Rättika
Vad kan man göra med den? Någon som provat att koka eller steka den bara? Vilka kryddor passar till?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Rättikagratäng jättegott! Googla "lchf rättikagratäng" så hittar du recept. Lycka till!
Ja, jag läste nyss ett recept på gratäng men jag vill gärna veta om det finns något annat man kan göra med den. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Oj, såg inte ditt senare inlägg om rättikagratäng…
Skrev i den andra tråden där jag lade rättika receptet.
Här kommer en recept till av min fantasi:
1 stor rättika
400g köttfärs
1 gul lök hackad
1 purjolök hackad
1/2 vitlöksklyfta
10 urkärnade och hackade gröna oliver (tillval)
Salt/soja och peppar
Paprikapulver/grillkrydda (enligt smak)
200 g gratängost eller riven parmesan.
1/2 buljontärning kyckling
Skala rättikan, dela rättikan på längden (är den för lång dela i 4 bitar)
Koka den i saltvatten 10-15 minuter tills den är nästan mjuk
Gropa ur lite i mitten och spara.
Stek lök och purjolök i en stekpanna med kokosfett/smör
Lägg till vitlöken. Spara till senare.
Lägg köttfärsen i stekpannan och fräs så att den får färg.
Lägg tillbaka lökblandningen och sedan den hackade rättikan och hackade oliver. Lägg i buljontärningen med lite vatten.
Stek allt ca 5 minuter.
Blanda och smaka av.
Lägg lite kokosfett eller smör i botten på en ugnsform.
Lägg i rättikan och fyll med köttfärsblandningen.
Strö över med osten och lägg ca 15 minuter i ugnen 200g tills den har fått färg.

Riv rättikan på den grova sidan på rivjärnet.
Lägg det i ett durkslag, salta lite och låt vattnet rinna av.
Blanda med ägg, krydda, och forma till små platta "biffar", och stek.
Gott som tillbehör till kött, fisk mm. Bra att ta till om man ska bjuda icke-lchf:are på mat, istället för potatis.
Man kan också lägga en klick CF, och kaviar (t ex ishavskaviar) på varje plätt, och äta som entrérätt…
"still lost in space and time"
Man kan äta rättikan kokt, gratinerad, stekt eller rå. Om du tärnar den och förväller den i 20 minuter, kan du ha den som bas i falsk potatissallad. Du kan även ha rå rättika i falsk potatissallad, men då blir det förstås en knaprigare rätt.
Överlag kan du använda rättikan på samma sätt som du använder potatis, för rättikan kan ju rivas, skivas och tärnas precis som den. Om du gör gratäng på rättika (där gratängkänslan i potatisvarianten ju bygger mycket på stärkelsen i potatisen) måste du dock kompensera med mycket ost och grädde för att det inte ska bli för blaskigt.
Beroende på hur flink du är med kniven, kan du säkert få till massor av spännande kvasipotatisanrättningar, såsom klyfträttika eller hasselbacksrättika.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Tack för alla tips!
Hasselbacksrättika har jag provat - det blev bra. Passade på när jag gjorde hasselbackspotatis till övriga familjen och hade rättika hemma. Blev bara ett fel - en del av de andra ville också ha, så det blev inte så mycket till mig som jag trodde.
Synd bara att rättika är så ovanligt, och ganska dyrt. Häromkring i alla fall.

Coleslave och Tzasiki på rättika funkar oxå!
Snabbt o lätt.. gott!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Kolla runt på invandrarbutiker, där är rättikan inte så dyr, inte just nu iaf.
Gör gratäng. Byt ut potaisen mot rättika, Skiva och förväll rättikan först och låt rinna av. Gör sedan gratäng på den med vispgrädde, lök ost, vitlök eller vad du gillar. Smakar som potatisgratäng!
#10 Hur gör du Coleslaw på rättika? 
"Koka den i saltvatten 10-15 minuter tills den är nästan mjuk"
Jag tror detta är väldigt viktigt, för rättika gratäng är nog något av det vidrigaste jag ätit, och ändå hade jag inne den i 100år för jag trodde den skulle mjukna något alt suga åt sig lite grädde.
Vad blir skillnaden om man kokar? Tänkte om jag ska våga mig på detta igen =)
Jag brukar göra rårakor av rättika.
#14 När rättikan är rå har det svårt att suga åt sig vätska, det blir lite bättre när man har kokat den 10-15 minuter. Ändå blir det lite annorlunda än med potatis.
jag tycker inte det blir likt potatis öht och jag kokade länge…
blev aldrig mjukt
#15 LIPO. Hur gör du rårakorna??
Kan man få receptet?
Älskar rårakor

#8 Förkokade du rättikan innnan du hasselbackade den?
Min erfarenhet är att rättiska går att ha till det mesta där man skulle använda fast potatis, eller rotfrukter som palsternacka, rotselleri mfl.
MEN den blir garanterat bättre om man kokar upp den/ångar den hastigt innan. För gratänger är det nästan nödvändigt.
Det enda jag har rå rättika i är olika salladsblandingar, coleslaw etc
Fabricati diem, pvnc!
Nej, jag förkokade inte. Ska pröva det nästa gång jag får tag i rättika, fast jag tyckte den blev bra ändå.
Jag föredrar att använda rädisor istället för rättika o den förkokar jag också i 10-15 min innan jag använder den, för då blir man av med den starka smaken. Rädisor fungerar utmärkt istället för potatis i diverse gratänger eller "potatis"-sallad