Äppelcidervinäger
Har någon testat att ta ngn tesked äppelcidervinäger i ett glas vatten innan maten? Läste att det sänker Gi värdet på maten.
Mina svärföräldrar drack sånt förr och gick ner i vikt av detta.Vad säger ni och vad tror ni, kan det hjälpa till när man äter fet mat som vi gör?Går upp i vikt hela tiden, helst nu.. i dessa tider.
Tacksam för svar!
Jag vet inte egentligen men svarar ändå eftersom jag testat.
Det jag märkte hände under den perioden var att jag blev mindre sugen på sött eftersom det sura "snörpte ihop" smaklökar och mun ganska effektivt. Idag är jag inte sugen på sött utan vinäger så jag har inte testat och vet därför inte om det har annan effekt. Jag gick inte ner så att jag märkte det då jag testade. Har ätit både kapslar och vanligt flytande.
Numer pensionär i Nynäshamn
Det jag läst, är att äppelcidervinäger gör det svårare för magsäckens enzymer att bryta ned födan, och eftersom matsmältningen går långsammare så sänker det GI= det blir en långsammare blodsockerstegring och mindre insulinpåslag. Äter man LCHF så får man en så liten blodsockerstegring redan pga kosten, så om vinäger har någon effekt där är kanske tveksamt?
Jag har också provat men märkte ingen större effekt. Men jag brukar blanda det i råkosten ibland och tycker det blir gott.
I'm with Mervi. Gott i sås till fläskkött också om man vill ha lite äppelsmak.
Ibland blandar jag olja och vinäger med salt/peppar och har på grönsalladen. Gott! Gillar det syrliga/sura…

Jag ska börja dricka äppelcidervinäger inför mina leverrensningar. Det sägs bryta ned stenarna i mindre delar så att man får ut mer mängd.

Jag har varit en storkonsument av Fun Light innan jag började med LCHF. Jag gillar inte att dricka vatten rent (och hur knäppt lät inte det där då!?) utan får verkligen tvinga mig till att dricka om jag inte har något i. Jag har börjat tillsätta en skvätt äppelcidervinäger och dricker numera mitt vatten med nöje och utan tvång.
Fast jag har aldrig tänkt på att det kanske inte är så bra för tänderna…