Socker=narkotika
I SvD idag: sockerberoende har samma effekt som narkotikaberoende! (fast sen måste den korkade reportern blanda in fett i sammanhanget)
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jab tror inte att det var den som refererade som blandade in fettet, det verkar ha ingått i försöken. Det är kanske inte heller ett helt tokigt antagande att det kan finnas en koppling där fett tillsammans med socker har en synergieffekt; kanske sockersuget kan bli starkare om det också är fett med i spelet? Eftersom inte alla människor drabbas, men väldigt många, är det kanske också rimligt att anta att det finns en ärftlig komponent. Vi vet ju att det finns människor som inte får smak för alkohol, och det vore knappast konstigt om beroende av socker också har en variation.
Det finns en intressant länk till en intervju med Sören Gyll där på SvD. Han drabbades av diabetes och fettlever; enligt faktarutan är det så många som var femte som har fettlever. Jag har svårt att tro det, men om det är sant så är det verkligen illavarslande.
I faktarutan invid intervjun kan man läsa:
- Förhöjda halter av socker och insulin i blodet gör att fettsyror inte förbränns i levern utan lagras. Inflödet av fettsyror sker från det närliggande bukfett som lagrats runt inre organ.
Vi kanske får acceptera att man kan bli fettberoende likaväl som sockerberoende. Om man kallar det beroende eller "sug" har väl egentligen ingen betydelse - det är precis samma sak. Sen kan våra svenska myndigheter få kalla det vad dom vill.
Men vad gör det om man blir fettberoende? Sockerberoende skadar oss, men fettberoende är ju helt OK för kroppen.
Fettberoende är ju inte samma sak som LCHF så det är nog absolut skadligt. Kan själv relatera till ett eventuellt fettberoende då jag i mitt tidigare liv ofta använde kolhydrater för att "blanda upp" fett. Typ steka vitt bröd i MASSA smör eller ha MASSA smör i pastan eller äta lite pommes till bean.
Det står i artikeln att det fett mössen fick var majsolja. Stor skillnad på det och smör tycker jag. Majs är sött för det första, och vad händer när man processar majsen för att få olja?
Men visst är det synd att reportern inte är så påläst. Han har skrivit mycket bra om mat och näring, men har inte läst något om LCHF verkar det som. Kanske man skulle be Andreas Eenfeldt skicka Matrevolutionen till honom? Han kunde åtminstone få ana att det finns något bortom fettskräcksberget!