Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 8288 ggr
liian
0

chokladbollar

funkar för oss som inte kör stenhårt på kolhydraterna =)

modifierade ett vanligt recept lite =) blev kalas =) möjligtvis lite lös, men man får låta den stå i frysen en timme innan man rullar bollarna=)

30 bollar

100g smör

4 msk kakao (editerat av Pasi)

30g muscovadosocker

70g mald kokos (kör i mixern)

80g mald mandel (kör i mixern)

2msk starkt kaffe

1msk vispgrädde

kan behövas lite mer kokos/mandel för att få den konsitens man vill ha… rulla som vanligt i kokos =) mumma =)

bara 1,20 kolis/boll

man får ju kolla innehåll på olika sorters kokos och mandel…

[Pennylane1]
0

tja kan man ta muscovadossocker (som väl har 100 % kolisar) så spelar nog mandeln och kokosen mindre roll…

sen måste du nog ange hur många det blir för att det där med 1,20 per boll ska stämma!

liian
0

#1 jo visst så kan man ju tycka, jag säger bara att det är 1,2/boll om man använder samma märken på livsmedlen som jag, eftersom det är olika i alla märken.

ullebull
0

Det låter gott, kan man ju unna sig ibland och med 30 bollar så räcker det ju en tid. Det är klart att man får kolla vad de livsmedel man köper innehåller i kh.

tack

aero
0

Hur kommer chokladsmaken in? Kakao eller choklad och hur mycket?

julia61
0

Skulle väl kunna använda Sukrin i stället för sockret?

Kalle-B
0

Här är min variant:

100g mörk choklad

200g kokos

200g smör

1 msk frystorkat kaffe

1/2 dl whiskey ( om man vill )

Pepparmyntsolja (om man vill)

1 msk honung ( om man vill)

River chokladen o blandar allt - gör bollar o rullar i kokosflingor.

KlartCool

Men det är hopplöst att ha sånt här i kylskåpet - man äter för många. Många kalorier blir det även om det inte är så mycket kolhydrater.

vinteralvan
0

Håller med aero, var är chokladen? Hur mycket ska det vara?Förvånad

mazen
0

Är det negerbollar ni pratar om?

lc-solkatt
0

men kakaon då?

liian
0

Men OJ!

tur ni är uppmärksamma! Klart det är kakao i! Cool

4 msk kakao ska såklart tillföras receptet

klart man kan ta bort sockret helt, eller ersätta med t.ex. sukrin, denna gången var jag sugen på att ha med lite lakritston (av muscovado)

kanske kan en sajtvärd lägga till kakao i receptet i trådstarten?

DesK
0

#8 Aj aj nu för tiden får man inte säga/skriva negerbollar, det uppfattas visst som kränkande. Det är därför de numera heter chokladbollar.

/Désirée

mazen
0

Nigger kanske kan uppfattas som kränkande men neger betyder ju svart så inte ser jag något kränkande i de, men att vara svensk och tycka om vår vackra fana verkar ju också kränkande för en del

http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art1.htm

DesK
0

#12 Instämmer men tyvärr är det sant att det var därför negerbollarna bytte namn till chokladbollar. Svårt det här med ironi i skriven form  Flört

/Désirée

roggan
1

men lägg ner hela diskussionen om n-ordet. Vi snackar chokladbollar och vi lever på 2000-talet. Klarade vi inte av hela den diskussionen förra århundradet. Så tröttsamt…

Jag har provat att ha sukrin i chokladbollar men man får inte ta för mkt sukrin - det blir liksom så sött o sockrigt Glad

For-the-Horde
0

Jag är inte bra på att måtta men min variant ser ut ungefär så här:

1 del (osötat) jordnötsssmör

1 del smör

2-4 delar kokosflingor (eller kokosmjöl)

Kakao, kanel, kardemumma och/eller vaniljpulver efter smak.

Möjligen även lite kaffe.

Blir sött nog i smaken utan något sötningsmedel, i alla fall sött nog för min tunga. Lättrullade nötbollar som går hem fint hos mina ungar.

[Pennylane1]
0

sött nog för dem med?

For-the-Horde
0

Oh ja.

gun92884
0

… jattegammal trad men den dok upp under pratet om microwave brownie …

Jag ar tveksam till kokosmjol i dessa bollar … blir en valdigt fiberrik boll som kanske blir jobbig i en barnmage … dessutom maste det vara jattesvart att blanda i mjolet, det finns ju ingen vatska.