gå upp i vikt.

Just nu experimenterar jag med maten för att se om jag kan gå ner till min ursprungsvikt. Provar med att äta mindre, eftersom jag ju ändå blir mätt av maten. (Har redan provat att äta mer, men då gick jag upp i vikt).

Jag vet dock att jag är superkänslig för kolhydrater; minsta lilla och jag får någon slags reaktion. Drack ett litet glas Kefir en gång och fick sen en knöl på kinden som jag hade i 4 - 5 veckor. Provade att dricka två klunkar av en s.k. "nyttig" frukt- och grönsaksdrink som jag blev bjuden på. Det resulterade i sår i mungipan och liksom akneliknande blåsor på sidan om hakan. Skulle aldrig drömma om ett endaste litet snedsteg, det är inte värt det!

nikkebe
0

mamski: Personer med PCO brukar ofta ha nedsatt insulinkänslighet står det på wikipedia. Sen så är det ju en form av hormonrubbning och speciellt testosteron är ju kopplat till akne. Antagligen därför du är extra känslig för kolhydraterna.

För min del så har jag alltid haft mer eller mindre akne sen jag var 14år (22år nu) men om jag kollar på kort så kan jag se att det ibland sett väldigt bra ut. Sommaren 07 såg jag väldigt ren ut men på nåt kort från hösten 07 ser det dåligt ut. Förra sommaren var det jättedåligt, vilket ledde in mig på paleodiet som jag har följt sen dess.

Så visst har jag haft bra perioder även på min gamla kost som skulle anses nyttig enligt livsmedelsverket med mycket kolhydrater och fullkorn men lite fett. Så visst måste det vara andra faktorer än kosten som påverkar, även om kosten kanske är den största.

Hormonell obalans kan ju definitivt uppstå av exempelvis stress och dålig sömn.

Hittade förresten en bra sida med flera studier på akne och kost här.

Vargalyster
0

Nikkebe:

Skummade igenom sidan du länkade till. Det ser ut som att de kommit fram till samma kost som tog bort min akne! :P

1: Follow a Gluten-Free, Trans-Fat Free, Dairy-Free and No Added Sugar diet for my Insulin Resistance/Hyperandrogenism (Silent Chronic Inflammatory Syndrome).

KLOCKRENT!

Fast sen hävdar de att man inte ska äta vissa saker.

Avoid ALL types of nuts and the Genus Prunus (almonds, plums, peaches, nectarines, apricots, cherries), Bananas, Pineapples, Cottonseed oil, Artificial Sweetners

Jag kunde äta både plommon, päron, nektariner, aprikoser, körsbär, annanas och nötter (svullade nötter blandade med russin/torkad frukt som en tok). Bommullsolja och konstgjorda sötningsmedel åt jag dock inte.

Studierna verkar särskilt peka på mjölk och socker. Helt enligt min erfarenhet också! De har nog banne mig kommit en bra bit på vägen nu! Hoppas bara att det når ut till läkarna så att aknedrabbade får riktiga rekomendationer.

Vargalyster
0

Conclusion - These data indicate that a low glycemic load diet, comprised of high levels of protein and low GI foods, significantly decreased the mean number of facial acne lesions, therefore alleviating the severity of acne symptoms.

När jag åt bort min akne vräkte jag i mig protein och grönsaker med lågt gi! Som sagt visserligen en hel del frukt också men det hjälpte ,iaf mig, tydligen ändå. :)

CONCLUSION: We found a positive association between intake of skim milk and acne. This finding suggests that skim milk contains hormonal constituents, or factors that influence endogenous hormones, in sufficient quantities to have biological effects in consumers.

Näpp,näpp… inga mejeriprodukter åt jag på tre år!

Forskarna understyrker dock att olika människor är olika känsliga och man kan inte utesluta att vissa födoämnen kan skapa reaktioner hos vissa som ger akne men som är harmlösa hos andra. Verkar vettigt.

nikkebe
0

Jo det börjar ju finnas överväldigande bevis för att akne och kost är sammankopplade så ingen kan ju direkt förneka det längre och inte heller säga att det är "naturligt" att man får det i tonåren. Naturfolk drabbas ju av akne lika lite som av hjärt- och kärlsjukdomar.

Jag börjar undra om jag har nån känslighet för nåt speciellt. För nu har det blivit riktigt illa för mig utan att jag gjort några avsteg. Testar att utesluta ägg en stund. Har ätit massor ägg och kanske har utvecklat överkänslighet mot det. Läst att det är relativt vanligt att vissa får utbrott av ägg.

Vargalyster
0

Jag fick utbrott av margarin!

lakritsmaja
0

Tjoho! Då kanske det finns hopp för en prickig korv som jag nu när jag äter LCHF! Har nu ätit LCHF i 3 veckor, finnarna börjar lugna sig, jippi! Håller tummarna…

Vargalyster
0

Hopps finns det garanterat!  Hur gammal är du om jag får fråga det?

OlgaMaria
0

Förra veckan blev det lite väl mycket mörk choklad och nötter. Då ploppade tre finnar upp (det blir ju lite extra kh)! Annars har jag inga alls (från att ha haft massor innan LCHF-tiden).

haneit
0

Jag hade bra hy medan jag åt mycket kolhydrater och nästan inget fett.

Nu efter 6 veckor på den här kosten är hyn mycket sämre och jag hoppas att det är övergående. Jag har väl inte fått alltför mycket akne (fast mer än förut), däremot är hyn fet, ojämn och storporig. Inte alls speciellt tjusig…

lakritsmaja
0

#72 Jag är 37 år, hade någon enstaka finne i tonåren, i 20-årsåldern brakade det loss ordentligt. Har ätit mycket fiber, undvikit ost, choklad etc, ätit medicin och "provat allt". Nu verkar det bli bättre, äntligen. Jag får finnar överallt, i ansiktet, på halsen, i näsan, i och bakom öronen, ryggen, bröstet, överarmar och de gör ONT. Bläääää. Hoppas detta är räddningen.

nubie
0

Har ätit LCHF i drygt två veckor nu, min acne har liksom bara ebbat ut… Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men bra har det blivit! Har haft rejält med acne i ca 10 år och käkat allt från rouccatan, till tetracyklin i omgångar samt diverse antibiotika för att stävja olika infektioner.

Det är som att inflammationerna i huden har lagt sig och nu behöver jag inte smörja huden utan den sköter sig själv med naturlig återfettning. Bara positiva saker alltså!

Hoppas det håller i sig, andra saker i min kropp har också satt igång (viktminskning, menstruation, mage osv) och blivit bättre. Nu var det acnen som vi skulle berätta om i tråden men det är alltid svårt att hålla sig från att berätta när man märker sådan skillnader på i princip alllt man haft problem med!

Har telefontid med min hudläkare på måndag och jag längtar efter att delge henne de goda nyheterna!

SirfalasEmy
0

Jag har haft finnar så länge jag kan minnas. Fick iaf. mens i fyran och sen dess har jag verkligen haft storbesök av dem. Speciellt vid mens. Fick mensen idag (och med dem finnar) och tänker jag tillbaka så har det faktiskt varit lugnt några veckor…första gången på länge, med eller utan LCHF.

Vargalyster
0

Lakritzmaja: Ja, håll undan mjölkprodukterna så borde du ligga bra till. Det kan dock ta tid att bli av med finnarna och minsta snedsteg kan göra att de kommer tillbaka.

Nubie: Berätta gärna hur det gick hos hudläkaren! :)

lakritsmaja
0

Vargalyster: men jag äter mjölkprodukter! Grädde, cf, smör, ost men finnarna lugnade sig till en början. Nu börjar de blossa upp igen, kanske ska lugna mig med mjölkprodukter. Det är ju så gott! Hyvlat smör på en ostskiva, grädde i kaffet mmmmm…

nikkebe
0

Jag har nu hittat en en metod som fungerar 100% för migGlad. Har försökt fokusera på matsmältningen och optimera den genom bl.a:

- Aldrig äta mig proppmätt (mycket lätt hänt med mycket protein+fett).

- Aldrig dricka nära inpå måltid.

- Äta mer kryddor och salt (mycket cayenne, ingefära, kanel mm.)

- Minskat kraftigt på intaget av vegetabilier och fibrer, speciellt råa grönsaker.

Så nu äter jag nästan uteslutande animaliskt och mycket fattigt på fibrer och kolhydrater. Äter bara vegetabilier för att få i mig c-vitamin. Mycket citron blir det (bra även för att hjälpa syranivån i magen) och en del broccoli och spenat. Som mejeri äter jag enbart smör. Testade med ghee men blev inte sämre av att börja om med smör.

Ska testa ut så småningom vad jag tål genom att införa en del grönsaker eller nötter eller kanske testa med lite honung.

lizaohman
0

Läste just i en tråd, nikkebe, att det är mer optimalt för människan att äta just råa grönsaker istället för kokta/tillagade. Får du problem med magen när du äter råa?

Pasi
0

#81 Ett problem med råa grönsaker är att kroppen har svårt att komma åt näringsämnena inne i cellulosacellerna, så att det istället blir näring till mikrober i tarmen. Alltså inte nödvändigtvis bättre med råa.

nikkebe
0

Jag har försökt prioritera mer lättsmält mat och då känns tillagade grönsaker bättre. Har annars hört för och nackdelar med råa vs. tillagade. Men överlag har jag ätit väldigt lite grönsaker. Tidigare åt jag däremot massor råa morötter exempelvis.

Kan ju säga att matsmältningen har fungerat bättre än nånsin med jämna trevliga toabesök. Hade inga större problem tidigare men kunde vara lite hård ibland.

lil-sis
0

Jag har inte haft jätteproblem. Men tillräckligt för att spä på min "yngre än min ålder"-look.

Nu blir det bara bättre och bättre :) Trevligt :) Även på ryggen så har de försvunnit :D

appe
0

34 nu. Hade svår svår akne från tidiga tonnåren till 20 års åldern (med Roaccutan etc). Gick någorlunda över i ansikte, men har haft lite kvar på rygg och rumpa.

I stort sett HELT borta efter första månaden på LCHF. Fasen att man inte viste detta när man var 13. Gråter Jag borde kontakta min hudläkare från den tiden.

nubie
0

Skrev tidigare i början av maj att mina acneproblem självläkt sig med kosten och att jag hade uppföljningssamtal med min hudläkaren.

Det var via telefon jag pratade med läkaren och talade om precis som det var för henne att jag börjat med LCHF och helt plötsligt blev huden bara bättre. Hon menade att hon inte kunde kommentera kostens inverkan, det fick jag stå för själv, och tyckte att jag skulle stå kvar på återbesökslistan till kliniken ifall acnen blossade upp. Börja om med medicinerna om jag kände för det.

Nu efter sju vekor på LCHF så är acnen fortfarande i sin linda, har endast haft några "finnar" här och där men inte alls så grovt som det varit förut så jag är helnöjd. Har haft linne på mig utan att skämmas de solvarma dagarna och det hade inte gått för två månader sedan!

haneit
0

Jag måste återigen påpeka att min hy bara blir sämre och sämre. Jag talar inte om akne, utan om grov och storporig hy som ser äldre ut! Det ser ut som att huden åldrats 5 år på 2 månader. Inte kul…

Mojjan73
0

Är 36 nu & har haft småfinnar sedan tonåren.. vid mens kunde det ibland dyka upp några stora blemmor som gjorde ont. Läste för flera år sedan att om man åt fet fisk flera gånger i veckan så skulle det bli bättre. Provade att äta Lax 3 ggr/ v utan resultat.. oljig och fet hy hade jag fortfarande. En kvinna sa en gång; " du ska vara glad att du har fet hy, då ser du yngre ut". Visst men kul att vara över 30 & fortfarande ha finnar… Skrikandes

Började med LCHF kost för ca 4 v sedan och omedelbart började huden förändras till det bättre. Nu är den aknefri.. rosig, fräsch, mindre fet och alldeles jämt i hudtonen. Känner mig superfräsch. Skrattande

Vargalyster
0

Haneit: Jag rekomenderar det som skrivits högre upp i tråden om de senaste kostforskningen om akne. Mycket protein, inga mjölkprodukter och noll snabba kolhydrater. Därtill vill jag agera min egen observation, INGET MARGARIN! Fast du kanske inte äter det ändå. :)

haneit
0

Vargalyster:

Fast du… Jag hade ganska så bra hud medan jag åt godis och glass och pasta (=snabba kolhydrater) i princip varje dag och förutom det minimalt med fett (och dessutom ganska så minimalt med protein har jag förstått nu…) Däremot åt jag närapå inga mjölkprodukter. (Fast skippar jag dem står jag inte ut med lchf-kosten)

Margarin äter jag inte, och har aldrig ätit särskilt mycket av det… Glad

Vargalyster
0

Ok, då kanske du är ett undantag? Jag beskriver bara mina egna erfarenheterom vad som hjälpt mig och vad vissa forskare kommit fram till. Akne kanske kan framkallas av annat också än det som drabbade mig?  Jag föreslår isf att du prövar dig fram på egen hand. :/

haneit
0

För rättvisans skull måste jag ju medge att nu börjar hyn åter bli som den var under min kolhydrattid. Så det var nog bara att kroppen höll på att ställa om sig tidigare. Så jag är nöjd och glad! Glad

Vargalyster
0

Haha, undantaget som bekräftar regeln!? ;) :)

Margareta
0

Kul att läsa!

Camilla89S
0

Jag har haft acne mer eller mindre under nästan hela tonåren, och har fortfarande problem. Tyvärr har jag inte upplevt någon förbättring genom LCHF-kosten. Jag undrar, ni som känt av en förbättring, vilka mejeriprodukter äter ni mest av (rent allmänt)? Jag uteslut under en längre tid yoghurt, ost och mjölk och upplevde en viss förbättring. Fick inte längre onda "bulor" som jag tyckte var mycket jobbigt. Dock är min acne fortfarande hormonell, är 20 år, och detta "förvärrar" ju.

Vore intressant att höra andra erfarenheter och synpunkter av hur just mjölkprodukter påverkat. Funderar på att gå in helt för LCHF och inte utesluta eller ibland avstå från någon yoghurt eller ost över huvud taget.

/Camilla

OlgaMaria
0

#95 Innan LCHF slapp jag finnarna om jag uteslöt mejeriprodukter. Nu, med LCHF så får jag inte finnar även fast jag äter en hel del mejeriprodukter (mest grädde, smör och yoghurt (fick massor av finnar av detta förut)). Däremot kan det komma en finne om jag ätit nötter och mörk choklad. Jag tror det är kolhydraterna i det som ger utslag.

Jag tycker du ska prova dig fram. Håll nere kh så mycket du kan. Prova dig sen fram med mjölkprodukter. Om du kan få stopp på finnarna kommer du nog märka på en gång vad som ger finnar och inte.

Jag var 22-23 när jag fick stopp på finnarna genom att utesluta mjölk och jag hade rätt mycket finnar. Tror helt klart du kan uppleva en förbättring eller bli helt bra även fast du är ung! :)

Vargalyster
0

#95: Jag skulle testa att utesluta alla mjölkprodukter utom smör för en tid samt se till att äta mer protein. Blir det bättre har du svaret på frågorna… blir det INTE bättre kanske du bör testa att byta ut smöret mot kokosolja istället.

Senare koststudier på akne (om jag bara kunde hitta den den där borttappade länken till studierna!! :/) har visat att det är just att utesluta snabba kolhydrater och mjölkprodukter samt öka proteinintaget som ger resultat. Det gäller dock att vara mycket strikt… minst snedsteg kan ge fler finnar. Lycka till! :)

Rebs
0

Väldigt intressant tråd och jag kände igen mig i mycket! Har haft Acne Vulgaris och fått behandling med Tetracyklin och allehanda uttorkande krämer. Sedan jag slutade med P-piller har acnen också kommit tillbaka helt skoningslöst, med stora bölder i ansiktet och på ryggen.

Även jag började med LCHF, främst för att få bukt med min IBS, men så märkte jag att efter ett tag så började det hända saker i hyn - främst den senaste månaden (har hållit på ca 4 månader). De stora bölderna försvann gradvis och kommer inte tillbaka, vad jag kan se. Har "bara" normalstora finnar kvar. Även jag har märkt att om det är en böld på gång så drar den sig tillbaka innan den utvecklats helt. Förut kunde jag gå med stora knutar i ansiktet i 4-5 veckor!

Det som verkar trigga min acne är vitt mjöl, förmodligen i kombo med stora mängder socker - som när jag på semestern fuskade och käkade glass och tårta. Knutarna på kinderna, haklinjen och halsen kom redan nästa dag. Mindre kul och absolut INTE värt det. Så sånt håller jag mig borta från nu…

thereseah
0

För mig är det jättesvårt att säga då jag ätit Ery-Max (ett penicillin just mot acne som man tar under ett antal månader) under hela tiden som jag ätit LCHF. Min acne har blivit bättre och hyn är mindre torr, nästan för fet ibland istället. Men som sagt, om det beror på LCHF eller tabletterna vet jag inte. Kanske en kombination?

Min matblogg: http://minicarb.blogspot.com/

Vargalyster
0

Nu hittade jag en artikel om aknekost några länkar till vetenskapliga studier -

Kost och akne: Vad säger vetenskapen?

candelonia
0

Mycket spännande artikel! Jag har lidit av problemet i snart 11-12 år (är idag 27 år) och jag ser fram emot att testa lchf och se om det hjälper. Min mage tål inte längre vissa matvaror (musli, cornflakes etc) och jag hoppas lchf kan lugna magen också.

jenn1
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

okej så jag är ganska ensam verkar det som.. i ansiktet har det blivit bättre med finnar, men dem är inte borta helt. innan mens kan det komma upp en del.

MEN.. på ryggen har jag nu fått flera plitor och småfinnar vilket jag aldrig haft förut, kanske haft 1 i taget på just ryggen :S

Beate
0

Såg precis att Chris Kresser lagt upp en podcast som handlar om acne och även länk till en studie de diskuterar. Har inte själv hunnit lyssna ännu men ska göra det så fort som möjligt.

Podcast: http://chriskresser.com/naturally-get-rid-of-acne-by-fixing-your-gut

Studie: http://www.gutpathogens.com/content/3/1/1

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.