Glass!!!!
Är det någon levande trevlig människa där ue som kan ge mig ngt bra glass tips. Gör ni egen och i så fall hur? Man blir liksom lite sugen när barna äter på sina glassar i solen. Ha en bra dag
Det finns recept här på sidan men det är enkelt att göra egen glass.
3ägg separeras och vispas gula och vita för sig, 3 dl vispgrädde vispas i en annan bunke. Smaksätt med vanilj, choklad eller bär och blanda ihop och ställ in i frysen.
Vill man kan man blanda i sötningsmedel men det behövs inte.
Men! MEN! Hur gör man för att inte få den absolut stenhård??? Jag har ingen glassmaskin som kan fixa till det. Finns det något knep? För om jag bara fryser in det så blir det hårt och kompakt.
Hur gör jag förresten för att få chokladen att fördela sig i grädden. När jag hällde ner den smält sist så stelnade den i små små bitar. Det var också gott men inte meningen…
låt den stå framme en stund innan du ska äta (svårt men det går)
Några sekunder i mickron gör den lite mjukare. Då smakar den gott.
Smält chokladen i vattenbad innan du blandar ner den.
Jag fick se Mona-Stinas recept och gjorde den i förmiddags. Hade i liiite sötningsmedel, kanske 1 dl hallon samt två rutor riven choklad 70% också. (Skulle nämligen bjuda på namnsdagsfika, min pappa Åke har namnsdag idag och äter också LCHF.)
Jag blandade ner de vispade vitorna försiktigt och så var jag och rörde runt i glassen två, tre gånger under tiden den höll på att frysa till. Blev inte alls stenhårt som det brukar bli, utan fluffigt och poröst- såg "grynigt" ut men smakade mer fluff än gryn. Om du fattar vad jag menar.
Till det smälte jag ned resten av chokladen i 3 dl grädde till chokladsås…

jag gör latmansglass:
Turkisk yoghurt körs i matberedare ihop med frusna hallon. det blir en kall sörja, fräsch!!
Går säkert att vispa grädde och tillsätta också om man vill

Konsten är att röra i glassmeten med jämna mellanrum tills den har frusit, då blir den inte lika hård utan mer lik glass.
Jag brukar göra den när jag vill äta något gott, t.e.xnu när det varit så härligt varmt ute,man har suttit på balkongen och ätit lite glass…
Bjöd den senast på tjejpartyt och den blev oerhört uppskattad! Hela formen blev uppäten..
www.machmo.se
Frysta bär och nötter (om man vill) i matberedare. Häll på grädde (ovsipad) till rätt konsistens. ÄT!
Snabbt och superenkelt!
/LO
Dansa kan man alltid göra!

Här är ett annat supersnabbt recept som mina barn älskar:
Mixa frysta hallon och creme fraiche. Klart!